7tilføjet af

12.5% færre penge til velfærd under Fogh

Ideen bag skattestoppet er at ingen skatter må stige hverken i kroner eller øre. ´Men inflationen på ca. 2% om året udhuler jo langsomt det beløb som står til rådighed for velfærden. Indtil viderere har inflationen udhulet budgettet med ca. 12.5% under Fogh, Bent & Pia.
Alligevel prøver regeringen at bilde folk ind at man kan blive ved med at få de samme og bedre ydelser for færre og færre penge pga. effektiviseringer. Lad mig gøre det tydeligt med et ekstremt eksempel.
Hvis man regner lidt på det og vi f.eks. beholder skattestoppet i 250 år, så vil man altså kunne køre skoler og hospitaler m.m. for under 1% af det beløb i år 2257, som de kostede at drive i 2001. Forudsat inflationen er 2% om året.
Det lyder ikke helt sandsynligt i mine ører at det fx er blevet 99% billigere at undervise et barn. På et tidspunkt må det skattestop stoppes. Med mindre man, fair nok, ønsker en stat med færre og færre midler til velfærdsydelser og i stedet vil have private skoler, universiteter, hospitaler m.m.
Så hvis man vil have rådighedsbeløbet tilbage til niveauet før Fogh, så skal skatten altså op. Der er ingen vej uden om. Pia og hendes to venner er ved at indføre minimalstaten ad bagvejen.
Leg evt. selv med Danmarks Statistiks inflationsberegner her, hvis du er lidt usikker på inflationsbegrebet
http://www.dst.dk/Statistik/seneste/Indkomst/Priser/Prisberegner.aspx
tilføjet af

Vi fortsætter ned

Én stemme fra mig på lavere skat
tilføjet af

det er da

vist ikke studenterhuen der har trykket dig hjulbenet...........
Mon ikke du skal skifte inflationsberegneren ud med en lille kugleramme!!!
Skattestoppet betyder at du i procenter ikke skal af med mere i skat - men når din løn stiger - som den jo er med 2-5 procent om året skal du altså også betale skat af dem - ikk!!!
Og når du nu er inde på Danmarks Statistik - kunne du jo passende finde ud af hvad staten fik ind i indtægter i h.h.v. 2001 og 2006..
tilføjet af

m35kbh hører ikke til de skarpeste knive på debatten

Faktisk er de offentlige udgifter eksploderet endnu mere end under Nyrup.
Måske derfor Thorning er så misundelig.
tilføjet af

Du tager fejl.

Du har ret i at skatte procent satsen er fastfrosset, men også kroner/øre beløb er frosset fast.
tilføjet af

ommer

Når du stiger i løn, betaler du da også skat af det beløb du er steget.
Du vil da vel for alvor ikke forsøge at bilde nogen ind, at hvis du stiger 100 kr, at så får dem alle udbetalt!!!!!!!!!!!!!!!!
Næ du, minimum vil du have betalt 39 kr af skat og hvis du er i den "hårde" ende af lønskalaen op til 60 kr, for hver gang du stiger 100 kr i løn.
tilføjet af

Sikke da noget vås

Sæt dig ordentligt ind i tingene før du udtaler dig.
tilføjet af

Link til princippet bag skattestoppet?

Hvem har et link til princippet bag skattestoppet? Hvis jeg har misforstået noget i min søvnløshed kl. bæ i morges, så indrømmer jeg det gerne.
Og forklar mig lige venligst, hvordan et skattestop i kroner og øre ikke langsomt udhules af inflationen. Rigtigt at procenterne fastfryses så i takt med lønstigninger, så vil skatteprocenterne forblive på samme niveau som i 2001, men afgifterne i kroner og ører bliver jo mindre og mindre med årene målt i 2001 kr. Og disse afgifter er jo også væsentlige for statens indtjening.
Man kan selvfølgelig argumentere for at stigende skatteindtæger i procenter kompenserer for disse afgifter, men indtægtsgrundlaget for skatter der opkræves i faste beløb i kroner, bliver jo hele tiden udhulet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.