12tilføjet af

13800 Jobs bliver ikke besat, men der er 250,000 aktive CV'er

Hvis man ser på arbejdsformidlingens forside på jobnet.dk, så kan man se der er ca. 250,000 ledige som Tomas udmærket har pointeret.
Hvis man læser arbejdsmarkedsstyrelsens rapport om rekrutteringsproblemer på¨det danske arbejdsmarked 2005, så var der 'kun' 13800 jobs indenfor det offentlige og private tilsammen som ikke blev besat og antallet af ufaglærte stillinger der ikke bliver besat omtales som marginalt i rapporten. Se citater og link til rapporten nederst.
Med andre ord, medmindre man er uddannet som en af de for tiden efterspurgte faggrupper f.eks. tømrere, sundhedsassistener, sygeplejerske, elektroingenører eller kokke, så er der ikke ligefrem akut mangel på arbejdskraft i DK...
Nu er jeg selv semiledig akademiker og selv om jeg ville uddanne mig til f.eks. elektroingenør eller læge, så må man jo ikke læse mere end en kandidat udd. på det offentliges regning, så det er udelukket.
Der findes jo andre udd. men jeg har tidligere sprunget fra en udd. som synes jobløs og valgte i stedet for en som så lovende ud, men som floppede pga. overproduktion af kandidater. Så jeg valgte ikke udd. med hovedet under armen - men tiderne ændrer sig (især efter dot.com floppede).
Jeg orker desuden ikke mere udd. bortset fra kort efterudd. etc. i dette liv, da jeg snart gerne vil have nogle penge og har studeret rigeligt.
Hvad skal man så stille op? Jeg kan bare ikke se nogen mulige jobåbninger og akademikerkampagnen kunne ikke hjælpe da der var overtegnet.
Der er masser af ledige jobs i jobindex.dk m.m., men når der er masser af (mere kvalificerede) ansøgere til de få stillinger jeg er udd. til, så er det sgu for deprimerende. Og jeg sender altså ikke ansøgninger til steder, hvor jeg ikke tror jeg har en chance.
Man skal da være idiot for at spilde 5 timer på at skrive en ansøgning, når man kan se man ikke opfylder kriterierne og der er rigeligt med andre arbejdsløse med bedre kvalifikationer.
Jamen, så kan man jo bare starte et firma!! Jeps -jeg tror jeg starter med at hyre en dygtig sælger for de penge, jeg ikke har, da jeg ikke er god til at sælge og salg lissom er udgangspunktet for et privat firma.
Desuden har jeg prøvet at være med til at starte ting op før og det er sgu ikke mig. Jeg må indrømme jeg satser på det mere sikre og ville f.eks. have det fint som underviser inden for mine universitetsfag. Whatever, alligevel så har jeg f.eks. i dag igen kontaktet en jeg kender med henblik på at starte noget op selv, da jeg bare ikke gider sidde og sumpe resten af livet.
Man kunne selvfølgelig også gøre rent!!! Jeps, lige hvad jeg føler for.. En spændende tid med kost og spand efter at have dygtiggjort mig i en årrække.
Faktisk så uddannede jeg mig fordi jeg var hammertræt af at sidde ved et samlebånd og lave ufaglært arbejde og lissom gerne ville bruge mig selv noget mere og tjene en god bid mere.
Man kan så sige man er for kræsen, men da der ikke er mangel på ufaglærte, hvorfor skulle jeg så ikke prøve at finde noget, hvor jeg kan være mere produktiv end ved at gøre rent.
nå, men hvad skal man så finde på, når man gerne vil arbejde, men ikke med hvad som helst? Jeg har spørgsmål nok, men jeg kan altså ikke trylle en beskæftigelse frem af ingenting og det hele virker lidt ligegyldigt, når der ikke er andet håb end at 68'erne forlader arbejdsmarkedet i løbet af de næste par år.


__________
"Opgjort i antal personer er der samlet forgæves søgt rekrutteret ca. 12.200
personer inden for de private virksomheder."
"Opgjort i antal personer er der samlet forgæves søgt rekrutteret ca. 1.600
personer inden for det offentlige."

Oplysningerne findes på side 1.
Link: http://www.ams.dk/publikationer/pub0243/Default.asp?colofon
tilføjet af

mærkeligt

jeg har medlidenhed med dig, helt ærligt. det må være dybt frustrerende at bruge så lang tid på en længerevarende uddannelse og så ende op med at stå uden et job.
men det er for mig uforståeligt, fordi arbejdsgiverne i det private erhvervsliv skriger på folk med højere uddannelser - ja som du sikkert selv læser og hører fra folketinget, så må man nu til at importere ekspertise, for ellers sakker DK akterud. - hvis din uddannelse KUN er attraktiv for det offentlige, kan der selvfølgelig være en forklaring?? - men klø på fordi mange private er ved at få øjnene op for akademikere, selvom deres speciale ikke ligefrem er myntet på det private erhvervsliv!! i det private bruges enorme summer på videreuddannelse og omskoling. mvh
tilføjet af

Hvis jeg ikke har taget fejl af branchen

du er uddannet til så kunne du da lige overveje denne opfordring
http://www.hob.dk/DA/LeftMenu/HOB/Job/Uopfordret+ansogning.htm
De har flere akademikere i huset.
tilføjet af

ingen uddannelse men

tonsvis af erhvervserfaring fra job som IT supporter, IT koordinator herunder indkøb og netværksadministration, projektleder for ledige, pædagogmedhjælper, TV produktion, layout, dekstoppublishing, webudvikling og så videre og jeg kan heller ikke finde arbejde.
450 ansøgninger på 3-4 år med masser af vikariater, så min reelle ledighed er ca. 20% af de sidste 6 år sammenlagt, vikariater, hvor jeg har dygtiggjort mig og samlet nye erfaringer indenfor IT, diverse kurser til en samlet værdi af 250.000 kroner betalt af diverse firmaer, og stadig ingen fast ansættelse siden november 1999.
Selv med tonsvis af erhvervserfaring er jeg uden fast arbejde.
De sidste 14 mdr har jeg så haft et opvaskerjob i 8 mdr til 9000 før skat om måneden og et tidsbestemt job som filmfotograf i 3 mdr.
Ja ja.. man behøver ikke være akademiker for at regne ud at når højt uddannede mennesker og mennesker med ekstrem meget erhvervserfaring ikke kan få fast arbejde, så er det nok fordi der ikke er arbejde nok til alle uanset hvor meget Cluas Hjort så end svinger diverse piske og danser diverse danse om gulvkalven.
tilføjet af

Udd. til det offentlige..

Altså mit felt er mest samfundsfagligt så jeg kunne f.eks. finde job som samfundsfagslærer, evaluering af oplysningsarbejde eller være med til at finde ud af, hvilke metoder der er bedst til at løse sociale problemer for forskellige typer af mennesker med problemer f.eks. alkoholisme etc. Så jeg har klart mest en offentlig profil også på mit CV, men det efterspørges altså ikke p.t. og mit hovedfag kommunikation, what a joke - ikke fordi vi ikke kan noget, men fordi vi er sindsyg mange om budet.
tilføjet af

Kommunikationsjob

dem søger min kæreste også og det sidste afslag hun fik der skrev arbejdsgiveren af de havde fået over 400 ansøgninger.
tilføjet af

Der er masser af jobs i sundhedssektoren

Sundhedssektoren er samfundets bund, ingen gider tage jobs der, som f.eks. sundhedsassistent/hjemmehjælper, der søges ofte forgæves da det er et taber job. Man ser ofte, at der ansættes mennesker med en intelligens som en 10.årig som hjemmehjælper, selv om disse er farlige for de gamle, når de kommer alene. Flere af dem læderer de gamle når de skal hjælpe dem i tøjet, da de ikke ejer en intelligens de er stor nok til at se, de har vredet armen af led på den gamle de hjælper i trøjen.
Ligeledes er bus/taxichauffører og andre ufaglærte jobs ikke til at få besat. Når der skrives herom lyder der ofte et ramaskrig fra de ledige, de mener ikke der er jobs, men der er måske ikke de jobs de selv vil have. Man ser tilmed de psykiatriske hospitaler søge mentalsyge til jobs på afdelingerne, da de ikke kan få normale til at søge jobbene.
tilføjet af

Har du et link?

Til din påstand om at psykiatriske hospitaler søger mentalt syge til at arbejde på afdelingerne?
Det har jeg nemlig lidt svært ved at forestille mig!
tilføjet af

Nej ikke mere

Men jeg har set annoncer hvor de opfordrer tidligere psykiatriske patienter til, at søge jobs på afdelingerne. Nogle af argumentene er bl.a., at de ikke har fordomme da de selv er syge.
Jeg kiggede i stillingsopslagene for at se, om Frederiksens påstande om, at der er masser af jobs, og det var der faktisk i sundhedssektoren.
tilføjet af

Tidligere psykiatriske patienter

er jo også noget helt helt andet end mentalt syge - det kan jo slet ikke sammenlignes!
Med den bagage en tidligere psykisk syg har med sig, kan jeg da sagtens se fordele ved at netop de eventuelt arbejder på en afdeling - forståelsesrammen er da betydeligt bredere, når man selv ved, hvad psykisk sygdom drejer sig om. Det er jo ikke alle psykisk syge der forbliver syge!
tilføjet af

hvorfor f...

fik jeg så afslag, da jeg søgte? Begrundelsen var at alle stillinger som hjemmehjælper var besatte, men de skulle nok henvende sig, hvis der blev noget.
det er tre månedeer siden nu
tilføjet af

Tak men

jeg skal til jobsamtale i dag.
Og arbejde i sundhedssektoren er bare ikke mig.
Hvis jeg får et tungt løft mere imit liv har min læge lovet mig en fin ny rullestol.
tilføjet af

cv på jobnet

Siden januar 2003 har det været obligatorisk, at arbejdsløse inden for en måned skal lægge sit cv ind på jobnet. Det er et rådighedskrav!
Da langt de fleste arbejdsløse får arbejde inden for 3 mdr, dækker tallet 250.000 over personer, som siden 2003 HAR fået arbejde.
Altså: AF's cv bank er en base hvor arbejdssøgende (ikke nødvendigvis arbejdsløse) og arbejdsgivere mødes!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.