4tilføjet af

Veje en bil ned?

Er her nogen, der ved noget om "at veje bilen ned"?
Det drejer sig om at jeg har brug for en bil på gule plader - jeg har ikke noget firma eller andet, som berettiger til gule plader.
Jeg har talt med en forhandler om en bil på gule plader, som fortalte mig at hvis man vejer bilen ned, så bliver vægtafgiften væsentlig mindre.
Har tænkt over det og spekulerer så på, hvad i alverden fjerner de fra bilen, for at få den ned til 2000 kg (mener, at det var den vægt, forhandleren nævnte).
Hvis nogen ved præcist hvad det indebærer og hvad man så gør bagefter, når bilen er blevet vejet ned, vil jeg værdsætte enhver oplysning, for jeg må indrømme at for mig lyder det ikke helt lovligt.
På forhånd tak
tilføjet af

Det kan man godt.

Men er vist mest brugt i forbindelse med anhænger/campingvogn. I disse nogle grænsetilfælde hvor en samlet vægt for vogntoget overskrider 3500 Kg, kan man vælge at veje bilen "ned" Man piller altså ikke motoren eller andre ting ud 😉 Man ændrer blot lasteevnen, således at den samlede vægt med last ikke overskrider 3500 KG. Det foretages samtidig med et syn.
Det er nu ikke altid det ændrer ved afgiften 😉 der er grænser for hvor langt man kan nedveje sit køretøj...alt dette afhænger af mærke mm..kontakt motorkontoret eller synshallen så du er sikker.......stol aldrig på en brugtvognsforhandler 😃
Mvh...sjoveren, helt oppe og køre 😃
tilføjet af

Meget enkelt.

Der fjernes ikke noget i bilen, det er kun papirarbejdte som der er tale om.
Hvis den bil som du kikker på har en totalvægt på 2100kg og må laste 800kg, så vejes den ned ved at man , på papiret, fjerner 100kg af lastevnen, så kommer totalvægten ned på de 2000kg.
Det er helt lovligt hvis man overholder nogle regler om hvor meget lastevnen skal være i forhold til totalvægten, det ved forhandleren sikkert alt om.
Overvej meget hvad du gør. Reglerne er blevet lavet om og det afhænger af om du tænker på ny bil eller om hvor gammel en brugt bil er.
Der er også noget med at på en varebil over 2000kg, der betales kun 30% afgift.
Skal sådan en bil vejes ned til de 2000kg, så skal der betales afgift op til 95% af værdien.
Dette skal du få undersøgt, jeg kan altså ikke lige huske hvordan det hænger sammen efter reglerne blev ændret.
Køber du en bil som er registreret 1.gang efter 25 april 2007, så er der ikke meget at spare ved at veje den ned.
Der skal man på alle biler op til 3000kg betale misundelsesafgift på 5040kr om året.
Så der sparer du kun 1330kr på en benzin og 1510kr for en diesel om året.
Er bilen registreret 1.gang mellem 3 juni 1998 og 25 april 2007, så er der meget at spare på vægtafgiften, misundelsafgiften falder fra 5040kr til 900kr om året.
Her spare du så 5470 på benzin og 5650på diesel om året.
En bil fra før 3 juni 1998, den går fri for misundelesafgiften, vægtafgiften er så for en benzin på 2000kg 1810kr, over 2000kg 3140, diesel på 2000kg 2520, over 2000kg 4030kr, alle tal er en årlig afgift.
Som du kan se skal der regnes meget på det, og man skal kende de regler om registreringsafgift, ellers kan det blive så dyrt at der ikke spares noget.
tilføjet af

Tusinde tak

for et godt svar - til begge to.
Jeg har kig på en bil, som blev første gang registreret den 1.5. 2006 - og forhandleren mente at der var en engangsafgift på mellem 5000 og 10000 kr. Det er måske den afgift du taler om her.
Men primært var jeg interesseret i at finde ud af om der overhovedet var nogen der kendte noget til en "nedvejning", fordi jeg ville ikke risikere at gøre noget halvt- eller helt ulovligt, samtidig med at jeg har brug for en gulplade bil, som jeg kan have råd til at holde kørende i nogle år endnu.
Endnu engang tak.
tilføjet af

Et godt link.

Jeg kunne ikke få den oplysning med 5-10.000kr i afgift til at passe, men det ser rigtigt ud når man læser følgende link -
http://www.nedvejning.dk/spoergsmaal-og-svar.aspx
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.