2tilføjet af

Vagttårnet værner om 1914-teorien

Hvorfor er det så vigtigt for Vagttårnet at holde fast i, at Jerusalems første ødelæggelse fandt sted i 607 fvt. og ikke i 587 fvt., som videnskaben hævder?
Jeg vil her komme med en forklaring på hvorfor:
Jehovas vidner hævder, at der skulle gå 2.520 år fra Jerusalems første ødelæggelse og til Jesus - ifølge Vagttårnet - satte sig på "tronen i det himmelske Jerualem" i 1914. De mener også, at den periodes begyndelse falder sammen med perioden for jødernes babyloniske fangenskab og trældom under Babylon.
Derfor er spørgsmålet "607 fvt. kontra 587 fvt." vigtigt for Vagttårnet. Hvis altså ødelæggelsen fandt sted i 587 fvt., vil man – hvis man regner 2.520 år frem - komme til året 1934. Derved ødelægger man hele Vagttårnsselskabets 1914-teori og dermed også mange andre af deres ”profetiske” årstal, som skulle pege på begivenheder i dette selskabs historie, altså årstal, som alle er beregnet med året 1914 som udgangspunkt.
50 ÅR ELLER 70 ÅR – HVORFOR ER DET SÅ VIGTIGT?
Hele Vagttårnets 1914-teori afhænger af, om perioden fra Jerusalems første ødelæggelse og til jødernes hjemkomst til Jerusalem efter det babyloniske fangenskab varede 50 år (48 år, hvis perioden ender med Kyros indtog i Babylon), som sagkundskaben siger, eller 70 år, som Vagttårnet mener. Hvorfor nu det?
VAGTTÅRNETS TEORI
Stridens æble finder man i Jeremias kap. 25:11, hvor der står: ”… og hele dette land skal blive til ørk og øde, og disse folkeslag skal trælle for Babels konge i 70 år”, og Jeremias 29:10: "Når halvfjerdsindstyve år gået for Babel, vil jeg se til eder og på eder opfylde min forjættelse om at føre eder tilbage hertil." (Aut. danske oversættelse af 1931). Vagttårnet påstår, at disse 70 år handler om den tid, der gik fra Jerusalems ødelæggelse og til jødernes hjemkomst til Jerusalem i efteråret 537 f.v.t.(Iflg. Vagttårnet) Hvis man går 70 år tilbage, kommer man til 607 f.v.t., og hele Jehovas vidners 1914-teori tager netop udgangspunkt i dette år.
HVORNÅR BEGYNDER OG ENDER DE 70 ÅR FOR BABYLON❓
Men Bibelen siger i virkeligheden, at landene i Det Nære Østen skulle tjene Babylons konge i 70 år ”indtil Persiens kongerige kom til magten" ( 2. Krønikebog 36:20 og Jeremias 25:12).
HVAD SKETE DER DA 70 ÅR FØR KYROS SEJREDE OVER BABYLON, SOM ER 20 ÅR FØR JERUSALEMS ØDELÆGGELSE?
Alle er enige om, også Vagttårnet, at perserkongen Kyros indtog Babylon i efteråret 539 fvt. 70 år tidligere, i 609 fvt., blev den assyriske verdensmagt brudt ved hjælp af den babyloniske overmagt. Nebukadnezar, den nybabyloniske konge, fortsatte med at underlægge sig hele Mellemøsten. Ægypten gjorde imidlertid oprør, og Ægyptens konge, Neko, tog kontrollen over det vestlige Syrien, inklusiv Palæstina, men det kom til en brat afslutning i 605 ved det berømte slag ved Karkemisj, hvor Ægypten tabte alt til Nebukadnezar, Babylons konge (Jeremias 46:2). Også Jerusalem blev belejret af Nebukadnezar dette år, og kong Jojakim af Juda styrede herefter sit land som vasalkonge under Babylon. (Daniel 1:1 og 2. Kongebog 24:1-2)
Det ser således ud til, at Bibelens angivelse af, at "landenes (i Mellemøsten) skulle trælle for Babylons konge i 70 år fik en nøjagtig opfyldelse(Jeremias kap. 25:11), hvis man tager hans ord for pålydende. Denne trældom begyndte for Jerusalems vedkommende 18 år før Jerusalems ødelæggelse, da Daniel og andre adelige blev ført til Babylon efter at Nebukadnezar havde omringet byen(Daniel kap. 1)
Mvh
svanen50
tilføjet af

1914 skulde have været dommedag

den dag hvor jesus skulde komme ned på jorden og dømme mennesket, hvilket heller ikke kom til at ske denne gang, idag har sekten, lavet om på historien, for at dække over fejlslagende profetier.
hvilket bare viser lidt om hvor usagligt denne sekt er om deres egne kilder.
men det kommer ikke bag på nogle hvis, de bare har sat sig lidt ind i sektens lære.
JWfacts har også taget 607 debatten op, han er ret godt til at skære det hele ud i pap så alle kan forstå det, vil meget gerne anbefale dig at læse det, hvis det intresere dig ;)
http://www.jwfacts.com/index_files/1914.htm
et godt oplæg takker ;)
tilføjet af

1914 og en der tvivlede!

Det er sandt at Vagttånsselskabet er nødt til at holde
at fast i 1914-læren det er deres hovedlære og grundlag for
deres selvforståelse men selv den daværende Præsident
Nathan H Knorr havde sin tvivl.
Raymond Franz citerer i sin bog N. H. Knorr for udtalelsen:
"Der noget jeg ved - jeg ved Jehova er Gud, at Jesus Kristus
er hans søn, og at han gav sit liv for os, at der er opstandelse.
Alt andet er jeg ikke så sikker på. Vi har talt om 1914 i lang tid.
Vi kan have ret, og jeg håber at vi har det" (citat slut)
For 35 år siden skrev Vagttårnet:
"Og denne tid har han tydeligt markeret i sit ord for længe siden.
Så nøjagtigt at det ikke er til at tage fejl af, viser Bibelen
at året 1914 var det år da „verdensherredømmet“ blev vor Herres og
hans Salvedes. Inden den generation forsvinder som oplevede dette år,
vil ’den store trængsel’ komme." 1/5 1974
Bortset fra hvordan "denne generation" skal forstås
(der har været ændringer i forståelsen et par gange)
er 1914 et hovedlærepunkt for Vagttårnet og det er jo en
væsentlig grund til at det så svært at debatere JV-kronologi
med vidnerne her på denne side.
Med venlig hilsen
Walther
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.