1tilføjet af

Ny bog om de tyske flygtninge 1945-49

Denne bog glæder jeg mig til at stifte bekendtskab med:
http://jyllands-posten.dk/kultur/historie/article4719902.ece
Bjarne Wagner Augustenborg har skrevet flere bøger, som kredser om besættelsestiden, og her har han fat i et emne, man ellers ikke hører så meget om.
Der var ellers 250.000 flygtninge fra Tyskland i perioden 1945-49. Det er altså mange! Det hedder envidere i foromtalen, at ca. 6.500 af dem døde febr.-juni 1945, underernærede, syge, elendige som de var.
Er spændt på, hvad han skriver om dette; det glemmes ofte, at sådan var situationen jo for den almindelige tysker på netop det tidspunkt. De første flygtninge kom til Danmark i febr.-marts 45, dvs samtidig med, at hhv engelske/amerikanske tropper fra vest og sovjetiske fra øst kom til forskellige koncentrationslejre. Når så mange tyskere (de 250.000 var jo kun dem, der kom til Danmark) var i så elendig forfatning, var det måske ikke så sært, at lejrfangerne var syge og døde som fluer på dette fremskredne tidspunkt af krigen? Alligevel må der være gjort noget for at holde liv i dem - de var der jo. selv om det i den meste litteratur om emnet hedder, at det gjaldt om at udrydde (i hvert fald den jødiske del) dem.
Det er vist ikke velset at skrive det sidste på denne debatside - jeg vover det ikke desto mindre.
(Måske hører dette til under historie, men nu er det altså en bog, der fik mig til tastaturet.)
tilføjet af

Ja danmark var heldig at blive kulturberiget

af dem.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.