8tilføjet af

60>62 - 65>67

Det siger ikke så meget i sig selv, men det er pensionsalderen i frankrig, de vil hæve pensionsalderen og nu strekker de som bare pokker i frankrig, det er der som sådanne ikke noget at sige til, men det med pensionsalderen er jo kun den halve sandhed.
For det rigtige og det store problem er den sidste lovændring de vil lave i frankrig, de vil sætte kvoter på pensionen, og nu skal i lige tænke jer RIGTIGT godt om, de vil havde at man for at kunne få fuld pension, der vil de havde at man skal havde haft et fast arbejde i 41år.
41 år, det er der vist ikke ret mange Dansker der har haft, for skolegang og uddannelser hører jo ikke med som et arbejde, tænk lige på alle dem der i dag går arb.løse Pga krisen de vil jo så ikke havde en eneste chanse for at kunne få fuld pension, man skulle tro at de havde en "pia" i frankrig.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Anciennitet

Det ligner lidt tjenestemandssystemet i DK., hvor en tjenestemand (der kan have en lang uddannelse med gymnasium, universitet, evt fagrelevant overbygning, skal have været uafbrudt tjenestemandsansat i 37 år for at være fuldt tjenestemandspensionsberettiget.
Nogle tjenestemænd i nøglestillinger (bl.a. lokoførere har jeg hørt) kan dog få en tillægspension, mens andre knapt så højt prioriterede tjenestemænd (min egen branche, hvor man nu afskaffede tjenestemands-nyansættelser for ca 3 år siden) har man i forbindelse med fratrædelse før folkepensionsalderen valget mellem førtidspension (måske via psykiatrisk hokus-pokus) eller omskoling til mere almindeligt erhverv for at kunne sendes i fleksjob. Jeg havde kun en halv snes års tjenestemandsanciennitet, derfor halv pensionsdækning, Den anden halvdel er dækket ind af førtidspension. Her ikke mere om min egen sag. Jeg var i den første tid tjenestemandslignende ansat og den tid tæller ikke med i ancienniteten
Nu er min egen sag måske atypisk.
Jeg forestiller mig, at den almindelige franskmand kan have nærmest tilsvarende problemer.
tilføjet af

hvordan beregner du arbejdsår, kontra pension.

jeg gik ud af 7 klasse som 13 årig, fordi jeg var født i juni, så faktisk gik jeg på grusvejens skole fra jeg var 5 år.
der var kun en lærer og en lærerinde.
som 14 årig kom jeg i lære, men da min far skulle skrive kontrakt med mesteren da jeg var 15 år, nægtede jeg at fortsætte, for jeg skulle cykle 36 km. 2 gange om ugen til en teknisk skole med lærlinge inden for byggeri og håndværk, så jeg skulle bare sidde og tegne lagkager.
1 gang om ugen skulle jeg cukle ca. 44 km. til en anden teknisk skole, hvor lærlingene blot forlangte pauser konstant, og kastede stole efter læreren.
det foregik naturligvis om aftenen, og min normale mødetid var kl. o4 om morgenen til daglig, og kl. 12.00 lørdag nat.
jeg havde ifølge aftalen fri om mandagen, men da bagte vi lagkagebunde og sandkager til en grosist, så jeg fik ingen fridag.
desuden sov jeg på et koldt lager over bageriet, hvor der var mel, sukker og meget andet.
i de dage kom alle sække i 100 kg, og dem skulle jeg slæbe 2 etager op, af trapperne.
jeg fik 11 kr. i løn om ugen,samt et tilsagn om 5 kr. ekstra for at fodre grisene, passe haven, og køre med på landtur 3 gange om ugen, men jeg fik aldrig de 5 kr. ekstra.
som 15 årig fik jeg søfartsbog, og sejlede indtil jeg var 19 år, hvor politiet modtog mig i KBH, fordi jeg skulle på session.
jeg manglede 1 måneds sejltid for at komme på kokkeskole, men det var de ligeglade med.
efter 18 måneder hos militæret, tog jeg på langfart igen, og i en periode var jeg 31 år på grønland.
jeg har haft fagforeningsbog fra jeg blev udlært, men jeg har aldrig været arbejdsløs, i minebyen Marmorilik arbejdede vi 18 timer i døgnet, og vi boede 2 mand på et kammer på 6 m2.
efter 8 måneder kunne vi få ferie i 28 dage, hvis afløseren var med helikopteren op, vi kunne gå ud fra messen og se om han var med, og hvis han var med, kunne vi hurtigt tage et bad og skifte tøj, og gå ned til heliporten.
jeg stoppede med at arbejde som 65 årig, fordi jeg fik psoreasis over hele kroppen, og mistede skindet på mine hænder, så jeg måtte bruge gummihandsker, når jeg arbejdede.
det var meget kløende og smertefuldt, men profesoren der behandlede mig, tog aldrig en blodprøve, jeg fik kun i tonsvis af binyrebark hormon salve, som ikke hjalp.
efter min hjemkomst til DK, kom jeg til en dygtig hudlæge, og hun tog blodprøver hver dag, og jeg fik et middel man normalt brugte mod kræft, og efter ca. 1 måned var jeg rask, da havde jeg gået i 3 år med de frygteligste smerter.
det viste sig at profesoren havde undervist hudlæger på marselisberg hospital, men han var ikke 5 potter pis værd.
i mine få pauser på arbejdet måtte jeg møde op på hospitalet, og ligge i røde bade i ½ time af gangen, så hele min krop og hænder var brune.
hvis jeg tager læretiden med, så har jeg arbejdet i 50 år uafbrudt, og takken er nu ca. 6.600 kr. i pension om måneden.
tilføjet af

Noget af en smørre !, men.

Ellers noget af et liv😮, Ok jeg kom også i lære da jeg lige var blevet 15, men ok, mine arb.muligheder blev jo så bare stoppet Pga skader, men.
Hvade du F.eks været franskmand, så tror jeg ikke du ville kunne få pension, altså hvis du som franskmand havde arbejdet 31år på Grøndland, for så havde du ikke betalt skat i frankrig, jeg tror det franskmændene laver er en slags udlænnings politik.
Vi har det jo i Danmark, med at man skal havde været i Danmark et vis antal år, ellers "klipper" de i pensionen, og det er som sådanne godt nok, men det med at man skal havde haft et arbejde i 41år, og det gælder selvfølgeligt kun i frankrig, det vil få frygtelige følger.
Hvis de F.eks skulle finde på at vedtage den lov, så forpligtiges staten vel også sig til at de skal skaffe et arbejde til alle, fordi en krise med stor arb.løshed som den vi har nu, den vil jo om mange år kunne få følger for dem der Pga en politisk/økonomisk krise som nu ikke kan få et arbejde.
Og hvad så med dem der som ung F.eks 28årig bliver skadet og som ikke kan/må arbejde mere, skal de ikke havde folkepension, eller dem som i dag får kontanthjælp måske Pga psygiske eller fysiske problemer, 41år ud af et liv er ret lang tid, man skal huske på at, de første mange år er man under uddannelse, mange starter jo faktisk først på "arbejdet" når de er midt i tyverene.
Hvis vi leger med tanken, en færdig uddannet med en højre uddannelse kommer ud på arb.market som 25årig, så skulle han kunne få pension som 66årig!, men, hvad nu hvis han i sit liv får en skade som gør ham uarb.dygtig i F.eks 2år, også at han Pga en krise ikke har arbejde i 2år, så skal han pludseligt være 70år inden han kan få pension, hvis det havde været dig, så skulle der jo lige lægges 1½år til, for militærtjenesten er jo ikke et arbejde, det vil sige sig at hvis det var dig, så skulle du havde været 71½år før du kunne få pension.
Og hvem skal holde øje med "tiden", skal det være modsat bevisførelses, altså at arbejderen skal bevise at han har haft arbejde i 41år, eller hvad, som i Danmark hvor det er det at man skal havde været Dansk statsborger i X-antal år, det er jo ret nemt at holde øje med, men, "tiden"!, nej det vil være umuligt.
Men igen noget der kun vil ramme de svage i samfundet, fordi, det er jo ikke chefen der bliver fyret først, det er arbejderen.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

tak for dit svar.

vi har jo begget levet i en tid med tvungen arbejdsløsheds kasse, for mit vedkommende var det først søkokkenes fagforening, derefter gastronomisk landsforbund, og tiderne var meget anderledes, dengang var det fint at være hotel kok, og skibs kokke blev ikke regnet for ret meget, nu er søkokke uddandelsen sløfet, og hotel kokke skal på proviant kursus, og meget mere, for at få en hyre.
det var også et krav, at vi var i fagforening selvom vi arbejdede på Grønland, dog til danske lønninger.
den Grønlandske fagforening SIK, tilbyder deres medlemmer 67 kr. i timen, mest fordi de er meget fraværende.
LO har sendt 30 milioner kr. til et pensionsfond for grønlandske arbejdere, fangere, fiskere, fiskeindustrien, havnearbejdere, men pengene er blevet brugt til nepotisme, så ingen af de omtalte grupper får pension, fra den fond.
nu er det sådan i Grønland, at det er ligegyldigt om folk møder på arbejde, vejen til socialhjælp er meget kort, kun ca. 100 m i Nuuk, hvor bank og kommunekontor ligger tæt, og de arbejdssky elementer løber så på kommunen, og får overført "løn.
huslejen er heller ikke et problem, for kommunerne har genhusningspligt, og de har ingen tomme lejligheder, så beboerne bliver bare boende, uden konsekvenser.
el, vand og varme, bliver styret af et hjemmestyre foretagende, så hvis sofie ikke kan eller vil betale, og de lukker for en af delene, ringer kommunen blot til virksomheden, og lover at sende pengene.
et medlem af hjemmestyret havde betalt lejlighed i københavn, og familie i Nuuk, i københavn skulle han ikke tænke på husleje eller noget som helst andet, men familien boede i Nuuk, og havde en el regning på 72.000 kr. den fik Mosfeldt hurtigt annuleret.
nu er det kun 6 % af de unge der tager en højere uddandelse her i landet, og mange er mindst 35 år, inden de er færdige, så de kan ikke nå at tjene ret meget til samfundet.
utallige danskere har misbrugt det Grønlandske system til adoption af børn både fra kina, peru, indien, og mange andre steder, og hjemmestyret, eller os, har betalt for deres rejser, og 1 års barselsorlov.
alene i den ene afdeling hvor jeg var ansat var der 8 par, ud af 42 ansatte, der adopterede i udlandet.
et dansk par kom op på en tre års kontrakt, med 1 måneds ferie hver år, de fik 2 børn på 3 år, så konen var næsten aldrig på arbejde.
sidst jeg var i arbejde, kontrolerer fagforeningen jo også hvis man skal et 14 dages kursus i ålborg, for inden man får sin udbetaling, spørger de om man har været frihedsberøvet, det er sku da noget bøvl, de ved man har været på kursus.
jeg ved ikke meget om frankrig, andet end køkken fransk, men jeg ved fra flere bekendte i grækenland, at ingen behøver en uddandelse, for at blive offentlig ansat, og nu klager de fordi mange skal fyres.
tilføjet af

I dag er det sådan

at man kan få udskudt sin pension. Hvis du vælger at udskyde din pensionsalder til 70 år får du 35% ekstra. Du kan max udskyde din pension i 10 år.
Så din ene onkel har haft mulighed for at få en pæn forhøjelse af pensionen. Men loven trådte først i kraft i 2004, så måske han ikke nåede at få glæde af det.
tilføjet af

Min onkel

Er 98år, og stadigt selvstændig, han vil arbejde til han bliver 100år har han sagt i radioen, for så mener han at han bør havde nået pensions alderen😉.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Mon dog

han så ikke har fået udbetalt pension siden han blev 75 år 😉
tilføjet af

Nej det har han ikke

😉, han klarer sig selv, han vil først havde folkepension når han bliver 100år, men så har han også haft arbejde i 86år.
Venlig Hilsen Poul jørgensen
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.