64tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Selvom der med jævne mellemrum her i debatten, dukker et JV op eller 2, kan det måske undre en, hvorfor der ikke findes en mere bred reaktion fra vidnerne. Rygmarvsreaktionen, hos de JV der kommer her, virker til at være, at vi andre der skriver om JV i debatten, er fulde af løgn! (uden dog at komme med egentlige modforklaringer) Selv vil jeg dog mene, man her i debatten oftest holder sig meget nær til sandheden om Jehovas Vidner, deres Organisation, deres samfund og deres lære.
Men hvorfor hører vi ikke mere fra JV her? Hvorfor er det sjældent, at et JV selv dukker op i debaterne (på sol som i andre debatter om JV). Indimellem syntes jeg at se, at andre end JV udefra, syntes de vil gå ind og komme med et forsvar af JV og udglatte tingene lidt. Men hvorfor kommer JV oftest ikke selv mere på banen i debatterne og forklarer sig (med modspil på). Er det fordi vi er for barske og ubehøvlede? ER debatten urimelig overfor JV? Har andre en forklaring på dette forhold?

Som indspark til diskussionen kan jeg vise en af de artikler som JV gennemgår til deres møder. Man kunne gøre sig tanker om, om gennemgang af artikler som disse har en reel virkning på JV'ernes virkelighedsopfattelse, både før og efter tiden i JV.
http://www.jw.org/index.html?option=QrYQCsVrGZNT
http://download.jw.org/files/media_magazines/w_D_20110715.pdf
Vagttårnet 15/7-2011 s.15,16
"VIL DU GIVE AGT PÅ JEHOVAS KLARE ADVARSLER?
„Dette er vejen. Gå på den!“ — ES. 30:21.
[sup]5[/sup] Hvordan opererer de falske lærere? Deres
metoder afslører at de er snedige. De ’lister’
ødelæggende idèer ind. Ligesom smuglere
opererer de i det skjulte, idet de underfundigt
lufter frafaldne synspunkter. Og ligesom en
svindler der prøver at sætte falske papirer
i omløb, bruger de frafaldne „falske ord“,
eller falske argumenter, for at udbrede deres
egne hjemmelavede synspunkter. De spreder
„bedrageriske lærdomme“ og ’fordrejer Skrifterne’
så de stemmer med deres egne idèer.
(2 Pet. 2:1, 3, 13; 3:16) Det er meget tydeligt at
de frafaldne ikke har vore bedste interesser på
sinde. At følge dem vil lede os bort fra vejen
der fører til evigt liv.
[Spørgsmål til salen]
5. Hvilke metoder bruger de falske lærere?

[sup]6[/sup] Hvordan kan vi beskytte os mod falske
lærere? Bibelens vejledning er meget klar.
(Læs Romerbrevet 16:17; Andet Johannesbrev
9-11). „Undgå dem,“ siger Guds ord. Andre
bibeloversættelser siger: „Hold jer borte
fra dem!“ (Da. aut. 1948) Eller blot: „Hold jer
fra dem!“ (Da. aut.1992; Seidelin)Der er intet
uklart ved denne inspirerede vejledning. Lad
os forestille os at en læge råder dig til at undgå
kontakt med en der har en smitsom, dødbringende
sygdom. Du vèd hvad lægen mener, og
du vil omhyggeligt følge hans anvisning. Frafaldne
er ’syge i sindet’ og prøver at inficere
andre med deres illoyale lære. (1 Tim. 6:3, 4)
Den store Læge, Jehova, befaler os at vi skal
undgå kontakt med dem. Vi vèd hvad han
mener, men er vi besluttede på at give agt på
hans advarsel i alle henseender?
[Spørgsmål til salen]
6. Hvilken klar vejledning giver Bibelen med hensyn
til falske lærere?

[sup]7[/sup] Hvad vil det sige at undgå falske
lærere? Det vil sige at vi ikke modtager
dem i vores hjem eller hilser på
dem. Vi vil heller ikke læse deres
publikationer, se tv-udsendelser de
optræder i, læse deres hjemmesider
på internettet eller skrive kommentarer
på deres blogs. Hvorfor tager
vi dette afgjorte standpunkt? Vi gør
det af kærlighed. Vi nærer kærlighed
til „sandhedens Gud“ og er derfor
ikke interesserede i en fordrejet lære
der modsiger hans sandhedsord. (Sl.
31:5; Joh. 17:17) Vi nærer også kærlighed til
Jehovas organisation, hvorigennem vi har
lært betagende sandheder at kende — for eksempel
sandheden om Jehovas navn og dets
betydning, Guds hensigt med jorden, de dødes
tilstand og opstandelseshåbet. Husker du
hvad du følte da du første gang fik kendskab
til disse og andre dyrebare sandheder? Hvorfor
lade dit sind besmitte af nogen der bagtaler
den organisation du har lært disse sandheder
af? — Joh. 6:66-69.
[Spørgsmål til salen]
7, 8. (a) Hvad vil det sige at undgå falske lærere?
(b) Hvorfor er du besluttet på at tage et fast standpunkt
over for falske lærere?

* [sub]Hver Søndag har Jehovas Vidner deres obligatoriske Vagttårnsstudie ved deres møde i den lokale Rigssal (mødepligt for JV). Her foretages en paragraf-for-paragraf gennemgang af en planmæssigt udvalgt artikel fra den interne udgave af månedens Vagttårn.
Gennemgangen foretages ved at paragrafen læses op, hvorefter det trykte spørgsmål til paragrafen stilles til salen. Fra salen kan ca. 3-4 få lov at komme med et svar, der dog maximalt må vare 30 sekunder. Svaret skal holde sig indenfor paragrafen.[/sub]

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Det er muligt jeg ikke lige følger tråden, men normalt gider jeg ikke at bruge tid på at læse religiøse tekster, men de citater du giver gjorde mig alligevel lidt nysgerrig og gik på den pågældende side.
Ud over jeg synes det er at det er en fuldstændig paranoid tænkning og virkelighedsopfattelse man får indtryk af, så er der noget der undrer mig, som du måske kan svare på: Hvorfor er deres vagttårnsblad i to udgaver? En til dem selv og en til andre?
Det virker lidt som om, at man først tilbyder lidt fristelser og når der så er kontakt får man halsbånd på inden man når at opfatte, hvad det er der sker.
tilføjet af

man skal læse det med småt :P

en ret god/sjov pointe du kom med der bille. :)
* Hver Søndag har Jehovas Vidner deres obligatoriske Vagttårnsstudie ved deres møde i den lokale Rigssal (mødepligt for JV). Her foretages en paragraf-for-paragraf gennemgang af en planmæssigt udvalgt artikel fra den interne udgave af månedens Vagttårn.
Gennemgangen foretages ved at paragrafen læses op, hvorefter det trykte spørgsmål til paragrafen stilles til salen. Fra salen kan ca. 3-4 få lov at komme med et svar, der dog maximalt må vare 30 sekunder. Svaret skal holde sig indenfor paragrafen.

at modsige sekten, er ikke velset og derfor skal svarene passe over ens med sektens lære, ellers er man ille set ;)
men det store spørgsmål Jehovas vidner burde stille sig selv er hvem kommer med den falske lære, når den såkaldte sandhed, ikke tåler at få kritik.
tilføjet af

"Falske lærere"....

hm.. 🙂 ja hvis vi går imod vagttårnet er vi falske - men hvis vi holder os til Bibelen er vi ikke - tværtimod siger den jo, at jehovas vidner er de falske profeter.

Men det er friske nyheder du kommer med Billen :
Vagttårnet 15/7-2011 s.15,16
For mit vedkommende går jeg imod deres lære med "Bibelen i hånden" og oplever en rungende tavshed...
Men dit citat viser jo, at de helst ser deres vidner udelukker sig fra samfundet - det er jo frygten for, at nogen skulle fortælle dem sandheden - altså sandheden om vagttårnet og alle de falske profetier f.eks.
Jesus færdedes selv blandt toldere og syndere.
.. Senere sad Jesus til bords i hans hus, og mange toldere og syndere sad til bords sammen med ham og hans disciple, for der var mange, som fulgte ham.
Da de skriftkloge blandt farisæerne så, at han spist sammen med syndere og toldere, spurgte de hans disciple: »Hvorfor spiser han sammen med toldere og syndere?«
Men da Jesus hørte det, sagde han til dem: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere.«

Nu vil jeg så sige... at de retfærdige findes ikke i vagttårnet, men Jesus vil tage imod ethvert vidne der søger ham - der er også håb for fangerne i vagttårnet, hvis de vil ud i friheden.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Ud over jeg synes det er at det er en fuldstændig paranoid tænkning og virkelighedsopfattelse man får indtryk af, så er der noget der undrer mig, som du måske kan svare på: Hvorfor er deres vagttårnsblad i to udgaver? En til dem selv og en til andre?
Det virker lidt som om, at man først tilbyder lidt fristelser og når der så er kontakt får man halsbånd på inden man når at opfatte, hvad det er der sker.

Der er de offentlige udgaver af Vagttårnet og Vågn Op der deles ud på gaden og ved dørene. Hertil er der også de almindelige bøger, som Vagttårnet også trykkre mange af.
Internt til JV alene er der så studiematerialet. Her studieudgaven af Vagttårnet, Tjenesten for Riget (tidl. Rigets Tjeneste, indeholder instrukser), forkelligt studiemateriale, såsom Ny verden Oversættelsen i Studieudgave, opslagsværket Indsigt i Den Hellige Skrift, Organisationshåndbogen, Jehovas Vidners Historiebog, Bibelhistoriebøger for børn, interne videorer om blodpørgsmålet.
For Pioneer (JV'er der forpligtiger sig til ca. 70 timers forkyndelse om måneden) er der Pionerbogen og særlige møder for pioneerer.
For ældste er der den famøse ældstbog, brevene med vejledning til ældsterådet, lukkede møder med kredstilsynsmanden, lukkede møder hvor "problemer" i menigheden bliver diskuteret.
Osv. opad. Og nej. Man har ikke fået alt at vide fra starten.

mvh
Billen
NB: Jeg har udstødelsesmanualen ahem.... Ældstebogen på Engelsk liggende i PDF-format. Dem der er interesserede kan skrive en PB til mig og angive en E-mail. Så sender jeg den til jer.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten, I angst for Sandheden

[???]
Det JW er bange for, og det de prøver at skærme af imod, er uden tvivl den lette tilgængelighed der er til Grundskrifterne = "THE HOLY CHRISTIAN SCRIPTURES/NWT" som JW's hellige bog "New World Transalation of the Holy Scriptures" påstås at være Translateret fra.
(Påstås, fordi det ikke kan være andre end selveste "Den Tro og Kloge Træl"
der i fællesskab med JW'guden "jehova" der har udført dette stålende styk arbejde).

Jeg vil sige med det samme, der er intet i vejen med selve bogen NWT, den er temmelig godt skrevet, som bog at betragte, den holdes nemlig i et meget let-læseligt sprog, ingen Kritik der -
Problemet opstår når JW kalde deres Bog en Bibel. En Bibel er de Kristnes Hellige Bog, og "jehovas vidner" er modsat deres påstand ikke Kristne. Det kan ikke være anderledes, når man både i Deres officielle lære, samt i deres "Ny Testamente" ret groft fjerner primærpersonen Kristus Jesus, til fordel for JW'guden "jehova", og desuden desavouere samme Kristus Jesus til en Engel, så fratager man sig selv retten til at kalde sig Kristen!
- ○ - "New World Translation of the Holy Scriptures" GT
Nu har jeg ikke så meget tjek på "Gamle Testamente", men jeg ved så meget, at indtil 1984,
var det en temmelig god bearbejdning, hvorefter man korrigerede nogle vers mod JW'læren -
En af de Bibelske begreber "JW'translatørerne" rettede

kunne f.eks. se på hvilke Skrifter som JW melder ud deres "New World Transalation of the Holy Scriptures" er oversat fra:
Eller som der stårsamvittighedsfuldt sammenholdt med
Det burde først og fremmest være: Codex Sinaiticus
Hvis man nu gik ud fra at NWT virkelig var oversat fra "The Holy Christian Scriptures", og samvittighedsfuldt sammenholdt med, for at levere det bedst mulige resultat af Guds Ord i "New World Transalation of the Holy Scriptures" til JW'Organisationens proselytter "jehovas vidner"!
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten, med JW'Sandheden ...

[???]
... "The Holy Cristian Scriptures" ¨versus "Grundskriftet" i form af:
"Codex Sinaiticus" fra AD350±,
http://www.codexsinaiticus.org/en/manuscript.aspx
Samt ca. 60% af Papyrus-fragmenterne fra AD125→8.årh.!
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_New_Testament_papyri
Som kan åbnes med Gratis-Browsere ala eks. Opera, Chrome, Firefox, mozilla m.fl. heri:
http://egora.uni-muenster.de/intf/index_en.shtml

Ergo JW burde være/er bange for, at enhver med minimale anlæg til hjernevindinger (se bare undertegnede) der har P.C., kan kontrolere/og efterkontrolere om deres Bibel eller NWT stemmer overens med Grundskriftet .... Beklager JV det gør NWT ikke - Alene indsættelsen af "jehova" i NT er et groft falsum!
jalmar
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten, med JW'Sandheden ...

Det ser ud til, artikelen JV skal studere, som sædvanligt er en opfølgelse på sommerstævnernes temaer. I disse dage skal JV lytte til en dansk kopi af denne tale:
https://www.youtube.com/watch?v=hJgzLPBjiLw&feature=player_embedded#at=100

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten, med JW'Sandheden ...

😮
Jep det er ligeså glasklart som et vindue uden glas, at "gud jehovah" har tilsigtet, at intet andet skrift end "jehovah's witnesses" "New World Translation/NWT" er udledt efter en så omhyggelig sammenholdning af indholdet af de Aramaiske, Hebraiske og Græske skrifter, for at være stensikre på at de kun perifert stemmer overens!

Det er jo næsten gruopvækkende hvad modstanderne af "jehovah's witnesses" "sande lære" producerer for at snyde og bedrage tilhængerne af sandheden - i nedenstående nævnes et fåtal af modstandernes uhyggelige snilde for at miskreditere JW'Organisationens suverænitet:
Hvordan opererer de falske lærere? Deres
metoder afslører at de er snedige. De ’lister’
ødelæggende idèer ind.
[....] Og ligesom en
svindler der prøver at sætte falske papirer
[......]
De spreder
„bedrageriske lærdomme“ og ’fordrejer Skrifterne’
så de stemmer med deres egne idèer.

Et eksempel på ovenstående er CODEX SINAITICUS:
http://www.codexsinaiticus.org/en/manuscript.aspx
Samt nogle af alle de der såkaldt "fundne Papyrusfragmenter":
http://intf.uni-muenster.de/vmr/NTVMR/IndexNTVMR.php -
Samt og ikke mindst alle de lercylindre og steler med årstallet AD586 som modstandere af "gud jehovah's sande lære" har ladet producere i deres "afmagt over den Sande JW'lære" som JW'ledelsen er garanter for og leverer som manna, til sine millioner af udøvere verden over.
Et eksempel til skræk og advarsel er bl.a.:
http://www.livius.org/cg-cm/chronicles/abc5/jerusalem.html
[img]http://www.livius.org/a/2/mesopotamia/jerusalem_597_s.JPG[/img]
Cuneiform tablet mentioning the capture of Jerusalem in 597 (text; British Museum)
[(:]
Hvis nogle skulle få den ide at ovenstående smager lidt af sarkasme, er det meget muligt at denne "nogle" har en lille smule ret.
jalmar
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten, med JW'Sandheden ...

Ja, det lyder næsten som om, at frafaldne har dannet en loge (med et gedebukkehovede på væggen med snoede horn på), hvor de sætter sig sammen ved et langbord og holder årsmøde om hvilke strategier der skal planlægges imod jv!!!!!!!!!!!!!! 😃
Snedigt udtænkte strategier?????? Hvem? hvad? hvor? Jeg har ikke hørt om nogen strategier! Men det kan være, det er gået forbi min næse??? [???] Det kan være jeg aldrig har været inviteret! 😉
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten, med JW'Sandheden ...

Ondskaben i deres midte, og det skulde være de udstødte?
lol, de er jo netop ikke i deres midte mere, så kan man jo ikke blive ved med at forfølge dem. men man skulde nok vende spørgsålet om og spørge, hvem var det onde i nazi tysland, det var styret, der fil deres medlemmer til at opføre sig uhumandt imod deres med mennesker.
og hvem er så det onde i deres midte i jehovas vidner, det er ledelsen, da de lyver og bedrager deres medlemmer.
tilføjet af

Jeg faldt lige over

*den Sataniske løgn*, hvor man angiveligvis bildes ind, at gud ikke skulle interessere sig for én.......hmmmm......sjovt at de nævner det, når de selv påstår, at man mister frelsen, hvis man ikke længere er medlem af JV. De gør jo det samme selv. Fatter ikke, at det ikke klinger ret hult i deres ører 😖

MalteFnalte [???]
tilføjet af

Tekststed

er på side 17 i Septemberudgaven:

Gud er ikke interesseret i dig. At tro på sådan en satanisk løgn kunne få en til at opgive alt og mene at man ikke er værdig til Guds kærlighed. Sandheden er at Jehove elsker alle der tilbeder ham, og sætter pris på dem som enkeltpersoner.
😖
De kommaterer sq da helt ad Helvede til i deres blade?

Jeg kunne desværre ikke indsætte dette redigeret ind i mit tidligere indlæg, idet jeg så blev oplyst, at jeg ikke havde adgang til dette forum?

MF
tilføjet af

Tekststed

Hej Malte
Der er tidsfrist på. Har ikke taget tid på det endnu, men jeg tror man har 5 min. til at lave rettelser, inden bommen går ned.
mvh
Billen
tilføjet af

Jeg faldt lige over

*den Sataniske løgn*, hvor man angiveligvis bildes ind, at gud ikke skulle interessere sig for én.......hmmmm......sjovt at de nævner det, når de selv påstår, at man mister frelsen, hvis man ikke længere er medlem af JV. De gør jo det samme selv. Fatter ikke, at det ikke klinger ret hult i deres ører 😖
er på side 17 i Septemberudgaven:

Gud er ikke interesseret i dig. At tro på sådan en satanisk løgn kunne få en til at opgive alt og mene at man ikke er værdig til Guds kærlighed. Sandheden er at Jehove elsker alle der tilbeder ham, og sætter pris på dem som enkeltpersoner.

Jeg tror det man skal hæfte sig ved er:
"Jehova elsker alle der tilbeder ham"
Eftersom de mener, at "frafaldne" Jehovas Vidner ikke længere "er i den sande tilbedelse", så kan de ikke forvente Guds kærlighed.
Det er et os-og-dem syndrom. Der er dem indenfor og dem udenfor. De sande og de falske.
På den måde skræmmer man vidnerne fra at tænke selv, for hvem vil være falsk eller udenfor?
"Den sikre grund" (i "Sandheden") eller "hundene der hyler udenfor", falske lærere, dømt til undergang, forkastede, løgnere, syge i sindet, forrædere osv osv.
Det er svært at vælge, ikke? :)
Men de savner "os" og vil så gerne have "os" tilbage.
Os "hunde der hyler udenfor", falske lærere, dømte til undergang, forkastede, løgnere, syge i sindet, forrædere osv osv.

Min erklæring: ALT andet er bedre end at befinde sig i JV og skulle leve med det sludder.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej Billen !

Jeg har læst dit indlæg for et stykke tid siden og tænkt lidt over om jeg ville forsøge med et svar, men jeg vover alligevel.
Du spørger om, hvorfor medlemmer af Jehovas vidner stort set ikke deltager i debatten om deres religion her på SOL.
Jeg har naturligvis ikke noget svar på dit spørgsmål. Dog må jeg tilstå at jeg ikke har set mange eksempler på dialog i de tilfælde, hvor et medlem har taget til genmæle. I JV-debatten på religion.dk for et par år siden, var der bestemt jv'ere med, men det havde nærmest karakter af en skyttegravskrig mellem to grupper.
Hvis man forstiller sig en tilsvarende debat, hvor en gruppe personer havde sat sig for at kritisere fx folkekirken, mon så folkekirkemedlemmerne i det lange løb ville være med der og forsøge at forsvare og nuancere folkekirken overfor dens indædte modstandere?

Hvis folk ønsker at debattere sit eget trossamfund, så kunne jeg forestille mig at man foretrak at gøre det internt.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

tænker du på religion.dk? debatten?
for den var da bestemt indædt, men vi kom også igennem nogle rigtigt gode punkter, og grunden til at den bliv indædt, var jo også mere fordi at indoktrinering ikke holder i det lange løb. og man bliver nød til at fortælle, hvorfor er man kommet til den konklution, man nu er kommet frem til.
det nytter jo ikke at sige, sådan er det bare, og kan ikke argumentere sig ud af det, og de forklarringer Jehovas vidner har fået, viser sig jo hurtigt at de ikke holder.
men det viser jo også at jehovas vidner ikke har religions frihed, for folk i folke kirke ville da bare sige, nå ja det kan jeg da godt se du har ret i, eller nej der holder min pointe bedre og kan argumentere ud for deres tro, folke kirkens over bevisning er jo ikke låst fast som den er i jehovas vidner.
men om man ønsker at søge hen hvor man får ret, tja, men kan ikke se det hos mig selv, nej kan godt lide at få efter prøvet mine argumenter, og det får man ikke hos nikke dukker.
man kan til gengæld lære meget hos andre der også er ateister, om det også gælder for andre der deler ens tro, kommer jo and på øjnede der ser.
men om JV ønskede at debatere deres egen religion, det minder mig om et citat, jeg engang læste, at en der var i jehovas vidner sagde at hun bedre kunne snakke om religion, med naboen, end hun kunne med hindes egne forældre. så det kommer vel også and på, hvor man er henne ;)
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten


Jeg har naturligvis ikke noget svar på dit spørgsmål. Dog må jeg tilstå at jeg ikke har set mange eksempler på dialog i de tilfælde, hvor et medlem har taget til genmæle. I JV-debatten på religion.dk for et par år siden, var der bestemt jv'ere med, men det havde nærmest karakter af en skyttegravskrig mellem to grupper.
Hvis man forstiller sig en tilsvarende debat, hvor en gruppe personer havde sat sig for at kritisere fx folkekirken, mon så folkekirkemedlemmerne i det lange løb ville være med der og forsøge at forsvare og nuancere folkekirken overfor dens indædte modstandere?

Hvis folk ønsker at debattere sit eget trossamfund, så kunne jeg forestille mig at man foretrak at gøre det internt.

Hej Lakewood
Korte svar er Ja! Der er konstante diskussioner både i Folkekirken og mellem dens indædte modstandere udefra. Jesussandaler, Jesusfilm, malerier, satire, præster der stillede op til modsvar i fjernsyn, lange debatter i aviserne.
Stadigt bliver selv Folkekirkens eksistensberettigelse stadigt sat under anklage, og der er forsvarere og modstandere.
Forskellen er, at man her har at gøre med et samfund der tåler debatten i åbent lys. Problemet med JV-debatten er, at JV ikke tåler debatten medmindre den ikke går dem imod. Netop derfor bliver den sommetider meget indædt.
Jeg oplevede ikke, at det var muligt at tage en rigtig debat internt. Det var ikke muligt at ændre på organisationens politik. Litteraturen kom stadigt med dens erklæringer, programmerne blev stadigt fastlagt fra centralt hold, holdningerne var stadigt sat i sten, foredragene var stadit skrevet i Brooklyn osv.
Hvis jeg var ærkeliberal, ville jeg ikke støtte op om Enhedslisten. Hvis jeg var Radikal, ville jeg næppe melde mig ind i Dansk Folkeparti. Man støtter op om det, man går ind for, må kotymen være.
Nuvel, jeg ser mig ikke selv som et "rigtigt menneske" til modsætning alle dem der ikke vil acceptere "Sandheden". Jeg forventer ikke Harmageddon snart vil komme og udrydde alle dem der ikke er enige med mig. Jeg mener livet er vigtigere end blodet. Jeg mener det er tarveligt at "fryse" folk, så snart de er uenige med en. mm.
Altså er jeg ikke et Jehovas Vidne.
Er jeg er grundlæggende uenig med DF og syntes de Radikale er meget fornuftige, prøver jeg ikke at lave DF om. Jeg melder mig ind ved de Radikale og viser hvem jeg er og hvad jeg står for.
Politiken bag organisationen er idag præcist den samme som den var for tredive år siden. Forskellen til idag er, at organisationen har det fortsat sværere ved at bevare kontrollen over medlemmerne liv. Måske dens evne til at kontrollere medlemmernes liv kan stækkes lidt yderligere.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej til både Sveland og Billen og tak for jeres svar.

Jeg kan godt se at vi nok ikke kommer så langt i denne diskussion, og det havde jeg egentlig heller ikke regnet med.
Men for at drage et par små, vigtige ting ud :
Der foregår diskussion af folkekirken og dens berettigelse. Ja, ganske rigtigt. Nu skal så bare have med at mange af dem der diskuterer folkekirken nok er medlemmer, men et medlemsskab af folkekirken er jo noget ganske andet og mindre forpligtende end et medlemsskab af JV.
Når jeg nævnte folkekirken som eksempel, tænkte jeg på dedikerede medlemmer, som - det er jeg vidende om - debatterer teologiske spørgsmål internt. En sådan debat foregår også blandt andre trossamfund, og jeg deltager selv i sådanne som gæst. hvor jeg naturligvis viser respekt for deres tro og for at jeg befinder mig i deres forum og på deres betingelser.
Jeg kunne ikke forestille mig at sådanne religiøse mennesker ville ønske at debattere deres trosspørgsmål med erklærede ateister som fremførte deres synspunkter, med mindre diskussionsemnet specifikt var ateisme vs. tro. Formålet med en sådan debat ville være spild af tid og i endnu højere grad spild af det gode humør.

Og specielt til Billen: Du har ganske ret i at du ikke kan ændre JV's organisation gennem en intern diskussion. Dertil er dette trossamfund alt for topstyret. Tilsvarende forhold gør sig gældende i andre trossamfund - ikke så meget i protestantismen, hvor de enkelte menigheder har mere udstrakt selvstyre - men inden for katolicismen ser man også i høj grad topstyring. Og der foregår en intern debat også i sådanne trossamfund, og også blandt Jehovas vidner, men du kan selvfølgelig have ret i at man ikke kan ændre organisationen. Debatten kommer da mere til at handle om ens egen tro inden for de rammer der følger af at være tilsluttet et bestemt trossamfund.

Og så landet vi ved mit udgangspunkt. Hvis et Jehovas vidne skal diskutere med mig, skal han/hun have et formål. Udgangspunktet vil tit være forkyndelse. I mange år udgik jeg forkynderne, men er nu begyndt at snakke med dem, og jeg har haft interessante dialoger om fx Treenigheden, kirkenes forhold til politik, frelsespørgsmålet m.m. Men mit udgangspunkt er at der er tale om en dialog mellem to personer der har hver sit ståsted og må respektere hinanden for det.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

[???]
... Når der en sjælden gang imellem dukker en JV'er op, er det som regel aldrig
for at debattere men for at krittisere ftg for hans "skuespil" og manglende JV-Ånd.
Så kan vi jo også begynde at fortælle hvem det er der kritiserer hvem ...
Man kan simpelthen ikke skrive ret meget uden at få smidt i hovedet at man bagtaler JV!
-○- EKSEMPLER
A
De kristne Bibler er ikke så gode som NWT -
Hiver man Codex Sinaiticus frem og modbeviser udsagnet - forfølger og bagtaler man "jehovas vidner"
B
Det sker temmelig ofte at "Treenigheden" bliver hevet frem som noget ubibelsk og falsk af en JV'er, noget der er hevet ned over hovedet på "Kristenheden" af Kejser Konstantin i AD325 - Det var sandsynligvis det sidste Arianisten Kejser Konstantin ville gøre, at ophøje
Fakta er at Treenigheden var en del af Kirken allerede medio 200'tallet
Beviser man at det er en løgn, da Trinity første gang blev omtalt af Theophilius af Autolycus AD115–175/185 (Dødstidspunktet er omstridt) i et skrift udgivet AD172 - Princippet bliver defineret af Biskop IRENAEUS af Lyon ca.AD130-202 - Clement af Alexandria ca. AD140/150-211/216 - Kirkefaderen TERTULLIAN ca. AD160-225 m.fl. Det var et samspil mellem Irenaus og Tertullian der bragte Helligånden ind som værende det "tredie medlem" af treenigheden, som man omtalte som Tre Hypostaser, det der ikke var helt på plads var det indbyrdes magtforhold hypostaserne imellem - I synoden i Nikaea 325 blev det besluttet at Kristus Jesus var lige med faderen mens Helligånden var underlagt - Først i 389 i Konstantinobel blev Helligånden bragt på 'lige fod' med Sønnen og Faderen.
At lægge ovenstående beviser frem, betragtes som værende forfølgelse af JV
- ○ - Mens nedenstående er OK
FALSK RELIGION VIL SNART FORSVINDE![/quote]
[img]http://www.watchtower.org/images/kn37/02.jpg[/img]UDBREDELSE AF FALSK LÆRE
[quote]Hvad der kendetegner sand religion - at HOLDER SIG TIL GUDS ORD[/quote]
Nu gik jeg ellers og troede, at de Hellige Kristne Skrifter var Guds ord -
men de stemmer bestemt ikke overens med JW'Organisationen og "den tro og kloge træl's" guds ord!
Ergo stemmer JW'Organisationen og "den tro og kloge træl's" guds ord ikke overens med den Kristne Guds Ord!
Åh undskyld ovenstående er jo ren forfølgelse😕😖🙁
jalmar

---------------


[quote="lakewood" post=2409632]JV's deltagelse i debatten

Hej Billen !

Jeg har læst dit indlæg for et stykke tid siden og tænkt lidt over om jeg ville forsøge med et svar, men jeg vover alligevel.
Du spørger om, hvorfor medlemmer af Jehovas vidner stort set ikke deltager i debatten om deres religion her på SOL.
Jeg har naturligvis ikke noget svar på dit spørgsmål. Dog må jeg tilstå at jeg ikke har set mange eksempler på dialog i de tilfælde, hvor et medlem har taget til genmæle. I JV-debatten på religion.dk for et par år siden, var der bestemt jv'ere med, men det havde nærmest karakter af en skyttegravskrig mellem to grupper.
Hvis man forstiller sig en tilsvarende debat, hvor en gruppe personer havde sat sig for at kritisere fx folkekirken, mon så folkekirkemedlemmerne i det lange løb ville være med der og forsøge at forsvare og nuancere folkekirken overfor dens indædte modstandere?

Hvis folk ønsker at debattere sit eget trossamfund, så kunne jeg forestille mig at man foretrak at gøre det internt.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten er ikke eksisterende

[???]
... Der dukker i ny og næ en JV'er op, men det er ikke for at debattere,
men for at kritisere ftg, for hans optræden og fortælle at han ikke er en JV'er?
- ○ - HVORDAN DEBATTERER MAN MOD SANDHEDEN?
Hvordan kan man debattere med et menneske, hvis faste udsagn er løgn om alt man stiller op, også selvom beviserne er "klippefaste" - eller findes i en 1650± år gammel bog som "Codex Sinaiticus", som er den mest komplette Bibel der eksisterer i dag, og muligvis det tætteste man kommer noget der kan anses som værende et "Originalskrift" - Men det stemmer ikke overens med NWT, hvorfor "Codex Sinaiticus" ikke kan bruges til nogen sammenligning?
[img]http://www.livius.org/a/2/mesopotamia/jerusalem_597_s.JPG[/img]"Klippen" = Cuneiform tablet mentioning the capture of Jerusalem in 597 (text; British Museum) (Et falsum iflg. JV?)
[img]http://www.codexsinaiticus.org/en/img/Codex_Sinaiticus_open200.jpg[/img] Bibel fundet i et kloster i Sinaibjergene, er fra AD350±. Er ikke troværdig, Den stemmer ikke overens med NWT?

-○- Mens nedenstående derimod er jo sandheden så det har ikke noget med Kritik at gøre?😕[???]
FALSK RELIGION VIL SNART FORSVINDE![img]http://www.watchtower.org/images/kn37/02.jpg[/img]
Faktum er desværre, at JV'erne debatterer ikke, de siger deres sandhed, og den kan ikke debatteres,
er man uenig med en "JV'er" og modbeviser hendes/hans "sandhed", forfølger og bagtaler man "jehovas vidner"?
jalmar

-------------------

JV's deltagelse i debatten
Hej Billen !

Jeg har læst dit indlæg for et stykke tid siden og tænkt lidt over om jeg ville forsøge med et svar, men jeg vover alligevel.
Du spørger om, hvorfor medlemmer af Jehovas vidner stort set ikke deltager i debatten om deres religion her på SOL.
Jeg har naturligvis ikke noget svar på dit spørgsmål. Dog må jeg tilstå at jeg ikke har set mange eksempler på dialog i de tilfælde, hvor et medlem har taget til genmæle. I JV-debatten på religion.dk for et par år siden, var der bestemt jv'ere med, men det havde nærmest karakter af en skyttegravskrig mellem to grupper.
Hvis man forstiller sig en tilsvarende debat, hvor en gruppe personer havde sat sig for at kritisere fx folkekirken, mon så folkekirkemedlemmerne i det lange løb ville være med der og forsøge at forsvare og nuancere folkekirken overfor dens indædte modstandere?

Hvis folk ønsker at debattere sit eget trossamfund, så kunne jeg forestille mig at man foretrak at gøre det internt.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Debatten kommer da mere til at handle om ens egen tro inden for de rammer der følger af at være tilsluttet et bestemt trossamfund.

Nu taler vi om JV specifikt og hos JV er rammerne meget snævre og fokuserede på at skille medlemmerne ud fra det omgivende samfund. I JV er der kun een tolkning og een praksis der er accepteret ("Sandheden"), og det er organisationens. Endvidere går organisationen endog meget langt, når den vil kontrollere at medlemmernes private sfære og personlige tankegang. Det er denne form for styring og tilstræbt lukket tankegang organisationen praktiserer overfor dens medlemmer der gør, at JV må betegnes som et sekterisk trossamfund.
Det er kun når der snakkes med "udenforstående" at tolerance forefindes. Internt er der kontrol på, en kontrol der ligger i baghovedet på ethvert JV. Tildels fordi den er præget ind i dem vha. den konstante "propaganda", tildels fordi man gerne på et tidspunkt selv har mærket de ældstes stramme taget i en. Folks personlige grænser overskrides kraftigt, men et JV lærer at skulle acceptere det.
Det er forskellen til f.eks. folkekirken, den katolske kirke og andre mere almindelige trossamfund. Indenfor disse kirker er der selvfølgeligt også folk der går ekstra meget op i hvad andre skal gøre. Disse ender dog gerne med at danne deres egne "sekter", da de gerne har svært ved at kapere de brede rammer i disse organisationer.
Hos JV er det omvendt. Her går folk ud, fordi rammerne er for snære og tætgående. Og fordi de oplever at enten de selv eller andre bliver "solgt" for systemets skyld.
Men hvis man er uenig eller utilfreds med systemets indblanding i ens privatliv (se f.eks. "To verdener"), så tages ens familie og venner som "gidsler": "Accepterer du ikke systemet, tager vi dem fra dig indtil du har lært at acceptere det."

Men det er ikke de enkelte medlemmer af JV jeg protesterer imod. Det er organisationen og hvad den får medlemmerne til at gøre.
Dengang jeg var JV, undgik jeg ikke debatten fordi jeg syntes den var for voldsom. Jeg undgik den, fordi jeg havde fået at vide "vi" skulle undgå JV-sider på nettet (andet end de officielle) og hele mit forhåndsindtryk af hvad debatten var og hvad der lå bag, var helt præget af had organisationen på forhånd havde fortalt mig. Der gik over et år efter mit brud, før jeg vovede at nærme mig diskusionen.
Grunden til at jeg nu indimellem netop tager den her på sol er, at det er et åbent forum hvor alle kan deltage og lægge deres vurdering ind, til med,- og modspil.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten - Vise respekt ?

Hej til både Sveland og Billen og tak for jeres svar.

Jeg kan godt se at vi nok ikke kommer så langt i denne diskussion, og det havde jeg egentlig heller ikke regnet med.
Men for at drage et par små, vigtige ting ud :
Der foregår diskussion af folkekirken og dens berettigelse. Ja, ganske rigtigt. Nu skal så bare have med at mange af dem der diskuterer folkekirken nok er medlemmer, men et medlemsskab af folkekirken er jo noget ganske andet og mindre forpligtende end et medlemsskab af JV.
Når jeg nævnte folkekirken som eksempel, tænkte jeg på dedikerede medlemmer, som - det er jeg vidende om - debatterer teologiske spørgsmål internt. En sådan debat foregår også blandt andre trossamfund, og jeg deltager selv i sådanne som gæst. hvor jeg naturligvis viser respekt for deres tro og for at jeg befinder mig i deres forum og på deres betingelser.
Jeg kunne ikke forestille mig at sådanne religiøse mennesker ville ønske at debattere deres trosspørgsmål med erklærede ateister som fremførte deres synspunkter, med mindre diskussionsemnet specifikt var ateisme vs. tro. Formålet med en sådan debat ville være spild af tid og i endnu højere grad spild af det gode humør.

Og specielt til Billen: Du har ganske ret i at du ikke kan ændre JV's organisation gennem en intern diskussion. Dertil er dette trossamfund alt for topstyret. Tilsvarende forhold gør sig gældende i andre trossamfund - ikke så meget i protestantismen, hvor de enkelte menigheder har mere udstrakt selvstyre - men inden for katolicismen ser man også i høj grad topstyring. Og der foregår en intern debat også i sådanne trossamfund, og også blandt Jehovas vidner, men du kan selvfølgelig have ret i at man ikke kan ændre organisationen. Debatten kommer da mere til at handle om ens egen tro inden for de rammer der følger af at være tilsluttet et bestemt trossamfund.

Og så landet vi ved mit udgangspunkt. Hvis et Jehovas vidne skal diskutere med mig, skal han/hun have et formål. Udgangspunktet vil tit være forkyndelse. I mange år udgik jeg forkynderne, men er nu begyndt at snakke med dem, og jeg har haft interessante dialoger om fx Treenigheden, kirkenes forhold til politik, frelsespørgsmålet m.m. Men mit udgangspunkt er at der er tale om en dialog mellem to personer der har hver sit ståsted og må respektere hinanden for det.

---------------------------------

Hvordan viser man et menneske respekt, som uanset hvad man lægger frem, bliver man mødt med det er blasfemisk - frafaldent sludder - Treenigheden er blasfemisk, den fremgår ikke af Bibelen. - Hvis man så nævner at "Jehovas Organistion" heller ikke fremgår af Bibelen, er man kun ude på at forfølge og nedgøre jehovas vidner?
jalmar
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

[???]
... Det undrer mig hver gang jeg ser indlæg af Lakewood,
Han er i den grad JW'venlig, men han protesterer kraftigt hvis man mener han måske kunne være JV'er - Jeg kan godt huske ham fra religion.dk - og jeg havde et par heftige sammenstød med ham både der og på den "gamle [sol]" - Hvor han advokerede kraftigt for at JW'erne var sande Kristne!
Jeg har stærkt på fornemmelsen, at han lusker af igen, bl.a. grundet nedenstående:
Men hvis man er uenig eller utilfreds med systemets indblanding i ens privatliv (se f.eks. "To verdener"), så tages ens familie og venner som "gidsler": "Accepterer du ikke systemet, tager vi dem fra dig indtil du har lært at acceptere det."

Som jeg finder er ualmindelig godt formuleret -
jalmar
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej Billen
Nu skal du ikke opfatte mine indlæg som om jeg er uenig i dine synspunkter eller mener at det du gør, er forkert. Jeg synes tværtimod at meget af det du skriver, er skarpsindigt. Andre gange kan jeg ikke følge dig, og det har jeg også før givet udtryk for.
Men det der fik mig til at gå ind i denne tråd, var din undren over vidnernes fravær i debatten, og det var den jeg kommenterede på.
Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke at vidnernes fravær kan skyldes at de bliver frarådet at debattere på Internettet, men jeg mener ikke det kan være den eneste forklaring, og det er jo også vidner der har blandet sig i debatten, endog ved brug af deres borgerlige navn.
Men min oprindelig pointe er at de folk der kritiserer Jehovas vidner - hvad enten de er ex-vidner eller andet - er folk der ikke ønsker at være Jehovas vidner. Jeg går heller ikke ud fra at du kunne finde på at vende tilbage, heller ikke selvom alt det du kritiserer, blev ændret.

Du befinder dig derfor i en situation, hvor du er uden for, og det vil sætte en del begrænsninger for, hvormeget du kan forvente at folk indenfor vil debattere med dig. Og på det område er JV ikke unikt. Hvis man melder sig ud at SF pga. utilfredshed med partiet og melder sig ind hos Socialdemokraterne, så har man valgt et nyt ståsted, og så kan man ikke forvente at deltage i intern SF-debat.
Når alt dette er sagt, så må jeg også sige at nogle af de ting man med rette kan kritisere Jehovas vidners organisation for, ligger ud over, hvad jeg mener man kan betragte som internt, og så kan man selvfølgelig kritisere organisationen som den man er. En der står udenfor, men én der har en viden der stammer indefra.
Jeg håber at jeg med dette har forklaret mig bedre. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Du må have en god dag.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Du befinder dig derfor i en situation, hvor du er uden for, og det vil sætte en del begrænsninger for, hvormeget du kan forvente at folk indenfor vil debattere med dig. Og på det område er JV ikke unikt. Hvis man melder sig ud at SF pga. utilfredshed med partiet og melder sig ind hos Socialdemokraterne, så har man valgt et nyt ståsted, og så kan man ikke forvente at deltage i intern SF-debat.
Når alt dette er sagt, så må jeg også sige at nogle af de ting man med rette kan kritisere Jehovas vidners organisation for, ligger ud over, hvad jeg mener man kan betragte som internt, og så kan man selvfølgelig kritisere organisationen som den man er. En der står udenfor, men én der har en viden der stammer indefra.

Hej Lakewood
Ikke desto mindre fortsætter debatter om holdninger og forhold i den almindelige debat, også når medlemmer af f.eks. et parti har skiftet ståsted. En tidligere SF'er kunne derfor også diskutere hvad SF mener, blot udfra en generel dagsorden.
Nu taler vi imidlertidigt ikke blot om "holdninger", men også om en praksis i JV's organisation der gør, at medlemmerne kommer i klemme i systemet, om de skulle ønske en anden livsform end den af organisationen accepterede. Her rammes både dem som befinder sig I sekten/trossamfundet, som dem der er gået ud.
JV's organisation er helt topstyret og går meget langt for at holde medlemmerne i "folden". Vi har altså ikke nødvendigvist at gøre med en forening af mennesker, der har fundet sammen om en fælles interesse.
Ligeledes står vi heller ikke med en mulighed for at tage en dialog med den enkelte JV, i håb om at ad den vej at kunne påvirke udviklingen af organisationens politik. Internt er en reel kritisk debat ikke mulig, da de ældste er instrueret i at forhindre en sådan debat hos menighedens medlemmer. En dialogs formål kan alene være, at forsøge at bevidstliggøre det enkelte vidne, sådan at vidnet gøres istand til selv vurdere på og forholde sig til JV's organisation i forhold til samfundet.

Jeg mener, at Jehovas Vidners organisation overskrider grænsen for, hvad en religiøs organisation kan tillade sig overfor medlemmerne af et godkendt trossamfund.
http://www.familiestyrelsen.dk/fileadmin/user_upload/Trossamfund/Vejledende_retningslinjer_trossamfund.pdf
Vejledende retningslinjer
udarbejdet af Det Rådgivende Udvalg vedr. Trossamfund
4. rev. udgave, den 15. december 2010

s. 2 Om religions- og trosfrihed i forhold til godkendelsespraksis
Udvalget ser det som sin vigtigste opgave at sikre, at alle organisationer, som søger om særstatus som trossamfund i Danmark, bliver vurderet ud fra ensartede, klare, sagligt begrundede kriterier.
Religions- og trosfriheden sikrer det enkelte menneskes ret til at vælge og fravælge en religiøs livsanskuelse og organisationers ret til at bekende deres lære og udføre deres ritualer. Denne frihed indebærer ikke krav på offentlig godkendelse af alle organisationer, der hævder at være af religiøs karakter.

s. 6
Det er organisationen, som opnår offentlig godkendelse.
s.9 Dokumentationskrav
Derudover betragtes det som en forudsætning, at godkendte trossamfund i lighed med det øvrige samfund respekterer menneskerettighederne, navnlig religions- og trosfrihed, herunder retten til at skifte religion eller til at fravælge religiøs tilknytning.

Det forstås, at man selvfølgelig forventer, at folk der slutter sig til et trossamfund, også tilslutter sig og lever op til de amindelige "retningslinjer for menneskers hand-linger, dvs. etik, moral og adfærd." (s. 7)
Problematikken er imidlertidigt, at et medlemskab i Jehovas Vidner ikke nødvendigvist er frivilligt, idet man fra organisationens side udøver pression med det bevidste formål at holde på medlemmet i trods mod medlemmets udtrykte ønske. Organisationen betragter derfor ikke et udstødt/udelukket medlem som gået ud af Jehovas Vidner, men som et medlem der er under "tugt".
Ligeledes udgiver organisationens ledelse retningslinjer og propagandamateriale der gør, at vidnerne skræmmes fra at blive egentlig "frafaldne" eller gå i dialog med "frafaldne". Her forstås ikke blot folk der offentligt kritisererer Jehovas Vidners organisation, men også døbte Jehovas Vidner der erklærer ikke længere at tro på Jehovas Vidners lære.
Jehovas Vidners organisation har ret til at bekende deres lære og udføre deres ritualer, men er omvendt forpligtiget til at respektere hvert enkelt medlems rettighed (menneskerettighed) til frit at fravælge Jehovas Vidners organisation.
Jehovas Vidners organisation overskrider derfor grænsen til, hvad et trossamfunds organisation har ret iflg. statens vejledende retningslinier til godkendelse af trosamfund.
Ligeledes kan det fremføres, at Jehovas Vidners organisation ikke respekterer menneskerettighedernes bestemmelse om tros,- tanke,- og ytringsfrihed, idet disse rettigheder først og fremmest er individets rettigheder.

Jeg mener i al beskedenhed, at det forhold har en mere almen interesse for samfundet.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej Jalmar
Jeg kan slet ikke huske at jeg har advokeret for at JV skulle være sande kristne. For mig eksisterer der ikke sande eller falske kristne. Folk må tro, hvad de vil.
Jeg lusker ikke af overfor en diskussion med dig. Jeg er blot ikke interesseret i en diskussion med dig. Prøv at holde dig til emnet i stedet for at interessere dig så meget for den person du debattere med.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej Billen
Du skrev: "Jeg mener, at Jehovas Vidners overskrider grænsen for, hvad en religiøs organisation kan tillade sig overfor medlemmerne af et godkendt trossamfund."

Jeg kan følge dig langt hen ad vejen. Jeg har selv haft diskussioner med Jehovas vidner om, hvordan man skal behandle andre og vise respekt over deres valg. Selvfølgelig skal en persons valg og holdninger respekteres, uanset om denne vælger noget andet end det man selv vælger, og man kan godt lave en offentlig debat om interne forhold, hvis grænsen for, hvad der er internt bliver overskredet.
Hvis din trådstart går på en undren over at medlemmerne ikke deltager i denne del af debatten, så har jeg ikke noget bud på grunden.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej Billen
Du skrev: "Jeg mener, at Jehovas Vidners overskrider grænsen for, hvad en religiøs organisation kan tillade sig overfor medlemmerne af et godkendt trossamfund."

Jeg kan følge dig langt hen ad vejen. Jeg har selv haft diskussioner med Jehovas vidner om, hvordan man skal behandle andre og vise respekt over deres valg. Selvfølgelig skal en persons valg og holdninger respekteres, uanset om denne vælger noget andet end det man selv vælger, og man kan godt lave en offentlig debat om interne forhold, hvis grænsen for, hvad der er internt bliver overskredet.
Hvis din trådstart går på en undren over at medlemmerne ikke deltager i denne del af debatten, så har jeg ikke noget bud på grunden.

Det handler jo netop ikke om, hvad det enkelte JV kan acceptere eller respektere. De ting man oplever, opstår fordi at Organisationen ikke respekterer individet.
Men det er ofte individerne man i diskussionerne vil holde til ansvar.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Mener du at vi er uenige?
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hvis din trådstart går på en undren over at medlemmerne ikke deltager i denne del af debatten, så har jeg ikke noget bud på grunden.

Mener du min kommentar er irrelevant i forhold til trådstart?

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Mener du min kommentar er irrelevant i forhold til trådstart?

Nej.
I din trådstart udtrykker du undren over vidners fravær i debatten. Jeg har herefter givet et bud (ud af flere mulige). Dernæst har jeg skrevet at jeg ikke havde noget bud på vidnernes manglende interesse i etiske problemer omkring organisationens dominans.
Så er vi kommet igennem det meste.
Jeg tror de fleste vidner opfatter organisationen som mindre dominerende end du gør, og at mange opfatter organisationens skriftlige materiale som trosudlægninger, som de så hverisær følger på deres måde. Det er derfor tænkeligt at de ikke rigtig forstår din indignation.
Oven i dette kommer andre ting. Fx at kritikken - selvom den i nogle tilfælde er dokumenteret - ikke altid er det, og der kommer udokumenterede påstande frem som de fleste vidner ikke tror på. (Jeg har ikke sagt at det er dig der kommer med de udokumenterede påstande).
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Dernæst har jeg skrevet at jeg ikke havde noget bud på vidnernes manglende interesse i etiske problemer omkring organisationens dominans.[/quote]
Hvilket er den mest interessante problemstilling: Hvorfor forholder et typisk JV sig ikke til det system det selv tilslutter sig.
Hvordan kan et JV interessere sig meget for principperne i f.eks. menneskerettighederne, men på samme tid selv støtte et system er systematisk overtræder samme principper i behandlingen af medlemmerne.
Jeg har selv været der.
[quote="lakewood" post=2410988]Oven i dette kommer andre ting. Fx at kritikken - selvom den i nogle tilfælde er dokumenteret - ikke altid er det, og der kommer udokumenterede påstande frem som de fleste vidner ikke tror på. (Jeg har ikke sagt at det er dig der kommer med de udokumenterede påstande).

Det er meget svært at dokumentere presonlige oplevelser. Ligeledes er der også mange forhold der er indforståede og som skifter alt efter hvilket "niveau" i Organisationen man befinder sig. I den forstand kommer jeg også med "udokumenterede" påstande, når jeg søger at forklare hvordan forholdende i organisationen opleves.
Jeg er imidlertidigt fuldstændig klar over, at tingene kan opleves forskelligt, hvorfor det netop fortrinsvist er i en åben debat jeg bringer emnerne op. Derfor også min efterlysning af JV'ernes egen deltagelse, hvor de kommer med indspark omkring deres egne oplevelser af livet som JV.
Man kan dog ikke diskutere JV rigtigt, uden også at tage de kritiske forhold op. Her er problemet, at et typisk JV gerne lukker af, istedet for at tage diskussionen (uden at mistænkeliggøre modparten).
Men en del af forklaringen vil jeg mene er, at det enkelte JV netop ikke kan ændre på forholdende i Organisationen. Når folk forholder et JV de forhold der eksisterer i Organisationen, føler JV'et oftest det ikke rigtigt noget valg andet end at reagere som det gør. Prisen for at gå med på kritikken er nemlig gjort meget høj.
I den stressituation der hermed skabes i vidnet, vil denne oftest gribe fat i de af Organisationen tilrettelagte forklaringer. Hermed er vi ved trådstart.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Jeg er enig med dig i meget af det du skriver, også at det er svært at dokumentere personlige oplysninger. Der kan man beskrive tingene, og hvis det virker sandsynligt og minder om, hvad andre har oplevet, så er det også helt ok.
Men jeg har også læst en del udokumenterede påstande, fx at vidnerne har en større frekvens af incest end normaltbefolkningen, eller historier om, hvordan lederne lever i luksus for medlemmernes penge. Når sådanne påstande fremføres som facts, men viser sig ikke at være det, vil det svække kritikernes troværdighed, og hvis vidner af den grund ikke kan tage kritikken seriøst, forstår jeg det godt.
Hvis en kritik skal fremstå som seriøs, er det vigtigt at der lægges afstand til det useriøse som der også er, herunder også personhetz som der ses en del eksempler på, bl.a. i denne tråd (ikke af dig).
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Men jeg har også læst en del udokumenterede påstande, fx at vidnerne har en større frekvens af incest end normaltbefolkningen, eller historier om, hvordan lederne lever i luksus for medlemmernes penge.

Jeg tror ikke, at vi her i debatten har påstået, at man hos JV har en større frekvens af incest end i andre dele af samfundet. Kritikken har omkring dette emne hele tiden drejet sig om, at forholdende bliver skjult af de lokale ældsteråd istedet for at der er blevet hentet hjælp hos myndighederne. Jeg har selv gjort erfaringen, dette faktisk er sandt.
Mht. til ledelsens luksus, beror dette også på øjenvidneberetninger. Dvs. tidligere betellitter, der fortæller om hvordan forholdende er. Selv kunne jeg konstatere, at ledelsen i Danmark lever et forholdsvist ubesværet liv, hvor at menige medlemmer af Jv kommer fra hele landet, og servicerer ledelsen. Man kan diskutere i hvor høj grad der er tale om egentlig luksus, men det er folk der har deres på det tørre, lever af medlemmernes bidrag og bliver serviceret med gratis arbejdskraft.
Jeg har ikke oplevet at kritikken er blevet fremført som du beskriver den, i den tid jeg har deltaget i debatten. Derimod plejede det at være JV'erne selv der ville have, at det var det "vi" sagde.
Men har du nogle eksempler på steder, hvor der er blevet overdrevet?

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten - Re. Sex & Luxus

🙁
... Desværre er det åbenbart svært at få de Ældste til at fatte hvad det går ud på, man
kunne efterhånden få den tanke, at det bliver råbt noget ud, og hvisket noget andet internt!
http://silentlambs.org/newsletter/NewsLetterItem.cfm?SendoutID=576

Re. Luxus er det bl.a. mig Lakewood hentyder til, Der blev på et tidspunkt bragt billeder af Kæmpevillaer og biler i den dyrere klasse frem, man mente at der var dokumentation for dette, men da dokumentationen ikke kunne fremskaffes via den kilde i USA der havde bragt historien til torvs, undskyldte vi, at dette desværre ikke kunne dokumenteres.
Derudover det Lakwood tænker på bagrund i disse links:
http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/beliefs/143792/1/GB-on-Airplanes
http://www.jehovahs-witness.net/watchtower/scandals/60166/1/WTs-Airplane-Damaged-Again-Visiting-Another-Fishing-Lodge
The destination of the WT's President was Tuntutuliak, Alaska, a well know salmon-fishing Inuit village.

Som skrevet står, er begge byer Tuntutuliak og Telida er kendt for deres fantastiske Natur og laksefiskeri!
Der er milevidt til nærmeste Bethel/"jehovas vidne"! - Det eneste morsomme i den forbindelse er, Byen ved navn Bethel, samt et temmelig stort antal Hoeller, der oppebærer navnet "BETHEL" - Hvilket på et tidspunkt fremkaldte megem moro blandt ikke JV'ere.
http://www.yellowbook.com/yellow-pages/?what=bethel+hotels&where=Alaska - 😃

Telida set fra luften, og beliggenhed.
http://talkeetna.sakura.ne.jp/talkeetna.jp/AK_fLT_PICT/2008village/village/Telida/Telida.html
TUNTUTULIAK - [img]http://www.city-data.com/w9/bfm818.gif[/img]
Jeg tillader mig at tro på, at man skal have lidt mere end hvis honorabel rangering indenfor JW, for at få lov til at bruge Vagttårnsselskabets Luxus Turboprop fly til noget der kun kan antages at være en privat fornøjelses tur, man kan som det ses godt besøge en hulens masse BETHEL, men det har sgutte meget at gøre med at besøge "some devoted Brothers" af en Honorabel status som, hvis de fandtes, jeg personlig tvivler på, at den overældste/Direktøren fandt det opportunt at bruge brændstof på - Men man kunne jo tro at JW'Überclass, havde set sig blind på alle disse bygninger (Hoteller) bærende navnet Bethel!
Man kunne jo så være rar, og antage at Direktørens fly sansyligvis måtte have haft maskin-og/eller brændstofproblemer, når man landede på disse "Strips" ?
Jeg tillader mig at tvivle. - Mon så ikke det havde stået i Raporterne - Og mon så ikke man havde taget en mellemlanding i Byen
jalmar
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten - Re. Sex & Luxus

Hej Jalmar

Jo, jeg kan godt huske den diskussion nu, selvom det er ved at være et par år siden. Dengang huserede AJV2 i debatten og jeg ventede på han selv fandt ud af at fremkomme med det åbenlyse forsvar. Det bedste han kunne komme op med, var at de skulle besøge Bethel i alaska :).
I Alaske er det ganske normalt at flyve mellem områderne. Så vidt jeg ved, skulle der være to fly i brug deroppe, som bruges til at fragte specialpionererne og kredstilsynsmanden med følge rundt. Et øjenvidne, som deltog i den linkede debat, kunne huske flyet og kendte historien og omstændighederne. Flyet på billedet var ikke et egentlig luksusfly, men et 6 personers fly med læderbetrukne passagersæder. Det var købt brugt og til discountpris, hvor at lokale "brødre" med ekspertisen, havde sat flyet istand. Ham, som lavede indlægget, mente dog at der kunne findes billigere fly på markedet, og kaldte den læderbetrukne-sæder udgave for luksus. Kan man så vurdere på. Jeg vil mene den er hvad en Volvo er til en Skoda.
Grunden til at jeg ikke bragte et forsvar dengang var tildels, at jeg ikke syntes at specialpionererne og kredstilsynmanden fortjener at få krediteret deres hyggerejser som egentlig "arbejde". Kender selv hvad disse ture er. Vældigt hyggelige og alt efter området også forholdsvist spændende. Jeg er også helt sikker på, at fiskestangen også har været medbragt, når de stoppede op for brændsstof og madpakke. Hyggesnak med de lokale og ellers blot et kort stop. De to der boede ved lufthavnen kan meget vel have været et "genbesøg" a la det min pionermakker i sin tid havde med ejeren af pizzariaet. (timer på rapporten)

Det har sansynligvist været kredstilsynsmanden der var ombord på flyet og som er blevet kaldt "Director" for Vagttårnsselskabet.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej Billen

At Jehovas vidner skulle have en større frekvens af incest er blevet påstået på religion.dk og der er også på SOL kommet vidtløftige, udokumenterede påstande om dette emne. Men dette er ikke en kritik af dig. Jeg har bemærket din indgangsvinkel til emnet, og jeg er stortset enig med dig.
Angående luksus. Også her er der to indgangsvinkler. Der er den indgangsvinkel at man holder fanen lidt for højt. Vi er alle lige, og så viser det sig at alle ikke er helt lige alligevel. Der er tale om frynsegoder, og der er tale om at nogle går over stregen og tillader sig mere end de har ret til. Er det ikke sådan noget du mener? Der kan vi nok godt blive enige.
En anden udlægning er ledelsen lever et liv i sus og dus i udtrykkets virkelige betydning. Dette påstås fra tid til anden med ringe dokumentation.
Historien om Alaskaflyet er et glimrende eksempel.
Dokumentationen er to havarirapporter, som beviser at Vagttårnsselskabet har et fly i Alaska og at det er havareret to gange med samme destination i Alaska. Den ene af gangene var der en unavngiven JV-leder om bord.
Ud af denne ringe dokumentation bliver der spundet en historie om at flyet er hjemmehørende i New York og fra tid til anden flyver hele vejen til Alaska med Det Styrende Råd det formål at fiske laks. Der er tale om et ganske lille fly, så der er folk der har beregnet, hvor mange gange det har måttet tanke op undervejs. Dyrt er det selvfølgelig også. Det havde været langt billigere at tage et rutefly.
Efter min overbevisning er historien det rene pjat. Der er ikke rimeligt forhold mellem påstand og belæg.
Jeg ved ikke, hvad du mener om sådanne historier, men jeg tror nok at mange finder det useriøst og tænker at debatten på SOL er nok ikke så meget værd. Der er vigtigere ting at bruge tid på.

Der ligger flere ting i det. Vil man bruge sin tid på pjat❓ Vil man sætte sin troværdighed over styr ved ikke at tage afstand fra disse historier❓ Skal man ikke være fair, også overfor sin modstander❓
Hvad mener du selv. Din retfærdighedssans virker ret fintfølende. Har de folk der i modsætning til dig har valgt at blive indenfor, ikke ret til at blive behandlet med respekt ?

Men min pointe er at seriøse mennesker der har nok at bruge deres tid på, gider ikke debatten på SOL. Den er lang hen ad vejen underlødig, og det handler ikke om, hvorvidt man tilhører den ene eller anden fløj. Debattøren Sbrh (som vist ikke kan siges at være pro-JV) har været inde på noget af det samme.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Der ligger flere ting i det. Vil man bruge sin tid på pjat❓ Vil man sætte sin troværdighed over styr ved ikke at tage afstand fra disse historier❓ Skal man ikke være fair, også overfor sin modstander❓
Hvad mener du selv. Din retfærdighedssans virker ret fintfølende. Har de folk der i modsætning til dig har valgt at blive indenfor, ikke ret til at blive behandlet med respekt?

Jeg mener, det er op til JV'erne selv, at fremkomme med forsvaret.
Selv gik jeg ind i undersøgelsen af historien, dengang vi havde den oppe. Min umiddelbare tanke var, at det var et af de fly der blev brugt af kredstilsynsmanden og specialpionererne, der tjener organisationen oppe i Alaska, men jeg var over den tid, hvor jeg syntes at tage et forsvar af organisationen for givet. Desuden er jeg ikke advokat for Jehovas Vidners organisation. Jeg kan blot gå ind og vurdere på, om det er en historie jeg gider at beskæftige mig med eller ej. Normalt holder jeg mig til at berette om min egen oplevelse af livet som JV.
Den aktuelle historie sammenligner jeg med, at kredstilsynsmændene får stillet gratis bil til rådighed (store dyre Audi'er), hvilket står i kontrast til den forestillede asketiske levevis med fattigdomsløfte, som der ellers bliver pralet af.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten - Re. Sex & Luxus

Hej Jalmar

Jo, jeg kan godt huske den diskussion nu, selvom det er ved at være et par år siden. Dengang huserede AJV2 i debatten og jeg ventede på han selv fandt ud af at fremkomme med det åbenlyse forsvar. Det bedste han kunne komme op med, var at de skulle besøge Bethel i alaska :).
I Alaske er det ganske normalt at flyve mellem områderne. Så vidt jeg ved, skulle der være to fly i brug deroppe, som bruges til at fragte specialpionererne og kredstilsynsmanden med følge rundt. Et øjenvidne, som deltog i den linkede debat, kunne huske flyet og kendte historien og omstændighederne. Flyet på billedet var ikke et egentlig luksusfly, men et 6 personers fly med læderbetrukne passagersæder. Det var købt brugt og til discountpris, hvor at lokale "brødre" med ekspertisen, havde sat flyet istand. Ham, som lavede indlægget, mente dog at der kunne findes billigere fly på markedet, og kaldte den læderbetrukne-sæder udgave for luksus. Kan man så vurdere på. Jeg vil mene den er hvad en Volvo er til en Skoda.
Grunden til at jeg ikke bragte et forsvar dengang var tildels, at jeg ikke syntes at specialpionererne og kredstilsynmanden fortjener at få krediteret deres hyggerejser som egentlig "arbejde". Kender selv hvad disse ture er. Vældigt hyggelige og alt efter området også forholdsvist spændende. Jeg er også helt sikker på, at fiskestangen også har været medbragt, når de stoppede op for brændsstof og madpakke. Hyggesnak med de lokale og ellers blot et kort stop. De to der boede ved lufthavnen kan meget vel have været et "genbesøg" a la det min pionermakker i sin tid havde med ejeren af pizzariaet. (timer på rapporten)

Det har sansynligvist været kredstilsynsmanden der var ombord på flyet og som er blevet kaldt "Director" for Vagttårnsselskabet.

mvh
Billen
tilføjet af

Læs hvad I selv skriver

Der omtales et fly der dels er et luksusfly, og dels et discountfly. Det står og falder med om der var lædersæder eller ej. 😖
Du tilføjer et værdiladet ord, luksus, om ledelsen, og tilføjer de lever et ubesværet liv. Skal deres liv nødvendigvis være besværligt?
Ledelsen lader sig servicere. Vil det sige de lever et driverliv, uden synderlig aktivitet, og hvad består serviceringen i.
Hele debatten er pjat. Ingen normale gider gå ind i dette. Det er kun følelsesmæsigt afsporede ser det ud til.
tilføjet af

Kære trælder - inklusive Jalmar!

Diskuter gerne alt dete. Men fortsæt at være vores trælder. Betal vores menighedshus og forkyndelse. Byg vejer slig at vi kan køre med de biler dere haver produceret. Byg vores hus og producer vor mad. "I står i gjæld til hedningene",siger Bibelen. Javidst. Og vi betaler tilbage ved at forkynde jer sandheden. Medens Jehova forvirer jeres sind slig at dere mener vi er tåbelige. Som sagt - betal os godt! Medens de midler staten benyter til at betale os tages i fra slige som Jalmar. Ja vi Jehovas vidner får os virkeligt mang en god later i godt (teokratisk) selskab.
tilføjet af

Læs hvad I selv skriver

Der omtales et fly der dels er et luksusfly, og dels et discountfly. Det står og falder med om der var lædersæder eller ej. 😖
Du tilføjer et værdiladet ord, luksus, om ledelsen, og tilføjer de lever et ubesværet liv. Skal deres liv nødvendigvis være besværligt?
Ledelsen lader sig servicere. Vil det sige de lever et driverliv, uden synderlig aktivitet, og hvad består serviceringen i.
Hele debatten er pjat. Ingen normale gider gå ind i dette. Det er kun følelsesmæsigt afsporede ser det ud til.

Det er mere debatten der er blevet afsporet. Vi diskuterer en gammel historie, om den har relevans eller blot er en historie man kan more sig med i interne x-jv forums.
Nej, et "Mercedesfly" købt billigt og sat i stand. Man skal se det i forhold til, at fly er et almindeligt transportmiddel i Alaska, hvor folk kan købe "Skoda'er" eller de dyrere "Mercedes".
Ledelsen skal intet praktisk lave selv. De er serviceret i alle ender og kanter af de frivillige JV'er på betelhjemmene. Kredstilssynsmanden bliver stort set serviceret af de lokale menigheder. Mad, rengøring, benzinpenge, transport, mekaniker, snerydning, klipning osv osv. Kommer man på Betel, praler de af det.
Nej, det er folk der har vænnet sig til, at alt praktisk skal laves af andre og de selv blot skal "lede og fordele". Det kan mærkes på deres tankegang og man kan nå at blive godt træt af at høre på deres "løsningsmodeller". Faktisk kan det være særdeles belastende for et hårdtarbejdende menneske, at skulle forhold sig til en vejledning udstukket af et menneske der er vant til andre altid gør det praktiske for dem selv. Man kan have brug for at finde konkrete historier man kan tage fat i og skælde ud på.
Driverliv? Det var dig der sagde det🙂
Et liv, hvor man får andre til at gøre det, man i virkeligheden selv kunne og burde gøre.

mvh
Billen
tilføjet af

"Anonym" vil have lagt låg på kritikken af JV

Det er tydeligt at debatten om JV's forhold og økonomi ikke behager vores "Anonym" her.
Han mener ikke at "normale" interesserer sig for slige ting.
Her tager du helt fejl Anonym. Det eneste interessante omkring Jehovas Vidner er deres metoder hvormed de lusker sig ind i alle de lande hvor de kan finde fodfæste.
Man kan f.eks. læse i nedestående bekendgørelse at en forening som er godkendt som religiøst trossamfund kan få fritagelse for afgifter på gaver og andre tilskud på visse betingelser.
En af betingelserne er at de skal anvende deres midler "alene" til velgørende formål.
Her bliver man straks mistænksom - for det er endog meget svært at få øje på noget almindeligt velgørende formål hvor JV (incl. diverse over- og under- og ved siden af stående firmaer) har ydet nogen former for hjælp.
En anden betingelse er at trossamfundet skal respektere menneskerettighederne - og det gør de selvsagt ikke da de aldrig har anerkendt disse rettigheder fra FN.
Der er altså stor risiko for at sekten har snydt og fusket sig til godkendelsen som de har i landet. Interesserede kan læse nedenstående bekendtgørelse og selv drage konklusionen så godt som det er muligt på det foreliggende vidensgrundlag.
Bekendtgørelse om godkendelse mv. efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, af almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner og religiøse samfund mv. her i landet eller i et andet EU/EØS-land
I lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af 24. oktober 2006, som ændret ved § 10 i lov nr. 335 af 7. maj 2008, fastsættes:
§ 1. Godkendelse efter ligningslovens § 8 A af almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner mv. forudsætter, at følgende grundlæggende betingelser alle er opfyldt:

1) Midlerne anvendes til fordel for en kreds af personer, der ikke geografisk eller på anden måde er begrænset til et befolkningsunderlag på under 40.000.
2) Antallet af gavegivere i EU/EØS overstiger 100 i gennemsnit om året over en 3-årig periode.
3) Den årlige bruttoindtægt eller formuen (egenkapitalen) overstiger 150.000 kr.

§ 2. For foreninger, der er et selvstændigt retssubjekt, kræves yderligere følgende betingelser opfyldt:

1) Foreningens bestyrelse er ikke i overvejende grad selvsupplerende.
2) Antallet af kontingentbetalende medlemmer i EU/EØS overstiger 300.
3) Foreningen er ikke medlem af en allerede godkendt hovedforening. Denne betingelse gælder dog ikke, hvis den ansøgende forening er en landsorganisation.

§ 3. For fonde, andre institutioner, stiftelser mv. kræves - udover at betingelserne i § 1 er opfyldt - at fonden mv. enten er omfattet af lov om fonde og visse foreninger eller lov om erhvervsdrivende fonde eller ledes af et styrelsesorgan, hvor mindst ét medlem er uafhængigt og uvildigt i forhold til stifterne.
§ 4. Godkendelse efter ligningslovens § 12, stk. 3, forudsætter, at de almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner mv. anvender sine midler til:

1) humanitære formål, dvs. afhjælpning af menneskelig nød, eller
2) forskning, dvs. videnskabelig undersøgelse og granskning, eller
3) beskyttelse af naturmiljøet, dvs. bekæmpelse af vand-, luft- og jord forurening, herunder beskyttelse af truede dyre- og plantearter.

Stk. 2. Foreninger mv. skal desuden opfylde betingelserne i §§ 1-3.
§ 5. Er betingelserne i §§ 1-4 opfyldt, kan godkendelse efter ligningslovens §§ 8 A og 12, stk. 3, af almenvelgørende og almennyttige foreninger, fonde, stiftelser, institutioner og religiøse samfund mv. ske, hvis følgende krav er opfyldt og fremgår af vedtægter, fundats eller lignende:

1) Foreningens mv. formål er almenvelgørende, dvs. at midlerne alene kan anvendes til støtte for en videre kreds af personer, som er i økonomisk trang eller har vanskelige økonomiske forhold, eller til et formål, som ud fra en i befolkningen almindeligt herskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt, og som kommer en vis større kreds til gode.
2) Et likvidationsprovenu eller overskud ved opløsning skal tilfalde en anden forening mv. eller religiøse samfund mv., som er hjemmehørende her i landet eller i et andet EU/EØS-land og har et almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål.
3) Foreningen mv. er hjemmehørende her i landet eller i et andet EU/EØS-land, hvorved forstås, at hovedparten af styrelsesorganerne og hovedkontoret skal have sæde her i landet eller i et andet EU/EØS-land.

§ 6. Religiøse samfund, trossamfund, en sammenslutning af trossamfund eller en organisation, som er oprettet af et eller flere trossamfund eller en kreds af trossamfundsmedlemmer, kan godkendes både efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, uden yderligere betingelser, når kravene til vedtægterne i § 5, nr. 2 og 3, og når kravet til gudsdyrkelse i stk. 2, er opfyldt.
Stk. 2. Ved et trossamfund forstås en sammenslutning eller forsamling (religionssamfund), hvis primære formål er gudsdyrkelse efter en nærmere udformet lære. Hvis der opstår tvivl om, hvorvidt en åndelig bevægelse kan karakteriseres som et trossamfund, kan spørgsmålet forelægges for Justitsministeriet til udtalelse.
§ 7. Ansøgning om godkendelse efter ligningslovens § 8 A og/eller § 12, stk. 3, sendes til SKAT (Skattecenter Bornholm), eventuelt på mail via www.http:///skat.dk/kontakt. Ansøgningsskema kan hentes på www.skat.dk. – blanket 03.068 eller rekvireres hos et skattecenter. Følgende skal altid vedlægges:

1) Underskrevne og daterede vedtægter.
2) Seneste regnskab. Er foreningen nystartet indsendes i stedet dokumentation for formue eller årlig bruttoindtægt.
3) Sandsynliggørelse eller dokumentation for, at betingelsen om, at antallet af gavegivere overstiger 100 i gennemsnit om året over en 3-årig periode, vil kunne opfyldes.
4) Udenlandske foreninger mv. hjemmehørende i EU/EØS-lande skal vedlægge dokumentation for, at de er godkendte i deres hjemland som almenvelgørende eller almennyttige, f.eks. ved en erklæring om fritagelse for indkomstskat.

Stk. 2. Godkendelsen har virkning for det kalenderår, der søges godkendelse for, hvis ansøgningen er modtaget af told- og skatteforvaltningen senest den 1. oktober. Det er en forudsætning for godkendelse, at foreningen mv. er stiftet, at de generelle lovkrav om vedtægtsindhold er opfyldt, og at betingelserne mv. i §§ 1-4 er opfyldt på ansøgningstidspunktet. Godkendelsen kan for nystiftede foreninger, fonde, stiftelser, institutioner mv. tidligst få virkning fra stiftelsestidspunktet.
Stk. 3. Godkendelsen har virkning indtil den konkret bringes til ophør og skal ikke fornys hvert år. Skattecenter Bornholm offentliggør en liste over godkendte organisationer.
§ 8. Skattecenter Bornholm tilser, om godkendelsesbetingelserne fortsat er opfyldt. Til brug herfor skal foreningen mv. på begæring indsende sine regnskaber, specifikationer mv. til told- og skatteforvaltningen.
Stk. 2. Godkendte foreninger mv. efter ligningslovens § 8 A og § 12, stk. 3, skal hvert år, senest 6 måneder efter regnskabsårets afslutning, til SKAT (Skattecenter Bornholm) sende oplysning om hjemstedskommune, formue, årlig bruttoindtægt, antallet af kontingentbetalende medlemmer, antallet af gavegivere efter ligningslovens § 8 A, det samlede gavebeløb efter ligningslovens § 8 A, de samlede løbende ydelser efter ligningslovens § 12, stk. 3, og det samlede beløb, der er uddelt efter formålsparagraffen. Gaveskemaet, der også kan sendes på mail via www.skat.dk/kontakt, kan rekvireres hos et skattecenter eller hentes på www.skat.dk - blanketter. Religiøse samfund skal sende oplysning om det samlede gavebeløb efter ligningslovens § 8 A, de samlede løbende ydelser efter ligningslovens § 12, stk. 3, og det samlede beløb, der er uddelt efter formålsparagraffen.
Stk. 3. Godkendte foreninger mv. og religiøse samfund skal endvidere foretage årlig indberetning efter skattekontrollovens § 8 Æ af gavebeløb og løbende ydelser.
Stk. 4. Told- og skatteforvaltningen kan konkret indkræve mere specificerede oplysninger til regnskabet, f.eks. hvis foreningen mv. anvender sine midler til aktiviteter uden for EU/EØS-lande. Told- og skatteforvaltningen kan således forlange, at en ansøgende forening mv. eller en allerede godkendt forening mv. til dokumentation af det almenvelgørende eller almennyttige formål fremkommer med oplysninger om projektet uden for EU/EØS-lande, herunder formålet med projektet, den ansvarlige for projektet, budgetrammer, navne på modtagerne af midlerne mv.
Stk. 5. Er betingelserne ikke længere opfyldt, kan godkendelsen tilbagekaldes. Tilbagekaldelse vil som udgangspunkt ske med virkning for det efterfølgende kalenderår.
§ 9. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. september 2008 og har virkning fra og med indkomståret 2008.
SKAT, den 6. august 2008
Ole Kjær

Måske vil det være en god idé at anbefale de relevante myndigheder at se sekten lidt efter i sømmene?
politikeren
tilføjet af

Lydighed

En stegende varm sommerdag kom en frivillig vinduspudserarbejder til avdelingskontoret i Enebakk for at pudse vinduene gratis. Han havde kort bukse og skjorte og fik straks påtale om at kle på seg noget mere verdigt. Hvilket han strags gjorde og fortsate sit gratisarbejd mens sveten silede under det mørke tøjet i den stegende varmen.
tilføjet af

Lydighed

En stegende varm sommerdag kom en frivillig vinduspudserarbejder til avdelingskontoret i Enebakk for at pudse vinduene gratis. Han havde kort bukse og skjorte og fik straks påtale om at kle på seg noget mere verdigt. Hvilket han strags gjorde og fortsate sit gratisarbejd mens sveten silede under det mørke tøjet i den stegende varmen.

Og ledelsen? Dem der fik pudset vinduerne gratis?
Der er de naive, hårdarbejdende, og så dem der sidder på deres flade og roser deres indsats.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej Billen

Kan du da slet ikke se at der er et helt enormt misforhold mellem den oprindelige Alaska-historie og så det du får den kogt ned til ?
Fra at handle om at Det Styrende Råd flyver i et luksusfly fra New York til Alaska for at fiske laks, bliver det nu til at nogle fuldtidsansatte med en minimal løn muligvis en gang i mellem bliver fragtet hen et sted, hvor de kan slappe lidt af. Historien er gået fra stor skandale til ingenting, og det er ret symptomatisk for de historier der støves op på diverse amerikanske hjemmesider.
Nej, jeg mener ikke at du skal forsvare jv’erne i denne sag. Det er der heller ingen grund til, for der er ingen sag.

Men den store mængde af tilsvarende historier, som i sin grundsubstans handler om at gøre myg til elefanter fordrer et forsvar for lødigheden, for den er ganske fraværende i disse historier.
Sagerne er i de fleste tilfælde uden synderlig dokumentation og hentes kritikløst ind i soldebatten af folk der tilsyneladende end ikke forstår, hvad det handler om og gengiver forkortelserne JW og UN, selvom disse forkortelser ikke bruges på dansk eller bruger en stævning som dokumentation for en faktisk hændelse, hvilket selvsagt er helt ude i skoven.
Nej, her er det ikke jv’erne der skal forsvares. Det er platheden der skal afvises.

Hvis vi endelig skulle komme dertil at jv’erne skal forsvares, så skulle det være det enkelte individ. Når jeg læser debattører skrive at medlemmer af Jehovas vidner har en særlig psyke eller at jv-forældrene har en dårlig forældreevne, hvilket medfører at de lader deres børn udsætte for seksuelle overgreb af trosfæller, så giver det mindelser i retning af Hedegaard, Langballe og Goebbels, og så træder min retfærdighedssans i aktion. Jeg kan ikke gå ind for at nogen skal diskrimineres pga. deres religiøse tilhørsforhold, og så er det ligegyldigt om det er muslimer, jøder eller Jehovas vidner.
tilføjet af

Politikeren betale! Yum yum!!!

Politikeren må også være lydig og betale sine svært oparbejdede skatepenger tilbage til Vagttåtnledelsen. Så tar de først det de selv har behov for for at administrere, før end de sørger for at organisationen fungerer knirkefrit og sender sine apostler til Politikerens dør og ber om "frivillige" bidrag. Svir det at dit system betaler os for joben Politikeren? Ta deg en øl og svelg stoltheden. For du må nog kun betale mere penger til os. Før du og dine tas bort af Jehova til slut i Harmagedon. Yum yum Politikeren. Vi haver en god,god later af jeres stupide demokrati som holder liv i alle sine fjender! Hvem er de gale her...? 😉
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Kan du da slet ikke se at der er et helt enormt misforhold mellem den oprindelige Alaska-historie og så det du får den kogt ned til ?
Fra at handle om at Det Styrende Råd flyver i et luksusfly fra New York til Alaska for at fiske laks, bliver det nu til at nogle fuldtidsansatte med en minimal løn muligvis en gang i mellem bliver fragtet hen et sted, hvor de kan slappe lidt af. Historien er gået fra stor skandale til ingenting, og det er ret symptomatisk for de historier der støves op på diverse amerikanske hjemmesider.

Myndighederne havde skrevet "Director" for Vagttårnsselskabet, hvilket selvfølgelig giver anledning til spekulation. Jeg tror det er kredstilsynsmanden eller zonetilsynsmanden, men jeg ved det ikke. At der kommer spekulation over at et "Mercedesfly" crasher på landingsbanen på et kendt fiskeudflugtssted med Vagttårnselskabets "Director", kan vække spekulationer, syntes jeg ikke er mærkeligt.
Problemet er måske mere, man meget hurtigt laver springet fra mistanke og spekulation over til at det er ren fakta.
"Fuldtidsanssatte med minimal løn". Gud fri mig vel. Undskyld, men det er bestemt ikke den virkelighed jeg lærte at kende. Det er folk der ikke er vant til at arbejde, som er vant til at fortælle andre hvad de skal leve deres liv, mens de selv serviceres og står pænt i det. Samtidigt er de FULDSTÆNDIGT afhængige af deres forhold til Vagttårnsselskabet. Deres løn er nemlig, at alt er betalt og sørget for af Organisationen, oppebåret af de almindelige Jehovas Vidner.
Hvis de engang vågner op vil de finde ud af, de i virkeligheden ingenting kan, andet end at besnakke andre mennesker.
De almindeligt og arbejdende JV behøver ikke at føle skyld over, IKKE at støtte disse nassere, for at sige det rent ud.
Hvem gider at understøtte et menneske, hvis "arbejde" er at give dig skyldfølelse over at gøre almindeligt arbejde istedet for at bruge tiden på at understøtte samme menneske/gruppe af mennesker?
http://www.youtube.com/watch?v=rJE_Sc1Wags
mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hvis vi endelig skulle komme dertil at jv’erne skal forsvares, så skulle det være det enkelte individ. Når jeg læser debattører skrive at medlemmer af Jehovas vidner har en særlig psyke eller at jv-forældrene har en dårlig forældreevne, hvilket medfører at de lader deres børn udsætte for seksuelle overgreb af trosfæller, så giver det mindelser i retning af Hedegaard, Langballe og Goebbels, og så træder min retfærdighedssans i aktion. Jeg kan ikke gå ind for at nogen skal diskrimineres pga. deres religiøse tilhørsforhold, og så er det ligegyldigt om det er muslimer, jøder eller Jehovas vidner.

Det er Organisationen der kritiseres.
Jeg genkender stort set ikke dit billede af debatten. Jo, det kan kan gå over gevind mht. personlige angreb, men det er ikke de ting du nævner, som bliver bragt op her.
Jehovas Vidner gennemgår et program, fastlagt af organisationen, der bestemt har en kraftig indflydelse på deres psyke og livssyn. Jehovas Vidner er individer, som Organisatioen søger at ensrette.
Hvad jeg gennemgår er den oplevelse af, hvordan dette forhold indvirker på ens psyke.
Det er meget virkeligt og da organisationen kører efter en fastlagt opskrift alle steder, er de problemer der opstår i netop JV netop ret generelle.
Man kan ikke sammenligne det med religion i bred betegnelse, som f.eks. Islam, Kristendom, Buddhisme, Hinduisme mm., da disse netop eksistere med eller uden styrende organisationer.
Jehovas Vidner har kun een organisation til forskel til f.eks. verdensreligionerne.
Kritikken er rettet mod Organisationen og den måde den søger at kontrollere og påvirke Jehovas Vidners liv.
Organisationen er ens overalt, hvorfor at kritikken er generel.

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Hej Billen

Kan du da slet ikke se at der er et helt enormt misforhold mellem den oprindelige Alaska-historie og så det du får den kogt ned til ?
Fra at handle om at Det Styrende Råd flyver i et luksusfly fra New York til Alaska for at fiske laks, bliver det nu til at nogle fuldtidsansatte med en minimal løn muligvis en gang i mellem bliver fragtet hen et sted, hvor de kan slappe lidt af. Historien er gået fra stor skandale til ingenting, og det er ret symptomatisk for de historier der støves op på diverse amerikanske hjemmesider.
Nej, jeg mener ikke at du skal forsvare jv’erne i denne sag. Det er der heller ingen grund til, for der er ingen sag.

Men den store mængde af tilsvarende historier, som i sin grundsubstans handler om at gøre myg til elefanter fordrer et forsvar for lødigheden, for den er ganske fraværende i disse historier.
Sagerne er i de fleste tilfælde uden synderlig dokumentation og hentes kritikløst ind i soldebatten af folk der tilsyneladende end ikke forstår, hvad det handler om og gengiver forkortelserne JW og UN, selvom disse forkortelser ikke bruges på dansk eller bruger en stævning som dokumentation for en faktisk hændelse, hvilket selvsagt er helt ude i skoven.
Nej, her er det ikke jv’erne der skal forsvares. Det er platheden der skal afvises.

Hvis vi endelig skulle komme dertil at jv’erne skal forsvares, så skulle det være det enkelte individ. Når jeg læser debattører skrive at medlemmer af Jehovas vidner har en særlig psyke eller at jv-forældrene har en dårlig forældreevne, hvilket medfører at de lader deres børn udsætte for seksuelle overgreb af trosfæller, så giver det mindelser i retning af Hedegaard, Langballe og Goebbels, og så træder min retfærdighedssans i aktion. Jeg kan ikke gå ind for at nogen skal diskrimineres pga. deres religiøse tilhørsforhold, og så er det ligegyldigt om det er muslimer, jøder eller Jehovas vidner.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Billen: "Problemet er måske mere, man meget hurtigt laver springet fra mistanke og spekulation over til at det er ren fakta."
Lige præcis, og det er her enhver kvalitetsbevist debattør må sige fra.

Billen: " "Fuldtidsanssatte med minimal løn". Gud fri mig vel. Undskyld, men det er bestemt ikke den virkelighed jeg lærte at kende."
Jeg mener at du skrev pionerer, og det var det jeg svarede ud fra. De jeg har kendt, har fået minimal løn.
Helt bortset fra det, er det jo ikke det centrale i mit indlæg. Når det gælder Alaska-historien ved vi ingen ting. Det er et privat anliggende. Ingen skandale.
Jeg synes mit indlæg burde have givet anledning til lidt mere eftertanke. Jeg skrev jo også om andet end Alaska, men OK.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Tak for dit indlæg som lige netop krydsede mit.
Du skriver altid om organisationen. Jeg modsiger dig stortset aldrig, for du har sikkert ret i meget af det du skriver, men læg mærke til at det er ikke organisationen jeg skriver om.
Det er muligt du ikke kender mit billede af debatten, men jeg har belæg for min påstand, og hvis man kritiserer vidnernes psyke og vidnernes forældreevne, så er det individerne man "kører på" og så er det trosdiskrimination, dvs. en slags racisme, og det kan sagtens sammenlignes med jøder og muslimer, for det handler om at hæfte etiketter på en befolkningsgruppe.
Jeg tager kraftigt afstand fra den del af debatten, og jeg kan godt finde indlæggende, hvis ikke de er blevet slettet af moderator.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Tak for dit indlæg som lige netop krydsede mit.
Du skriver altid om organisationen. Jeg modsiger dig stortset aldrig, for du har sikkert ret i meget af det du skriver, men læg mærke til at det er ikke organisationen jeg skriver om.
Det er muligt du ikke kender mit billede af debatten, men jeg har belæg for min påstand, og hvis man kritiserer vidnernes psyke og vidnernes forældreevne, så er det individerne man "kører på" og så er det trosdiskrimination, dvs. en slags racisme, og det kan sagtens sammenlignes med jøder og muslimer, for det handler om at hæfte etiketter på en befolkningsgruppe.
Jeg tager kraftigt afstand fra den del af debatten, og jeg kan godt finde indlæggende, hvis ikke de er blevet slettet af moderator.

Der hvor problemet opstår er, at da organisationen kontrollerer medlemmernes liv, så opstår de samme problematikker.
F.eks. udstødelsespolitiken. Det er jo ikke kun enkelte vidner der som individer vælger at udstøde deres familiemedlemmer. Der er en organisation bag, der lægger pres på at vidnerne skal anerkende og udleve udsødelsespolitiken. Hvis man prøver at tørre det af på individet, står de naive vidner der fulgte den vejledning de fik, tilbage som forrådte af både JV og omgivelserne, der ikke vil anerkende dette er et problem GRUPPEN af Jehovas Vidner har.
Virkeligheden er jo, at det et problem GRUPPEN af JV har, somfølge af organisationens opfordringer og kontrol. Anerkender man ikke dette pga man ikke vil sætte "etiketter", bliver det til diskrimination af dem i JV der siger fra.
Organisationens politik er ensrettet, men det er de enkelte JV'ers ansvar at vurdere, om de vil støtte organisationens politik eller ej. Sålænge de deltager i organisationens aktiviteter, anerkender og støtter de også organisationens politik.
Jeg syntes ikke det er et problem, at man gør de enkelte JV opmærksomme på, at de selv har et ansvar for, hvad de støtter op om og hvilke konsekvenser organisationens politik har på de involveredes liv.

mvh
Billen
tilføjet af

God kommentar

Hvad gør du så her ?
Nåh ja !
Ingen normale gider gå ind i dette. Det er kun følelsesmæssigt afsporede ser det ud til.

God pointe, hmmmmm !
777
tilføjet af

religiøse tilhørsforhold

Jeg kan kun være enig med dig i følgende :
"Jeg kan ikke gå ind for at nogen skal diskrimineres pga. deres religiøse tilhørsforhold, og så er det ligegyldigt om det er muslimer, jøder eller Jehovas vidner."
Hvad så med diskriminering pga. MANGLENDE religiøst tilhørsforhold ?

777
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Det du skriver her, er der meget rigtigt i, men er ikke helt relevant i forhold til de indlæg jeg refererer til.
Lige nu kommer vi ikke videre. Vi snakker om forskellige ting.
tilføjet af

God kommentar

Hej med dig !
Der var for nogle dage siden en debattør der betegnede mig som jv-venlig. Han mente det vistnok negativt.
Men det er korrekt, og jeg ser det ikke som negativt. Jeg er jv-venlig, og såvidt muligt venlig i det hele taget. Islam-venlig, katolik-venlig, ateist-venlig og jeg vil også være venlig over for dig og forklare dig tingene sådan her:
Når man en gang i mellem debatterer debatten - det sker ikke så tit, men det sker i denne tråd - så bliver man nødt til at fremdrage eksempler. Dette betyder også at man må komme med eksempler på tåbelige og ligegyldige debatemner, som aldrig burde være debatteret.
Jeg håber at jeg har forklaret mig fyldelstgørende. Ellers må du prøve igen.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Det du skriver her, er der meget rigtigt i, men er ikke helt relevant i forhold til de indlæg jeg refererer til.
Lige nu kommer vi ikke videre. Vi snakker om forskellige ting.

Egentlig ikke. Det jeg reagerer på er, at virkningerne af Organisationens politik tolkes i retning af et angreb på JV som individer. Altså at man forsøger at dæmonisere dem.
Sådan har jeg ikke oplevet debatten.
Der er religionskritikken og så er der kritikken af organisationen.
Religionskritikken kan køre fra nu af og til dommedag (altså i en uendelighed), hvorimod kritikken af organisationen handler om de praktiske forhold her og nu. Det er måden organisationen bruger religionen på, der er under kritik.
Hvad der så tales om herfra, er de psykiske og fysiske konsekvenser heraf...for det HAR konsekvenser for de involveredes mentalitet. Det er det der er så uhyggeligt.
Hvis debatten derimod bliver skåret over een kam som værende useriøs i forhold til realiteterne, vil dette smitte af på debatten som et hele. Hvilket vil være uheldigt.
I de mere interne fora, er der også en del, der har brug for at få luft for deres frustrationer. Det syntes jeg kun er ganske naturligt. Og nødvendigt, for hvis man brænder inde med det, så hober det sig blot op. En overgangsfase.

mvh
Billen
tilføjet af

God kommentar

Hej med dig !
Min besvarelse til dig røg ind et forkert sted. Derfor gentages den her, som forhåbentlig er det rigtige sted.
Der var for nogle dage siden en debattør der betegnede mig som jv-venlig. Han mente det vistnok negativt.
Men det er korrekt, og jeg ser det ikke som negativt. Jeg er jv-venlig, og såvidt muligt venlig i det hele taget. Islam-venlig, katolik-venlig, ateist-venlig og jeg vil også være venlig over for dig og forklare dig tingene sådan her:
Når man en gang i mellem debatterer debatten - det sker ikke så tit, men det sker i denne tråd - så bliver man nødt til at fremdrage eksempler. Dette betyder også at man må komme med eksempler på tåbelige og ligegyldige debatemner, som aldrig burde være debatteret.
Jeg håber at jeg har forklaret mig fyldelstgørende. Ellers må du prøve igen.[/quote]
tilføjet af

MANGLENDE religiøst tilhørsforhold

Det var ikke helt det jeg prøvede.
Min baggrund er at jeg har været JVer, men har meldt mig ud.
Nu føler jeg at jeg bliver diskrimineret for mit MANGLENDE religiøse forhold, af jehovas vidner !
Det er ikke ment som et debat oplæg bare en information/opfordring til IKKE at diskriminere uanset religiøst tilhørsforhold eller ej. Det kan "store" mennesker med overskud til medmennesker, "små" mennesker kan nok ikke !
De fleste, der findes undtagelser, jehovas vidner som person er ganske søde og rare, det er organisationen Vagttårnselskabet der er noget galt med.

777
tilføjet af

religiøse tilhørsforhold

Hej
Det er godt vi er enige.
Diskrimination pga. manglende religiøst tilhørsforhold er også religionsdiskrimination. Jeg kan ikke se nogen forskel der.
tilføjet af

MANGLENDE religiøst tilhørsforhold

"Nu føler jeg at jeg bliver diskrimineret for mit MANGLENDE religiøse forhold, af jehovas vidner ! "
Det har jeg også prøvet, og det tager jeg selvfølgelig afstand fra.
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Når jeg sammenligner med Hedegaard og Langballe tænker jeg på udtalelser som "at muslimske mænd voldtager deres niecer, mens fædre ser på" (Var det ikke sådan?). Jeg håber at vi er enige om at sådanne udtalelser er uacceptable, også hvis noget af samme grovhed blev sagt om et vidne.

Helt enig. Medmindre selvfølgeligt muslimske mænd faktisk havde en praksis med at voldtage deres niecer og det kunne føres tilbage på det forhold at de var muslimer.
Jeg tvivler stærkt på det...
Som sagt, så er det trods alt ikke den slags udtalelser jeg syntes at være vant til her i debatten. Måske der har været tilfælde... det modsatte syntes jeg derimod ofte er tilfældet. (se trådstart og anonym's kommentar)

mvh
Billen
tilføjet af

JV's deltagelse i debatten

Jo, men jeg tror da at muslimske mænd har en praksis med at voldtage deres niecer via tvangsægteskaber i en meget ung alder. Udtalelsen bliver diskriminerende pga. generaliseringen.
De grove udtalelser jeg refererer til, er måske nok ikke hverdagskost, men forekommer og fra en lille gruppe debattører som foregiver at ville hjælpe, men samtidig i høj grad udviser manglende respekt. Jeg står også selv for skud fra disse debattører (dog ikke med samme grovheder) tilsyneladende, fordi de ikke mener at det er tilladt at være jv-venlig. Og så kan ikke se andet end at der er tale om diskrimination.

Og til det andet du skriver. Der forekommer også fornærmelser den anden vej, og det tager jeg også afstand fra, men det må aldrig forekomme at man hævner sig på et vidne pga. noget et andet vidne har gjort. Det er en sådan tankegang der udløser krige.
Jeg er selv blevet groft generet af Jehovas vidner, men det en sag mellem mig og de pågældende. Det skal andre ikke bøde for.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.