7tilføjet af

Afskrivning på 115%.

Har jeg forstået det rigtigt? Et firma køber en maskine til 500.000,- kroner; så afskriver det den med 115%. Så har maskinen en værdi på minus 75.000,- kroner.
Firmaet kan således trække 575.000,- kroner fra overskuddet, inden der betales skat. Og fremover kan det trække 75.000,- kroner fra inventarformuen.
tilføjet af

Ikke helt :-)


...
Og fremover kan det trække 75.000,- kroner fra inventarformuen.
...

Hvis du straks-afskriver et stykke inventar, har det ikke nogen værdi i formueopgørelsen.
Straksafskrivninger er hidtil kun brugt for "mindre nyanskaffelser" - max-beløbet fastsættes af skattefar hvert år, men det ligger (lå) hidtil på 10.000 - 15.000 pr. enhed.
tilføjet af

Det vidste jeg sådan set godt.

Men når afskrivningen er på 115%, så må værdien jo blive negativ efterfølgende!
tilføjet af

Afskrivning på 115%.

Har jeg forstået det rigtigt? Et firma køber en maskine til 500.000,- kroner; så afskriver det den med 115%. Så har maskinen en værdi på minus 75.000,- kroner.
Firmaet kan således trække 575.000,- kroner fra overskuddet, inden der betales skat. Og fremover kan det trække 75.000,- kroner fra inventarformuen.

Det er ikke helt sådan forslaget er. Du vil stadig kun kunne afskrive med op til 25 pct - ændringen vil være, at virksomheden kan vælge at afskrive 115 pct. af anskaffelsessummen og ikke 100 pct som i dag.
Hvis en virksomhed investerer kr. 1 mio. i det foreslående investeringsvindue i en driftsmaskine, er der mulighed for at afskrive op til 115 pct af anskaffelsessummen; altså kr. 1,15 mio. Derved vil virksomheden skulle betale kr. 37.500 mindre i selskabsskat efter efter de nugældende regler.
tilføjet af

Afskrivning på 115%.

Det kan anbefales at læse lovforslaget direkte fra folketinget. Det er ikke altid mediernes dækning er lige forklarende.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142061
tilføjet af

Afskrivning på 115%.

Man undres over at EL er gået med, stod det til dem skulle alle erhvervsfolk og virksomheder jo flænses til skindet.
tilføjet af

Nå sådan at forstå.

Men er det tilstrækkelig fristende at gøre brug af?
tilføjet af

Nå sådan at forstå.

Det vil muligvis fremskynde nogle investeringer, men hvor stor en effekt det har, skal jeg ikke kunne udtale mig om.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.