30tilføjet af

Befriet for hadets lænker.

JEG er født den 8. september 1964 i Rognac, en lille by i Sydfrankrig. Mine forældre og bedsteforældre var andalusiske sigøjnere, født i Algeriet og Marokko. Som det er tradition blandt sigøjnere, boede vi sammen i en storfamilie.
Min far var voldelig, og noget af det første jeg husker fra min barndom er at min far slog min mor. Til sidst besluttede hun at lade sig skille, noget der sker meget sjældent blandt sigøjnere. Hun tog min bror, min søster og mig med til Belgien, hvor vi levede et fredeligt liv i otte år.
Men så skete der en forandring. Vi børn ville gerne se vores far igen, så mor rejste sammen med os tilbage til Frankrig og blev genforenet med ham. At bo sammen med min far igen stillede mig over for nogle nye udfordringer. I Belgien foretog vi alting sammen med mor. Men min fars familie holdt på at mænd kun skulle være sammen med mænd. Ifølge deres macho-mentalitet har mændene alle rettighederne og kvinderne alle pligterne. Da jeg for eksempel en dag ville hjælpe min faster med at rydde op efter middagsmaden, beskyldte min farbroder mig for at være homoseksuel. I hans familie betragtede man opvask som kvindearbejde. Med tiden smittede denne uligevægtige indstilling af på mig.
Det varede ikke længe før min mor igen blev offer for min fars voldsomme temperament. Når min bror og jeg forsøgte at lægge os imellem, måtte vi ofte flygte ud af vinduet for at undgå fars slag. Min søster gik heller ikke ram forbi. Alt det gjorde at jeg sørgede for at være så meget hjemmefra som muligt. Da jeg var 15, havde jeg ikke noget mål i tilværelsen.
Efterhånden fik jeg ry for at have et voldsomt temperament. Det passede mig at være en bølle. Somme tider provokerede jeg bevidst andre unge mænd, men der var ikke ret mange som turde sætte sig op imod mig — især fordi jeg ofte var bevæbnet med en kniv eller en kæde. Jeg stjal også biler og solgte dem. Nogle gange satte jeg ild til dem bare for fornøjelsens skyld og så på mens brandmændene slukkede ilden. Senere begyndte jeg at begå indbrud i forretninger og pakhuse. Jeg blev arresteret adskillige gange, og hver gang bad jeg Gud om hjælp.
Ja, hvor mærkeligt det end lyder, troede jeg på Gud. Mens vi boede i Belgien, var jeg elev på en religiøs skole, så jeg vidste udmærket at det jeg gik og lavede, var forkert. Men min tro på Gud havde ingen indflydelse på min adfærd. Jeg mente at det eneste jeg behøvede at gøre, var at bede til Gud, så ville jeg få tilgivelse for mine synder.
I 1984 fik jeg en fængselsdom på 11 måneder for tyveri. Jeg blev sendt til Baumettes-fængselet i Marseilles. Mens jeg var der, lod jeg mig tatovere forskellige steder på kroppen, blandt andet med ordene „had og hævn“. Frem for at blive resocialiseret af fængselsopholdet var det kun med til at forstærke mit had til myndighederne og til samfundet som et hele. Da jeg efter blot tre måneder blev løsladt, var jeg fyldt med mere had end nogen sinde. Kort efter skete der noget frygteligt som ændrede mit liv.
Min familie var kommet i strid med en anden sigøjnerfamilie. Mine farbrødre og jeg besluttede at mødes med denne familie for at få en ende på sagen. Begge parter var bevæbnede. I det skænderi der opstod, blev min onkel Pierre og en fætter til min far dræbt af skud. Jeg var så chokeret at jeg stod midt ude på vejen med en pistol i hånden og skreg i et anfald af raseri. Til sidst vristede en af mine onkler pistolen fra mig.
Jeg var lammet af sorg over tabet af onkel Pierre, der var som en far for mig. Jeg holdt sørgetid som det er skik og brug hos sigøjnerne. Jeg hverken barberede mig eller spiste kød i mange dage, og jeg ville ikke se fjernsyn eller lytte til musik. Jeg svor at jeg ville hævne min onkels død, men mine slægtninge forhindrede mig i at få fat i et skydevåben.
I august 1984 blev jeg indkaldt til militærtjeneste. Da jeg var 20, tilmeldte jeg mig FN?s fredsbevarende styrke i Libanon. At dræbe eller at blive dræbt var en risiko jeg var villig til at løbe. På det tidspunkt røg jeg meget hash. Stoffet gjorde at jeg følte mig godt tilpas og usårlig.
I Libanon var det meget let at få fat i våben, så jeg besluttede at sende våben tilbage til Frankrig med skib som et led i min plan om at hævne min onkel. Jeg købte to pistoler og ammunition af nogle lokale beboere, hvorefter jeg skilte pistolerne ad, skjulte dem i to radioer og sendte dem hjem.
Blot to uger før min militærtjeneste var overstået, pjækkede tre af mine soldaterkammerater og jeg fra vores militære opgaver. Da vi kom tilbage til kasernen, blev vi spærret inde. Mens jeg var i fængselet, fik jeg et raserianfald og overfaldt en af vagterne. Jeg kunne slet ikke tage at blive ydmyget af en gajo, en ikke-sigøjner. Næste dag kom jeg igen op at slås, denne gang med en fængselsfunktionær. Jeg blev sendt til Montluc-fængselet i Lyon og var der indtil min militærtjeneste udløb.
Den første dag jeg var i Montluc-fængselet, blev jeg venligt modtaget af en behagelig ung mand. Jeg fandt ud af at han var et af Jehovas Vidner, og at han og nogle af hans trosfæller var i fængsel ene og alene fordi de ikke ville bære våben. Det undrede jeg mig over. Jeg ville gerne vide noget mere.
Jeg opdagede at Jehovas Vidner nærer ægte kærlighed til Gud, og deres høje moralnormer gjorde indtryk på mig. Jeg havde dog mange spørgsmål. Jeg ville især gerne vide om de døde kan kommunikere med de levende gennem drømme — sådan som mange sigøjnere tror. Et Jehovas vidne ved navn Jean-Paul tilbød at studere Bibelen med mig ved hjælp af bogen Du kan opnå evigt liv i et paradis på jorden.
Jeg slugte bogen på én nat, og det jeg læste, rørte mig dybt. Her — i et fængsel — havde jeg fundet sand frihed! Da jeg blev løsladt, tog jeg toget hjem med tasken fuld af bibelske publikationer.
For at komme i kontakt med Jehovas Vidner dér hvor jeg boede, tog jeg hen til rigssalen i Martigues. Jeg fortsatte mit studium af Bibelen sammen med en heltidsforkynder ved navn Eric. I løbet af nogle få dage lagde jeg tobakken på hylden, og jeg holdt også op med at komme sammen med mine kriminelle venner. Jeg var besluttet på at rette mig efter det der siges i Ordsprogene 27:11: „Vær vís, min søn, og lad mit hjerte fryde sig, så jeg kan svare den der smæder mig.“ I Jehova havde jeg fundet en kærlig Fader, som jeg ønskede at glæde.
Det var ikke let for mig at omsætte de kristne principper i handling. For eksempel begyndte jeg igen at tage stoffer, et problem som varede flere uger. Men det sværeste for mig var at blive af med min hævntørst. Uden at Eric vidste det, havde jeg altid et skydevåben på mig, og jeg var stadig ved at planlægge hvordan jeg kunne hævne mig på dem der havde dræbt min onkel. Jeg brugte hele nætter i et forsøg på at opspore dem.
Da jeg fortalte dette til Eric, forklarede han tydeligt for mig at jeg ikke kunne få et godt forhold til Gud så længe jeg bar våben og søgte hævn. Jeg måtte træffe et valg. Jeg grundede over apostelen Paulus’ formaning i Romerbrevet 12:19: „I må ikke hævne jer, I elskede, men giv plads for vreden.“ Dette, sammen med inderlig bøn, hjalp mig til at få styr på mine følelser. (Salme 55:22) Endelig skaffede jeg mig af med mine våben. Den 26. december 1986, efter et års bibelstudium, symboliserede jeg min indvielse til Jehova gennem vanddåben.
Min ændrede opførsel fik mine forældre til at undersøge Bibelen. De giftede sig på ny, og min mor blev døbt i juli 1989. Med tiden reagerede adskillige andre i min familie positivt på Bibelens budskab og blev Jehovas vidner.
I august 1988 besluttede jeg mig for at blive heltidsforkynder. Så blev jeg forelsket i Katia, en ung søster i min menighed. Vi blev gift den 10. juni 1989. Det første år af vores ægteskab var ikke uden problemer, for jeg havde stadig meget at arbejde på i forbindelse med min indstilling til kvinder. Det var svært for mig at efterleve ordene i Første Petersbrev 3:7, som tilskynder ægtemænd til at vise deres kone ære. Gentagne gange måtte jeg bede Gud om styrke til at bide min stolthed i mig og forandre min måde at tænke på. Lidt efter lidt skete der fremskridt.
Jeg er stadig dybt bedrøvet over min onkels død, og somme tider kan jeg ikke holde tårerne tilbage når jeg tænker på ham. Erindringer om mordet på ham sætter nogle stærke følelser i gang hos mig. Dem kæmper jeg stadig med. I mange år, selv efter min dåb, var jeg bange for at møde nogen fra den familie vi havde ligget i fejde med. Hvad ville jeg gøre hvis de overfaldt mig? Hvordan ville jeg reagere? Ville min gamle personlighed få overtaget?
En dag holdt jeg et offentligt foredrag i en af nabomenighederne. Dér fik jeg øje på Pepa, en slægtning til de mænd som havde dræbt min onkel. Jeg må indrømme at synet af hende prøvede min kristne personlighed til det yderste, men det lykkedes mig at bekæmpe mine følelser. Senere, den dag Pepa blev døbt, gav jeg hende et knus og lykønskede hende med hendes beslutning om at tjene Jehova. Trods alt det der var sket, betragtede jeg hende nu som min åndelige søster.
Hver eneste dag takker jeg Jehova for at have hjulpet mig med at komme fri af hadets lænker. Hvor ville jeg have været i dag, hvis ikke Jehova havde vist mig barmhjertighed? Takket være ham har jeg et lykkeligt familieliv. Jeg har også et håb for fremtiden — at der vil komme en ny verden uden had og vold. Ja, jeg har fuldstændig tillid til at Guds løfte vil blive opfyldt: „De skal sidde, hver under sin vinstok og sit figentræ, og ingen får dem til at skælve, for Hærstyrkers Jehovas mund har talt.“ — Mika 4:4.
José Gomez
tilføjet af

Nå..

Den hopper jeg sq ikke på!
Men godt for ham. Vi prøver vel alle at finde det, der kan skabe ro i vores sjæl. Jehova er bare ikke lige det jeg søger.. ellers tak.
tilføjet af

...

Senere besluttede du dig så for at forlade alle venner og familie for at flytte til Danmark og lære perfekt dansk, så du kunne skrive din lidthistorie?
tilføjet af

Behov for struktur, islam måske bedre!

Hej,
Det første del af din beretning faldt mig mest interessant, jeg tænkte på et tidspunkt på, om du havde DAMP eller ADHD?
Jeg ved det ikke, men det lader til at du er faldet godt til rette i den meget patriarkalske struktur hos Jehova'erne.
Jeg tænker du finder erstatning for din far, som fyldte meget for dig der.
Du kan også tænke på at blive muslim. Det er der mange struktursøgende unge, som gør i dag.
Men prøv dig frem og find det, som er bedst for dig!
f
tilføjet af

Jahovasvidner er.....

ikke interessant at assimiller.
Vi kan ikke bruge deres tåbeligheder i "the collective"
Resistance is futile.
tilføjet af

Og hvorfor er det lige,.......

...at du er anonym, José Gomez?
Står du ikke ved dit navn, José Gomez, eller det er måske slet ikke dig, der har sat indlægget i????

Mvh
Gråskæg
tilføjet af

Historien er oversat,

Den er blevet indrykket af mig, ftg.
tilføjet af

Jeg beklager hvis jeg har været årsag til misforståelse,

Jesé Gomez er ham der har fortalt historien.
tilføjet af

Det Bedste

Det er som taget ud af "Readers Digest". Det er sørgeligt at man kan komme så langt ud at man har brug for Jehovas vidner (eller en hvilken som helst pseudoreligion) til at blive bare et nogen lunde assimileret menneske. Det er lige fra en yderlighed til en anden, men selvfølgelig, helt normal er du jo ikke.
tilføjet af

Formål

Med hvilket formål??
At vi skal tro at alle vores problemer skulle høre op, hvis vi gik til Jehovas vidner?
Så behøver vi da ikke at fejre jul og vi kan sige nej til alle de krævende familifødselsdage..
tilføjet af

Ja, det er en skam.

Hvis alle gjorde som Jehovas vidner, så ville der være fred på jorden.
tilføjet af

pjat med dig

Mine nærmeste naboer er Jehovas vidner, og magen til intrigant og intolerant menneske, som konen der, skal man lede længe efter.
tilføjet af

Havde jeg gættet

Forstår bare ikke, hvorfor du/I ikke bekender kulør med det samme.
tilføjet af

" Svindler og bedrager"?

Kan man forvente andet?
Enoch
tilføjet af

Okay,

jeg kender dem ikke.
tilføjet af

Husk kærligheden, Enoch,

den er meget værd.
tilføjet af

Det var en misforståelse,

manglende omtanke fra min side.
tilføjet af

Altså han er jo blevet et bedre menneske,

og det bliver man, når man studerer Bibelen.
tilføjet af

Tereses historie: Had? Kærlighed?

Ja ftg, brp, og alle I andre Jehovas Vidner.
Det er godt med jer. Jeg glæder mig, at sigøjneren blev et normalt menneske. Alle har vi brug for en " katalysator" til, at bryde den sociale arv.
Blot man ikke går fra asken over i ilden.
Derfor vil jeg give dig en chance.
http://web.telia.com/~u31316340/terese.htm
Enoch
tilføjet af

Det er synd for dig, Enoch.

---
tilføjet af

Hjælper JV i folks liv

Vi har netop læst et eksempel på, at JV nogle gange gør godt i folks liv. Men sådan plejer det jo ikke at gå. Hvis man gerne vil læse om, hvordan det oftest går, så skal man nok undersøge, hvad de forskere der har lavet systematiske undersøgelser af Jehovas Vidner når frem til.
Så dukker et andet billede op- et billede af et folk, hvor ca. 10% i alvorlig grad trænger til professionel hjælp, et samfund som er kraftigt overrepræsenteret, når det gælder voldelig personkriminalitet, pædofili og selvmord, et samfund hvor angst og neuroser er det normale. Læs mere her: http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=376635
tilføjet af

JVs selvglæde

Altid skal man høre om, hvor gode vidnerne er til at hjælpe andre, der har det svært. Andre trosretninger hjælper jo også sådanne mennesker, også troende, der ikke er kristne. Selv kender jeg ateister, der gør et stort arbejde med at hjælpe folk, der har det svært, og de gør et stort arbejde uden at tro på noget. Men vidnerne tror, de er noget specielt. Det er sgu kun dem selv, der virkelig tror på det.
Juliette.
tilføjet af

Hvorfor er det synd for Enoch?

Fordi du ikke kan knække ham? Fordi han afslører jer? Giv dog en begrundelse.
Juliette.
tilføjet af

Kære Juliette

Kære Juliette,
Tak for din support. Ja, det spurgte jeg også mig om, da jeg så den svage kommentar fra ftg, brp; und so weitere.
Nå, men tilbage til virkeligheden. Min tanke med mit indlæg var, som end ikke at vurdere min egen psykiske habitus eller mentale tilstand.
Jeg mener selv, at have begge ben plantet solidt i den Danske muld, den Danske kultur og sociale samfundsmæssige fællesskab og ellers; på planeten jorden.
Og mit legeme, min person ( læs min ånd) vertikalt.
Når jeg læser Tereses historie, så tænker jeg: " Hvor ville jeg ønske jeg " havde været der" og kunne have støttet hende og hendes børn.
Det var jeg ikke og det kunne jeg derfor ikke, men jeg kan oplyse om hendes historie.
Det får det bedste frem i mig og jeg arbejder selv med at hjælpe der hvor der er stor nød.
Så ftg. og brp. reaktion; den fortæller mig mere om dem; end det siger mig noget jeg kan bruge personligt.
Er det ikke sådan, at vi jo på en måde er i et fællesskab?
Her har vi brug for oplysning, al den støtte vi kan få når vi komme " galt afsted".
Derfor: " Hvem vil hjælpe os når det virkelig gælder"? Det vil Jehovas Vidner? Nej, det vil de ikke, det kan de ikke, det forstår de ikke.
Derfor reaktionen overfor min person, som den fra ftg og brp. Tomhed.
Jeg Enoch er et menneske i verden, samfundsborger i Danmark og mine medmenneskers medmenneske.
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe og støtte andre? Hvad kan jeg gøre for at give, snarere end at modtage?
Oplysning og afsløring og et ordentlig skud for boven af totalitære organisationer.
Hvis de kan modbevise det jeg siger og skriver, endsige gå i en debat med mig? Nej det kan de ikke.
Det er en stor inspiration for mig. Bare vent!
Meget venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

Tak for beretningen

Tak for at sende site-henvisningen til en rystende beretning. Et chokerende vidnesbyrd.
Nynne.
tilføjet af

Synd for hvem?

Hej Anonym, ftg,
Det er ikke synd for mig, det er synd for Terese og hendes børn, men det forventede jeg heller ikke du ville kunne forstå.
Så din kommentar fortæller mere om dig end om mig.
Enoch
tilføjet af

Kære Nynne.

Kære Nynne,
Tak for din kommentar. Ja, det er en rystende beretning. Det mest rystende er, at det er een ud af tusinder.
Som du kan se af ftg kommentar til mig " Det er synd for Enoch", så fortæller det blot og bekræfter mine bange anelser.
Derfor, uanset om man er troende eller ej. Om man er kristen eller hvad man end måtte være; vi må alle træde til og bruge al vor tankevirksomhed for, at skelne mellem ret og uret.
Tak fordi vi lever i et demokrati, hvor disse sindssyge sekter ikke helt for lov til, at skalte og valte med mennesker som de har agt til, men gud ske lov ikke har magt til.
Når det sidste ord er sagt, står der "verdslige" mennesker parrat til at hjælpe.
Tak for Fru Sørensen og Hr. Andersen, der i deres " verdslige” arbejde har en funktion i vort samfund; at arbejde for samfundets bedste.
Det er Guds vilje og så kan man kalde det hvad man vil.
Meget venlig hilsen
Enoch
tilføjet af

Skruk!

Hvorfor f..... er det synd for Enoch? Hvad med kvinden, der fortæller om hendes helvede af et liv? Hvordan kan du snakke om kærlighed, når du vender tingene på hovedet, mand!!
Togo.
tilføjet af

Hvordan ved du det?

Hvordan ved du det? Er I perfekte? Måske ville I starte en krig om, hvem der er mest fredelig.
vh. Ingolf
tilføjet af

Gode gerninger...

Det faktisk virkelig interessant, det, du skriver, for der er ét eller andet dér: Jehovas Vidner er tilsyneladende utrolig glade for at gøre opmærksomme på, hvor gode de er, og hvor mange, der har haft gavn af deres virke, gennem beretninger fra nær og fjern.
Det er en praksis, jeg kun i meget ringe grad bryder mig om. Der følger nu nogle spørgsmål til JV, som andre også er velkomne til at byde ind på:
I hvor høj grad kan man tillade sig at gøre opmærksom på gode gerninger som man selv eller ens trosfæller har udført? Bør de gode gerninger og den positive indflydelse ikke være noget, man gør, frem for noget man gør opmærksom på?!
Er der ikke en snert af farisæiskhed over at indbringe talrige indlæg med beretninger om gavnligheden af ens virke?
Jeg vil være så ultrafræk at påstå, at man ganske enkelt gør for få gode gerninger, hvis man har behov for at henlede opmærksomheden på dem, man gør.
Gør jeg en god gerning, gør jeg den ikke for at gøre mig fortjent til en plads "på den rigtige side", men derimod af taknemmelighed over, at jeg HAR fået den, fordi det står skrevet. Den gode gerning er præcis lige så god, om nogen ved, det er mig, der har gjort den, eller om ingen ved det uden Gud.
Hjælp gives ikke for at opnå et mål, eller for at have noget at henvise til senere, men derimod af kærlighed til næsten (og til Gud).
Jeg kommer til at tænke på en Steen og Stoffer-stribe (jeg ÆÆLsker den serie) hvor Steen har gjort et dårligt stykke arbejde og bliver bedt om at gøre det om. Han indvender tvært, at han ikke har brug for at gøre tingene bedre, men at han bare har brug for bedre PR omkring det, han gør.
Man kunne fristes til at tænke på lidt samme måde, når man læser de mange Happy Ending-beretninger, som JV venligst lægger ud her på debatten. Måske er det ikke pænt af mig at sige alt dette, for det kunne måske henregnes under begrebet "ond tro", men på den anden side ved jeg også, at det stort set er en hemmelighed, hvad jeg foretager mig af velgørenhedshandlinger - og OM jeg overhovedet foretager mig nogen. Folk må dømme mig på det, jeg gør, og ikke på det, jeg fortæller, jeg har gjort.
mvh.
brainman
tilføjet af

ved du noget om johovas vidner

har du en side eller sådan noget om johovas vdner?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.