14tilføjet af

Paulus fløjten

Ved apostelmødet i Jerusalem ca. år 50 besluttes det . Det vedtages . At kristne ikke behøver at overholde de jødiske lovbestemmelser ( omskærelse, forbud mod at spise svinekød, blod o.s.v ... I perioden omkring år 50 blev krisen i den nystartede, men hurtigt voksende kristne kirke så alvorlig, at de vigtigste ledere samledes til topmøde i Jerusalem. her gik Paulus-fløjen af med sejren; det blev bestemt, at nyomvendte kristne ikke behøvede at blive jøder først og ikke behøvede at overholde de jødiske regler.
Hmnnn...jeg forstår ikke, gælder moselovene eller gælder de ikke.
Jeg spørger bl.a fordi jeg ikke forstår f.eks henvisninger til GT fra JV i blodsspørgsmålet . Kan man sådan bare efter forgodtbefindende plukke ud efter eget behag eller er der bare frit valg på alle hylder. Må Jv spise svinekød, hvad med omskærelse o.s.v
tilføjet af

Moseloven og JV

Hej Elven

Moseloven er ikke gældende hos Jehovas vidner. Når de siger at de ikke må modtage blod, er det udfra et skriftsted i det NT:
Apg. 15: 28,29
For Helligånden og vi har besluttet ikke at lægge nogen anden byrde på jer end dette nødvendige, 29 at I skal afholde jer fra kød, der ofres til afguder, og fra blod og fra kød af kvalte dyr og fra utugt. Ved at holde jer fri af det handler I ret. Lev vel.
Moseloven blev naglede Jesus til Korset, som nogen udtrykker det. Hele moseloven kan hænge på budene om at Elske Gud og næsten, som sig selv. Den gyldne regel.
Så Jehovas vidner må godt spise svinekød og behøver ikke omskærelse.
Mange hilsner
Manjana
tavse-vidner.dk
tilføjet af

Jow men

Det var også det jeg mente .
Men også det jeg samtidig ikke forstår, med mindre at det er en fejl eller fortalelse.
Følgende indlæg skrevet af en jv : Sagens kerne er: Drejer det sig om misbrug af blod? Bibelen forbyder udtrykkeligt at man indtager eller på anden måde misbruger blod. (3 Mosebog 17:11, 12; Apostelgerninger 15:28, 29)
tilføjet af

Misforhold

Jeg forstår nu godt, hvad du mener. Men der må jeg blive dig svar skyldig. Det var aldrig noget jeg tænkte over. Som du ved, er det ikke skik og brug at sætte spørgsmålstegn.
Hvis der var en ude ved dørene, der havde stillet mig det spørgsmål, var jeg kommet til kort. På den ene side, siger JV, at de følger hele Biblen. Også det der ikke kildrer folks ører. Men på den anden side, siger de at moseloven er ophævet. Deri misforholdet.
Men jeg kunne forestille mig, at fordi det står i NT, kan man henvise til GT, for at underbygge forklaringen. Men dette er jeg langt fra sikker på.
Måske en anden kan svare på det, for det er da et godt spørgsmål.
Mange hilsner
Manjana
tavse-vidner.dk
tilføjet af

Det er da ikke noget svar ftg

Det giver da ingen forklaring på Elvens spørgsmål.
Hvorfor kan du ikke give et fyldestgørende og et tilfredsstillende svar på et spørgsmål der er seriøst?
Dette svar kan kun komme oven i bunken med dine i forvejen tynde svar.
Manjana
tavse-vidner.dk
tilføjet af

Elve retter sig efter materialismens lov

Du skal elske din næste som dig selv og gerne lidt mere og ikke kun ud fra doktriner
men ud fra dit indre inderste værdisæt.
Ups !! Det er vi jo rimelig enige i , og rigtigt vigtige værdibegreber, absolut, og det forstår jeg mig på!
Men det jeg ikke forstår er hvordan nogle doktriner i GT påpeges til efterlevelse imedens andre ikke gælder, men du kunne måske være så venlig at forklare mig det.
tilføjet af

Sandheden FTG

Du plejer da ellers altid at ville prædike sandhed FTG , men den er måske for pinlig
for dig til at ville svare. ?
tilføjet af

Jo faktisk manjana - det ftg svarer er ............

´
- - - "jehovas vidner" elsker alle brødre i Troen der kan lemme en skilling -
Er man for syg og skal have blodtransfusioner, skal de bare kradse af - De kan ikke bruges!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Sandheden ses undtagelsesvis Elven når

´
- - - ftg en sjælden gang imellem rammer noget der ikke er entydigt JW/WTS!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

håbet

Jeg havde egentligt bare håbet på en logisk forklaring . Men den får jeg nok aldrig med mindre jeg spørger Again , han er vist den eneste der kan give en forklaring der er forståëlig for os andre alm. dødelige.
Men !!! også i et lidt bredere perspektiv, men den forklaring kan ftg nok slet ikke
formå , den står nok ikke i resonner håndbogen.
Jeg har svært ved at forstå generalt forholdet imellem Gt og NT , og mener at have læst
at jesus ikke er kommet for at ophæve lovene men for at bekræftige dem ?????
Og hvad så med f.eks de 10 bud er de heller ikke gældende doktriner hvis Gt og moselovene er ophævede. Ja nu hæver mine fødder vist.
tilføjet af

spørgsmålet er

spørgsmålet er enkelt og svaret elementært.
Når JV plukker ud af Moseloven, især i betragtning af det du peger på at Jesus kom for, at "opfylde" moseloven og alle dens bestemmelser, skelnes der åbenbart mellem de 10 bud og derefter moselovens bestemmelser i ”al almindelighed” og tempeltjenesten i særdeleshed.
Det er klart fordi; som du selv ser er der ingen jøder der ofre noget i templet i dag og har ikke gjort det siden år 70 e.Kr. fordi de ikke har et tempel og man praktisere det heller ikke andre steder.
Imidlertid fastholdes visse "bestemmelser" i moseloven i ”al almindelighed” og een af disse bestemmelser der gentages som værende i funktion på Paulus tid, på de Kristnes tid efter Antiokia, så nævnes altså den der med, at "afholde" sig fra blod.
Det er kun JV der har taget den med i deres sekteriske fortolkning af Bibelen og det kan så være både godt eller skidt, rigtigt eller forkert.
JV mener det er godt = sandt, hvorimod andre mener det ikke betyder, at man ikke må modtage blodtransfusion, idet det ikke henhøre under moselovens bestemmelser i ”al almindelighed” hvorfor alt i det jødiske religiøse samfund = i enhver jødes liv var forordnet hvordan og hvorledes de skulle gebærde sig igennem livet for, at behage Gud og i det fandtes ikke den lægepraksis vi kender til i dag.
Derfor er den ikke nævnt, men ordene hentyder til de forhold der lovgaves om nemlig deres situation i forholdet til hvad skulle man stille op med blodet fra slagtedyr i al almindelighed og i templet i særdeleshed.
Der er overhovedet ikke nævnt noget om lægegerning.
JV mener, at når denne lovparagraf i moseloven i ”al almindelighed” omtales i NT, så må det betyde, at den fastholdes. at den "tages med" i Kristendommen, som en lov mener JV.
Vi betragter ikke noget af Jesu bud som en lov i samme forståelse som moselovens bestemmelser, men som en rettesnor.
”Alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt”, siger Paulus. I NT omtales også forhold vedr. slaveejerskab, men selv om det nævnes i NY og derfor altså gentages af Paulus og derved gentager moselovens bestemmelse vedr. samme hvilket så i samme ånd skulle betyde, at når den gentages fastholdes den, så fastholder JV ikke moselovens bestemmelser i ”al almindelighed” vedr. slaveforhold, at det også gælder i dag, at man har lov at holde slaver bare man behandler dem godt.
Så i det ene tilfælde fastholder de og i det andet forhold fravælger de trods den samme argumentation.
Med hensyn til de 10 bud, siger Jesus, at disse først vil ophøre ”….når himmelen og jorden ikke er mere”.
Håber det kan hjælpe dig.
Venlig hilsen
Blomberg.
tilføjet af

Det hjælper

Men forviringen er nu blot flyttet til andre tanker.
***Med hensyn til de 10 bud, siger Jesus, at disse først vil ophøre ”….når himmelen og jorden ikke er mere” ****
Har du en henvisning til hvor det står.
Så vidt jeg kan forstå er de 10 bud også forskellig tolket alt efter hvilken troesretning
man tilslutter sig. !! ??
tilføjet af

10 bud og

Det står i Mattæus Evangeliet kap. 5 vers 18.
18 Thi sandelig, siger jeg eder, indtil Himmelen og Jorden forgår, skal end ikke det mindste Bogstav eller en Tøddel forgå af Loven, indtil det er sket alt sammen.
Citat slut.
Med hensyn til de 10 bud og Moseloven i al almindelighed? De 10 bud forskellige versioner?
http://da.wikipedia.org/wiki/De_10_bud
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Personligt mener jeg det kan være ligegyldigt. 10 eller en opdeling; og derfor undlader den traditionelle version noget af ordlyden eller sammenhængen.
Det er kun JV der har problemer med dette i deres retorik. De mener, at ”kirken” med vilje har udeladt den der med billederne.
Det mener jeg ikke fordi, Templet, jødernes Tempel i Jerusalem var udsmykket med alle mulige ”katolske” billeder og figurer.
Så problemet er, at om man tilbeder figurerne eller om man tilbeder Guden. Det må være en religiøs beslutning og kan ikke for udefrakommende afgøres. Man må spørge ”ledelsen” eller ”styrelsen af den pågældende ”trosretning” i Kristendommen såvel som den enkelte.
Derfor må spørgsmålet være om man på jødernes tid tilbad Jahveh eller om man tilbad figurerne og billederne i Templet.
Jeg mener ”de” tilbad Jahveh. Det kunne man altså godt gøre i et Tempel der var udsmykket med billeder og figurer.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det ”sjove” er selvfølgelig at man i mange af livets forhold anstrengte sig for at omgå Loven. Det er klart og her kommer betegnelsen og idegrundlaget for en almindelig betragtning af en jøde ind i billedet.
En jøde kan ikke arbejde i sit bageri på en sabbat, men forretning er én ting og tro en anden ting. Så hvad gør en jøde? Jo, han ansætter en ikkejøde.
I sidste ende handler det om kærlighed. Kærlighed til en Gud som overføres til ”det daglige liv” og tilstedeværelse af Gud i hverdagen.
Så rent praktisk kunne man godt omgå Loven i visse sammenhæng, men i sit hjerte vidste man det ikke var korrekt sin handlemåde. Det kunne så enten blive brugt til andres fordel eller til egen skade.
Så dersom vi fastholder den adskillelse mellem de 10 bud givet af Jahveh på Sinaj bjerg og Loven i al almindelighed i forbindelse med troen, gudsdyrkelsen, den religiøse lov er der en klar forskel.
De 10 bud er morallove og dele af loven i al almindelighed er ligeledes moral og sundheds og forretnings og adfærds styrende.
Disse ”ting” ophører aldrig. Jo, den dag himmelen og planeten Jorden ikke er mere. I vor materielle verden er disse moralbegreber overført, men dersom man bryder nogle af ”den tids andre morallove, adfærdslove, sundhedslove” er der ingen der bliver straffet heller ikke i den Kristne Kirke.
Ikke engang Jesus anvendte Moseloven med dens ”øvrige” bestemmelser med konsekvens. Det kan man se i forbindelse med kvinden der var grebet på fersk gerning ang. utugt.
Jesus sagde: Heller ikke jeg fordømmer dig, gå bort og synd ikke mere. Derimod er det til ens egen skade, at overtræde dem og det har givet menneskene store problemer og personlig smerte i livet i menneskehedens kristne historie.
Blomberg.
tilføjet af

takker

**** Tro ikke, at jeg er kommet for at nedbryde loven eller profeterne. Jeg er ikke kommet for at nedbryde, men for at opfylde. v18 Sandelig siger jeg jer: Før himmel og jord forgår, skal ikke det mindste bogstav eller en eneste tøddel forgå af loven, før alt er sket. ****
Lige et spørgsmål mere, jeg har svært ved at få det på plads altså sammenhængen imellem
lovene nt/gt.
Men der står jo ikke at det kun er de 10 bud, så budene om omskærelse, blod, klovdyr
o.s.v er vel så gældende. ???
tilføjet af

jeg vil

For at kunne forstå 1) de 10 bud, 2) Jesus, 3) den nye pagt, er det nødvendigt, at ha` Helligånden. Vi kan godt begynde, at diskutere frem og tilbage, men uden Helligånden har det ikke nogen betydning hvad vi mener og siger.
Nuvel, men du stiller et spørgsmål og jeg vil give dig et svar:
”Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte: "Mester, hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?"
Matthæus 19,17 Han svarede ham: "Hvorfor spørger du mig om det gode? Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Matthæus 19,18 Han spurgte: "Hvilke?" Jesus svarede: "'Du må ikke begå drab, du må ikke bryde et ægteskab, du må ikke stjæle, du må ikke vidne falsk,
Matthæus 19,19 ær din far og din mor!' og: 'Du skal elske din næste som dig selv.'"
Markus 10,17 Og da Jesus gik ud på vejen, kom der én løbende og faldt på knæ for ham og spurgte: "Gode Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?"
Markus 10,18 Jesus svarede ham: "Hvorfor kalder du mig god? Ingen er god undtagen én, nemlig Gud.
Markus 10,19 Du kender budene: 'Du må ikke begå drab, du må ikke bryde et ægteskab, du må ikke stjæle, du må ikke vidne falsk, du må ikke begå røveri, ær din far og din mor!'«
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Problemet med de to eksempler er, at Jesus begge gange opfinder et bud, der ikke findes i forvejen. Der er ikke nogen af De Ti Bud, der hedder »Du skal elske din næste som dig selv« eller »du må ikke begå røveri«.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Markus 12,28 En af de skriftkloge, som havde hørt dem diskutere og lagt mærke til, at Jesus svarede dem rigtigt, kom hen og spurgte ham: "Hvilket er det første af alle bud?"
Markus 12,29 Jesus svarede: »Det første bud er: ›Hør Israel! Herren vor Gud, Herren er én,
Markus 12,30 og du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind og af hele din styrke.'
Markus 12,31 Dernæst kommer: 'Du skal elske din næste som dig selv.' Intet andet bud er større end disse.«
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ingen af disse "to største bud" er med i De Ti Bud. Det ene af "Jesus' bud" finder vi 5 Mosebog kapitel 6 - det vil sige lige efter det kapitel, hvor en af versionerne af de Ti Bud blev nævnt.
5 Mosebog 6,4 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én.
5 Mosebog 6,5 Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke.
Det andet af "Jesus' bud" finder vi i 3 Mosebog, hvor det ligger godt gemt midt i en endeløs række af forbud, der intet har med de Ti Bud at gøre:
3 Mosebog 19,18 Du må ikke hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske din næste som dig selv. Jeg er Herren!"
3 Mosebog 19,19 I skal holde mine love. Du må ikke lade to slags husdyr parre sig med hinanden, du må ikke tilså din mark med to slags korn, og du må ikke bære tøj, der er vævet af to slags garn.
3 Mosebog 19,20 Når en mand har samleje med en kvinde, som er en trælkvinde, der er bortlovet til en anden mand, men endnu ikke er blevet frikøbt eller frigivet, skal det straffes; de skal dog ikke lide døden, for hun var ikke frigivet.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tilsyneladende har Jesus altså opfundet tre nye bud. Til gengæld opløste han - måske - et andet bud: Moseloven havde dødsstraf for at arbejde om sabbatten, men det blæste "Menneskesønnen" på:
Markus 2,23 På en sabbat kom Jesus forbi nogle kornmarker, og undervejs begyndte hans disciple at plukke aks.
Markus 2,24 Farisæerne sagde da til ham: »Se dér, hvorfor gør de noget, som ikke er tilladt på en sabbat?«
Markus 2,27 Og Jesus sagde til dem: »Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld.
Markus 2,28 Derfor er Menneskesønnen herre også over sabbatten.«
Citat slut.
Kommentar:
Nu må du selv prøve kræfter med dette og jeg vil gerne tale med dig senere når du har fundet ud af det.
Blomberg.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.