12tilføjet af

Telia og bondefangeri

Jeg er igang med at forsøge at blive løst fra mit Telia abonnement, men de er ikke til at snakke med.
D 13. juli købte jeg en mobiltelefon, og forlængede dermed mit abonnement.
Ca. 5 dage efter modtager jeg brev fra Telia om varsling af prisændringer. Bl.a. kommer det nu til at koste et gebyr på 9,75 kr. at betale regningen over pbs.... Dette gebyr synes jeg, som så mange andre, er helt hen i vejret, da jeg ikke ønsker at betale penge for (ud over det bankopkrævede pbs gebyr) at betale mine regninger. Derfor vil jeg opsige mit abonnement.
Starter med at ringe til Telias kundeservice, hvor jeg får at vide at da jeg har forlænget abonnementet i juli måned, kan det ikke lade sig gøre.
Jeg spørger så, hvor jeg skulle have fået oplyst at der var prisændringer under opsejling?
Svar: Det burde jeg have fået at vide ved købet.
Jeg forklarer at det er jeg ikke blevet oplyst om, og at jeg derfor ikke mener at jeg ved købets/abonnementforlængelsen er blevet oplyst om ændrede vilkår.
Det kan han i kundeservice ikke gøre noget ved. Men jeg får en adresse hvortil jeg kan sende en klage.
Efterfølgende tager jeg så hen i butikken hvor handlen er indgået og forklarer problemet. De er meget hjælpsomme og ringer ligeledes til hovedkontoret og erkender at jeg ved købet/abonnementforlængelsen ikke er informeret. Men de vil stadig ikke løse mig fra mit abonnement.
Den sælger jeg handlede med var ikke på arbejde i dag, men jeg lavede en aftale om at komme tilbage en anden dag og få en skriftlig erklæring fra butikken om at jeg ikke blev informeret. Denne erklæring har jeg så tænkt mig at sende sammen med min klage.
Er der nogen her på sol, som er inde i juraen i dette spørgsmål, som kan svare mig på om Telia må bondefange sine kunder på den måde? Uanset om der er sket en fejl ved handlen (at jeg ikke blev informeret) kan det da ikke være mit problem som kunde.
En anden ting er, at jeg overvejede at bruge min 14 dages returret på den nye telefon, og på denne måde kunne opsige mit abonnement. Men på bonen opdager jeg at der står at der ingen fortrydelsesret er på mobiltelefoner, kan det være rigtigt?.
Jeg har ikke sat mig ret meget ind i købeloven, og kan ikke huske om de 14 dages returret man som oftest har, er en service fra sælger, eller om det er min ret som forbruger.
Håber på lidt hjælp :o)
tilføjet af

Du har helt ret :)

Hej,
Du har bestemt krav på at få annulleret dit abonnement, da man kan opsige hos Telias kundeservice frem til 14. august 2009 grundet de nye ændringer. Du skal bare tale med opsigelse og ikke kundeservice.
Det er kun en service at nogle butikker tilbyder 14 dages returret - det tilbyder man ikke i Telia :)
tilføjet af

måske

Det var opsigelsesfunktionen jeg fik tastet mig frem til da jeg ringede... Men ham jeg snakkede med sagde, at da jeg havde forlænget mit abonnement efter en eller anden dato i juni, så kunne det ikke lade sig gøre. Jeg ved ikke om han mente, at efter den dato skulle medarbejderne i butikken kende til de ændringer og have informeret?
tilføjet af

på kanten

deres pbs gebyr er på kanten af loven
har du forlænget abonnement skal de have din underskrift
jeg tror du skal true dem med forbrugerstyrelsen, et plejer at hjælpe
tilføjet af

De 14 dages fortrydelsesret

gælder kun ved handel på nettet.
Hvad står der i den kontrakt og de abonnementsbetingelser du fik med, da du indgik handler? Har du læst, hvad der står der?
tilføjet af

kontrakten udleveres ikke ved køb

men sendes efterfølgende pr. mail
tilføjet af

Hvad med dine vilkår?

Du skal jo faktisk have udleveret de nye vilkår, når du køber telefon - måske du kan bruge det imod dem?
Jeg er dog i tvivl om de nye priser overhovedet står i vilkårene endnu... Jeg arbejder selv ved Telia, så kan da lige undersøge det hele i morgen?
tilføjet af

Meget gerne

Fik ikke udleveret noget som helst andet end bonen på købet.
Når nu du er insider er du måske lidt mere inde i tingene, og det vil blive taget imod med glæde om du vil lave lidt research.
De teliamedarbejdere jeg indtil videre har talt med har været super servicemindede, den ros skal I bestemt have :o)
Kundeservicemedarbejderen jeg talte i telefon med lød nærmest taknemmelig da jeg sagde at jeg ikke ville brokke mig til ham, da han jo ikke kunne gøre noget alligevel... Jeg misunder bestemt ikke mennesker i sådan et job.
tilføjet af

Selvfølgelig...

Jeg skal nok lige prøve at undersøge det nærmere i morgen🙂De nye priser blev vist allerede meldt ud i juni, men det var (så vidt jeg husker) kun i Berlingske eller et andet tidsskrift. Forbrugerombudsmanden mente ikke at det var godt nok - forståeligt nok! Så nu sender Telia breve til alle kunder om de nye ændringer, hvor man så kan opsige frem til august.
Nej, at arbejde i kundeservice er ikke et særlig taknemmeligt job og det glemmer rigtig mange desværre - men hvem skulle man ellers brokke sig til? :)
tilføjet af

Så er det undersøgt...

Jeg har netop tjekket og du skal altså kunne opsige dit abonnement - ligegyldigt hvornår det er oprettet. Du kan opsige frem til 14. august med 14 dages varsel.
Så det er bare at ringe igen og bede dem opsige det grundet de nye ændringer :)
tilføjet af

Hvor har du checket opsigelse.

Vi har forlænget vores abb. i slutningen af juni. 14 dage efter bliver vi ringet op om vi ønsker at lave vores abb. om og på intet tidspunkt er vi blevet gjort opmærksom på at de ville ændre deres gebyrer, på trods af at Telia jo har vidst det internt.
Nu har vi så fået brev om at vi kan opsige det, men på trods af brevet påstår Telia at vi ikke kan opsige vores abb. før tid.
Har du flere detaljer med hvorfra det nu er slået fast at man kan opsige sit abb. ligegyldigt hvornår det er oprettet ??
tilføjet af

Fortrydelsesret og opsigelse

Hej :)
Du skriver at du først har købt din telefon i juli måned, det vil sige, at Telia allerede på det tidspunkt har lavet kontrakten om, hvor de nye prisvarslinger er inkluderet. Den nye kontrakt har du underskrevet, dvs. at du har sagt go for PBS gebyr osv.
Når du køber en telefon i butikkerne, frafalder de 14 dages returret med det samme. Så som jeg kan se det, er der desværre ikke noget at gøre :(
tilføjet af

Glemte også lige..

Hvis i har oprettet jeres abo'er inden d. 14 juni 2009, kan i opsige frem til d. 14. august, ellers hari underskrevet de nye vilkår og dermed accepteret.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.