7tilføjet af

230.000 arbejdsledige

Eller 230.000 arbejdssøgende burde man vel sige.
http://epn.dk/samfund/arbmarked/article2078757.ece
Og det stiger med raketfart, fordi dem uden a-kasse bliver ikke registreret som ledige, og nu er der endnu mindre grund til at blive medlem af en a-kasse, derved bliver "bomben" endnu mere sløret.
tilføjet af

Er arbejdsløshed et problem?

Øget arbejdsløshed må forventes at presse lønningerne ned samt skabe større fleksibilitet på arbejdsmarkedet og fjerne flaskehalse og det er kun godt. Det eneste dårlige er at samfundet er indrettet sådan at staten skal betale regningen og det vil sige de andre skatteydere.
tilføjet af

Jeg kan godt følge dig

Og jeg er til dels enig i at vi skal have nogle arbejdsløse for at have fleksibilitet og mobilitet på arbejdsmarkedet, men så er pointen nok snarere opgradering og gulerod fremfor pisk.
Det vi ser p.t. fra regeringen er uhørt, og iøvrigt ganske uforståeligt. Pointen er klar, den har Pia og Løkke selv fremlagt, folk har ild i numsen når de nærmer sig udløbstiden af dagpengeperioden, ok - de sagde det ikke lige sådan vel 😃 men pointen er den samme.
Problemet er bare, det virker ikke, fordi vi har ikke nok stillinger til de 230.000 der p.t. ikke har et arbejde, vi har ca 12600 (taget fra jobindex.dk idag) ledige stillinger [:*(]
Jeg søgte selv et bartenderjob selv om jeg er akademiker, og fik at vide der var 485 andre der søgte på stillingen, skææææægt...not?
tilføjet af

De FÅR altså også ild i bagdelen

Det er jo helt naturligt, at jo længere man er ledig, jo mere spredning er der i de stilling, som man søger.
Og det er jo i øvrigt også "lige efter bogen".
Og når en fremtid på kontanthjælp lige pludselig er tæt på at blive virkelighed, bliver selv den kræsne til en alt-æder.
Er det så godt?
Nogle - inkl. regeringen - siger åbenbart ja, da de gerne vil give de ledige ild i røven noget før.
Nogle siger så, at arbejdsmarkedet ikke kan opsluge den forventede øgede mængde ledige.
Indtil videre har jeg ikke set nogle statistikker (derved ikke sagt at de ikke findes) på, hvor mange der i dag er ledige i mere end 2 år, og hvordan man vil forudsige fremtiden.
Og vi ved heller ikke, hvordan arbejdsmarkedet tager sig ud om 2 år, hvor effekten af de nye regler træder i kraft.
Under alle omstændigheder er der jo ikke lang tid til, at vi kan se om indgrebet har den ønskede virkning, for jeg har endnu ikke hørt, at venstrefløjen vil genindføre de 4 år hvis de kommer til fadet.
tilføjet af

Tak!! Det afslører meget. Tror tallet højere

Enig, nu nærmer vi os de rigtige tal.
Den er meget højere. Folk i aktivering medregnes ikke. De har betalt for at skolerne opretter praktikpladser, og vi har set for åben skærm, som reklamer der betaler 50.000 for en elev. Der er vel allerede over 200.000 boligejere der ikke kan modtage kontanthjælp, fordi de er boligejere, og de medregnes heller ikke. Gang det med 3, så nærmer vi os måske. Som du meget fint har observeret, så stopper de lediges medlemskab af A- kasser, og så er der endnu flere der ikke medregnes.
Lad os også venden bunken om, og spørge, hvor mange fuldtidsbeskæftigede der er i det private. Ikke alle de ovennævnte grupper, og ikke alle de private udbydere af kunstig aktivering og kurser. Ikke alle de studerende. Kun antallet af fuldtidsstillinger i det private? Nok er nok, og når de bruger de her statistikker til at jage folk med, så skal de klædes af, for hvorfor jagte ledige, når der ikke ER noget arbejde.
tilføjet af

Det er selvantændelsen du taler om

For fanden da. Når en akademiker skrive, at han/hun søger arbejde som bartender, og får afslag fordi næsten 500 andre søger det, så er vi vist ud over ILD-I-RØVEN-STADIET.
Det er en person der VIL i arbejde, men ikke kan, nøjagtig som de andre 3-500.000 ledige. Så den ILD fungere ikke som andet end selvantændelse, der driver folk ned i alvorlige lidelser. Det er da synd for de mennesker, for de kan sku ikke gøre noget, når der ikke er noget arbejde.
tilføjet af

* Mindre grund til at blive medlem af en a - kasse*.

Hvis man ikke vil være medlem af en a - kasse , er det fordi man ikke kender til det altødelæggende kontanthjælp.
Singler og de unge en meget lille indtægt. Formue problemerne , ingen kontanthjælp , hvis man ejer en gammel bil. Meget andet gøres til et problem.
Hvis mange flere arbejdsløse havde været medlem af en a - kasse , var der ikke alle de problemer som vi ser nu.
tilføjet af

Der SKAL være arbejdsløse...

... det sagde en af de der kloge eksperter i fjernsynet. Store arbejdspladser lukker , det hele flyttes til et andet land , billig arbejdskraft.Mange ansatte fra andre lande.
Når det er sådan , så kunne man godt behandle de arbejdsløse , på en mere rimelig måde , også økonomisk - dem der har en for lav indtægt.
Kontanthjælps satserne. Der er meget lave satser for singler og de unge , og så er der samlede meget store indtægter.De siger så , jamen det kan da ikke betale sig at arbejde.
* Jeg søgte et job , og der var 485 andre der søgte *.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.