5tilføjet af

Olieskift efter 2000 km

Så har min nye Suzuki rundet de 2000 km. Sælgeren anbefalede et olieskift efter 2000 km og derefter for hver 15000 km. Er det almindeligt at der skal skiftes olie allerede? Økonomisk er det ikke noget problem, da det var med i prisen, men jeg synes det er lidt tidligt???
PS jeg gør det selvfølgelig under alle omstændigheder, men jeg ville lige høre...
tilføjet af

ja normalt

Det er skam helt normalt at få skiftet olie efter de første 2000km en ny bil har kørt. Grunden er, at en splinterny motor helst skal smøres lidt til ved slid, før man skal/må benytte den fuldt ud. Man får jo typisk også at vide at man ikke må belaste motoren med mere end 3000rpm de første 2-3000km (afhængig af bilmærket).
Det lyder måske underligt, men en lidt slidt motor kører faktisk bedre end en motor, der lige er kommet fra fabrikken.
tilføjet af

Helt normalt og meget fornuftigt

En ny motor har rigtigt godt af, at få noget frisk olie efter et par tusinde kilometer...
Og i mange tilfælde er den olie, som værkstedet benytter, bedre end den olie som der er påfyldt fra fabrikken, da alle fabrikker spare, hvor spares kan...
tilføjet af

Lyt til forhandler

Er selv Ejer af en Suzuki , Hvor samtlige service er overholdt. Hun har nu kørt over 250000 km . Så lyt til din forhandler og du vil få mange år med din nye bil uden problemer
tilføjet af

Ret vigtigt

at skifte motorolien hurtigt første gang, en ny motor afgiver altid lidt metalspåner indtil de mekaniske dele har tilpasset sig hinanden, og det er naturligvis ret vigtigt at få disse metalspåner hurtigt ud af motoren
tilføjet af

Suzuki

Det er en rigtig god ide med ny olie - for det er ikke sikkert at bilfabrikken (af økonomiske grunde) har påfyldt din motor nogen "kvalitetsolie" - måske skal luftfiltret også skiftes allerede efter 2000 kilometer - du skal tænke på hvor mange togvogne den har stået på - og hvor mange støvede lande den er blevet transporteret igennem - inden den endte på en gammel "Storebæltsfærge" i produktionslandet ( Indien) ....
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.