21tilføjet af

A.P Møller flager af og køber billigt i Korea

Sidste / forige år lukke A.P. Møller / Mærsk gruppen for Lindø værftet fordi det var umuligt at skaffe nye order. Rent faktisk købte staten skibe af værftet for at "hjælpe til" da man bestilte militær skibene. Men ordrer frem til 2012 var ikke nok sagde man og fyrede 2-3000 mennesker.
http://www.business.dk/transport/lindoevaerftet-lukker
Nu har samme Mærsk McKiney Møller så fundet det for godt at bestille 10 nye skibe i korea til en pris af 2 mia dollars. Det kunne reelt have afhjulpet hele finans krisen herhjemme hvis den "åh så nationale" "helt" Mærsk Mckinney Møller havde købt ind her i landet.
http://www.proinvestor.com/finansnyhed/10285900/APM:-Maersk-Line-paa-kaempeskibsopkoeb-i-Korea---bureauer
Skal den store helt ikke snart til at betale skat som almindelige danske virksomheder når nu han alligevel ikke gider støtte landet?
tilføjet af

Spørg pamperne

i fagforeningerne, det er hovedsalig dem der er skyld i at Danmark er uden konkurrenceevne.
tilføjet af

Du blander

Mærsk driver forretning og ikke politik.
Vær du glad for at Mærsk er så glad for Danmark at han ikke flytter alt til Bahamas og Schweitz. Du finder ikke andre virksomheder som frivilligt vælger at finde sig i så meget lort som de Danske magthavere smider i hovedet på virksomhederne.
Havde det været mig, så var jeg skredet fra dette lorte-jantelovsland for længe siden.
tilføjet af

Mærsk betaler altså skat i Danmark

Var jeg Mærsk ville jeg heller ikke lade skibe bygge i Danmark fordi lønningerne er så pokkers høje.
Hellere samme høje kvalitet til en billigere penge.
tilføjet af

og så

Kan Lindø slet ikke bygge de skibe - de er alt for store.
tilføjet af

ok, så skal du vidst læse lidt mere på lektien

prøv at undersøge hvem dansk undergrunds consortium var/er. prøv at overveje hvad koncesions ret i danmark er værd. prøv at undersøge hvem der i grunden hjælper mærsk i nordsøen (og selv klart tjener på det). når du har gjort det så prøv at finde frem til hvad fortjenesten må være. give or take. så prøv at kigge på hvad ap møller gruppen skal aflevere til staten. så vil du nok opfage at hvis du åbner en forretning så skal du aflevere 26-28% i skat for virksomheden. hvorimod "esplanaden" kan nøjes med 15% hvofor mon det? nåååår jo det er jo fordi han er så dygtig!!!! Say what?!?!!?
Nå du så bliver træt af det, så kig på hvad Dansk Supermarked er for en størrelse. Så vil du nok finde ud af at hvis ikke du gider handle med Hr mø'ller i Netto, Føtex, Bilka så må du nøjes med bønderne i coop danmark.
Han har hånden så langt nede i dine lommer at du burde kræve skat de første 35 år bagud på ren efter bevilling. Det er helt ligegyldigt at han så har "skænket" en opera via Chastines fond, for det er faktisk sådan at fonde lige præcis er bliver brugt når du istedet for at betale skat hellere vil give pengene til noget andet "velg'ørende" så bottom line har jeg og du betalt for operaen...
kald mig jante, men nogen er lige og andre er mere lige sådan er det. og Hr Møller, ja han er fandme rigtig lige kan jeg godt betro dig ;-)
tilføjet af

Pærer og bananer

du blander tingene sammen. Han betaler da skat i Danmark hvor har du din information om det modsatte fra????
Hvad rager det dig og hvad rager det mig hvor han køber sine skibe. Det hedder udbud og efterspørgsel, og enhver købmand køber billigst og sælger dyrest.
Jeg var ikke helt klar over at Mærsk var en national helt.
Jeg ved at manden har ufatteligt mange penge, men hos dig er rønnebærrene vist rigtig sure...
tilføjet af

det tror jeg ikke du har overblik over.

det er helt rigtigt at kvalitet koster. men nu er der jo andre goder i danmark som du ikke får i korea.
jeg synes måske nok at når man har fået så mange "gaver" af det danske samfund iøvrigt - med al respekt for den aktivitet og virketrang familien har udvist - så skylder man lige præcis at man ikke flager ud. men det er jo bare min holdning.
jeg giver ialtfald ikke meget for Hr Møller´s hellige pladder efter den beslutning. føj for en udbytter.
tilføjet af

Er der noget der forhindrer

dig i at handle hos den lille lokale selvstændige købmand/supermarked hvis du er så ked af at Mærsk tjener på at du handler mælk og brød hos ham
tilføjet af

nu tror jeg ikke daewoo har 18k teu kapacitet

men en ordre på den størelse giver basis for investering i nye dokke. det havde man nok også gjort på lindø.
tilføjet af

ja, for han er lukket fordi han ikke var stor nok

men det er mange år siden.
tilføjet af

og så satte Bilka prisen op igen

damn det var smart....
tilføjet af

gynger og karuseller

nu har ap møller gruppen nydt godt af andre markeder som eks i DUC samarbejdet. derfor har man altid nyt godt af andre goder fra staten som eks stats lige garantier og indkøb hos lindø når kassen skrantede på ordrer. men nu går man så efter en sådan periode til korea og lægger en ordre i 2mia dolalrs størelsen. støder det dig slet ikke?
du har ilatfald købt dyre hjemmeværns kuttere af hr møller som kunne være blevet købt billigt i polen/gdansk - men man støttede værftet fordi Hr møller peb over krisen. Nu skrider han så til korea. det er da lumpent. synes du ikke?
jeg synes ialtfald han skylder på hjemme kontoen og det endda ret kraftigt efterhåden.
tilføjet af

Det er jo hans problem

at han ikke var en dygtig nok forretningsmand at han kunne få det til at køre
tilføjet af

Just a comment

Daewoo er ganske vist kendt for at sælge eller forsøge at sælge små biler i Danmark. men de har faktisk nogen af verdens største værfter.
Der har været udsendelser både på Dr HD og Discovery fra Daewoo værfterne og når man ser på størrelserne, så kan Lindø godt pakke sammen.
Så kan man så begynde at spekulere i værftsarbejdernes sikkerhed, og der halter koreanerne langt bagud efter Danmark men er det så Hr Møllers ansvar?
tilføjet af

Det der her sker, vil I

se meget mere af i fremtiden.
Fagforeningerne har sejret helt ad helvede til,
og vore arbejdere,
er ganske enkelt,
sat ud af det internationale spil.
Så længe socialisterne ikke vil indrømme dette,
og tage ansvar for sig selv og sine omgivelser,
vil I alle sammen se,
at der bliver flere og flere arbejdsløse.
Arbejdsgiverne har for længst set tendensen.
Hvor mange skal udflytte,
før socialisterne vågner op!
Først når vi erkender,
at lønnen skal langt ned,
arbejdstiden langt op,
så der bliver en større lighed,
mellem bytteforholdene rundt i denne verden,
vil vi få gang i beskæftigelsen igen.
Der skal reformer til,
som løkke er inde på,
men som til stadighed saborteres af socialisterne.
Lad os få en rød regering nu,
så vi alle i en fart,
kan se,
hvad det fører til.
Så kan vi hurtigere,
få lukket kæften på disse landsskadelige elementer,
og påbegynde vor genopbygning,
af det dødsmærkede syge Danmark,
med en ren blå regering!
M.v.h.
Charlee
Der er smuttet.
tilføjet af

faktum er bare

at skattevæsenet er uhæderlige overfor enkeltmandsvirksomheder. De SKAL have et overskud som kan finansiere deres privatforbrug, og derfor kan de ikke expandere.
Selskaber kan have underskud konstant og slippe helt for skat. Ikke fordi de ikke tjener penge, for de tjener masser, men fordi de kan reinvestere overskuddet i expansion, altså bygge en ny butik for det, de tjente på den forrige.
Skattereglerne gør det vanskeligt at have en lille butik.
tilføjet af

øhh det værft

er kendt for at lave skibe i stor størrelse og alle de store kontainerskibe som mærsk har kommer fra det værft.
ud over at de er gode til at lave lige precis de meget store skibe er de også hurtige for hele processen er samlet på den ene enormt store fabrik.
hvornår har danmark lavet en supertanker eller et skib i den klasse som mærsk store containerskibe??
Hvis vi så kunne bygge de skibe ( som vi ikke kan ) skulle man da være noget af en klaphat og købe dem i danmark hvor de ville være 5 gange dyre at lave.
Køber du måske en trøje til 1000kr hvis du kan få en magentil til 200 den eneste forskæld er at den dyre er lavet i dk den anden i indien????
tilføjet af

Danmark har verdens højeste skat

defor bliver lønningerne høje og det er dyrere at bygge skibe her end andre sreder. Pågrund af den høje skat og høje afgifter bliver varerne også dyrere i Danmark end andre steder, så arbejderen får ikke mere købekraft her selvom lønningerne på papiret er høje. Gør som i Sverige sænk skatten kraftigt
tilføjet af

Kan de nå at søsætte skibene

før der kommer HELT andre krav på verdensplan til mindre forurening ?
"Rapporten har givet rosende omtale af Mærsk, fordi selskabets skibe skifter til et mindre forurenende brændstof, når de anduver de californiske kajanlæg."
http://politiken.dk/udland/ECE200698/skibe-og-lastbiler-skyld-i-omfattende-forurening-paa-usa-vestkyst/
Men den slags "anvendelse af mindre forurenende brændsel" er HELT utilstrækkelig, og der er mange forsøg i gang på at gøre noget ved den internationale transport:
http://ing.dk/artikel/97552-usa-kraever-bufferzone-mod-forurening-rundt-om-hele-landet
Der er danske firmaer, der kan "vaske" røgen, så der reelt ikke er nogen forurening tilbage. De har blot ikke aftagere til et eksperiment i fuld størrelse og heller ikke økonomi til at fortsætte uden støtte i konkurrence med koreanske værfter på statsstøtte og med forældet teknologi.
På samme måde er der design af skibsskrog, der kan reducere modstanden i fremdriften så meget, at der blot ved ændring af form kan spares 40 % af brændstoffet.
Problemet er, at den tunge olie der anvendes, den er ubrugelig til hvad som helst andet, så den holder en lav pris (som affaldsprodukt), og derfor er der ikke økonomi i at gøre noget ved svineriet. Der skal endnu engang fremsynethed og lovgivning til, og den slags er desværre mangelvare i Danmark og endnu mere i resten af verden.
Hvis der havde været andet end varm forurenet luft og et operahus uden driftsmidler i de fine ord om samfundssind fra Mærsk McKinney Møllers side, var der forlængst bygget en prototype i fuld størrelse, så det danske forspring kunne slå over i praktiske resultater i stedet for blot tekniske rapporter og patentrettigheder, som på længere sigt vil blive snigløbet af koreanere og kinesere.
tilføjet af

dte tror jeg ikke du ved noget om

lindø byggede emma mærsk som er største skib med 2-3000 ansatte. daewoo har omkring 25-30000 ansatte. det har ikke noget med størelsen af væftet at gøre. det handler om suply change management og det er lindå gode til.
men dokken skal nok udvides, men det koster sgu ikke mange basører. :-)
tilføjet af

ikke hvis det er børne arbejde eller slveri

nej jeg køber ikke trøjen til 200 hvis omkostningen sænkes ved at bedirve slaveri lignende forhold elle rbenytte ulovlige metoder så som børbearbejde.
på værfts siden er der noget omkring rettigheder i landet og tilslkud til værfts drift som giver daeewoo en uretfærdig fordel. men det er udne for regulering i europa, hvor samme Møller bærer flag fra.
måske skulle han sætte en asiat flag på isstdet. medarbejderne er jo også filipinoer så det vil passe fint.
"farang møller" lyder da også godt ikke😃der er sgu lidt pataya porno over den form for virksomheds drift. men penge det tjener de.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.