4tilføjet af

Er mælken blevet sur?

Tjah, i princippet er den vel. Også colaen og bananerne.
Dette indlæg handler om road-pricing. Og dermed handler det så også om, hvorfor en enlig mor der ikke har bil, skal betale festen for dem, der har en bil.
For hvis en mælkemand før kunne nå ud til 20 butikker med mælken for 5 år siden, kan han i dag kun nå 14 - 15 butikker. Altså en nedgang på 25%.
Skal dette kompenceres, skal der altså 25% flere mælkebiler ud på vejene, for at levere den samme mælk. Og den regning tørres grundigt af på forbrugeren.
Det samme problem er, når man skal have en håndværker inden for dørene. Så oplever man ofte, at transportomkostningerne er næsten lige så store, som selve arbejdets udførelse.
Hvorfor? Fordi både mælkemanden, håndværkeren - ja alle - faktisk spilder deres kvalitetstid i trafikken.
Så nu er det ikke længere nogens problem - men alles problem. Og det problem skal løses med nødvendig magtanvendelse.
Lad det koste en halvtresser at køre gennem byen.
Så ká de lære det.
Hvad syntes du om dette forslag?
tilføjet af

Jeg har intet imod...

at det er brugeren der betaler, altså at bilisten betaler for at bruge vejene. Men så må registreringsafgiften fjernes, da man ikke skal betale for det samme to gange. Spørgsmålet er om man kan det, uden at det går udover de folk som har betalt den fulde registreringsafgift, og en løsnig på dette kan jeg ikke lige se. Medmindre man da fritager de ældre biler for betalingen.
Så kan man gå videre, og sige at dem som har børn i skolen, selv må betale deres afkoms uddannelse, og de folk som fylder op på hospitalerne, selv må betale for at blive raske.
Ligeledes må folk som ynder teater, betale den fulde pris for at gå i teater.
Listen kan blive lang, og er det det samfund du ønsker?
tilføjet af

Road prising er løsningen

jeps
tilføjet af

Road pricing...

Kan være en løsning... Hvis man kan få det til at fungere tilfredsstillende, og man fjerner registreringsafgiften.
Og så har vi det igen...Hvad med dem som har betalt fuld registreringsafgift på deres bil?
Og hvad med de (venstreorienterede) som er bange for at teknikken bag roadpricing kan bruges til at spore bilers færden med?
tilføjet af

det er allerede indført

Princippet med at betale for at køre i bil er allerede indført hvis det kommer bag på nogen. så er den største del af benzin prisen SKAT. så dem der køre mest betaler mest. hvis nogen syntes at der skal betales mere så hæv skaten på benzin og disel. regningen kommer alligevel ud til forbrugeren af benzin og diesel på alle privat bilister. selvfølgelig vil mælken og håndværker regningerne blive dyre, og alle forbrugs vare vil selvfølgelig stige markant. Men vi har jo råd til det. i gloriens grønne økologi lys. selv din cykel stiger, transport koster jo penge. Og det er ligegyldigt om der er faste beløb eller roadpricing systemer, som også skal betales, både installation og afgift.
Så jeg syntes at det skal koste det hvide ud af øjnene at køre bil. Ps. jeg drikker ikke mælk.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.