4tilføjet af

"Nu får DSB konkurrence på hovedstrækningen"

http://politiken.dk/indland/ECE1182541/nu-faar-dsb-konkurrence-paa-hovedstraekningen/
Vores kære Transportminister, Hans Christian Scmidt, vil nu have konkurrence på de lange strækninger. Nærmere bestemt mellem København H og Aarhus/Aalborg.
Har Transportministeren mon taget med i sine overvejelser at der måske slet ikke er plads til flere togoperatører på samme strækning? Det kniber i forvejen med plads til alle tog, som det ser ud i dag.
Og tror Transportministeren virkelig selv at man kan skabe priskrig på jernbanen i et lille land som Danmark?
Hvis der skal være flere togoperatører på samme strækning forestiller jeg mig nogle uhyggelige situationer :-)
1.
En mand skal rejse med DSB fra København til Århus. Han køber, af DSB, en billig billet (der er jo priskrig, uha uha).
Han kommer desværre for sent til sit tog, da S-toget desværre var forsinket.
Næste afgang til Århus er heldigvis om 40 min. Men det er Arriva der kører den tur. Og da de 2 firmaer har priskrig, så acceptere de ikke hinandens billetter. Manden må altså vente på næste DSB tog, eller købe ny billet til Arriva.
Desværre er der 3 timer til næste DSB afgang. For Virgin Rails og First har de efterfølgende afgange. Man har nemlig måtte begrænse hver togoperatørs afgange, da der ganske enkelt ikke er plads til særlig mange tog i lille Danmark.
2.
Banedanmark har desværre haft en signalfejl i Snoghøj. Trafikken mellem Kolding, Fredericia og Middelfart er gået helt i stå.
Passagerene står og venter og venter. Men ingen tog kommer. Signalfejlen er nu lavet, og trafikken mellem landsdelene har stået stille i én time.
For at få afviklet trafikken må man aflyse nogle tog. Man er nødt til at få nogle tog pillet ud af tjenestekøreplanen så man kan genoprette trafikken og stoppe kaos.
Men hvilke tog aflyser man? Skal det gå ud over Firs? Virgin Rails? First? Eller nogle helt andre?
Og hvad skal de passagerer gøre, som har billet til Virgin Rails, nu hvor der de næste 5 timer kun kører First og DSB forbi Middelfart?
Skal First og DSB, som er i skarp konkurrence (nå nej, PRISKRIG), tage Virgin Rails passagere med?
Skal Virgin Rails virkelig kunne sælge billetter til 5 kroner og så lade DSB og First æde regningen når det går galt?
Eller omvendt?
Forestil dig at dit Ryanair fly bliver aflyst, og du så står og forlanger at SAS flyver dig på din ubrugelige (men dog refunderbare) Ryanair billet?
Jo mere konkurrence og priskrig, jo mindre samarbejde... Sådan er et i alle brancher. Og det kommer IKKE kunderne/passagerene til gode.
Øget konkurrence på jernbanenettet, sådan som Transportministeren fremlægger det, kommer IKKE nogen tilgode.
Intelligens er noget jeg ALDRIG har beskyldt Transportministeren for at have :-)
tilføjet af

Danskerne er sgu underlige

Systembevarende, angste for forandringer og reformer.
De går et i et med systemerne, om det DSB eller den såkaldte "Velfærdsstat."
Kollektivistisk nationalisme i det lille kolonihavehus.
tilføjet af

Billetrodet

Man arbejder jo på Rejsekortet der skulle afskaffe billetter.
Men Du har ret, det kan ende i kaos, nøjagtig på samme vis som udbyderrodet indenfor medieverdenen.
tilføjet af

Det kommer nogle få til gode

Der kommer sandsynligvis lavere priser på hovedstrækningen mellem de største byer - til gengæld, bliver de små stationer og yderområder skåret ned, da man jo som private operatører skal tjene penge og derfor kun vil køre på de tidspunkter og stoppe på de stationer hvor der er flest passagerer og dermed penge at hente.
Hvis yderområderne og udkantsDK stadig skal have offentlige forbindelser, bliver det dyrere ¨for staten, da de derved må ind og substituere operatørerne. Sandsynligvis bliver det også dyrere for staten selv på store strækninger - se selv Kystbanen/Øresundsbanen hvor statens betalinger er steget og fortsætter med at stige de kommende år - uden væsentlige forbedringer (endnu).
Derudover vil der med forskellige operatører, blive endnu mere kaos i tilfælde af nedbrudte tog mm, da ingen vil/kan - eller er forpligtigede - til at hjælpe hinanden. Det vil skabe mere kaos i disse tilfælde.
Dernæst - hvorfor har staten sit eget jernbaneselskab som man ikke ønsker at benytte i Danmark. I stedet tvinges DSB til at søge mod udlandet - det ender sikkert med at statens jernbaneselskab kun kører tog i udlandet.
Hvis man virkelig ønsker at forbedre togdriften, så burde staten i stedet gå ind og sætte en max pris på billetter og betale for omkostningerne. Eller det mest åbenlyse: gør offentlig transport gratis, hvilket vil tjene sig selv ind x antal gange. Det er en no brainer.
tilføjet af

Præcis

Det er nøjagtig det der er min pointe.
Flere selskaber/togoperatører på samme strækninger vil give kaos, da ingen vil hjælpe konkurrenterne.
Arriva venter f.eks meget nødigt på DSB i Bramming, når et IC tog fra København er forsinket. Også selvom der er 3 timer til næste tog til Tønder.
Man glemmer bare hvem det går ud over. Selvom det koster DSB penge at smide en taxa eller to mod Tønder, så er det ikke optimalt for kunderne, som ender som Sorteper.
Man skulle forresten hellere se på trafikselskabernes lokale priser, istedet for på DSB's priser.
F.eks tager Movia flere penge for en billet fra København til Roskilde, end DSB tager for en billet fra København til Ringsted.
( selvom rejsen foregår med DSB mellem København og Roskilde, er det Movia der bestemmer prisen, da det er inden for trafikselskabets område. DSB bestemmer kun priserne på rejser der foregår på tværs af flere trafikselskaber ).
Når man oven i det ser på at 80% af DSB's billetter sælges med en form for rabat ( Wildcard, Orange, Sviptur osv), så mener jeg ikke der er grundlag for at man skal tvangsregulere priserne.
Private aktører på fjernstrækningerne vil desuden få svært ved at yde samme service. I forvejen brokker man sig over DSB's service i toget, på trods af at der ALTID er en togfører (billetkontrollør) på alle fjernstrækninger.
Hvordan folk mon vil reagere hvis der pludselig INTET personale er i toget?
(og nej, lokoføreren kan ikke bruges som hjælp, da han på ingen måde overhovedet må foretage sig andet end at køre toget - ved lov).
Det er intet problem på de små lokalbaner og andre små strækninger (Esbjerg-Skjern, Århus-Grenaa osv). Men Fru Olsen på 95 år vil være meget ked af at der intet personale er når hun skal rejse fra København til Aalborg.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.