35tilføjet af

Vi lærer vores børn at ringe 112

.....men nu vil Falck ikke køre ud og hente ulykkesofre. Det holder sgu da ikke - eller hvad mener du?

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/06/25/134424.htm?rss=true
Skrevet af Miriam Rostami Mosen
Ville ikke sende ambulance
26. jun. 2010 08.00 Indland
11-årige Kristoffer Varming faldt i onsdags ned i et halvandet meter dybt hul på Amager. Han brækker armen flere steder, og hans ven Patrick Nielsen ringer 112 til alarmcentralen for at få en ambulance. Men det kan de ikke få.
- Jeg ringer til alamcentralen og fortæller, at Kristoffer ligger nede i det her hul og har brækket armen. Men de siger, at de ikke vil hjælpe, forklarer Patrick Nielsen.
Ikke en sag
Patrick Nielsen løber hen til Københavns Gokartbane på Amager, hvor Patrick Nielsen og Kristoffer Varming går. Han finder lederen og fortæller, at hans ven har brækket armen og ligger nede i et hul. Lederen af stedet, Bo Laursen ringer også til alarmcentralen, da han ikke selv kan køre Kristoffer Varming på hospitalet.
- Jeg får samme besked, om at det ikke er en sag for dem at køre ud til en brækket arm. Og vi diskuterer frem og tilbage længe. Først da jeg skruer bissen på, får jeg en ambulance, forklarer Bo Laursen.
Brækkede armen flere steder
Tre kvarter efter, at 11-årige Kristoffer Varming er faldet i et halvanden meter dybt hul og efter flere opkald til alarmcentralen, kommer der så en ambulance.
- Det gjorde så ondt. Jeg så min arm nede i hullet, og jeg skreg. Jeg kunne se, den var brækket flere steder, fortæller Kristoffer Varming.
Men at det tager flere opkald og diskussioner at få ambulancen afsted er for dårligt. Det mener Bo laursen.
- Jeg bliver så harm over det her. Det kan ikke passe, at vi lærer børn, at de skal ringe 112, og så bliver de afvist. Kristoffer faldt ned i et dybt hul. Der kunne være sket mange andre ting, og derfor skal de bare komme.
DR Nyheder har forgævet forsøgt at få et interview med vagtcentralchefen i Københavns Brandvæsen Kim Jakobsen. Han har ikke ønsket at stille op til interview, men oplyser i en mail, at alle procedurer er overholdt i denne sag.
tilføjet af

Det er heller ikke

En Ambulance, der skal sendes til en brækket arm, eller ben, for når de sender den ud til det, kan der komme et opkald, med hjertestop og så er der måske ikke lige en i nærheden til at komme ud.
Og så må en dø for at en anden bruger den grundet en brækkede arm, der findes taxa.
tilføjet af

Der så åbenbart ikke...

Penge til at der skal en ambulance ud til en brækket arm. Jeg synes i grunden det er ok.
tilføjet af

Det må være svært at sidde på vagtcentralen

og bedømme om der er sket andet, når et barn styrter ned i et hul på 1½ meter. Jeg havde nok vejledt dem til at ringe til taxa, hvis jeg ikke mente, vi skulle køre efter det, men jeg havde aldrig vovet blot at afvise dem.
Endnu værre bliver det da, når det så lykkes en voksen at få ambulancen tilkaldt.
tilføjet af

En ny og klog politik

Falck skal kun kører ud til livstruende
situationer, så må folk selv køre på skadestuen.
tilføjet af

Og så er det bare op til barnet.....

...at selv kravle op af et 1 1/2 meter dybt hul selv, med en arm der er brækket flere steder.....?! Er du seriøs....?!
tilføjet af

Et lille ps....

Et barn der er faldet ned i et hul, kan have mange andre skader. Bare det at han har brækket armen kan være livstruende hvis det er tale om et åbent brud. Et åbent brud er ALTID potentielt farligt, og skal behandles derefter. Derfor er der ingen som helst tvivl om at der skulle have været sendt en ambulance ud til drengen.
tilføjet af

????

Så enlige, familier uden bil & folk som bløder skal bare vente, til skaden selv bliver god?!
Der er ikke krav om, at du skal have en bil & chaufør til rådighed - og taxa'er tager ikke folk med hvis de bløder, har prøvet afslag fra taxaer 3 gange, efter at alarmcentralen mente at jeg kunne ringe efter en taxa! Alle 3 gange måtte de til sidst sende ambulance, da de sandede at taxaselskaberne ikke er båndlagt, at skulle agerer ambulancer...
tilføjet af

Nej, han er MEGET snævertsynet!

Man forarges over folk engang imellem. 🙁
tilføjet af

Vi er enige

Om at der var en voksne til stede, kunne han så ikke hjælpe drengen op og tage en taxa.
Hvis vi alle skal ringe efter falck, for brækkede arme og ben og hvis du har skåret din finger, vil der ikke være Ambulancer nok til folk der er ved at dø.
Nu sidder du og skriver dette, men forstil dig at din mor eller far, må lade livet, fordi den tætteste Ambulance kører rundt med en brækkede arm.
tilføjet af

Så er det helt lovlig og tegne et Falck abonnement

Så skal DE køre dig.
Søg under sygetransport.
tilføjet af

Der tager du da fejl

Persontransport er fra behandlingssted til hjemadressen. Ikke skadeskørsel fra forskellige steder i landet.
tilføjet af

Har du bare ikke tænkt tanken....

.....til ende, eller gider du bare ikke sætte dig ind i problematikken? Har du nogensinde prøvet på at få et barn, med en arm der er brækket flere steder, op at et dybt hul?
Der skal da professionel hjælp til den slags ulykker, for at minimere skaderne! Jeg gad godt at se din reaktion på dette, hvis det var tale om din søn....
tilføjet af

Er vi ude i noget.....

....der minder om......kun sygetransport for dem der har råd....?!
tilføjet af

Undskyld - du har ret

Det kan man faktisk godt nu.
http://webshop.falck.com/privat/korsel
Så er det måske derfor, det er blevet så vanskeligt at komme overens med vagtcentralen. De burde jo have en reklame indlagt i ventetonen.
tilføjet af

Nope

Sakset fra hjemmesiden, og BENYTTET.
1. Falck Kørsel BASIS
Strakskørsel
(Dækningsgruppe 9140/9141)
1.1 Kørsel ved pludselig opstået sygdom eller tilskadekomst
tilføjet af

Nu bor jeg i

en lille provinsby, med kun en Ambulance tilknyttet, hvis der skulle være en som fik hjertestop, ville det være katastrofe hvis personen ikke kunne få hjælp i tide, fordi næste Ambulance skal komme 30 km væk fra, grundet en brækkede arm, og til dit spørgsmål, har aldrig prøvet at hjælpe et barn op af et hul, men har da prøvet at hjælpe et barn ind af et vindue og en voksne op af et hul.
tilføjet af

Ja, fra husstanden!

Så må man jo håbe, at folk ALTID kommer til skade i hjemmet, og ikke når de er væk...! Og man må håbe, at falck så har døgnåbent på tleefonerne, for ellers kan du jo stadig sidde og vente til det går i sig selv igen. HVis du selv skal dække dig ind, så kan vi jo blive ved, for så skal folk også selv laver sundhedssikringer, for så behøver de ikke at køre på de offentlige hospitaler, det er jo ikke min skyld at de kommer til skade!!
tilføjet af

Ikke til en brækket arm

Men hvad med at han var faldet ned i et dybt hul? Så skal da brandvæsnet fiske ham op, eller er det vigtigere med en kat der er klatret op i et træ?
tilføjet af

Du er ikke så godt til at sakse - de rigtige ting

Se i betingelserne og ikke i reklamen. Der står
1.1.1. Med udgangspunkt i kundens faste bopæl samt i forbindelse med sygdom uden for hjemmet dækker abonnementet SIDDENDE kørsel til og fra skaddstue, læge, lægevagt...
Ergo. Det de kan køre med en taxa. Har du behov for en ambulance kommer de ikke.
tilføjet af

Og hvis ambulancen kører abonnementskørsel

så sker der ikke noget?
tilføjet af

Man har sgu da ikke behov for en ambulance

for en skide brækket arm, hold nu op.
Kæft en flok pivskider😕
tilføjet af

Hvis nu du i stedet lære dit afkom

at finde egnede steder og lege så er i ikke så stor en samfundsbelastning.
Man lære sine børn at 112 er til ALVORLIGE ulykker, sgu en en skide brækket arm.
tilføjet af

Det er da ikke noget nyt?

Det er da ikke noget nyt?
Mange mennesker er blevet afvist på alarmcentralen selvom de har akut behov for hjælp. Det samme gælder i øvrigt hos politiet som kun rykker ud når de gider og kun hvis man bor et pænere sted.
At man ringer 112 er lige så godt som er hænge tungen ud af vinduet for man kan overhovedet ikke regne med at blive visiteret til hverken ambulancehjælp, politiassistance eller andre behov for hjælp. Det er ikke engang altid man kan regne med at brandvæsenet kommer, selvom det dog sker oftere fordi de som regel er tættere på.
Men man kan i princippet lige så godt lade være med at ringe efter falck og i stedet ringe efter en taxa. Det opfordrer de nemlig også nogen steder til at man gør når man f.eks. har brækket et ben eller er på vej til at slagstilfælde. Der er jo ingen grund til at bruge ressourcer hvis folk selv kan komme på skadestuen (så er det sådan set bare ærgerligt hvis man er ved at miste bevidstheden eller må gå selvom man ikke kan støtte på sin brækkede knogle)
tilføjet af

Er du dum eller hvad

Det du svarer på er vilkårene ikke skadens karakter. Man tegner vel ikke et abonnement kun til brækkede arme.
tilføjet af

Skåret sig i fingeren

For et års tid skar jeg mig i den ene finger under madlavning. Kniven smuttede og jeg blødte virkelig meget, jeg var alene hjemme og ringede 112, men fik at vide at selvom jeg var svævende og lød fraværende skulle jeg bare vente på at det holdt op med at bløde... jeg fik ringet til min mor som bor relativt tæt på og da hun kom var jeg gået omkuld, fingeren stadig blødende. Hun fik ringet efter en taxa efter samtale med en vagtlæge som sagde at dét skulle tjekkes efter.
På skadestuen kunne de konstatere at fingeren var skåret 2/3 af og skulle sættes sammen igen. Jeg fik blod fordi en sådan skade faktisk kan give så voldsom en blødning at man kan dø af det - så jeg kan godt se at det er lige meget med transport til den slags.
Det er jo sådan at de færreste privatpersoner er i stand til at vurdere konsekvenserne af en skade, så de kan tage en fornuftig og velovervejet beslutning om hvorvidt der skal handles eller ej. Som en anden skriver kan et åbent knoglebrud eksempelvis også føre til livsfarlig blødning og derudover kan en forlænget proces hvor skaden ikke behandles hurtigst muligt føre til invaliditet, kroniske smerter og måske nedsat eller ikke-eksisterende erhversevne afhængig af skadetypen. Det betyder en langt højere udgift for samfundet end en enkelt tur med ambulance til sygehuset.
tilføjet af

Kun 30 minutter?

Tænk, jeg bor i landets tredjestørste by og der kan sagtens gå mere end 30 minutter - også ved et hjertetilfælde. Det afhænger da af hvor de forskellige vogne befinder sig og hvor lang tid det tager.
Når det så er sagt så er det da skidenemt at hjælpe et rask og funktionsdygtigt barn som selv kan tage fat, ind af et vindue. Langt sværere er det at hive et menneske med flere knoglebrud op af et dybt hul - og jeg ville f.eks. ikke kunne hjælpe en anden voksen op af et 1,5m dybt hul i sådan en situation, det har jeg simpelthen ikke kræfter til så jeg ville sandsynligvis skade vedkommende yderligere.
I sådan en situation BØR falck rykke ud, men de er jo ligeglade.
tilføjet af

Mon ikke du trænger til et første hjælpskursus

Så havde du ikke behøvet og gå selvsving.
tilføjet af

nåå, det var synd

For dig, i 1989 røg min højre arm gennem et vindue i hjemmet, jeg fik en total overskæring af sener og puls, tog sammen med hustru en taxa til nykøbing falster syghus, hvor vi havde lagt tryk forbindning på, syghuset havde ikke håndkiruger og jeg blev sendt til risen i KBH:
I 2005 brækkede jeg højre hånd i Rusland på vej hjem, og hvad gør man så når man skal hjem, jeg kørte bilen hele vejen fra rusland til Hillerød syghus, inden jeg fik lagt hånden i gibs.
Noget kan godt vente, med mindre man er en tøsedreng.
tilføjet af

Hvordan

ved du det ?
Er du læge ?
tilføjet af

Men herregud.....!!

Det ved sgu da alle der nogensinde har været i nærheden af et førstehjælps-kursus!
For at ikke tale om det potentielt farlige i at barnet kan gå i chok grundet et åbent brud. Det behøver man virkelig ikke at være læge for at vide....
tilføjet af

Du bliver ved

Med at tale om åbne brud, der står at hans arm var brækket flere steder og i tilfælde af åbne brud, ville den voksne som kom til stede, kunne se at det bløder, for et åbne brud bløder meget voldsomt.
Så ingen åbne brud, kun en brækket arm.
tilføjet af

Hvorfor i alverden er det

kun Falck I harcellerer over?
Drejer det sig om København, er de fleste ambulancekørsler foretaget af Københavns Brandvæsen, så Københavnere, får Jeres facts på plads, tak.
tilføjet af

Er det en egnsspecialitet

at gå på hænder?
For det er vel det, trådstarterens indlæg handler om .......
tilføjet af

Hvorfor fanden LÆRER vi så ungerne at ringe 112?

I er eddermame kloge hvad?
"Kun" en brækket arm? Det gør vildt og afsindigt ondt - ungern lærer at den slags klarer de voksne - de skal bare ringe 112 så er de trygge ved at en tager ansvaret for dem. Men når ikke virkeligheden ER sådan - hvad er det SÅ vi lærer ungerne?
Det skal jeg såmænd sige jer - vi lærer ungerne at de ikke kan stole på hvad vi siger til dem. Hvad fører det med sig?
Jeg er eddermame dybt skuffet over at så mange debattører ikke kan gennemskue hvor katastrofalt det er. Kom nu for fanden Solister - TÆNK jer om - tænk på hvordan et samfund formes og bygges op på et fundament gjort af manglende tillid! Jeps GANSKE rigtigt - et indsnævrende forbudssamfund - og vi er jo i gang er vi ikke?
At børnene kan stole på de voksne er sgu alfa omega!
tilføjet af

Du rammer noget væsentligt

- dvs. hvor langt går statens/det offentliges forpligtelse overfor den enkelte patient m.h.t. transport.
Patienterne har generelt forskellige forventninger til transport - de har tit den opfattelse, at når de er blevet bragt ind med en ambulance, så er det sygehusets opgave at sørge for at de kommer hjem.
Lad mig slå det helt fast - det er det IKKE.
Min personlige holdning er, at når det drejer sig om børn der er kommet til skade, bør der automatisk sendes en ambulance og helst en med en paramediciner, som så kan vurdere skadens omfang.
Jeg kunne også forestille mig en mellemløsning - dvs. en akutbil med en læge eller paramediciner, som vil kunne bedømme nødvendigheden af brug af en ambulance.
En ambulancekørsel med udrykning koster godt 10.000 kr. pr. gang, hvorfor lidt omtanke m.h.t. hvornår man ringer 112 ville ikke skade nogen.
Så uanset hvordan du vender og drejer det, kan hverken Falck, Brandvæsenet eller det enkelte hospital påtage sig ansvar for at folk er enlige, at de ikke har en bil eller andre ting. Den slags hører til privatlivet.
M.h.t. blødning er der flere muligheder - drejer det sig om en arteriel blødning, vil der automatisk blive sendt en ambulance.
Drejer det sig om en venøs blødning, vil en ambulance som oftest ikke være nødvendig. Så nej, man skal ikke vente på at skaden bliver god af sig selv.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.