82tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Jeg læste i en anden tråd, at 1. Mosebog 3:15 er den første Messiasprofeti i Bibelen.
Er det rigtigt?
OG ...
Er der nogen der kan forklare teksten i verset?
1. Mosebog 3:15
Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Jeg læste i en anden tråd, at 1. Mosebog 3:15 er den første Messiasprofeti i Bibelen.
Er det rigtigt?
OG ...
Er der nogen der kan forklare teksten i verset?
1. Mosebog 3:15
[quote]Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«[/quote]


Gud gav Adam og Eva et løfte om en Frelser som en dag ville komme for at overvinde Satans magt.
Det betyder at Evas efterkommer Jomfru Maria, skal føde Jesus, som skal knuse djævlens magt.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759063
Link til indlæg som jeg besvarer.

🙂
Hej Lyjse og tak for svar som jeg forstår sådan, at du også mener, det er Bibelens første Messiasprofeti.

Du skrev:
Gud gav Adam og Eva et løfte om en Frelser som en dag ville komme for at overvinde Satans magt.
Det betyder at Evas efterkommer Jomfru Maria, skal føde Jesus, som skal knuse djævlens magt.


Satans magt? ... skrev du.
Slangen er et symbolsk billede på Satan, som Eva selv valgte at lade sig friste af.
Spørgsmål:
Er Satan = den frie vilje?
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Tilføjelse til Lyjse.
Hvorfor gav Gud Adam og Eva dette løfte?
OG ...
Hvilken magt var det, Satan havde som Frelseren skulle overvinde?
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Straks efter syndefaldet traf Gud beslutning om hvordan han ville udfri menneskeheden fra synd og død. Op igennem Bibelen afdækkes mere og mere af denne hellige hemmelighed, indtil det til sidst står klart hvordan denne hellige hemmelighed skal forstås.
Slangen er Satan Djævelen.
Kvindens afkom er Jesus Kristus.
Jesus Kristus fik hugget i hælen, da Satans afkom fik ham henrettet på marterpælen i år 33.
Jesus Kristus vil til sidst gøre det af med Satan, hvilket du kan læse om i Åbenbaringen 20:1-2.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

ftg skrev:
Straks efter syndefaldet traf Gud beslutning om hvordan han ville udfri menneskeheden fra synd og død. Op igennem Bibelen afdækkes mere og mere af denne hellige hemmelighed, indtil det til sidst står klart hvordan denne hellige hemmelighed skal forstås.
Slangen er Satan Djævelen.
Kvindens afkom er Jesus Kristus.
Jesus Kristus fik hugget i hælen, da Satans afkom fik ham henrettet på marterpælen i år 33.
Jesus Kristus vil til sidst gøre det af med Satan, hvilket du kan læse om i Åbenbaringen 20:1-2.
Med venlig hilsen, ftg.

🙂
Tak for svar ftg.
Jeg kigger lige på det du har skrevet.
tilføjet af

Kvinden

Kvinden er Guds himmelske organisation af hellige engle. Jesus kom fra regionerne oventil. Han var ikke blot et menneske, født af jomfru Maria.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Læg mærke til man siger Jesus skal overvinde satan.
Samtidig siger man dette her ikke Jesus.
Daniel 12:1-
Og til den tid står Mikael frem, den store fyrste som står op for dit folks sønner. Og der kommer en trængselstid som der ikke har været så længe der har været nationer til [og] frem til den tid. Men til den tid vil dit folk undslippe, enhver som findes skrevet i bogen. 2 Og mange af dem som sover i jordens støv vil vågne, nogle til liv der varer ved, og andre til forsmædelse, til afsky der varer ved.

Åb 12:7
Og der udbrød krig i himmelen: Mikael og hans engle kæmpede mod dragen, og dragen og dens engle kæmpede, 8 men den fik ikke overtaget, og der fandtes heller ikke mere noget sted for dem i himmelen. 9 Så blev den store drage kastet ned, slangen fra fortiden, der kaldes Djævelen og Satan, som vildleder hele den beboede jord; han blev kastet ned til jorden, og hans engle blev kastet ned sammen med ham. 10 Og jeg hørte en høj røst i himmelen sige:
„Nu er frelsen og magten og riget som tilhører vor Gud, og myndigheden som tilhører hans Messias, blevet til virkelighed; for vore brødres anklager, som anklager dem dag og nat for vor Gud, er kastet ned!

Hvad siger du til det ?
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759063
Link til indlæg som jeg besvarer.

🙂
Hej Lyjse og tak for svar som jeg forstår sådan, at du også mener, det er Bibelens første Messiasprofeti.

Du skrev:
[quote]Gud gav Adam og Eva et løfte om en Frelser som en dag ville komme for at overvinde Satans magt.
Det betyder at Evas efterkommer Jomfru Maria, skal føde Jesus, som skal knuse djævlens magt.
[/quote]

Satans magt? ... skrev du.
Slangen er et symbolsk billede på Satan, som Eva selv valgte at lade sig friste af.
Spørgsmål:
Er Satan = den frie vilje?

Hej Afa 🙂
Ja det mener jeg - til det første spørgsmål
Og nej til det næste - men Adam og Eva havde den frie vilje, og det har vi også 🙂
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

v14 Alle engle er jo kun tjenende ånder, der sendes ud for at hjælpe dem, som skal arve frelsen. Heb.B.1
Og din engel er ham fra afgrunden - det siger du selv.
De kristnes Frelser og Gud er [sun] [l] Jesus Kristus [l] [sun] .
Vi har vores frie vilje, og du skal há ret til, at há din Satan for dig selv.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Ja, jeg kender godt hypotesen, men mener det er en overfortolkning, grænsende til ønsketænkning.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Næ, Gud havde ifølge Det Nye Testamente besluttet sig for, hvordan verden skulle frelses, længe inden verden blev skabt:
1. Petersbrev 1:18-20
I ved jo, at det ikke var med forgængelige ting som sølv eller guld, I blev løskøbt fra det tomme liv, I havde overtaget fra jeres fædre, men med Kristi dyrebare blod som af et lam uden plet og lyde; dertil var han bestemt, før verden blev grundlagt

Om igen!
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

🙂
Hej Lyjse.
Jeg tillader mig at sende spørgsmål igen til dig.
Måske du vil svare?


http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-/2759106#2759072
Tilføjelse til Lyjse.
Hvorfor gav Gud Adam og Eva dette løfte?
OG ...
Hvilken magt var det, Satan havde som Frelseren skulle overvinde?
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Sebl skrev:
Ja, jeg kender godt hypotesen, men mener det er en overfortolkning, grænsende til ønsketænkning. [/quote]

🙂
Tak for svar Sebl.
Hvorfor en overfortolkning, grænsende til ønsketænkning?
Kan du fortælle, hvad du mener teksten fortæller?

1. Mosebog 3:15
[quote]Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Sand kristen skrev:
Læg mærke til man siger Jesus skal overvinde satan.
Samtidig siger man dette her ikke Jesus.
Daniel 12:1-
Og til den tid står Mikael frem, den store fyrste som står op for dit folks sønner. Og der kommer en trængselstid som der ikke har været så længe der har været nationer til [og] frem til den tid. Men til den tid vil dit folk undslippe, enhver som findes skrevet i bogen. 2 Og mange af dem som sover i jordens støv vil vågne, nogle til liv der varer ved, og andre til forsmædelse, til afsky der varer ved.

Åb 12:7
Og der udbrød krig i himmelen: Mikael og hans engle kæmpede mod dragen, og dragen og dens engle kæmpede, 8 men den fik ikke overtaget, og der fandtes heller ikke mere noget sted for dem i himmelen. 9 Så blev den store drage kastet ned, slangen fra fortiden, der kaldes Djævelen og Satan, som vildleder hele den beboede jord; han blev kastet ned til jorden, og hans engle blev kastet ned sammen med ham. 10 Og jeg hørte en høj røst i himmelen sige:
„Nu er frelsen og magten og riget som tilhører vor Gud, og myndigheden som tilhører hans Messias, blevet til virkelighed; for vore brødres anklager, som anklager dem dag og nat for vor Gud, er kastet ned!

Hvad siger du til det❓


🙂
Tak for svar Sand kristen.
Profetier og "det himmelske" har jeg det personligt svært med.
Jeg må ha' lidt tid til at kigge/studere det, før jeg kommer med evt. svar.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

🙂
Hej Lyjse.
Jeg tillader mig at sende spørgsmål igen til dig.
Måske du vil svare?


http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-/2759106#2759072
[quote]Tilføjelse til Lyjse.
Hvorfor gav Gud Adam og Eva dette løfte?
OG ...
Hvilken magt var det, Satan havde som Frelseren skulle overvinde? [/quote]

Gud har sine planer, og han vidste godt, at han på et tidspunkt ville komme til jorden -- i kød.
Før Jesus kom til jorden, brugte de at smøre blod på overliggeren over deres døre, for at blive skånet for ødelæggerens ondskab.

v28 I tro indstiftede han påsken med påstrygningen af blodet, for at Ødelæggeren ikke skulle røre deres førstefødte. Heb.B.11
Men nu er det Jesu blod der frelser os fra Satan, hvis vi tror på Jesus, som vores Frelser og Gud.

Jesus har vundet sejren for os på korset - han besejrede døden, Satan og syndens magt - han bar al verdens synd.

v21 Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; ikke en fjernelse af legemets snavs, men en god samvittigheds pagt med Gud, ved Jesu Kristi opstandelse, v22 han som er faret op til himlen og sidder ved Guds højre hånd, efter at engle og myndigheder og magter er blevet underlagt ham.1.Peter.B.3
Satan har kun den magt Jesus tillader - og som vi vil tillade ham.
tilføjet af

Kvinden og kvindens afkom ...

ftg skrev:
Kvinden er Guds himmelske organisation af hellige engle. Jesus kom fra regionerne oventil. Han var ikke blot et menneske, født af jomfru Maria.
Med venlig hilsen, ftg. [/quote]
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759076
:
Du skrev også:
[quote]Kvindens afkom er Jesus Kristus.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759073
:
Spørgsmål.
Har du skriftsteder, der bekræfter, det du skriver vedrørende:
1. Kvindens afkom er Jesus Kristus.
2. Kvinden er Guds himmelske organisation af hellige engle.
tilføjet af

Vagttårnslære

Gud gav Adam og Eva et løfte om en Frelser som en dag ville komme for at overvinde Satans magt.

Det er da mere tosset end at påstå at de gamle patriarker ville besætte sig i et vagtttårnshus i Californien i 1925
tilføjet af

Noget pjat

Det er noget pjat at komme med, for Gud kunne lige så godt have sendt sin frelser i samme sekund som Eva bed af æblet. Kristne har det med at gøre enkle ting afsindigt indviklede.
tilføjet af

Kvinden

Kvinden er Guds himmelske organisation af hellige engle. Jesus kom fra regionerne oventil. Han var ikke blot et menneske, født af jomfru Maria.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]
Hm... ftg.. 😉
Det er da noget vrøvl du skriver, kvinden er da Jomfru Maria !
Men du har ret i, at Jesus ikke kun var et menneske, han var Gud i kødet.
Ordet var Gud, og Ordet blev kød. Johs.1
Men du kan jo ( og Afa ) læse her :

http://www.logstorfrikirke.dk/Nyt%20liv,%202%20brev.htm
[quote]Men Gud gav Adam og Eva et løfte om en Frelser som en dag ville komme for at overvinde Satans magt. Han sagde til slangen:
Jeg sætter fjendskab mellem dig og kvinden, mellem dit afkom og hendes: Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen. (1.Mos,15)
Dette var det første løfte Gud gav til menneskeheden, angående en Hellig Søn også kaldet Messias og Guds Lam.
Denne søn skulle ikke komme fra mandens slægt (afkom), men fra kvindens, hendes slægt ( afkom), altså fra en jomfru.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759140
Link til indlæg som jeg besvarer.

Tak igen for svar Lyjse.
Jeg vil her forsøge at opsummere det relevante, sådan som jeg forstår, det du skriver i forhold til 1. Mosebog 3:15.
:
Du tror at 1. Mosebog 3:15 er Bibelens 1. Messianske profeti, som er et løfte til Adam og Eva om at Jesus vil besejre døden, Satan og syndens magt.
Du tror, Gud/Jesus har sine planer, og derfor vidste han, at han ville komme til jorden på et tidspunkt i kød, som han ofrede på korset, så han derved vandt over Satan.
Hvis "vi" tror på det og bliver døbt, kan "vi" ha' en god samvittighedspagt med Gud.

SPØRGSMÅL:
1. Er ovenstående rigtigt forstået?
OG ...
2. Hvis Satan er fristeren, hvad skal "vi" så bruge vores frie vilje til, når han (Satan) er besejret?
3. Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?
tilføjet af

Vagttårnslære

[quote="lyjse" post=2759063]Gud gav Adam og Eva et løfte om en Frelser som en dag ville komme for at overvinde Satans magt.[/quote]
Det er da mere tosset end at påstå at de gamle patriarker ville besætte sig i et vagtttårnshus i Californien i 1925

Forskellen er, at det er det Bibelen fortæller - det andet er vagttårnest skøre ideer.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Sand kristen skrev:
Læg mærke til man siger Jesus skal overvinde satan.
Samtidig siger man dette her ikke Jesus.
Daniel 12:1-
Og til den tid står Mikael frem, den store fyrste som står op for dit folks sønner. Og der kommer en trængselstid som der ikke har været så længe der har været nationer til [og] frem til den tid. Men til den tid vil dit folk undslippe, enhver som findes skrevet i bogen. 2 Og mange af dem som sover i jordens støv vil vågne, nogle til liv der varer ved, og andre til forsmædelse, til afsky der varer ved.

Åb 12:7
Og der udbrød krig i himmelen: Mikael og hans engle kæmpede mod dragen, og dragen og dens engle kæmpede, 8 men den fik ikke overtaget, og der fandtes heller ikke mere noget sted for dem i himmelen. 9 Så blev den store drage kastet ned, slangen fra fortiden, der kaldes Djævelen og Satan, som vildleder hele den beboede jord; han blev kastet ned til jorden, og hans engle blev kastet ned sammen med ham. 10 Og jeg hørte en høj røst i himmelen sige:
„Nu er frelsen og magten og riget som tilhører vor Gud, og myndigheden som tilhører hans Messias, blevet til virkelighed; for vore brødres anklager, som anklager dem dag og nat for vor Gud, er kastet ned!

Hvad siger du til det ?


Jeg har nu læst op på de 2 skriftsteder som du har lagt.
Jeg mener godt, man kan tro der menes Jesus.
Ellers ved jeg ikke hvem der menes, men det er der måske andre, der kan komme med et bud på?
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Tilføjelse.

Eller måske det er bedre at oprette en ny tråd til det. (?)
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
afa skrev:
Jeg har nu læst op på de 2 skriftsteder som du har lagt.
Jeg mener godt, man kan tro der menes Jesus.
Ellers ved jeg ikke hvem der menes, men det er der måske andre, der kan komme med et bud på?
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Sand kristen skrev:
[quote]Læg mærke til man siger Jesus skal overvinde satan.
Samtidig siger man dette her ikke Jesus.
Daniel 12:1-
Og til den tid står Mikael frem, den store fyrste som står op for dit folks sønner. Og der kommer en trængselstid som der ikke har været så længe der har været nationer til [og] frem til den tid. Men til den tid vil dit folk undslippe, enhver som findes skrevet i bogen. 2 Og mange af dem som sover i jordens støv vil vågne, nogle til liv der varer ved, og andre til forsmædelse, til afsky der varer ved.

Åb 12:7
Og der udbrød krig i himmelen: Mikael og hans engle kæmpede mod dragen, og dragen og dens engle kæmpede, 8 men den fik ikke overtaget, og der fandtes heller ikke mere noget sted for dem i himmelen. 9 Så blev den store drage kastet ned, slangen fra fortiden, der kaldes Djævelen og Satan, som vildleder hele den beboede jord; han blev kastet ned til jorden, og hans engle blev kastet ned sammen med ham. 10 Og jeg hørte en høj røst i himmelen sige:
„Nu er frelsen og magten og riget som tilhører vor Gud, og myndigheden som tilhører hans Messias, blevet til virkelighed; for vore brødres anklager, som anklager dem dag og nat for vor Gud, er kastet ned!

Hvad siger du til det ?[/quote]

Jeg har nu læst op på de 2 skriftsteder som du har lagt.
Jeg mener godt, man kan tro der menes Jesus.
Ellers ved jeg ikke hvem der menes, men det er der måske andre, der kan komme med et bud på?

Hej Afa 🙂
Det er da ikke svært at svare på, det er jo englen Mikael - det står der jo !
v14 Alle engle er jo kun tjenende ånder, der sendes ud for at hjælpe dem, som skal arve frelsen. Heb.B.1

v41 Menneskesønnen skal sende sine engle, og fra hans rige skal de tage alt det væk, som fører til frafald, og alle dem, der begår lovbrud, v42 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren. v43 Da skal de retfærdige skinne som solen i deres faders rige. Den, der har ører, skal høre! Matt.13
v30 Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed.
v31 Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden. Matt.24

Om Jesus :
Alle Guds engle skal kaste sig ned for ham.
v7 Om englene hedder det:
Han gør sine engle til vinde
og sine tjenere til flammende ild,
v8 men til Sønnen:

Din trone, [sun] Gud, [sun] står til evig tid,Heb.B.1
Advarsel :
v18 Lad jer ikke frakende sejrsprisen af nogen, som går ind for falsk ydmyghed og engledyrkelse, fordyber sig i egne syner og uden grund er indbildsk i sit verdslige sind Kolos.B.2
Men selvfølgelig.. I har jeres frie vilje, om I vil dyrke engle eller I vil tage imod Jesus Kristus.
tilføjet af

Maria var en af Adams efterkommere.

Jesus Kristus er ikke en efterkommer af Adam og Eva. Hans liv blev overført fra himmelen til Marias moderliv. (Lukas 1:34-35)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed afdækkes gradvist

op igennem Bibelen. Det kræver bibelstudium at forstå det.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Tak for svar Lyjse, jeg kigger på det.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759190

''''''''''''''''''''''''''''''''''
[f]
Ville du også svare på følgende:
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759140
Link til indlæg som jeg besvarer.

Tak igen for svar Lyjse.
Jeg vil her forsøge at opsummere det relevante, sådan som jeg forstår, det du skriver i forhold til 1. Mosebog 3:15.
:
Du tror at 1. Mosebog 3:15 er Bibelens 1. Messianske profeti, som er et løfte til Adam og Eva om at Jesus vil besejre døden, Satan og syndens magt.
Du tror, Gud/Jesus har sine planer, og derfor vidste han, at han ville komme til jorden på et tidspunkt i kød, som han ofrede på korset, så han derved vandt over Satan.
Hvis "vi" tror på det og bliver døbt, kan "vi" ha' en god samvittighedspagt med Gud.

SPØRGSMÅL:
1. Er ovenstående rigtigt forstået?
OG ...
2. Hvis Satan er fristeren, hvad skal "vi" så bruge vores frie vilje til, når han (Satan) er besejret?
3. Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed afdækkes gradvist

ftg skrev:
Kvinden er Guds himmelske organisation af hellige engle. Jesus kom fra regionerne oventil. Han var ikke blot et menneske, født af jomfru Maria.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759076
:
Du skrev også:
[quote]Kvindens afkom er Jesus Kristus.[/quote]
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759073
:

Spørgsmål.
Har du skriftsteder, der bekræfter, det du skriver vedrørende:
1. Kvindens afkom er Jesus Kristus.

2. Kvinden er Guds himmelske organisation af hellige engle.

''''''''''''''''''''''''''''''

ftg skrev:
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759196
[quote]
Guds hellige Hemmelighed afdækkes gradvist
op igennem Bibelen. Det kræver bibelstudium at forstå det.
Med venlig hilsen, ftg.


Hmm ... ok og tak for dit svar ftg.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

Tak for svar Lyjse, jeg kigger på det.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759190

''''''''''''''''''''''''''''''''''
[f]
Ville du også svare på følgende:
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759140
Link til indlæg som jeg besvarer.

Tak igen for svar Lyjse.
Jeg vil her forsøge at opsummere det relevante, sådan som jeg forstår, det du skriver i forhold til 1. Mosebog 3:15.
:
Du tror at 1. Mosebog 3:15 er Bibelens 1. Messianske profeti, som er et løfte til Adam og Eva om at Jesus vil besejre døden, Satan og syndens magt.
Du tror, Gud/Jesus har sine planer, og derfor vidste han, at han ville komme til jorden på et tidspunkt i kød, som han ofrede på korset, så han derved vandt over Satan.
Hvis "vi" tror på det og bliver døbt, kan "vi" ha' en god samvittighedspagt med Gud.

SPØRGSMÅL:
1. Er ovenstående rigtigt forstået?
OG ...
2. Hvis Satan er fristeren, hvad skal "vi" så bruge vores frie vilje til, når han (Satan) er besejret?
3. Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?[/quote]
Hej igen Afa 🙂
Det første du skriver :
[quote]Du tror, Gud/Jesus har sine planer, og derfor vidste han, at han ville komme til jorden på et tidspunkt i kød, som han ofrede på korset, så han derved vandt over Satan.
Hvis "vi" tror på det og bliver døbt, kan "vi" ha' en god samvittighedspagt med Gud.[/quote]
Ja 🙂 v38 Peter svarede: »Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave. v39 For løftet gælder jer og jeres børn og alle dem i det fjerne, som Herren vor Gud vil kalde på.« Apost.G.2
Så spørger du :
[quote]2. Hvis Satan er fristeren, hvad skal "vi" så bruge vores frie vilje til, når han (Satan) er besejret?
3. Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?

Selvom Satan er besejret, så har vi stadigvæk vores frie vilje, om vi vil følge Jesus eller Satan ( det okkulte ) eller vi slet ikke vil tro på nogen af dem.
Men når Jesus kommer igen ( bortrykkelsen ) så vil Satan blive bundet i tusind år Johs.Åb.20 og så får dem, der ikke kommer med Jesus i skyerne, chancen for, at tage imod ham.
Men Satan er ikke bundet endnu :


Formaning om at stå Djævelen imod
v8 Vær årvågne og på vagt! Jeres modstander, Djævelen, går omkring som en brølende løve og leder efter nogen at sluge; v9 stå ham imod, faste i troen, I ved jo, at de samme lidelser rammer jeres brødre her i verden.
v10 Og når I må lide her en kort tid, vil al nådes Gud, som har kaldet jer til sin evige herlighed ved Kristus Jesus, selv udruste, støtte, styrke, grundfæste jer.
v11 Magten er hans i al evighed! Amen. 1.Peters.B.5
Hvorfor Gud ikke straks besejrede Satan, det må du spørge ham om.. 😉
v8 For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
v9 for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer. Esajas.55
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...Jeg venter også på svaret

🙂
. . . Men jeg synes det er værd at tage følgende ad notam i samme tanke, re. hvornår Kristus Jesus træder ind på scenen ▬▬
Johannes 1:3
Alt blev til ved ham, og uden ham blev intet til af det, som er.
*******
Kolossenserbr. 1:16,17
I ham blev alting skabt i himlene og på jorden, det synlige og det usynlige, troner og herskere, magter og myndigheder. Ved ham og til ham er alting skabt. Han er forud for alt,
og alt består ved ham. Han er hoved for legemet, kirken. Han er begyndelsen, den førstefødte af de døde, for at han i alle ting skulle være den første.
*******
jalmar


[/quote]
[quote="afa" post=2759120]Sebl skrev:
[quote]Ja, jeg kender godt hypotesen, men mener det er en overfortolkning, grænsende til ønsketænkning. [/quote]

🙂
Tak for svar Sebl.
Hvorfor en overfortolkning, grænsende til ønsketænkning?
Kan du fortælle, hvad du mener teksten fortæller?

1. Mosebog 3:15
[quote]Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«[/quote]
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759203
Link til indlæg som jeg besvarer.

Tak for dit svar Lyjse.
Lige et spørgsmål mere.
Ja det er en gentagelse, som jeg vil tydeliggøre.
Her kommer det.
Hvis Satan er fristeren, hvad skal "vi" så bruge vores frie vilje til, når han (Satan) er besejret?
Altså ...
når satan er besejret, tænker jeg det betyder, han er død ... væk og borte for altid.
Altså efter tusindårsriget.
Kan du svare på det?
tilføjet af

Kvinden

[quote="ftg" post=2759076]Kvinden er Guds himmelske organisation af hellige engle. Jesus kom fra regionerne oventil. Han var ikke blot et menneske, født af jomfru Maria.
Med venlig hilsen, ftg.[/quote]
Hm... ftg.. 😉
Det er da noget vrøvl du skriver, kvinden er da Jomfru Maria !
Men du har ret i, at Jesus ikke kun var et menneske, han var Gud i kødet.
Ordet var Gud, og Ordet blev kød. Johs.1
Men du kan jo ( og Afa ) læse her :

http://www.logstorfrikirke.dk/Nyt%20liv,%202%20brev.htm
[quote]Men Gud gav Adam og Eva et løfte om en Frelser som en dag ville komme for at overvinde Satans magt. Han sagde til slangen:
Jeg sætter fjendskab mellem dig og kvinden, mellem dit afkom og hendes: Hendes afkom skal knuse dit hoved, og du skal bide hendes afkom i hælen. (1.Mos,15)
Dette var det første løfte Gud gav til menneskeheden, angående en Hellig Søn også kaldet Messias og Guds Lam.
Denne søn skulle ikke komme fra mandens slægt (afkom), men fra kvindens, hendes slægt ( afkom), altså fra en jomfru.
[/quote]


Hvis det er så ligetil, kan vi sikkert få en forståelig forklaring på det der står i din egen bibel:
Lyjse har jo "helt styr på biblens tekster"

Åb 12:5
Og hun fødte en søn, en dreng, som skal vogte alle folkeslagene med et jernscepter. Og hendes barn blev bortrykket til Gud og hans trone. v6 Men kvinden flygtede ud i ørkenen; dér har hun et sted, som Gud har gjort rede til hende, for at hun kan få sin føde dér i tolv hundrede og tres dage.
Åb 12:13
Da dragen så sig styrtet ned til jorden, forfulgte den kvinden, der havde født drengen. v14 Men kvinden fik givet den store ørns to vinger, så hun kunne flyve ud i ørkenen til sit sted; dér fik hun sin føde én tid og to tider og en halv tid i sikkerhed for slangen. v15 Men slangen spyede en hel flod af vand ud af sin mund efter kvinden, for at hun skulle rives med af floden.
Jeg tror vi kommer til at vente, som på Samuel Becketts teaterstykke "mens vi venter på Goddot" ---- Goddot kom aldrig.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759203
Link til indlæg som jeg besvarer.

Tak for dit svar Lyjse.
Lige et spørgsmål mere.
Ja det er en gentagelse, som jeg vil tydeliggøre.
Her kommer det.
Hvis Satan er fristeren, hvad skal "vi" så bruge vores frie vilje til, når han (Satan) er besejret?
Altså ...
når satan er besejret, tænker jeg det betyder, han er død ... væk og borte for altid.
Altså efter tusindårsriget.
Kan du svare på det?

Jeg svarede her :
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-/2759140
I dag er det Jesu Kristi blod der beskytter os mod den onde - før den tid, smurte de blod på dørstolperne.
Det er Jesus der har magten i himmel og på jord, så hvis vi vil tilhøre ham - må hadet vige - i Jesu navn må ondskab fly.

Jesu navn, hvor skønt det klinger
Lad det runge over jord
Intet andet verden bringer
Håb og trøst som dette ord
For det navn må hadet vige
For det navn må ondskab fly

Ved det navn skal retfærds rige
Skyde frisk skud på ny.

Jesus sejrede over døden
v55 Død, hvor er din sejr?
Død, hvor er din brod?
v56 Dødens brod er synden, og syndens kraft er loven. v57 Men Gud ske tak, som giver os sejren ved vor Herre Jesus Kristus!1.Kor.B.15
Satan vil efter tusindårsriget - blive sluppet løs en kort tid, for derefter at blive smidt i ildsøen.
tilføjet af

Maria var en af Adams efterkommere.

Jesus Kristus er ikke en efterkommer af Adam og Eva. Hans liv blev overført fra himmelen til Marias moderliv. (Lukas 1:34-35)
Med venlig hilsen, ftg.

Det var ikke et svar [:X]
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759222
Link til indlæg som jeg besvarer.

Åh Lyjse, jeg kan ikke se svaret. 🙁
Jeg skriver lige mine tanker og spørgsmål igen.
Tilgiv mig.

Altså:
Slangen i Edens have frister Eva.
Eva vælger at blive fristet, da hun har en fri vilje.
Satan er fristeren.
Når satan er smidt i ildsøen findes han ikke mere.
Fristeren er væk, men vi har stadig den frie vilje.
Hvad skal vi bruge den til (den frie vilje) når vi ikke mere fristes af Satan?
tilføjet af

AFA vil gerne have et svar på et bibelvers...

Jeg læste i en anden tråd, at 1. Mosebog 3:15 er den første Messiasprofeti i Bibelen.
Er det rigtigt?
OG ...
Er der nogen der kan forklare teksten i verset?
1. Mosebog 3:15
[quote]Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«[/quote]

... og der er kommet mange forskellige forklaringer allerede.
Jeg husker fra min skoletid at netop hér - 2 sider inde i bibelen - stod det klart for mig at det her var vist ikke noget for mig. Senere har jeg så fundet ud af noget mere omkring denne mærkelige bog - Bibelen.
Hvis man nu prøver at sætte sig i forfatterens/forfatternes sted, kan man sagtens se hvordan den tekst er blevet skruet sammen.
Man havde nok allerede besluttet at "mennesket" (som type) var blevet smidt ud af "paradiset" og selvfølgelig gerne ville derind igen. Det var så det overordnede plot, og så skulle der bare fyldes lidt gemyse på.
Det var genialt at bruge "kvinden" (som type) som skurken - så havde "manden" (som type) fået en god grund til at holde kvinden undertrykt som "et overordnet husdyr". Det er selvfølgelig en udlægning fra islam, men jødedommen og islam er jo fætre og kusiner, så de har sikkert tænkt de sammen tanker.
Så skulle man selvfølgelig også have en overskurk og det måtte så blive den "skabning" som alle hadede allermest. Det var naturligvis "slangen" (som type).
Resten er bare lidt fri digtning hvor der fyldes nogle replikker på så det lyder som en spændende historie med en plausibel dialog.
Så - AFA - du behøver ikke at ligge søvnløs over ikke at kunne forstå dette bibelvers. Der er såmænd ikke noget væsentligt dér.
politikeren
tilføjet af

Dengang profetien blev nedskrevet

var der ingen der forstod hvad Guds hellige hemmelighed gik ud på. Eva har sikkert troet at det var hende, og at det var hendes afkom der ville knuse slangens hoved, men hun har ikke forstået, hvordan Gud gennemfører sin hensigt.
Senere blev der sagt til Abraham: "Igennem dit afkom skal alle jordens slægter velsigne sig." (1 Mosebog 22:18)
Her får vi at vide at afkommet, altså Messias, ville komme igennem Abrahams slægt.
Dette løfte, at alle jordens slægter skulle velsigne sig gennem Abrahams afkom, blev gentaget til sønnen Isak. Til Isak blev der sagt: "’Og jeg vil gøre dit afkom talrigt som himmelens stjerner, og jeg vil give dit afkom alle disse lande; og ved dit afkom skal alle jordens nationer velsigne sig." (1 Mosebog 26:4)
Det var altså gennem Isak (d.v.s. jøderne), at det lovede afkom skulle komme. Således peger alle profetierne frem på en og samme person, nemlig Herren Jesus Kristus. Han er det lovede afkom igennem hvilken alle jordens slægter skal velsigne sig.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759222
Link til indlæg som jeg besvarer.

Åh Lyjse, jeg kan ikke se svaret. 🙁
Jeg skriver lige mine tanker og spørgsmål igen.
Tilgiv mig.

Altså:
Slangen i Edens have frister Eva.
Eva vælger at blive fristet, da hun har en fri vilje.
Satan er fristeren.
Når satan er smidt i ildsøen findes han ikke mere.
Fristeren er væk, men vi har stadig den frie vilje.
Hvad skal vi bruge den til (den frie vilje) når vi ikke mere fristes af Satan?


Godt spørgsmål.
Jeg vil også gerne høre hvad Lyjse mener der skal når satan er udslettet.
Det skal blive interessant at høre.
Afa.
Gør dig klart der er to parter. De der følger biblen, og de der ikke gør.
Det må du have for øje, kun den ene part er sand. Du må så afgøre med dig selv, hvem du mener det er.
tilføjet af

AFA vil gerne have et svar på et bibelvers...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-/2759232#2759231
Link til indlæg som jeg besvarer.

Politikeren skrev:
AFA vil gerne have et svar på et bibelvers.
... og der er kommet mange forskellige forklaringer allerede.
Så - AFA - du behøver ikke at ligge søvnløs over ikke at kunne forstå dette bibelvers. Der er såmænd ikke noget væsentligt dér.[/quote]

🙂
Hej og tak for svar.
Det er længe siden.
Jeg håber du har det godt.
Du har ret.
Der kommer forskellige svar.
Troede ikke det var så vanskeligt andet end for mig.
Du skrev:
[quote]Så - AFA - du behøver ikke at ligge søvnløs over ikke at kunne forstå dette bibelvers. Der er såmænd ikke noget væsentligt dér.

Tak for din opmuntring.
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759236
Link til indlæg som jeg besvarer.

Sand kristen skrev:
Afa.
Gør dig klart der er to parter. De der følger biblen, og de der ikke gør.
Det må du have for øje, kun den ene part er sand. Du må så afgøre med dig selv, hvem du mener det er.


🙁
Det med hvad der er sandt, er ikke sådan lige til, syntes jeg.
Vidste jeg det, var det jo nok nemmere.
Måske jeg en dag finder ud af det. (?)
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759236
Link til indlæg som jeg besvarer.

Sand kristen skrev:
[quote]Afa.
Gør dig klart der er to parter. De der følger biblen, og de der ikke gør.
Det må du have for øje, kun den ene part er sand. Du må så afgøre med dig selv, hvem du mener det er. [/quote]

🙁
Det med hvad der er sandt, er ikke sådan lige til, syntes jeg.
Vidste jeg det, var det jo nok nemmere.
Måske jeg en dag finder ud af det. (?)


Hvis det svar du får, hvis du får noget, ikke stemmer med biblens nøgleskriftsteder, så har du er fingerpeg.
Et eksempel. Er Gud treenig, må det stå klart i biblen, udtalt af Jesus, og det han lærte sine disciple.
tilføjet af

Jeg holder lige en pause ...

ftg skrev:
Dengang profetien blev nedskrevet
var der ingen der forstod hvad Guds hellige hemmelighed gik ud på. Eva har sikkert troet at det var hende, og at det var hendes afkom der ville knuse slangens hoved, men hun har ikke forstået, hvordan Gud gennemfører sin hensigt.
Senere blev der sagt til Abraham: "Igennem dit afkom skal alle jordens slægter velsigne sig." (1 Mosebog 22:18)
Her får vi at vide at afkommet, altså Messias, ville komme igennem Abrahams slægt.
Dette løfte, at alle jordens slægter skulle velsigne sig gennem Abrahams afkom, blev gentaget til sønnen Isak. Til Isak blev der sagt: "’Og jeg vil gøre dit afkom talrigt som himmelens stjerner, og jeg vil give dit afkom alle disse lande; og ved dit afkom skal alle jordens nationer velsigne sig." (1 Mosebog 26:4)
Det var altså gennem Isak (d.v.s. jøderne), at det lovede afkom skulle komme. Således peger alle profetierne frem på en og samme person, nemlig Herren Jesus Kristus. Han er det lovede afkom igennem hvilken alle jordens slægter skal velsigne sig.
Med venlig hilsen, ftg.


Tak for svar.
Jeg vil gennemgå det lidt senere.
Skal lige ordne forskelligt.
tilføjet af

Nøgleskriftsteder ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759243
Link til indlæg som jeg besvarer.

Sand kristen skrev:
Hvis det svar du får, hvis du får noget, ikke stemmer med biblens nøgleskriftsteder, så har du er fingerpeg.
Et eksempel. Er Gud treenig, må det stå klart i biblen, udtalt af Jesus, og det han lærte sine disciple.
[/quote]

Ja ok ... nøgleskriftsteder.
:
Hvordan mener du så, jeg eksempelvis skal gribe følgende an?

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759203
Jeg spurgte lyjse:
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?

Lyjse svarede:
[quote]Hvorfor Gud ikke straks besejrede Satan, det må du spørge ham om.. 😉
v8 For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
v9 for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer. Esajas.55


Hvad er det så, du mener jeg skal gøre, hvis vi bruger dette som et eksempel.
tilføjet af

Nøgleskriftsteder ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759243
Link til indlæg som jeg besvarer.

Sand kristen skrev:
[quote]Hvis det svar du får, hvis du får noget, ikke stemmer med biblens nøgleskriftsteder, så har du er fingerpeg.
Et eksempel. Er Gud treenig, må det stå klart i biblen, udtalt af Jesus, og det han lærte sine disciple.
[/quote]

Ja ok ... nøgleskriftsteder.
:
Hvordan mener du så, jeg eksempelvis skal gribe følgende an?

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759203
Jeg spurgte lyjse:
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?

Lyjse svarede:
[quote]Hvorfor Gud ikke straks besejrede Satan, det må du spørge ham om.. 😉
v8 For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
v9 for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer. Esajas.55
[/quote]

Hvad er det så, du mener jeg skal gøre, hvis vi bruger dette som et eksempel.

Tja - AFA - det er hvad man må kalde et godt spørgsmål.
Noget tyder på at mindst en af forfatterne har fået dette spørgsmål tidligere og ikke kunne svare fornuftigt på det. Hvad gør man så?
Man skriver så den tekst ind som du refererer til. Så var den ged barberet - dér - i forhistorisk tid hvor ingen anede noget som helst.
Det er straks sværere idag, i bagklogskabens ulideligt klare lys. De religiøst naive æder så bare teksten råt, uden at tænke yderligere over det. Vi andre ser det derimod som endnu en af de mange fordummende sentenser i Bibelen.
Hvor står DU AFA? Midt imellem kan jeg tænke mig. Du er ikke så let at narre - men på den anden side vil du så gerne have at Bibelen skal være sandheden.
Du kan ikke få begge løsninger men må vælge den ene fremfor den anden.
Sov på det AFA [???]
politikeren
tilføjet af

Nøgleskriftsteder ...

Afa skrev:
Jeg spurgte lyjse:
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?

Jeg glæder mig til at se et svar fra "sk" 🙂
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759222
Link til indlæg som jeg besvarer.

Åh Lyjse, jeg kan ikke se svaret. 🙁
Jeg skriver lige mine tanker og spørgsmål igen.
Tilgiv mig.

Altså:
Slangen i Edens have frister Eva.
Eva vælger at blive fristet, da hun har en fri vilje.
Satan er fristeren.
Når satan er smidt i ildsøen findes han ikke mere.
Fristeren er væk, men vi har stadig den frie vilje.
Hvad skal vi bruge den til (den frie vilje) når vi ikke mere fristes af Satan?

Den frie vilje kan da være så mange ting...hvor vi vil bo og bygge, hvad vil vil spise.. hvor mange børn de vil há i tusindårsriget.. jeg forventer ikke jeg skal leve i tusindårsriget, men at jeg kommer med Jesus, når han kommer.
Hvordan der er hjemme hos ham, det vil jeg slet ikke tænke på, men jeg er sikker på, at der er godt at være 🙂
tilføjet af

Guds hellige Hemmelighed.

"sk" skrev:

Hvis det svar du får, hvis du får noget, ikke stemmer med biblens nøgleskriftsteder, så har du er fingerpeg.
Et eksempel. Er Gud treenig, må det stå klart i biblen, udtalt af Jesus, og det han lærte sine disciple.[/quote]
Hvorfor tror du "sk" - at dette ikke er blevet kommenteret, det stemmer med Bibelen :
[quote]Hej Afa 🙂
Det er da ikke svært at svare på, det er jo englen Mikael - det står der jo !
v14 Alle engle er jo kun tjenende ånder, der sendes ud for at hjælpe dem, som skal arve frelsen. Heb.B.1

v41 Menneskesønnen skal sende sine engle, og fra hans rige skal de tage alt det væk, som fører til frafald, og alle dem, der begår lovbrud, v42 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren. v43 Da skal de retfærdige skinne som solen i deres faders rige. Den, der har ører, skal høre! Matt.13
v30 Og da skal Menneskesønnens tegn komme til syne på himlen, og da skal alle jordens folkestammer jamre, og de skal se Menneskesønnen komme på himlens skyer med magt og megen herlighed.
v31 Og han skal sende sine engle ud med høj basunklang, og de skal samle hans udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra den ene ende af himlen til den anden. Matt.24

Om Jesus :
Alle Guds engle skal kaste sig ned for ham.
v7 Om englene hedder det:
Han gør sine engle til vinde
og sine tjenere til flammende ild,
v8 men til Sønnen:

Din trone, [sun] Gud, [sun] står til evig tid,Heb.B.1
Advarsel :
v18 Lad jer ikke frakende sejrsprisen af nogen, som går ind for falsk ydmyghed og engledyrkelse, fordyber sig i egne syner og uden grund er indbildsk i sit verdslige sind Kolos.B.2
Men selvfølgelig.. I har jeres frie vilje, om I vil dyrke engle eller I vil tage imod Jesus Kristus.

Og du har heller ingen kommentarer.... 😕 😉
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Jeg tror det skal tolkes meget konkret. Det er et bud på, hvorfor slangen ikke har ben, og hvorfor det er så slemt at blive bidt af en slange - og så er det en tilladelse til at slå slanger ihjel.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Sebl skrev:
Ja, jeg kender godt hypotesen, men mener det er en overfortolkning, grænsende til ønsketænkning.
[/quote]

afa:
[quote]🙂
Tak for svar Sebl.
Hvorfor en overfortolkning, grænsende til ønsketænkning?
Kan du fortælle, hvad du mener teksten fortæller?

1. Mosebog 3:15
[quote]Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«
[/quote][/quote]

Sebl skrev:
[quote]Jeg tror det skal tolkes meget konkret. Det er et bud på, hvorfor slangen ikke har ben, og hvorfor det er så slemt at blive bidt af en slange - og så er det en tilladelse til at slå slanger ihjel.


🙂
Tak for svar Sebl.
Jeg har gennem tiden hørt flere forskellige forklaringer på 1. Mosebog 3:15, men den udlægning du kommer med, har jeg aldrig hørt før.
Den skal jeg lige tænke over.
Så 1. Mosebog 3:15 er altså ikke den første Messiasprofeti i Bibelen, mener du. (?)
tilføjet af

Noget pjat ... skrev Wizcarlo ...

afa skrev:
Tilføjelse til Lyjse.
Hvorfor gav Gud Adam og Eva dette løfte?
OG ...
Hvilken magt var det, Satan havde som Frelseren skulle overvinde? [/quote]

Wizcarlo skrev:
[quote]Det er noget pjat at komme med, for Gud kunne lige så godt have sendt sin frelser i samme sekund som Eva bed af æblet. Kristne har det med at gøre enkle ting afsindigt indviklede.


🙂
Hej Wizcarlo.
Tak for svar.
Undskyld jeg først ser dit indlæg nu, som værende til mig.

Jeg har selv tænkt og spurgt om det samme, som du skriver.
Nemlig dette:
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?
tilføjet af

Til Wizcarlo ...

Tilføjelse til Wizcarlo.
Hvad siger du så, til det som Sebl tror vedrørende 1. Mosebog 3:15?
Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«[/quote]

Sebl skrev:
[quote]Jeg tror det skal tolkes meget konkret. Det er et bud på, hvorfor slangen ikke har ben, og hvorfor det er så slemt at blive bidt af en slange - og så er det en tilladelse til at slå slanger ihjel.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Nej, jeg mener ikke man med rimelighed kan tolke det som en Messias profeti. Det får jo næppe folk til at stoppe, men sådan ser jeg på det.
Hvis det virkeligt var en Messias profeti, har oraklet i Delfi fremsagt mere tydelige profetier...
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Sebl skrev:
Nej, jeg mener ikke man med rimelighed kan tolke det som en Messias profeti. Det får jo næppe folk til at stoppe, men sådan ser jeg på det.
Hvis det virkeligt var en Messias profeti, har oraklet i Delfi fremsagt mere tydelige profetier...


Respekt Sebl.
:
Jeg syntes selv, selve verset er ligetil og tydeligt at læse/forstå, men jo lidt underligt at Gud taler til en slange, syntes jeg.
Sammenhænget verset står i ... og hele beretningen fra Edens have i øvrigt ... er for mig et sted hvor tankerne kommer vidt omkring. 🙂
:
Jeg vil gemme din udlægning i min bevidsthed.
tilføjet af

Nøgleskriftsteder ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759243
Link til indlæg som jeg besvarer.

Sand kristen skrev:
[quote]Hvis det svar du får, hvis du får noget, ikke stemmer med biblens nøgleskriftsteder, så har du er fingerpeg.
Et eksempel. Er Gud treenig, må det stå klart i biblen, udtalt af Jesus, og det han lærte sine disciple.
[/quote]

Ja ok ... nøgleskriftsteder.
:
Hvordan mener du så, jeg eksempelvis skal gribe følgende an?

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759203
Jeg spurgte lyjse:
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?

Lyjse svarede:
[quote]Hvorfor Gud ikke straks besejrede Satan, det må du spørge ham om.. 😉
v8 For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
v9 for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer. Esajas.55
[/quote]

Hvad er det så, du mener jeg skal gøre, hvis vi bruger dette som et eksempel.[/quote]

[quote="afa" post=2759249]http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759243
Link til indlæg som jeg besvarer.

Sand kristen skrev:
[quote]Hvis det svar du får, hvis du får noget, ikke stemmer med biblens nøgleskriftsteder, så har du er fingerpeg.
Et eksempel. Er Gud treenig, må det stå klart i biblen, udtalt af Jesus, og det han lærte sine disciple.
[/quote]

Ja ok ... nøgleskriftsteder.
:
Hvordan mener du så, jeg eksempelvis skal gribe følgende an?

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759203
Jeg spurgte lyjse:
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?

Lyjse svarede:
[quote]Hvorfor Gud ikke straks besejrede Satan, det må du spørge ham om.. 😉
v8 For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
v9 for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer. Esajas.55
[/quote]

Hvad er det så, du mener jeg skal gøre, hvis vi bruger dette som et eksempel.


Du spurgte:
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?
Lyjse svarede:
Hvorfor Gud ikke straks besejrede Satan, det må du spørge ham om.
v8 For jeres planer er ikke mine planer,
og jeres veje er ikke mine veje,
siger Herren;
v9 for så højt som himlen er over jorden,
er mine veje højt over jeres veje
og mine planer over jeres planer. Esajas.55

SK:
Blev du ret meget klogere?
Grunden til Gud ikke bare udslettede satan, som han kunne have gjort, ville passe meget dårligt med, Jehova Gud har givet os, og satan en fri vilje.
(jeg har givet jer en fri vilje, og nu udsletter jeg jer)
Adam og Eva syndede. Havde Gud så fejlet, kunne man klandre Gud for hans skaberværk ikke var godt nok ?
Det var hvad satan anklagerede Gud for.
Men satan selv havde jo også syndet - ikke sandt.
Skulle Gud udslette satan, skulle han også udslette Adam og Eva. Ellers var Gud vel ikke retfærdig.
Mennesket har instinkter, men handler også ud fra den fri vilje, moral, etik m.v.
Ikke som viljeløse dyr. Det var ikke Guds hensigt. Gud fører også sin hensigt igennem.

Nu er det ikke en magtkamp, for det kan ingen vinde over Gud Jehova.
Og den fri vilje ville være en løgn. Gud lyver ikke.
Om skaberværket ser vi hvad Gud mener:
1. Mosebog 1:31
Derpå så Gud alt hvad han havde frembragt, og se, det var virkelig godt. Og det blev aften og det blev morgen, sjette dag.
Det der kaldes stridsspørgsmålet, om Guds moralnormer er gode nok.
Kan Gud kræve en høj moral, hvis han ikke selv besidder dem?
Guds hensigt med sit skaberværk måtte stå sin prøve. Var mennesket skabt som Gud havde tiltænkt. Eller var det så ringe som satan havde beskyldt Gud for.
Spørgsmålet om hvorfor Gud ikke bare udslettede sit skaberværk og startede forfra, siger faktisk ikke rigtigt noget.
Men hvordan Jehova Gud løste problemet.
Det ved vi.
Den situation som satan havde skabt ved at Adam og Eva, hele menneskeheden, syndede, hvordan kunne mennesker nogen sinde vise sig at have en moral og Gudstro der levede op til Guds hensigt. Satan mente han havde vundet. Gud ville bevise overfor satan. Ikke bare udslette ham, at Gud ikke havde taget fejl, og mennesker fortjente at leve på den måde Gud havde som hensigt.
Vi ved udmærket at Jesus bliver den der frelser. Spørg så dig selv, hvis Jesus er Gud som det påstås, hvilken værdi har det så Gud overvinder satan, på et senere tidspunkt.
Det kunne han have gjort straks.
Jesus var et menneske, for det krævede et menneske til at bevise moralen og Gudstroen, der bestod i, man af egen fri vilje ønskede at leve op til Guds normer og hensigt.

Derfor skal du spørge om. Hvordan og hvorfor Jesus indfriede forventningerne og kunne frelse menneskeheden. Det er hvad det drejer sig om. Her har du nøglen til biblen.

Spørg lyjse om det, og tænk så over svaret.
tilføjet af

Guds hellige hemmelighed ... (? ) ...

ftg skrev:
Dengang profetien blev nedskrevet
var der ingen der forstod hvad Guds hellige hemmelighed gik ud på. Eva har sikkert troet at det var hende, og at det var hendes afkom der ville knuse slangens hoved, men hun har ikke forstået, hvordan Gud gennemfører sin hensigt.
Senere blev der sagt til Abraham: "Igennem dit afkom skal alle jordens slægter velsigne sig." (1 Mosebog 22:18)
Her får vi at vide at afkommet, altså Messias, ville komme igennem Abrahams slægt.
Dette løfte, at alle jordens slægter skulle velsigne sig gennem Abrahams afkom, blev gentaget til sønnen Isak. Til Isak blev der sagt: "’Og jeg vil gøre dit afkom talrigt som himmelens stjerner, og jeg vil give dit afkom alle disse lande; og ved dit afkom skal alle jordens nationer velsigne sig." (1 Mosebog 26:4)
Det var altså gennem Isak (d.v.s. jøderne), at det lovede afkom skulle komme. Således peger alle profetierne frem på en og samme person, nemlig Herren Jesus Kristus. Han er det lovede afkom igennem hvilken alle jordens slægter skal velsigne sig.
Med venlig hilsen, ftg.


Nu har jeg læst op på det du har lagt angående det lovede afkom.
Du skriver, forstår jeg, at det lovede afkom omtales flere gange og steder i Bibelen, og at der med det lovede afkom menes Jesus.
SPØRGSMÅL:
Er der et sted i Bibelen, hvor Jesus selv siger, han er det lovede afkom?
OG ...
eller et sted hvor Gud siger, Jesus er det lovede afkom?
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

I den nævnte beretning er der lige foregået en kamp mellem repræsentanter for Gud og så for Satan.
I beretningen kan slangen tale og det gør den så til Eva. Det er i virkeligheden det same fænomen som med den besatte mand fra Gerasenernes egn.
En dæmon kan besætte et menenske eller dyr.
Det evige spørgsmål har altid været om hvem vi er, hvorfra vi komme og hvad lave vi her og hvad med bagefter.
På disse spørgsmål har man altid søgt et svar. Også, hvor kommer ondskaben fra o.s.v.
I denne fortælling der altså blev fortalt igen og igen ved lejerbålets skær, fremhæves det gode versus det onde.
Nu er det en velkendt sag den der med, at "kvinden frister manden" og derfor er hun I focus.
På den anden side er slangen ikke særlig rar at komme i nærkontakt med, da dens bid ofte er dødeligt. Altså, Eva står overfor en risiko at blive bidt og dø. Den star derfor for "det onde".
På den anden side står Gud for "det gode".
Denkamp gentager sig ned gennem historien og spørgsmålet er så om "det gode" overvinder "det onde"?
1. Mosebog 3:15
Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«
______________________________________________
Jeg ved ikke om hvad andre trosretninger (også Kristendommen: jeg har aldrig gået ind I den beretning ret meget) i virkeligheden mener om dette skriftord.
I denne beretning der blev overleveret mere end 1000 år før den blev nedskrevet blev fokus på Kvinden fordi hun jo skulle ”skaffe” det afkom der her er tale om.
Der peges på det problem, at det var en samtale mellem kvinden og slangen der udløste hele problemstillingen og fik Gud til at blande sig i henhold til sine egne ord til Adam.
Der blev i hvert fald et fjendsklab mellem slangen og kvinden, i hvert fald i beretningen og den taler så om kvindens (kvindernes) fremtidige afkom, børnene der skulle komme til at ”slås” med slangen og slangens idiologi. Kampen mellem godt og ondt.
Beretningen, Gud lover, at ”det gode” i sidste ende vil sejre om end slangen vil tilføje kvindens afkom tab.
Platoon
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Platoon skrev:
I den nævnte beretning er der lige foregået en kamp mellem repræsentanter for Gud og så for Satan.
I beretningen kan slangen tale og det gør den så til Eva. Det er i virkeligheden det same fænomen som med den besatte mand fra Gerasenernes egn.
En dæmon kan besætte et menenske eller dyr.
Det evige spørgsmål har altid været om hvem vi er, hvorfra vi komme og hvad lave vi her og hvad med bagefter.
På disse spørgsmål har man altid søgt et svar. Også, hvor kommer ondskaben fra o.s.v.
I denne fortælling der altså blev fortalt igen og igen ved lejerbålets skær, fremhæves det gode versus det onde.
Nu er det en velkendt sag den der med, at "kvinden frister manden" og derfor er hun I focus.
På den anden side er slangen ikke særlig rar at komme i nærkontakt med, da dens bid ofte er dødeligt. Altså, Eva står overfor en risiko at blive bidt og dø. Den star derfor for "det onde".
På den anden side står Gud for "det gode".
Denkamp gentager sig ned gennem historien og spørgsmålet er så om "det gode" overvinder "det onde"?
1. Mosebog 3:15
Jeg sætter fjendskab
mellem dig og kvinden,
mellem dit afkom og hendes:
Hendes afkom skal knuse dit hoved,
og du skal bide hendes afkom i hælen.«
______________________________________________
Jeg ved ikke om hvad andre trosretninger (også Kristendommen: jeg har aldrig gået ind I den beretning ret meget) i virkeligheden mener om dette skriftord.
I denne beretning der blev overleveret mere end 1000 år før den blev nedskrevet blev fokus på Kvinden fordi hun jo skulle ”skaffe” det afkom der her er tale om.
Der peges på det problem, at det var en samtale mellem kvinden og slangen der udløste hele problemstillingen og fik Gud til at blande sig i henhold til sine egne ord til Adam.
Der blev i hvert fald et fjendsklab mellem slangen og kvinden, i hvert fald i beretningen og den taler så om kvindens (kvindernes) fremtidige afkom, børnene der skulle komme til at ”slås” med slangen og slangens idiologi. Kampen mellem godt og ondt.
Beretningen, Gud lover, at ”det gode” i sidste ende vil sejre om end slangen vil tilføje kvindens afkom tab.
Platoon[/quote]

Hej Platoon tak for dit svar.
Jeg forstår på det du skriver, du mener, der ikke er tale om Bibelens første Messias profeti i 1. Mosebog 3:15. (?)
Jeg forstår også, du mener, beretningen er genfortalt i mere end 1000 år, før den blev nedskrevet ... samt dette ... at der i det pågældende vers er tale om kampen mellem det gode og det onde ... Gud og Satan ...og at "det gode" vinder tilsidst.

Du skriver dog tilsidst:
[quote]Beretningen, Gud lover, at ”det gode” i sidste ende vil sejre om end slangen vil tilføje kvindens afkom tab.

Det er vel et løfte?
"Det gode" som du skriver er kvindens afkom ... som vil sejre.
Så er spørgsmålet, hvem der er kvindens afkom, som skal besejre slangens ideologi?
tilføjet af

Nøglen til Bibelen ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759417
Link til indlæg som jeg besvarer.

Tak for dit svar på spørgsmålet jeg stillede Lyjse.
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?
Dit svar gav mening for mig.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759417

:

Du skrev:
Derfor skal du spørge om. Hvordan og hvorfor Jesus indfriede forventningerne og kunne frelse menneskeheden. Det er hvad det drejer sig om. Her har du nøglen til biblen.


Jeg forstår godt, jeg får svar efter hvordan jeg stiller mine spørgsmål.
Det vil jeg forsøge, om jeg kan være lidt mere bevidst om.
tilføjet af

Og DU følger ikke▬ "Guds Hellige Kristne Skrifter"

🙁
. . . Du følger GB's Sandhed ▬ lyjse følger Bibelen - DET værste er at DU sUk er pinligt klar over det FAKTUM.


[/quote]
[quote="sand kristen" post=2759236][quote="afa" post=2759228]http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759222
Link til indlæg som jeg besvarer.

Åh Lyjse, jeg kan ikke se svaret. 🙁
Jeg skriver lige mine tanker og spørgsmål igen.
Tilgiv mig.

Altså:
Slangen i Edens have frister Eva.
Eva vælger at blive fristet, da hun har en fri vilje.
Satan er fristeren.
Når satan er smidt i ildsøen findes han ikke mere.
Fristeren er væk, men vi har stadig den frie vilje.
Hvad skal vi bruge den til (den frie vilje) når vi ikke mere fristes af Satan?[/quote]

Godt spørgsmål.
Jeg vil også gerne høre hvad Lyjse mener der skal når satan er udslettet.
Det skal blive interessant at høre.
Afa.
Gør dig klart der er to parter. De der følger biblen, og de der ikke gør.
Det må du have for øje, kun den ene part er sand. Du må så afgøre med dig selv, hvem du mener det er.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Hej afa,
Der er to sider af den beretning. Jeg vil lige citere fra dit indlæg:
Hej Platoon tak for dit svar.
Jeg forstår på det du skriver, du mener, der ikke er tale om Bibelens første Messias profeti i 1. Mosebog 3:15. (?)
________________________________________
Jeg forstår også, du mener, beretningen er genfortalt i mere end 1000 år, før den blev nedskrevet ... samt dette ... at der i det pågældende vers er tale om kampen mellem det gode og det onde ... Gud og Satan ...og at "det gode" vinder tilsidst.

Du skriver dog tilsidst:
Beretningen, Gud lover, at ”det gode” i sidste ende vil sejre om end slangen vil tilføje kvindens afkom tab.
Det er vel et løfte?
"Det gode" som du skriver er kvindens afkom ... som vil sejre.
Så er spørgsmålet, hvem der er kvindens afkom, som skal besejre slangens ideologi?
Citat afa slut.
____________________________________________
Kommentar:
Da Moses nedskrev denne beretning, samlede han de legender, overleveringer og samtidens ”skrøner og legender” og ”bearbejdede dem”, så de kunne komme i samklang med den filosofi Hebræerne gennem deres mundtlige overleveringer (du ved, den der med ”ved lejrbålets skær”, hvor alle gode og spændende historier blev fortalt) og den kulturelle og religiøse filosofi andre nationer og folkeslag havde stykket sammen til en helhed, som kunne nedskrives og gengives til senere tiders ”Guds forståelse og opbyggelse”.
Alt hvad der er blevet sagt og genfortalt i tusind år, blev lige pludselig til en faktuel virkelighed der kunne bruges i det daglige, cerimonielt og privat.
Svarene på de spørgsmål jeg nævnede i mit første indlæg fik lige pludselig mening. Hvad der skulle ske 3.500 år senere i tidens og historiens forløb var der ingen der overhovedet skænkede én eneste tanke.
Hvorfor skulle de også det? Som om de ikke havde nok at tænke på.
Hvem er vi mennesker, hvor kommer vi fra, hvad laver vi her og hvad med bagefter var det helt store spørgsmål og set i lyset af ondskab, nød og elendighed, sygdom, alderdom og død var øjeblikkelige temaer der optog dem og det var de / man nød til at forsøge at svare på; især præsterne.
Alt det løgn der senere hen er blevet fortalt og især Jehovas Vidners Pyramideteologi, deres Vandflodsteologi og endetids teologi, er noget de selv finder på, ligeså vel som så mange andre.
Selvfølgelig stykkes der forskellige temaer op omkri8ng Bibelens beretninger hvoraf den ene er mere fantasifuld end den anden og Jehovas Vidner har formået at stykke en sekt sammen og trosfilosofi, der omhandler en historie der ikke findes.
Nu gør den.
Jeg siger overhovedet ikke, at Bibelens beretning er forkert, men den betyder andre ting end en begivenhed der skulle indtræffe 3.500 år senere, som ikke en kæft havde noget at bruge til i forløbet.
Faktum er, at ondskab (med alt hvad vi påhæfter af ”gerninger”) eksisterede og godhed ligeså. Kærlighed og ondskab trivedes godt side om side og man blev altså nød til at finde nogle svar ”man kunne leve med”.
I kampen om det godt vs. det onde, som der nu er sat navne og årsag på er forløbet altså, at mennesker kommer ikke op af jorden af sig selv og der bliver så flere og flere af dem.
Næ, kvinden som væsen skulle føde dem og manden skulle være ”skafferen”. Jo flere kvinder jo flere børn. Derved kom kvinden til at stå i front, som den der har muligheden for at frembringe så mange individer, at nogen af disse forhåbentlig vil kæmpe for det gode og tilstrækkelig mange til at modstå det onde.
Det er nemlig fuldstændig korrekt hvad ”slangen” sagde til Eva; I bliver som Gud til at kende forskel på godt og ondt. Nærmest den første udtalte sandhed i opposition til Gud.
Gud indrømmede da også (iflg. Beretningen) at det var et sandt udsagn.
(nu er denne beretning nærmest blevet voldtaget af Jehovas Vidner, så ingen der kender blot den mindste smule til Jehovas Vidners sekteriske filosofi aner mere hvad der er på spil)
Jeg citere lige Gud 1.Mosebog kap. 3:
”Se, Mennesket er blevet som en af os til at kende godt og ondt”.
(husk lige vi taler ikke om det i virkeligheden har fundet sted og om det er rigtigt, men kun i forhold til Bibelens egen historie, vi taler om.)
Nå, men hvad så?
Du spørger så om ”hvem der er kvindens afkom, der skal besejre slangens ideologi”?
Svar:
Ja, men det skal de mennesker ”kvinden” føder. Der er så blevet født indtil i dag 6 milliarder nulevende mennesker + de der er døde.
Folk bliver bildt den ene løgnehistorie ind efter den anden af Jehovas Vidner, men enhver må så afgøre hvad de vil satse med livet som indsats.
______________________________________
Drømmen ned gennem tiden har så været, at finde den ”medicin” der kunne helbrede menneskene. Vi har nemlig ikke altid været til, i vor fysiske atomare legeme, men den Energi vi består af, har selvfølgelig været her altid. Ikke her, men i Kosmos.
Gud har naturligvis også altid været til, men i sig selv.
Guds identifikation skal der mennesker til at formulere og bedre ned gennem tiden til en formel.
Det endegyldige afkom eller menneske født af idealet for alle Kvinder, Jomfru Maria fødte det svar der skulle give os svar på livets mysterier.
Ikke, at alle Kvinder skulle opleve en Guddommelig overnaturlig Jomfrufødsel ved Helligånden, men i ærbarhed og Gudsfrygt.
Jesus er er derfor svaret og det måtte jo ske før eller senere.
Gud lovede, at Jesus ville komme igen og det er godt.

Platoon
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759755
Link til indlæg som jeg besvarer.

Hej Platoon.
Tak for tydeligt svar.
Som jeg tolker som følger.
:
1. Mosebog 3:15 mener du er en beretning, der er bygget op af datidens diverse skrøner/legender som Moses har samlet og nedskrevet.

så de kunne komme i samklang med den filosofi Hebræerne gennem deres mundtlige overleveringer (du ved, den der med ”ved lejrbålets skær”, hvor alle gode og spændende historier blev fortalt) og den kulturelle og religiøse filosofi andre nationer og folkeslag havde stykket sammen til en helhed, som kunne nedskrives og gengives til senere tiders ”Guds forståelse og opbyggelse”.[/quote]
Og dermed mener du, der ikke er tale om Bibelens 1. Messias profeti.
Du skrev:
[quote]Jeg siger overhovedet ikke, at Bibelens beretning er forkert, men den betyder andre ting end en begivenhed der skulle indtræffe 3.500 år senere, som ikke en kæft havde noget at bruge til i forløbet.[/quote]
:
Angående kvindens afkom forstår jeg, du mener det er dig og mig.
Og selvfølgelig også alle andre mennesker ...
:
Du skrev:
[quote]I kampen om det godt vs. det onde, som der nu er sat navne og årsag på er forløbet altså, at mennesker kommer ikke op af jorden af sig selv og der bliver så flere og flere af dem.

Jeg forstår du mener:
Menneskets kamp mellem "det gode" og "det onde" har fået navne som Gud og Satan.

Og du tror ikke på en jordisk opstandelse, men at menneskeliv kommer ved at kvinder føder.
:
[f]
Min erfaring er det kan volde lidt koks mennesker imellem når Bibelen og dens indhold skal drøftes.
For hvad tales der om?
Forståelsen af ordets/beretningernes betydning, eller er det man udtrykker ens egen personlig tro?
tilføjet af

Nøglen til Bibelen ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759417
Link til indlæg som jeg besvarer.

Tak for dit svar på spørgsmålet jeg stillede Lyjse.
Hvorfor besejrede Gud/Jesus ikke straks Satan i Edens have?
Dit svar gav mening for mig.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759417

:

Du skrev:
[quote]Derfor skal du spørge om. Hvordan og hvorfor Jesus indfriede forventningerne og kunne frelse menneskeheden. Det er hvad det drejer sig om. Her har du nøglen til biblen.
[/quote]

Jeg forstår godt, jeg får svar efter hvordan jeg stiller mine spørgsmål.
Det vil jeg forsøge, om jeg kan være lidt mere bevidst om.


Læg mærke til, du ikke får noget klart svar fra den du egentligt stillede spørgsmålet til.
Det burde være et vink med en vognstang.
tilføjet af

Nøglen til Bibelen ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759821
Link til indlæg som jeg besvarer.

Sand kristen skrev:
Læg mærke til, du ikke får noget klart svar fra den du egentligt stillede spørgsmålet til.
Det burde være et vink med en vognstang.

😃
Skriver du jeg er dum/tungnem? 🙂
:
Det er da rigtigt, jeg ikke fik svar på mit spørgsmål.
Nu kan man jo ikke forlange, syntes jeg, at når man stiller et andet menneske et spørgsmål, at så kender de svaret.
tilføjet af

Bibelen siger om Jesus Kristus

at enhver som TROR på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv, og at der ikke er frelse i nogen anden, men det jeg gerne ville fortælle er at Gud traf beslutning om at frelse menneskeheden straks efter syndefaldet, og det er denne beslutning der står nedskrevet i 1 Mosebog 3:15. Gradvist bliver det så åbenbaret hvordan Gud gennemfører sin hensigt.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

DET LOVEDE AFKOM.

"Nu blev løfterne udtalt til Abraham og til hans afkom. Der siges ikke: „Og til dine efterkommere,“ som når der er mange, men, som når der er én: „Og til dit afkom,“ som er Kristus." (Galaterne 3:16)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

Afa:
1. Mosebog 3:15 mener du er en beretning, der er bygget op af datidens diverse skrøner/legender som Moses har samlet og nedskrevet.
_______________________________________________
Svar:
Ja, i mere eller mindre grad. En ”skrøne” eller ”legende” er som med røg og ild. Der må være en sammenhæng.
Når mennesker så længe som tilbage til for 200.000 år siden (Neanderthalere) tilkendegav en spirituel forståelse og sammenhæng mellem naturen og menensket (og dyrene), markerede de det.
Deres forståelse af døden og ”efter døden” skal man så se i sammenhæng med deres oplevelser og opdagelser. Sådan var det med naturen; liv og død og hvorfor ikke det samme med mennesket, som de også så døde og børn derblev født, men naturens voldsomme kolde (og varme) fænomener og skånselsløshed markerede noget der var større end mennesket.
Derfor søgte de trøst og sikkerhed og beskyttelse i ritualer, drømme og fantasier.
Efter min bedste overbevisning var de på rette vej og deres erfaringer på erfaringer i samklang med deres tanker og følelser, passer perfekt på Moses beretning, at mennesket var skabt i Guds billede og altså ikke på samme måde dispendable som naturen.
Så, skrønerne og legenderne var ikke falske eller forkerte for de blev skabt i den virkelige verden mennesket oplevede dem i.
Ja, det er Guds vilje, at åbenbare sig i naturen på alle måder og derfor er det naturen der bevidner Gud.
Romerbrevet kap. 1:
thi det, som man kan vide om Gud, er åbenbart iblandt dem; Gud har jo åbenbaret dem det.
Thi hans usynlige Væsen, både hans evige Kraft og Guddommelighed, skues fra Verdens Skabelse af, idet det forstås af hans Gerninger, så at de have ingen Undskyldning.

Thi skønt de kendte Gud, så ærede eller takkede de ham dog ikke som Gud, men bleve tåbelige i deres Tanker, og deres uforstandige Hjerte blev formørket.
Idet de påstode at være vise, bleve de Dårer og omskiftede den uforkrænkelige Guds Herlighed med et Billede i Lighed med et forkrænkeligt Menneske og Fugle og firføddede og krybende dyr.
____________________________________________

Da Moses ”endelig” kommer til omkring 2.000 år efterfølgende (i virkeligheden en meget længere tidsperiode for menneskets eksistens; men det er jo ikke Moses` historie) bliver Moses` oplevelser meget mere konkrete og den spirituelle oplevelse meget stor.
Deres forestillinger og drømme og den samklang der er mellem godt og ondt, retfærdig og uretfærdig, levende og død for ikke at glemme Retfærdighed; er alt sammen oplevelser og erfaringer, som tilskrives Gud, ”det åndelige aspekt”.
……. så de kunne komme i samklang med den filosofi Hebræerne gennem deres mundtlige overleveringer (du ved, den der med ”ved lejrbålets skær”, hvor alle gode og spændende historier blev fortalt) og den kulturelle og religiøse filosofi andre nationer og folkeslag havde stykket sammen til en helhed, som kunne nedskrives og gengives til senere tiders ”Guds forståelse og opbyggelse”.
___________________________________________
Moses filosofi og ”inspiration” byggede på en anden virkelighed end så mange andres og åbenbart har de fundet noget virkeligt konkret der samstemmede med tanker og følelser og så ”det spirituelle”. Faktisk hvad vi kan kalde eksistentialisme.
_______________________________________
Afa:
Og dermed mener du, der ikke er tale om Bibelens 1. Messias profeti.?
________________________
Jo, på en måde, men det er jo alt sammen noget der erfares og inspireres og nedskrives i tro, håb og forventing.
Vi læser Bibelen, som de skrev og berettede de beretninger vi læser, men vi (ikke jeg) fornægter Jøderne og mener, at have overtaget deres Gud og nu gider Gud ikke Jøderne mere.
Derfor skrev jeg som jeg gjorde.
Jeg siger overhovedet ikke, at Bibelens beretning er forkert, men den betyder andre ting end en begivenhed der skulle indtræffe 3.500 år senere, som ikke en kæft havde noget at bruge til i forløbet.
____________________________________
Afa:
Angående kvindens afkom forstår jeg, du mener det er dig og mig. Og selvfølgelig også alle andre mennesker ...
_______________________
Ja, det mener jeg.

I kampen om det godt vs. det onde, som der nu er sat navne og årsag på er forløbet altså, at mennesker kommer ikke op af jorden af sig selv og der bliver så flere og flere af dem.
_________________________________________
Afa:
Jeg forstår du mener: "Menneskets kamp mellem "det gode" og "det onde" har fået navne som Gud og Satan".
____________________
Nej, et mener jeg ikke. Det gode vs. det onde handler om indlæring. Det gode er hvad vi har erfaret som Godt og det onde er hvad vi har erfaret det onde er, men der ligger bestemt en spiritual observans til erfaringerne.
Der udviklede sig en meget forfinet lov af Hammurabi, som nærkest er en forløber for Moses lov.
Så folk var temmelig godt moralsk orienteret dengang.
______________________________________________________
Afa:
Og du tror ikke på en jordisk opstandelse, men at menneskeliv kommer ved at kvinder føder.
_________________________________
en jordisk opstandelse? Der var mange der fik en jordisk opstandelse iflg. Bibelens beretninger og Jesus selv oprejste flere fra de døde, men det fremtidige håb i henhold til Bibelen er; evigt liv i Paradis i Himmelen (og ikke på Jorden)og det er der ingen diskussion om.
Det star ordret.
____________________________________

Afa:
Min erfaring er det kan volde lidt koks mennesker imellem når Bibelen og dens indhold skal drøftes.
For hvad tales der om?
Forståelsen af ordets/beretningernes betydning, eller er det man udtrykker ens egen personlig tro?
____________________________
Ja, det er korrekt, men jeg mener, at mennesker godt kan acceptere hinandens erkendelser og være lige gode venner af den grund.
Derfor viser jeg de videoer jeg gør for at forklare, at det meste der menes, siges og man tror på; opsumeres i Jesu Ord.
Derfor læser jeg også Bibelen som den er og anerkender alle tanker vedr. profetier, men de skal forstås balæns.
Livet leves forlæns, men forstås baglæns.
http://www.youtube.com/watch?v=_wNHXl6sQOI http://www.youtube.com/watch?v=U6EFic4A1oc
Platoon
tilføjet af

1 Mosebog 3:15 ...

ftg skrev:
Bibelen siger om Jesus Kristus
at enhver som TROR på ham ikke skal fortabes, men have evigt liv, og at der ikke er frelse i nogen anden, men det jeg gerne ville fortælle er at Gud traf beslutning om at frelse menneskeheden straks efter syndefaldet, og det er denne beslutning der står nedskrevet i 1 Mosebog 3:15. Gradvist bliver det så åbenbaret hvordan Gud gennemfører sin hensigt.
Med venlig hilsen, ftg.


🙂
Tak for dit svar ftg.
tilføjet af

Nøglen til Bibelen ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759821
Link til indlæg som jeg besvarer.

Sand kristen skrev:
[quote]Læg mærke til, du ikke får noget klart svar fra den du egentligt stillede spørgsmålet til.
Det burde være et vink med en vognstang. [/quote]
😃
Skriver du jeg er dum/tungnem? 🙂
:
Det er da rigtigt, jeg ikke fik svar på mit spørgsmål.
Nu kan man jo ikke forlange, syntes jeg, at når man stiller et andet menneske et spørgsmål, at så kender de svaret.


jo, når de påstår de gør!
Jeg tror ikke du er tungnem.
tilføjet af

DET LOVEDE AFKOM.

ftg skrev:
"Nu blev løfterne udtalt til Abraham og til hans afkom. Der siges ikke: „Og til dine efterkommere,“ som når der er mange, men, som når der er én: „Og til dit afkom,“ som er Kristus." (Galaterne 3:16)
Med venlig hilsen, ftg.


[f]
Hej ftg.
Tak for dit svar, som jeg faktisk har overset og først nu bliver opmærksom på.
:
Det er rigtigt Galaterne 3:16 taler om Jesus som afkommet.
Det havde jeg glemt. 🙂
tilføjet af

Spørgsmål ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2759839
Link til indlæg som jeg besvarer.

[f]
Tak for dit svar Platoon.
:
Jeg skrev:
Og du tror ikke på en jordisk opstandelse, men at menneskeliv kommer ved at kvinder føder.
[/quote]

Du skrev:
[quote]en jordisk opstandelse? Der var mange der fik en jordisk opstandelse iflg. Bibelens beretninger og Jesus selv oprejste flere fra de døde, men det fremtidige håb i henhold til Bibelen er; evigt liv i Paradis i Himmelen (og ikke på Jorden)og det er der ingen diskussion om.
Det star ordret.


SPØRGSMÅL:
Hvor står det ordret, der kun er en opstandelse til himmelsk liv i Bibelen?
tilføjet af

Spørgsmål ...

Afa. SPØRGSMÅL:
Hvor står det ordret, der kun er en opstandelse til himmelsk liv i Bibelen?
_________________________________________________________
Svar:
Et er svært at svare på, fordi vi har alle forskellige ”motiveringer”, forestillinger og drømme desangående.
Vi bliver nød til at tænke på, at Israelitterne, som jeg har forklaret; hvorledes deres kultur og spirituelle orientering i forholdet til de omkringboende folkeslag udviklede deres religion og lovkodeks, men også forestillingen om Paradis, som beretningen om Eden og Adam og Eva sondrede i deres kulturhistorie; i virkeligheden forsøgte at give svar på livets store spørgsmål; ”hvem er vi, hvor kommer vi fra, hvorfor er vi her og hvad med bag efter”; naturligt orienterede sig om planeten Jorden.
Ingen kærede sig om at fortsætte evigheden i Himmelen eller at Paradis skulle være i Himmelen trods det, at de så både mennesker og dyr døde.
De egenskaber samt menneskets egenart; ”skabt i Guds billede”, afstedkom følelser så som kærlighed, godhed, tilgivelse, spekulationer over tilværelsen; frygt og bæven, tro og håb samt en naturlig moral der nu var krydret med følelser og tanker om ”hvad der var godt og ondt”.
Lige som Gud bekræftede, at ”Slangen” havde ret i sin udtalelse, den første ”sandhed”; at nu var mennesket blevet som Gud og de ”himmelske” til, at kende forskel på godt og ondt”.
Den kendsgerning, at planeten Jorden i sit solsystem og de koder der i Energien udtryktes i Atomer og manifesterede sig fysisk som vi selv kender det; en overflod af skønhed og glæde, som mennesket alene er i stand til at opleve og forbinde med vore følelser og afhængighed i ord, handling, tanker og følelser rettet mod hinanden (og vrede og ondskab også) var naturligvis rettet mod Jordens sfærde.
Vor korte levetid, alt taget i betragtning; det naturlige forløb, men også sygdom og dødelige ulykker og det efterfølgenda savn, nærede naturligvis drømmen om en genkomst hertil igen og igen for evigt; tænkte man, troede man og drømte man og håbede man på.
Imidlertid (som jeg også har skrevet) begyndte tankerne om ”Himmelen”, Gud og ”hvad med efter døden”, at indfinde sig også i de Bibelske beretninger, Israelitterne og Jødernes Hellige Bog vi betegner Bibelen, som vi også er kommet til tro på og Jødernes Gud såvel.
Nu spørger du (undskyld den lange redegørelse, men det er min stil) ”Hvor står det ordret, der kun er en opstandelse til himmelsk liv i Bibelen? ”
Svar:
I betragtning af, at planeten Jorden, der kun eksistere grundet Solen ved vi, at det er ikke en evig virkelighed.
Som med alle andre stjerner vil vor Sol også en dag uddø (om mange milliarder år), så med mindre vi har fundet en anden planet hvortil vi kan rejse og jeg tænker ikke på en rejse i atomar tilstand, hvor koderne efterfølgende skal ”lukke sig op”, som det skete på denne planet; så vil alt på denne planet forsvinde engang laaaangt ud i fremtiden.
"Nu erkender vi stykkevis" og derfor kan ingen af os fastslå med nøjagtighed hvad fremtiden vil bringe lige så lidt som Israelitterne / Jøderne kunne vide det vi ved om evigheden om ”efterlivet”, som vi har fået viden om af Jesus.
_________________________________________________
Hvis jeg skal give dig et konkret svar, sådan lige her og nu og kun ud fra de Bibelske ord så vil jeg (igen) henvise til 1. Korinterbrev kap. 15.
Her angives ”håbet” for fremtiden og der er ikke noget at tage fejl af. Her fortælles om Adam og om Jesus.
Adam, i sit væsen, udtrykt i det billede vi også er udtrykt i, det fysiske atomare legeme, her betegnet for ”det forkrænkelige”..
På den anden side beskrives også ”den Himmelske”, altså Jesus udtrykt i ”både og”, men efterfølgende i sit ”Himmelske legeme” her kladet ”det uforkrænkelige”.
Efterfølgende forklares, at som vi har båret ”den Jordiskes billede, altså Adam”, således skal vi efterfølgende også ”bære ”den Himmelskes billede”.

Altså, vi skal forvandles, står det klart og tydeligt og der gives så ingen anden mulighed.
Nu kunne man indvende, at Jehovas Vidner påstår 2 forskellige væresteder, men det er deres sekteriske fortolkning der mere stemmer overens med Jordiske tanker og ikke med Guds åbenbarede tanker for vor fremtid.
Hvis man som dem forestiller sig, at ”det himmelske” ikke har med os alle at gøre, men kun nogle, så tager de fejl.
I Johannes Åbenbaringen kap. 7 står der klart og tydeligt, at de der kommer fra Israels 12 stammer, altså det antal der tager imod Jesus ( et fiktivt tal der benævnes 144.000) står foran Guds trone i Himmelen og tilbeder sammen med ”den store skare” af mennesker der ikke har et Jødisk tilhørsforhold, men har taget imod Jødernes Gud JHVH, som vi Kristne forklare har åbenbaret sig i mennesket Jesus (for vor skyld), de står nøjagtig samme sted, nemlig i Himmelen sammen med det antal Jøder / Israelitter der har taget imod Jesus.
Bibelen tilkendegiver, at Gud ønsker alles frelse, med tryk på alle. Det er Bibelens ord nøjagtig.
Vi ved ikke mere end det jeg her har skrevet til dig. Ikke et eneste ord mere. Det er til gengæld ikke mine ord, men ord fra Bibelen.
Hvis du vil tro det, kan du også fortsætte dit liv i evigheden, som Gud vil og det vil Gud. Vi Kristne tror det og bekender det og vort liv drejer sig om denne troslære.
Det giver mening, det giver håb og det giver fred i hjertet og især mening med livet og døden. Kampen mellem det gode og det og det onde kan kun vindes ”politisk”. (hvis du forstår hvad jeg mener)
Derfor viser jeg altid hvorledes vi Kristne kæmper ved lovsang, tilbedelse og bønner. Der findes inbgen anden vej. Det betyder, at det Jesus lovede; Helligånden er en gave tilenhver af os så længe der er mennesker til og vil tage imod.
Det slutter tilgengæld aldrig. http://www.youtube.com/watch?v=pV4A3FJrbt4
Som kontrast vil jeg lige vise dig et glimt af hvad jeg betegner for ”det onde” (og det skal tages helt bogstaveligt, selv om der i dag er større "kulturel" valgfrihed end engang).
http://www.youtube.com/watch?v=aigjgeaJf8U
http://www.youtube.com/watch?v=NqEp0PL6_ro
(det kalder man så musik, men det har intet med musik at gøre, kun dæmonisk støj). Det vil føre til en undergang hvorimod det jeg først viste dig, den Kristne kultur boom vil give evigt liv, fred og glæde.
Platoon
tilføjet af

Spørgsmål ...

Hej Platoon - tak for dit indlæg [f]
Du skrev:

Hvis jeg skal give dig et konkret svar, sådan lige her og nu og kun ud fra de Bibelske ord så vil jeg (igen) henvise til 1. Korinterbrev kap. 15.
Her angives ”håbet” for fremtiden og der er ikke noget at tage fejl af. Her fortælles om Adam og om Jesus.
Adam, i sit væsen, udtrykt i det billede vi også er udtrykt i, det fysiske atomare legeme, her betegnet for ”det forkrænkelige”..
På den anden side beskrives også ”den Himmelske”, altså Jesus udtrykt i ”både og”, men efterfølgende i sit ”Himmelske legeme” her kladet ”det uforkrænkelige”.
Efterfølgende forklares, at som vi har båret ”den Jordiskes billede, altså Adam”, således skal vi efterfølgende også ”bære ”den Himmelskes billede”.
Altså, vi skal forvandles, står det klart og tydeligt og der gives så ingen anden mulighed.
Nu kunne man indvende, at Jehovas Vidner påstår 2 forskellige væresteder, men det er deres sekteriske fortolkning der mere stemmer overens med Jordiske tanker og ikke med Guds åbenbarede tanker for vor fremtid.
Hvis man som dem forestiller sig, at ”det himmelske” ikke har med os alle at gøre, men kun nogle, så tager de fejl.
I Johannes Åbenbaringen kap. 7 står der klart og tydeligt, at de der kommer fra Israels 12 stammer, altså det antal der tager imod Jesus ( et fiktivt tal der benævnes 144.000) står foran Guds trone i Himmelen og tilbeder sammen med ”den store skare” af mennesker der ikke har et Jødisk tilhørsforhold, men har taget imod Jødernes Gud JHVH, som vi Kristne forklare har åbenbaret sig i mennesket Jesus (for vor skyld), de står nøjagtig samme sted, nemlig i Himmelen sammen med det antal Jøder / Israelitter der har taget imod Jesus.
Bibelen tilkendegiver, at Gud ønsker alles frelse, med tryk på alle. Det er Bibelens ord nøjagtig.
Vi ved ikke mere end det jeg her har skrevet til dig. Ikke et eneste ord mere. Det er til gengæld ikke mine ord, men ord fra Bibelen.
Hvis du vil tro det, kan du også fortsætte dit liv i evigheden, som Gud vil og det vil Gud. Vi Kristne tror det og bekender det og vort liv drejer sig om denne troslære.
Det giver mening, det giver håb og det giver fred i hjertet og især mening med livet og døden. Kampen mellem det gode og det og det onde kan kun vindes ”politisk”. (hvis du forstår hvad jeg mener)
Derfor viser jeg altid hvorledes vi Kristne kæmper ved lovsang, tilbedelse og bønner. Der findes inbgen anden vej. Det betyder, at det Jesus lovede; Helligånden er en gave tilenhver af os så længe der er mennesker til og vil tage imod.
Det slutter tilgengæld aldrig. http://www.youtube.com/watch?v=pV4A3FJrbt4
Som kontrast vil jeg lige vise dig et glimt af hvad jeg betegner for ”det onde” (og det skal tages helt bogstaveligt, selv om der i dag er større "kulturel" valgfrihed end engang).
http://www.youtube.com/watch?v=aigjgeaJf8U
http://www.youtube.com/watch?v=NqEp0PL6_ro
(det kalder man så musik, men det har intet med musik at gøre, kun dæmonisk støj). Det vil føre til en undergang hvorimod det jeg først viste dig, den Kristne kultur boom vil give evigt liv, fred og glæde.
Platoon

Jeg vil gerne tilføje - jeg tror ikke på, at nogen får en opstandelse til at leve i tusindårsriget - på jorden.

Når Jesus kommer i skyerne, og henter sine hjem (bortrykkelsen) Lukas.17

v30 På samme måde skal det være den dag, da Menneskesønnen åbenbares.
v31 Den, som den dag er oppe på taget og har sine ting nede i huset, skal ikke gå ned og hente dem, og lige så lidt skal den, der er ude på marken, vende hjem igen.
v32 Husk på Lots hustru! v33 Den, der søger at redde sit liv, skal miste det, men den, der mister det, skal vinde det.
v34 Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.
v35 To kvinder skal male på den samme kværn; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage. v36 To mænd skal være ude på marken; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.«
Det omtales også her 1.Kor.B.15 :
v51 Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles.

v53 For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. v54 Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:
Døden er opslugt og besejret.
v55 Død, hvor er din sejr?
Død, hvor er din brod?
Og her 1.Thes.B.4
v15 For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede.
v16 For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først.
v17 Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. v18 Trøst derfor hinanden med disse ord.
Men de som IKKE er døde i Kristus :
De tusind år
v5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse. v6 Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over Johs.Åb.20
Så det vil sige... de som lever, når Jesus kommer igen, men ikke lever med Kristus - går ind i tusindårsriget på jorden, de som lever med Kristus, kommer med ham i skyerne.
Efter tusindårsriget, kommer verdensdommen, hvor de som ikke kom med Jesus, vil opstå til dom.
Efter dommen, kommer Johs.Åb.21

Den nye himmel og den nye jord
v1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. v2 Og den hellige by, det ny Jerusalem, så jeg komme ned fra himlen fra Gud, rede som en brud, der er smykket for sin brudgom. v3 Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige:
Nu er Guds bolig hos menneskene,
han vil bo hos dem,
og de skal være hans folk,
og Gud vil selv være hos dem.
v4 Han vil tørre hver tåre af deres øjne,
og døden skal ikke være mere,
ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.
Thi det, der var før, er forsvundet.

v5 Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!« Og han sagde: »Skriv! For disse ord er troværdige og sande.« v6 Og han sagde til mig: »Det er sket. Jeg er Alfa og Omega, begyndelsen og enden. Den, der tørster, vil jeg give af kilden med livets vand for intet. v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.
v8 Men de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne skal få deres lod i søen, der brænder med ild og svovl; det er den anden død
__________
Til den tid, vil der ikke være nogen på jorden og nogen i himlen.
tilføjet af

Spørgsmål ...

Hej Lyjse,
Tak for Bibel ordene. Som "dengang" i hele forløbet indtil Jesus Kristus, levede mani forventning.
Sådan er det også for vort vedkommende. Vi forstår "stykvis".
Platoon
tilføjet af

Spørgsmål ... og svar ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759057-1-mosebog-315-#2760141
Link til indlæg som jeg besvarer.

Tak for svar Platoon.
Jeg havde regnet med et noget mere kortfattet svar, når du skrev: "det er der ingen diskussion om" ... samt "det står ordret."..
en jordisk opstandelse? Der var mange der fik en jordisk opstandelse iflg. Bibelens beretninger og Jesus selv oprejste flere fra de døde, men det fremtidige håb i henhold til Bibelen er; evigt liv i Paradis i Himmelen (og ikke på Jorden)og det er der ingen diskussion om.
Det star ordret.

Fed skrift min markering.

:

Dit indlæg bevirker at tanken "det hele kan være lige meget" fylder mig.
:
Jeg vil læse op på 1. Korinther 15 og Johannes 7 som du har lagt, selv om jeg pt. føler det virker nytteløst.
Alt godt til dig.
tilføjet af

Mener du en opstandelse - til at leve på jorden ?

Hej Afa
Jeg tror ikke på, at nogen får en opstandelse til at leve i tusindårsriget - på jorden.


Når Jesus kommer i skyerne, og henter sine hjem (bortrykkelsen) Lukas.17

v30 På samme måde skal det være den dag, da Menneskesønnen åbenbares.
v31 Den, som den dag er oppe på taget og har sine ting nede i huset, skal ikke gå ned og hente dem, og lige så lidt skal den, der er ude på marken, vende hjem igen.
v32 Husk på Lots hustru! v33 Den, der søger at redde sit liv, skal miste det, men den, der mister det, skal vinde det.
v34 Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.
v35 To kvinder skal male på den samme kværn; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage. v36 To mænd skal være ude på marken; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage.«
Det omtales også her 1.Kor.B.15 :
v51 Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, v52 i ét nu, på et øjeblik, ved den sidste basun; for basunen skal lyde, og de døde skal opstå som uforgængelige, og vi skal forvandles.

v53 For dette forgængelige skal iklædes uforgængelighed, og dette dødelige skal iklædes udødelighed. v54 Og når dette forgængelige har iklædt sig uforgængelighed og dette dødelige iklædt sig udødelighed, da vil det ord, der er skrevet, være opfyldt:
Døden er opslugt og besejret.
v55 Død, hvor er din sejr?
Død, hvor er din brod?
Og her 1.Thes.B.4
v15 For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede.
v16 For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først.
v17 Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. v18 Trøst derfor hinanden med disse ord.
Men de som IKKE er døde i Kristus :
De tusind år
v5 De andre døde kom ikke til live, før de tusind år var omme. Det er den første opstandelse. v6 Salig og hellig er den, der har del i den første opstandelse; dem har den anden død ingen magt over Johs.Åb.20
Så det vil sige... de som lever, når Jesus kommer igen, men ikke lever med Kristus - går ind i tusindårsriget på jorden, de som lever med Kristus, kommer med ham i skyerne.
Efter tusindårsriget, kommer verdensdommen, hvor de som ikke kom med Jesus, vil opstå til dom.
Efter dommen, kommer Johs.Åb.21

Den nye himmel og den nye jord
v1 Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord forsvandt, og havet findes ikke mere. v2 Og den hellige by, det ny Jerusalem, så jeg komme ned fra himlen fra Gud, rede som en brud, der er smykket for sin brudgom. v3 Og jeg hørte en høj røst fra tronen sige:
Nu er Guds bolig hos menneskene,
han vil bo hos dem,
og de skal være hans folk,
og Gud vil selv være hos dem.
v4 Han vil tørre hver tåre af deres øjne,
og døden skal ikke være mere,
ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.
Thi det, der var før, er forsvundet.

v5 Og han, der sidder på tronen, sagde: »Se, jeg gør alting nyt!« Og han sagde: »Skriv! For disse ord er troværdige og sande.« v6 Og han sagde til mig: »Det er sket. Jeg er Alfa og Omega, begyndelsen og enden. Den, der tørster, vil jeg give af kilden med livets vand for intet. v7 Den, der sejrer, skal arve dette, og jeg vil være hans Gud, og han skal være min søn.
v8 Men de feje og troløse og afskyelige og morderne og de utugtige og troldmændene og afgudsdyrkerne og alle løgnerne skal få deres lod i søen, der brænder med ild og svovl; det er den anden død
__________
Til den tid, vil der ikke være nogen på jorden - og nogen i himlen - alle frelste vil leve sammen med Jesus til den tid.
Hvor jehovas vidne så har tænkt at opholde sig, er lidt af en gåde.. 😕 de vil jo ikke se Jesus..
tilføjet af

Mener du en opstandelse - til at leve på jorden ?

Salme 37:29
De retfærdige tager jorden i besiddelse,
og de skal bo for evigt på den.
tilføjet af

Mener du en opstandelse - til at leve på jorden ?

Salme 37:29
De retfærdige tager jorden i besiddelse,
og de skal bo for evigt på den.


v29 De retfærdige skal få landet i arv og eje
og bo i det til evig tid.

På den nye jord sammen med Jesus.

Nu er Guds bolig hos menneskene,
han vil bo hos dem,

og de skal være hans folk,
og Gud vil selv være hos dem.
v4 Han vil tørre hver tåre af deres øjne,
og døden skal ikke være mere,
ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.
Thi det, der var før, er forsvundet.
tilføjet af

Man må sig forundre, Manden ved han ikke følger

[:|]
. . . "Guds Hellige Kristne Skrifter" - Det ved vi alene fordi han konsekvent nægter at bære bevis for hvad det er for "Skrifter" han følger, gjorde han det, var det jo ikke et problem, men både ham og ftg vil/kan ikke bevise validiteten af deres påstande, ligesom det også kniber med beviserne for hvilke "første Kristne" de praler med at går i fodsporene af.
Man kan jo så kun gætte på hvorfor de ikke ønsker at nogen skal vide baggrunden for deres Tro!
jalmar

[/quote]
[quote="lyjse" post=2760249][quote="sand kristen" post=2760239]Mener du en opstandelse - til at leve på jorden ?
Salme 37:29
De retfærdige tager jorden i besiddelse,
og de skal bo for evigt på den.
[/quote]

v29 De retfærdige skal få landet i arv og eje
og bo i det til evig tid.

På den nye jord sammen med Jesus.

Nu er Guds bolig hos menneskene,
han vil bo hos dem,

og de skal være hans folk,
og Gud vil selv være hos dem.
v4 Han vil tørre hver tåre af deres øjne,
og døden skal ikke være mere,
ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.
Thi det, der var før, er forsvundet.
tilføjet af

1. Mosebog 3:15 ...

................. Det er et bud på, hvorfor slangen ikke har ben,....................[/quote]
Hvorfor slangen ikke har ben er der naturhistoriske forklaringer på. Ingen grund til at indblande sagesløse højere magter i det. Ellers understøt påstanden.
[quote].............. og hvorfor det er så slemt at blive bidt af en slange - [/quote]
Fordi nogle af dem er giftige. Det forklares gennem selektion over årmillioner. Bevis at der er højere magter involveret.
[quote]og så er det en tilladelse til at slå slanger ihjel.

Øh, hugormen har været fredet i DK siden 1981.
tilføjet af

Spørgsmål ... og svar ...

Hej afa,
Ja, og jeg vil også vise dig det. Du måtte bare lige have hele baggrunden for at værdsætte det.
Det står ordret.
Fed skrift min markering.
Dit indlæg bevirker at tanken "det hele kan være lige meget" fylder mig.
Jeg vil læse op på 1. Korinther 15 og Johannes 7 som du har lagt, selv om jeg pt. føler det virker nytteløst.
Alt godt til dig. (afa)
________________________________________________________________
Ordret:
1. Korinterbrev kap. 15:
35 Men man vil sige: "Hvorledes oprejses de døde? hvad Slags Legeme komme de med?" 36 Du Dåre! det, som du sår, bliver ikke levendegjort, dersom det ikke dør. 37 Og hvad du end sår, da sår du ikke det Legeme, der skal vorde, men et nøgent Korn, være sig af Hvede eller af anden Art. 38 Men Gud giver det et Legeme, således som han har villet, og hver Sædart sit eget Legeme.
39 Ikke alt Kød er det samme Kød, men eet er Menneskers, et andet Kvægs Kød, et andet Fugles Kød, et andet Fisks. 40 Og der er himmelske Legemer og jordiske Legemer; men een er de himmelskes Herlighed, en anden de jordiskes.41 Een er Solens Glans og en anden Månens Glans og en anden Stjernernes Glans; thi den ene Stjerne er forskellig fra den anden i Glans.
42 Således er det også med de dødes Opstandelse:
det såes i Forkrænkelighed, det oprejses i Uforkrænkelighed;
43 det såes i Vanære, det oprejses i Herlighed; det såes i Skrøbelighed, det oprejses i Kraft;
44 der såes et sjæleligt Legeme, der oprejses et åndeligt Legeme.
Når der gives et sjæleligt Legeme, gives der også et åndeligt. 45 Således er der også skrevet: "Det første Menneske, Adam, blev til en levende Sjæl;"den sidste Adam blev til en levendegørende Ånd.
46 Men det åndelige er ikke det første, men det sjælelige; derefter det åndelige. 47 Det første Menneske var af Jord, jordisk; det andet Menneske er fra Himmelen.

48 Sådan som den jordiske var, sådanne ere også de jordiske; og sådan som den himmelske er, sådanne ere også de himmelske.
49 Og ligesom vi have båret den jordiskes Billede, således skulle vi også bære den himmelskes Billede!
50 Men dette siger jeg, Brødre! at Kød og Blod kan ikke arve Guds Rige, ej heller arver Forkrænkeligheden Uforkrænkeligheden.

51 Se, jeg siger eder en Hemmelighed: Alle skulle vi ikke hensove, men vi skulle alle forvandles
52 i et Nu, i et Øjeblik, ved den sidste Basun; thi Basunen skal lyde, og de døde skulle oprejses uforkrænkelige, og vi skulle forvandles.
53 Thi dette forkrænkelige må iføre sig Uforkrænkelighed, og dette dødelige iføre sig Udødelighed.
54 Men når dette forkrænkelige har iført sig Uforkrænkelighed, og dette dødelige har iført sig Udødelighed, da skal det Ord opfyldes, som er skrevet:
"Døden er opslugt til Sejr." 55 "Død, hvor er din Sejr? Død, hvor er din Brod?" 56 Men Dødens Brod er Synden, og Syndens Kraft er Loven. 57 Men Gud ske Tak, som giver os Sejren ved vor Herre Jesus Kristus!
58 Derfor, mine elskede Brødre! bliver faste, urokkelige, altid rige i Herrens Gerning, vidende, at eders Arbejde er ikke forgæves i Herren.
Citat slut.
_______________________________________

Johannes Åbenbaringen kap. 7
derefter så jeg fire Engle stå på Jordens fire Hjørner; de holdt ordens fire Vinde; for at ingen Vind skulde blæse over Jorden, ej heller over Havet, ej heller over noget Træ. 2 Og jeg så en anden Engel stige op fra Solens Opgang med den levende Guds Segl; og han råbte med høj Røst til de fire Engle, hvem det var givet at skade Jorden og Havet, og sagde:
3 Skader ikke Jorden, ej heller Havet, ej heller Træerne, førend vi have beseglet vor Guds Tjenere på deres Pander.
4 Og jeg hørte Tallet på de beseglede, hundrede og fire og fyrretyve Tusinde beseglede af alle Israels Børns Stammer:
5 af Judas Stamme tolv Tusinde beseglede, af Rubens Stamme tolv Tusinde, af Gads Stamme tolv Tusinde, 6 af Asers Stamme tolv Tusinde, af Nafthalis Stamme tolv Tusinde, af Manasses Stamme tolv Tusinde, 7 af Simeons Stamme tolv Tusinde, af Levis Stamme tolv Tusinde, af Issakars Stamme tolv Tusinde 8 af Sebulons Stamme tolv Tusinde, af Josefs Stamme tolv Tusinde og af Benjamins Stamme tolv Tusinde beseglede.
9 Derefter så jeg, og se en stor Skare, som ingen kunde tælle, af alle Folkeslag og Stammer og Folk og Tungemål, som stod for Tronen og for Lammet, iførte lange, hvide Klæder og med Palmegrene i deres Hænder; 10 og de råbte med høj Røst og sagde: Frelsen tilhører vor Gud, som sidder på Tronen, og Lammet!
11 Og alle Englene stode rundt om Tronen og om de Ældste og om de fire Væsener og faldt ned for Tronen på deres Ansigt og tilbade Gud og sagde:
12 Amen! Velsignelsen og Prisen og Visdommen og Taksigelsen og Æren og Kraften og Styrken tilhører vor Gud i Evighedernes Evigheder! Amen.
13 Og en af de Ældste tog til Orde og sagde til mig: Disse, som ere iførte de lange, hvide Klæder, hvem ere de? og hvorfra ere de komne?
14 Og jeg sagde til ham: Min Herre! du ved det.
Og han sagde til mig: Det er dem, som komme ud af den store Trængsel, og de have tvættet deres Klæder og gjort dem hvide i Lammets Blod.
15 Derfor ere de foran Guds Trone og tjene ham Dag og Nat i hans Tempel; og han, som sidder på Tronen, skal opslå sit Telt over dem. 16 De skulle ikke hungre mere, ej heller tørste mere, ej heller skal Solen eller nogen Hede falde på dem. 17 Thi Lammet, som er midt for Tronen, skal vogte dem og lede dem til Livets Vandkilder; og Gud skal aftørre hver Tåre af deres Øjne.
Citat slut.
Platoon
tilføjet af

Man må sig forundre, Manden ved han ikke følger

"jalmar" post=2760274][:|]
. . . "Guds Hellige Kristne Skrifter" - Det ved vi alene fordi han konsekvent nægter at bære bevis for hvad det er for "Skrifter" han følger, gjorde han det, var det jo ikke et problem, men både ham og ftg vil/kan ikke bevise validiteten af deres påstande, ligesom det også kniber med beviserne for hvilke "første Kristne" de praler med at går i fodsporene af.
Man kan jo så kun gætte på hvorfor de ikke ønsker at nogen skal vide baggrunden for deres Tro!
jalmar[/quote]


Hej Jalmar 🙂
Jv løber som om, det var Satan der var efter dem, hver eneste gang vi lægger sandhederne frem.
I de sidste dage, er det meget tydeligt, at de har travlt med, at flytte fokus, og få åbnet nye tråde..
Der er Slaves tråd [quote] Nu ligger ikke kun det norske afdelingskontor ude for salg, men også det svenske:
http://www.objektvision.se/Beskriv/130042786[/quote]
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759831-nye-velsignelser
Vi har Carlos :
[quote]
I tror det er løgn. Først bliver hun voldtaget og derefter udstødt for at være blevet voldtaget af en ældstesøn.
http://youtu.be/9ZS86DFZBg8[/quote]

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759536-jv-teenager-voldtaget-og-udstodt
Jeg har en tråd om jehovas vidners engeldyrkelse som blev foreslået :
"Eller måske det er bedre at oprette en ny tråd til det. (?)"

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759375-engledyrkelse--mikael
Og deres nye "bibeloversættelse" hvor du lagde dette:
[quote]Brev fra Det Styrende råd
http://savedfromthewatchtower.blogspot.dk/search?updated-min=2013-01-01T00:00:00-05:00&updated-max=2014-01-01T00:00:00-05:00&max-results=7[/quote]
Og du lagde dette :
:[quote]den første var at indskrive jehovas navn i NT og nu har "The Governing Body" indskrevet sig selv i den ny 2013 udgave af NWT - Det er de selvfølgelig i deres gode ret til, men det sender NWT fra hylden med lidet troværdige til hylden absolut utroværdig Bibelsk indhold og sender den nu op på plattenslagernes hylde.
[img]http://1.bp.blogspot.com/-tTrn3E2Exhs/UlNNd_HQqbI/AAAAAAAAAGw/QtLim118aB4/s400/ACTS2013GOVBOD.PNG[/img]
Jeg håber ovenstående får så mange som muligt til at tænke over deres tiltro til "The Governing Body"!

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2759375-engledyrkelse--mikael/2760278
Men jv er "tavse som graven" - eller skal jeg kalde det som "afgrunden" [(:]
tilføjet af

Spørgsmål ... og svar ...

Hej Platoon - du skrev:
4 Og jeg hørte Tallet på de beseglede, hundrede og fire og fyrretyve Tusinde beseglede af alle Israels Børns Stammer:
5 af Judas Stamme tolv Tusinde beseglede, af Rubens Stamme tolv Tusinde, af Gads Stamme tolv Tusinde, 6 af Asers Stamme tolv Tusinde, af Nafthalis Stamme tolv Tusinde, af Manasses Stamme tolv Tusinde, 7 af Simeons Stamme tolv Tusinde, af Levis Stamme tolv Tusinde, af Issakars Stamme tolv Tusinde 8 af Sebulons Stamme tolv Tusinde, af Josefs Stamme tolv Tusinde og af Benjamins Stamme tolv Tusinde beseglede.
9 Derefter så jeg, og se en stor Skare, som ingen kunde tælle, af alle Folkeslag og Stammer og Folk og Tungemål, som stod for Tronen og for Lammet, iførte lange, hvide Klæder og med Palmegrene i deres Hænder; 10 og de råbte med høj Røst og sagde: Frelsen tilhører vor Gud, som sidder på Tronen, og Lammet!
11 Og alle Englene stode rundt om Tronen og om de Ældste og om de fire Væsener og faldt ned for Tronen på deres Ansigt og tilbade Gud og sagde:
12 Amen! Velsignelsen og Prisen og Visdommen og Taksigelsen og Æren og Kraften og Styrken tilhører vor Gud i Evighedernes Evigheder! Amen.
13 Og en af de Ældste tog til Orde og sagde til mig: Disse, som ere iførte de lange, hvide Klæder, hvem ere de? og hvorfra ere de komne?
14 Og jeg sagde til ham: Min Herre! du ved det.
Og han sagde til mig: Det er dem, som komme ud af den store Trængsel, og de have tvættet deres Klæder og gjort dem hvide i Lammets Blod.
15 Derfor ere de foran Guds Trone og tjene ham Dag og Nat i hans Tempel; og han, som sidder på Tronen, skal opslå sit Telt over dem. 16 De skulle ikke hungre mere, ej heller tørste mere, ej heller skal Solen eller nogen Hede falde på dem. 17 Thi Lammet, som er midt for Tronen, skal vogte dem og lede dem til Livets Vandkilder; og Gud skal aftørre hver Tåre af deres Øjne.
Citat slut.
Platoon

Jeg kan kun undre mig over, at jv kan få dette til at passe med, at der kun skal 144.000 i himlen [???]
Og endnu værre, at de tror det er jehovas vidner det drejer sig om [???] der står jo også tydeligt, hvem den store skare er, det er dem, som komme ud af den store Trængsel, og de have tvættet deres Klæder og gjort dem hvide i Lammets Blod.
Inden Jesus kommer igen ( bortrykkelsen ) vil der blive en stor trængsel.
v24 Men i de dage efter denne trængsel skal solen formørkes og månen ikke skinne v25 og stjernerne falde ned fra himlen og kræfterne i himlen rystes.
v26 Og da skal de se Menneskesønnen komme i skyerne med megen magt og herlighed. v27 Og da skal han sende englene ud, og han skal samle sine udvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens yderste grænse til himlens yderste grænse.

1.Thes.B.4
v15 For det siger vi jer med et ord af Herren: Vi, der lever og endnu er her, når Herren kommer, skal ikke gå forud for de hensovede.
v16 For Herren selv vil, når befalingen lyder, når ærkeenglen kalder og Guds basun gjalder, stige ned fra himlen, og de, der er døde i Kristus, skal opstå først.
v17 Så skal vi, der lever og endnu er her, rykkes bort i skyerne sammen med dem for at møde Herren i luften, og så skal vi altid være sammen med Herren. v18 Trøst derfor hinanden med disse ord.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.