4tilføjet af

brainstorm til næste julefrokost

Regler for patientadfærd, hos oppegående patienter

1. Når sygeplejersken kommer ind på stuen. Føl dig sikker bag den mur af pårørende rundt om sengen, så jeg ikke kan observere nogen ting. Jeg kommer bare senere. Der er jo kun 6 timers besøgstid om dagen.
2.   Når sygeplejersken kommer ind på stuen, du har jo ringet efter hjælp,- med hænderne fulde af ting og sager til formålet. Vær da sikker på at de pårørende ikke har flyttet dropstativet, de brugte som stumtjener og de stole De har hentet fra de dårligt gående patienter udefra gangen, rundt om din seng. Vi er vant til forhindringsløb, og der er jo også rigelig plads på stuerne. Vær ligeledes sikker på at dit sengebord er fyldt med vaser, billeder, aviser, børnetegninger og blade. Og når sygeplejersken nu har kæmpet sig tilbage mellem alle stolene, og fundet en plads til arbejdsredskaberne. Vær nu sikker på at alle dine ting bliver lagt væk i minutiøs orden. Du har jo så travt med alting og sygeplejersken, har ikke andet og lave. Og få nu alle tingene tilbage igen når jeg er gået. Jeg har intet liv selv og er så glad for at få et glimt af dit. Det er jo også så hyggeligt jeg er hos dig på stuen, medens jeg rydder op, det er det jeg har gået i skole for i 4 år.
3.   Når afdelingen sætter skilte op med ikke at ryge og ikke bruge mobiltelefon, så føl dig endelig fri til at ryge i sengen med ilten tilkoblet. Ilt er jo ikke brandfarlig. Og er det bare patienten i sengen ved siden af der bruger ilt, så er det ikke i hovedet på dig det eksploderer. Og patientens medicinske overvågningsudstyr, der på grund af din mobil telefon,ikke kan fungere optimalt, er lige meget, det er jo ikke dig det går udover. En rask lille ildebrand er jo noget personalet er trænet i at bekæmpe, så det skal du ikke lade dig stoppe af. Du giver jo bare personalet en god mulighed for træning.
4.   Når vi spiser i vores pause, hold dig endelig ikke tilbage for at komme med spørgsmål. Helst når du har set vi lige har taget en bid. Kan du ikke selv komme , kan du jo sende familien ind, gerne på skift. Det har jo ikke været til at få fat i sygeplejersken, hun har været hos de andre patienter -også. Hurtige løsninger rystet ud af ærmet, midt i maden er mit speciale, hele din journal står skrevet med flamme skrift i min hjerne. Og jeg arbejder bedst sukkerkold. Jeg er altid til tjeneste.
5.   Når vi er ude i spisestuen i samtale med en patient og familien, kom endelig og afbryd. Det er lige noget der fremmer samtalen. Hvis du har meninger og forslag til behandlingen ud fra dine egne erfaringer, gerne de dårlige, kom endelig frem med dem. Det er sikkert lige det medpatienten har brug for at høre. Jeg syntes også det er fantastisk, lige der, at høre din sygdomshistorie.
6.   Når du føler du har krav på bedre, hurtige m.m. behandling så tal endelig med hård stemmeføring og ager bøs. Det får lige det servicemindede op i mig. Hvis du ikke havde gjort sådan, havde jeg aldrig fundet ud af det. Bliv endelig ved med det. Jeg får jo penge for at høre på det.
7.   Når du nu er indlagt for en ny hofte er det jo et perfekt tidspunkt til at få undersøgt underlivet, øjet, hæmoriden. Afdelingen har jo ikke planlagt andre operationer end din, så du skal da endelig blive et par måneder.
8.   Når du som pårørende henvender dig til sygeplejersken og siger at din far behøver hjælp. Så vær sikker på sygeplejersken kender alle dine slægtsrelationer og præcis ved hvem din far er. Vi elsker et godt mysterium.
9.   Når du ringer tilbage til afdelingen 14 dage eller mere efter din udskrivelse. Vær da sikker på sygeplejersken stadig har din journal indprentet i hjernen. Når hun spørger hvilken opration, medicin m.m. du har fået/ haft er det klart efter du har fortalt, det ved jeg ikke - at jeg selvfølgelig kan give dig et relevant svar.
10.    Når der tilbydes uddannelse i at tage vare på procedurer der vil kunne lette dig med din sygdom i din hverdag, vær da sikker på du siger nej. Det er bedre at lade det gå ad H til, så kan du komme tilbage på afdelingen og slappe lidt af og blive opvartet. Vi er her for det samme.
11.   Hvis sygeplejersken ikke er kommet med det samme, sender du bare dine pårørende ud og lede efter mig, også på de andre stuer, og bare sig de kan kigge bag ved gardinerne ved sengene, vi står nok ikke og vasker/ behandler en patient. Vi har gemt os her for at du ikke skal få hjælp, vær sikker på at patienten med bar numse er begejstret for besøg af en fremmed. Når jeg så kommer vær da indigneret over det glas vand du ville have haft før. At du selv går i rygestuen x flere om dagen er ikke værd at nævne.
12.   Hvis din egen sygeplejerske ikke har tid. Vær da sikker på at spørge alt personale i råbe afstand. Står der pludselig 5 glas vand på dit bord. Vær da glad, alle har ikke haft andet at gøre, vi elsker dobbelt arbejde. Vi er over normerede så det er altid rart at få motion.
13.    Undgå at læse i udleveret materiale. Spørg hele tiden istedet, det er bare trykkeriet og overlægen der har kedet sig og fundet på at lave materialet. Du skal bare gøre hvad der passer dig. Det plejer at gå så godt. Sygeplejersken er taknemmelig for at privat undervise dig hvis alt går galt.
14.   Hvis du går på aftenskole i naturmedicin, vær da sikker på at blande din naturmedicin godt og grundigt med vores udleverede medicin. Og husk endelig ikke at fortælle os om hvad du tager. Det er sikket ikke noget der kan påvirke den medicin du får. Vi er taknemmelige for at prøve i timevis, at finde ud hvorfor dine blodprøver, ser ud som de gør.
15.    Sig aldrig tak for hjælpen. Sygeplejersken er helt tilfreds med ”Det får du jo din løn for”
16.    Når du bliver spurgt til dit alkoholforbrug så lyv. Vi spørger kun for at få luftet vores fordomme. Det har intet med din ophelings proces efter operationen for ikke at tale om bedøvelsen, samt efterfølgende smertebehandling.
17.    Når dine intravenøse slanger generer læg dem endelig i spænd under hovedpuden det løber det hurtigere af og du slipper hurtigere fri. Vikle slangen stramt rundt om dropstativet er også en mulighed. Slangerne er lavet til den slags belastninger og stadig fungere optimalt.
18.    Hvis det ikke løber som du vil have det kan du jo selv prøve at dreje på hanerne og selvfølgelig dråbetælleren med knapper og lysende lamper og alarm er da også en udfordring . Personalet elsker at rode med den for at få den til at fungere bagefter. Jeg håber du var tilfreds med den dosis du fik ud af det. Spekuler endelig ikke på det kan være farligt. Vi er jo ved hånden hvis i så fald.
19.    Når jeg spørger om du skal have en hånd svar da hurtigt nej. Vi har ikke noget imod at løfte dig op fra gulvet. Vi er bygget til formålet med en kran i ryggen.
20.    Behandl bare din sygeplejerske som en tjeneste pige. Vi elsker at vores fag blive betragtet som sådan.
21.    Når du skal have låget af din medicineringsæske, ring da efter mig. Jeg elsker en teknisk udfordring.
22.    Når du møder mig i Irma lørdag formiddag efter udskrivelsen, er du også meget velkommen til spørgsmål. Jeg arbejder 24 i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året. At dit afføringsmynster er kommet i orden glæder mig da også at høre, mit i at jeg skal handle ind til gæstemiddagen
tilføjet af

haft en dårlig dag? :-)

Jeg tror de fleste patienter allerede HAR læst disse "love"... ;-D
Heldigvis er der SÅ mange gode oplevelser, der gør jobbet værd at være i!
tilføjet af

Tak for den

har sendt den til slyngveninden og foreslået den omdelt på Randers Centralsygehus, hvor hun netop er ansat.
tilføjet af

trættende lort at høre på

find et andet forum
tilføjet af

Jeg er skam glad for mit job

Det er bare noget at grine af til julefrokosten Der er ingen med nogen år på bagen i faget som ikke kender disse situationer ;))
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.