19tilføjet af

15.000 kr i bonus for at lære Dansk

Det er BT´s overskrift, i en artikel i dag (26 dec)
http://www.bt.dk/politik/15.000-kroner-i-bonus-laere-dansk
Indvandrerkvinder skal nu have 15.000 kr i bonus hvis de vil lære dansk og demokrati.
Jeg kan dog ikke lade være med at blive en smule forarget, det burde da være pligt at man lærer sproget, når man kommer til et andet land, og vælger at bo der. Seniorforsker fra kommunernes forskningsinstitution, tvivler dog på det vil have den store effekt. Hvad kan grunden være, vil disse kvinder artiklen henvender sig til, bare ikke lære dansk. er det fordi de er vant til at det er strengere vilkår, hvor de måske i forvejen kommer fra, eller hvad kan grunden være, at der overhovedet skal sættes bonusser på dagsordnen for at disse kvinder overvejer at lære sproget, for det land de bor i?
Er Danmark for blødsødne eller er det rimligt at give bonusser og penge hist og pist, for at fremme diverse tiltag for de udenlandske kvinder der kommer til, man hører jo ikke ligefrem bonus til kontanthjælpsmodtagere hvis de tar et ekstra kursus, eller finder et job, relativt hurtigt.
tilføjet af

Hjælper ikke meget

Der er "hjemmegående koner" der simpelthen ikke får lov til at gå uden for en dør.
Fint nok hvis manden kan forsørge hende og børnene, men kontanthjælp til konen skal der så ikke være tale om.
Jeg mødte en "stolt" mand komme spankulerende, 1½ meter bagved gik en sammenbukket kvinde, hun skjulte sine øjne ekstra grundigt i sort klæde da hun så mig, jeg tør garantere 100% for at hun er en af dem der kun bliver "luftet" et par gange om året.
tilføjet af

Hørt!

Her på bodegaen er vi helt enige.
Og desuden bør der ikke gøres forskel!
En stor del, af de pære danskere, som skriver indlæg på SOL-debatten , kan heller ikke skrive dansk.
Og de bør selvfølgelig også have en bonus, hvis de - mod forventning - lærer deres modersmål.
SKÅL!
tilføjet af

jæp

næmli ! vil oså ha pænge for at stave korejt !!!!!!
tilføjet af

Tror at grunden er en anden

Hejsa
Jeg læste også om dette tilbud. Tror der er diverse grunde til at, spcielt, muslimske kvinder ikke lærer at tale dansk. Deres mænd forhindrer dem i det, fordi kvinderne så ville forstå det der foregår omkring dem.
Visse muslimske mænd har et behov for at deres koner ikke kan klare sig, kommunikativt, i det danske samfund. Mændene risikerer at miste den kontrol over kvinden, som er så vigtig for dem.
Lærer kvinden f.eks om demokrati og ligestilling, kunne de måske finde på at begære skilsmisse fra en mand som ikke behandler dem fornuftig. Osv i den dur.
Mvh Lagermann
tilføjet af

I er søreme

for meget, næsten 🙂
For de første er der ingen krav om at lære Dansk når man bosætter sig i et andet land, om det nu er frivilligt eller tvunget som nu engang en stort del af de flygtninge er.
Integration er det store ord, og om de 15.000 kr er svaret❓tja det ved jeg ikke, men det kunne være et rimeligt billigt investering i den sidste end.
Bare omkostninger på tolker er astronomisk høje.
Jeg har så et mistanke om at det er lige meget hvad man gør, så vil i være imod, bare fordi du ikke kan li indvandre.
Har jeg ret, eller hvad.

Klaus
tilføjet af

Godt indspark

🙂
Klaus
tilføjet af

Enig med Bent

Jeg vil osse gerne have de 15 tusind rare kroner.😉Tænk hvor meget hash man kan købe for den sum!😮
Skål!
tilføjet af

Du gode

....der er da vist første gang, at Lagermann lufter sådanne tanker. Mon det er den samme Lagerman, som normalt slikker hver muslim og deres skøre ideer til sig? Kan ikke rigtigt tro det, ser jo også, at der er en lille stjerne påhængt - måske i anledning af julen?
Men sandt er det da, hvad personen her har skrevet. Fuldstændig.
tilføjet af

ja, sovbare videere

...det må da vist være dig, der må sove videre. At komme og lægge et vidtfremmed land til last og så ikke lige lære sproget. Hallo åndsvag, hvor rimeligt synes nu lige selv det er?
tilføjet af

mit danske

er heller ikke for godt, så hvis jeg gør lidt mere ved det, får jeg så 15. ooo, for jeg trænger sådan til en rejse til syden😉
tilføjet af

Heller det end...

DF vil hellere end gerne betale 100.000,- kroner på at sende dem hjem. Det får man så ligesom ikke noget igen for.
tilføjet af

Vis mig en fltgtning der

er tvunget til at bo i Danmark... Bare en!!!!!!!! Det kan du næppe...
Og for at bruge dine egne ord, så tror jeg det er lige meget hvad en indvandre gør, så er det ikke hans/hendes skyld.. Faktisk er det helt iorden at de gør det.. Fordi de jo har vært så farligt meget igennem og vi danskere er så farlige og onde imod dem... Vågn op!!!!! Og se det land du er med til at ødelægge
tilføjet af

Hvad får man igen ved det andet??

INTET..... Og en flygtning koster meget mere end de 100000 det koster at betale dem ved at sende dem hjem..
tilføjet af

Offline

har vist nok mere end en betydning 🙁
Klaus
tilføjet af

jeg tænker bare lidt

forfor skal de så have støtte hvis de går hjemme og ikke vil/kan/må lære dansk osv, der må vel være krav om minimumsintegrering i det danske samfund, hvis de skal være her
tilføjet af

hvad har det med sagen at gøre eller ej

om man kan li indvandrere, jeg har intet imod invandrere personligt, men som ved alle mennesker er der nogle man bryder sig om og andre ikke, og det er jo kun naturligt man ikke kan med alle, men om folk er muslim eller ej, eller kommer fra DK eller et andetsted, er ikke det der i min min bog afgør om jeg synes om en person eller ej, jeg undrer bare over man kan skelne mellem folk på den måde, ved at indvandrere kan få penge for at lære et sprog som de automatisk burde lære hvis de ønsker at være her i landet, jeg går ud fra det ikke er dem som kun skal være her for en kort periode men mere permanent 😉
tilføjet af

Ikke værd at spendere 15.000 kr. på

og slet ikke når formålet er at få dem at på arbejdsmarkedet og lave dårligere kvalitet end med normal dansk arbejdskraft.
tilføjet af

Flyt til udlandet,

og glem sproget, i mere eller mindre grad :P, og rejs derefter tilbage til DK, burde man så ikke få 15k for at lære danske? =)
tilføjet af

Gaver til de mindst kvalificerede...

Jeg kan godt se incitamentet i det. Disse kvinder har tit ikke så meget at skulle have sagt mht. deres eget liv.
Men hvorfor skal det så være et positivt incitament til mændende (for hvem tror at de penge havner på og bliver i hendes hænder?). Det skulle nærmere være sådan at henter man en ægtefælle til landet så påvirkes ens egne rettigheder af at denne person gennemfører et kursus om både sprog, kultur og muligheder (bl.a. mulighed for at vælge uddannelse og blive skilt fra en voldelig ægtemand).
Det mest ironiske er så: der er virkelig velkvalificerede mennesker der gerne vil komme til Danmark som ikke får tingene foræret eller sågar "løn" for at passe et kursus.
Jeg har selv hjulpet en ung tysk læge med at indvandre til Danmark. Bureaukratiet var så langsom at det tog noget tid for hende at blive registreret og autoriseret i Danmark, derfor kunne hun ikke få de billige sprogkurser som tilbydes dem der allerede har en længerevarig opholdstilladelse. Hun endte med at betale 21.000 kr. af egen lomme for at lære at tale dansk i tide til sin ansættelsestermin (læsning og forståelse var heldigvis i orden i forvejen), samtidig med at hun levede for egne midler.
Jeg siger ikke at vi ikke skal hjælpe undertrykte kvinder, men det virker så grotesk at attraktiv arbejdskraft må passe sig selv mens andre skal få penge foræret for at passe noget der i sig selv er en gave: et gratis sprogkursus.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.