16tilføjet af

pris på montering af hvidevarer

Jeg har købt tørretumbler og komfur af en lokal elektriker. Aftaler mundtligt med ekspedienten at de skal levere det for en pris af 300.- og dertil kommer monteringen. Der møder en elektrikker med lærling op - og de tager tilsammen 1/2 time om at udføre arbejdet. På regningen bliver jeg opkrævet 1 svendetime + 1 lærlingetime + levering + servicevogn ialt godt 1000,- kr ( en montør ville jo kunne klare det på 1 time - og lærlingen var med for at læsse det af fik jeg at vide) hvad gør jeg - regningen skal betales - øv
tilføjet af

Du slutter det

selv til en anden gang... istedet for at betale andre for det. -Det er lige til.
tilføjet af

du skal

klage til firmaet du har bestilt monteringen hos og sige at du kun vil betale for en halv svendetime og ikke for lærlingen.forslå dem,at du vil betale det halve(500 kr)og ikke en krone mere.
tilføjet af

det har jeg gjort

det har jeg gjort - men hun var snerpet - og sagde at sådan gjorde alle - og sådan var det hos dem - og at lærlingen jo også havde lavet noget...
tilføjet af

bagklog

bagklog kan man jo altid være - da jeg købte hvidevarerne fik jeg jo rabat - ( og det vil de åbenbart have inkasseret på regningen) da jeg snakkede med ekspedienten om at selv sørge for installationen - sagde hun at det tager jo ikke lang tid - og at tumbleren kunne tilsluttes en almindelig kontakt ... men det anbefalede elektrikeren ikke - så ville den være langsommere i brug...
tilføjet af

Hvad havde du forestillet dig ?

Har du ikke noget på skrift, kan du hyle eller synge. Lær noget af denne sag og få noget på skrift næste gang.
Lykke til.
tilføjet af

nåh...

så du mener at det er korrekt at opkræve 2 timers arbejde for hvad en håndværker kan gøre på én time??? jeg arbejder selv i servicefag hvor vi tager for hver halve time - og ikke kunne drømme at sætte to på en opgave og så kræve det dobbelte - det mister man jo kun kunder på -
tilføjet af

Jeg mener

at man skal lave sine aftaler på skrift. Gør man ikke det må man betale. I øvrigt er min mening ikke så interessant. Men jeg ved, hvordan bindende aftaler indgås, og at mundtlige aftaler over disken eller hækken ikke er nemme at bevise. Hvem sagde hvad❓Det har jeg aldrig sagt! Jeg troede du mente, nej nej, du lovede det var med i prisen osv, osv. Du er i et servicefag, fint. Jeg har et håndværksfirma, så jeg ved også en smule om den slags. Fra tid til anden oplever jeg også kunder, der ikke vil betale for kørsel "i kører jo lige forbi alligevel" eller "hvorfor skal vi betale for en der står og glor på jorden, han trækker jo kun i hejset 2 gange i timen" osv, osv. De kunder der er mistet på 10 år kan tælles på en hånd. De var nok røget alligevel. Få dog en ordrebekræftelse, hvor det hele står. Var det ikke en vaskemaskine det her drejede sig om❓Den koster vel ca kr 3000 eller mere, det er da en slags penge. Hvorfor ikke få en slutseddel/ordrebekræftelse hvor handlens betingelser, levering, montering, bortkørsel af gammel maskine osv indgår ?
Når alt kommer til alt tror jeg kun det er de allerfærreste firmaer, der skriver for meget på. Jeg tror langt de fleste kan dokumentere deres timeforbrug. Det, der efter min mening er humlen i sådan en sag er, at spørgeren ærgrer sig over, at aftalen ikke var klar nok.
Det kan jeg da godt forstå.Lav aftalen på skrift, vil sælgeren ikke det, så køb tingene et andet sted. Enkelt.
tilføjet af

2 til en mands arbejde

Jeg tror der bliver rodet godt rundt i begreberne. Dette er et spørgsmål om hvorvidt de skal sende to mand ud til en mands arbejde. En mand tager knap en time om arbejdet -2 mand tager 1/2 time hver om jobbet - jeg bliver ialt faktureret for 2 timer - er det svært at forstå at man føler sig bondefanget uanset skriftlige aftaler eller ej? Hvis jeg for en opgave på mit job - vælger jeg da ikke at dele den med min kollega for så at fakturere vores kunde dobbelt - så mister de hurtigt både tillid og respekt...
tilføjet af

læs og forstå

læs mit første indlæg...
tilføjet af

Ikke kun tiden hos kunden...

Jeg er selv håndværker (murersvend) og bliver også af og til sendt på servicearbejde. Skal jeg feks. ud til fru Hansen for at skifte en flise eller 2, skal jeg først have opgaven udleveret fra min formand, samt sørge for jeg har de nødvendige materialer med. Efter opgaven er udført, skal jeg pakke sammen, skrive min timeseddel, med mit navn, kundens adresse, opgavens varighed, samt mængden af de materialer jeg har brugt. Herefter bruger jeg tid på at køre videre til næste opgave.
Det er altså ikke kun tiden som kunden kan se at jeg bruger på at udføre selve opgaven ved at skifte de 2 fliser, som nok også ville tage ca. 1 times tid, men også den tid jeg bruger som kunden jo ikke kan se. Når dagen er omme så skal jeg jo have løn for de 8 timer som jeg har været på arbejde og ikke kun den tid jeg har været hos kunden, ellers ville min arbejdsdag jo lige pludselig være på 16 timer for at jeg reélt kunne få min 8 timers hyre.
Jeg er også forpligtiget til at tage en lærling med, hvis det viser sig at lærlingen kunne lære af opgaven, eller som i dit tilfælde, han kunne være en hjælp til at bære tingene ind og på plads.
Lige hvad leveringen på de 300 kr. indebære, skal jeg ikke kunne sige... om du har betalt 2 gange for leveringen, da du jo også har lønnet lærlingen, eller om leveringen skal forståes som den tid de bruger på at pakke bilen hjemmefra, samt transporten og udpakningen hjemme hos dig.
Jeg tror ikke du kan gøre meget andet ved regningen, end at betale.
tilføjet af

Noget

I den retning ville jeg også sige, men dit indlæg og formulering er meget dækkende. Det kan godt ind i mellem være besværligt, at forklare folk, at vi bruger tid før og, nogen gange efter vi har været hos dem. Der er kun en til at betale....
tilføjet af

korrekt

som du egentlig selv skriver - har jeg jo én gang betalt for at "han gør sig klar og pakker bilen" idet jeg har betalt for leveringen. At han gerne vil oplære en lærling er ok - bare ikke for min regning. Således ville jeg syntes det var ok hvis arbejdet normalt ville have taget to timer - og de så havde udført det på en time... jeg har tidligere haft håndværkere der har opkrævet pr halve time. Hvis jeg havde været bekendt med at jeg skulle betale begge for en time havde de fået lov til at ordne et andet stik jeg skulle have skiftet.
tilføjet af

jeg forstår

udmærket hvad du skriver - men du forstår åbenbart ikke mit "principsag" indlæg. Jo jeg arbejder selv i et job hvor der er spildtid osv... og jeg er reel med hvad jeg kan tillade mig at opkræve, for kunderne vil jeg beholde - det er jo dem vi lever af. Lige nu har alle håndværkere bare så rigeligt at lave så vi skal være super taknemmelige over at de gidder at betjene os almindelige små kunder !!!.
Jeg skal være bedre til at forhøre om hvad jeg skal betale før jeg får en håndværker jeg ikke kender i forvejen til at udføre et stykke arbejde - og iøvrigt ville det være rimeligt når man køber hvidevarer for 10.000, at man blev informeret korrekt omkring minimums pris ved levering og montering - som her i dette tilfælde beløb sig på over 1000,- ikke sært at der bliver lavet en del sort arbejde.
tilføjet af

Hvor misforstår jeg?

Forstår godt dit indlæg, og syntes også mine svar antyder samme. Ellers må du gerne belyse, hvor jeg misforstår?
Men det er vel kun fair at man opkræver for den reelle tid man har brugt på opgaven, også ”spildtid/ekstratid”, og ikke den tid kunden syntes man skulle have brugt, så længe det er på timeløn. Er det et fast tilbud er det noget helt andet, men så tror jeg at de fleste håndværksmestre vil gardere sig mht. prisen, da ingen kender opgavens fuldstændige varighed, før den er afsluttet. Af samme årsag ville jeg personligt ikke be om en fast pris, på så lille en opgave.
Jeg kan godt følge dig mht. det du skriver ” og iøvrigt ville det være rimeligt når man køber hvidevarer for 10.000, at man blev informeret korrekt omkring minimums pris ved levering og montering”, hvis du her mener en ”max” pris det kan beløbe sig til, men her vil de jo også gardere sig, da ingen håndværkere vil kunne leve af at tage for lidt, og som førnævnt, de ikke kender den fuldstændige varighed af opgaven på forhånd. Så vil prisen nok ha´ været den samme.
For ikke langt tid siden, fik jeg udskiftet min gamle olietank, samt givet årlig eftersyn på mit oliefyr ved samme lejlighed. Jeg kontaktede ”OK”s tekniker og bad om fast pris (uden olietanken, da jeg havde købt denne et andet sted)), da jeg mente opgaven var lige til. Han var venlig og forklarede ligeud at det kunne han godt, men jeg skulle regne med at det i så fald højst sandsynligt ville blive dyrere end hvis han ordnede det på timeløn, da han ville være nødt til at tage forbehold for det han ikke på forhånd kan se eller vide, og dermed gardere sig via prisen (hans bud på fast pris, et sted imellem kr. 4.500,-, kr. 5.000,-). Som lægmand på dette område, troede jeg at man havde faste priser på sådan noget, men som han forklarede, variere opgaverne meget ved feks. afstand mellem fyr og tank, huller der skal bores (eller om de gamle huller kan bruges), hvor bøvlet det er at få tanken ind hvor den skulle placeres, tilbehør/materialer der skal bruges osv. Jeg fik det selvfølgelig lavet på timeløn. Den endelige pris med materialer og 3 timer blev herefter kr. 3.865,-.
tilføjet af

Du har ikke misforstået noget.

Men det piner debatøren, at han har dummet sig lidt.Det gør man jo af og til, også jeg. Jeg tror du kan argumentere fra nu af til jul, uden han kommer til at forstå, at håndværkeres verden er nøjagtig som du beskriver den. Hav en god aften.
tilføjet af

Tak skal du ha´

Bøwbøwbøw... he he, sjove navne der bliver brugt i tråden!
Det ER sgu svært for folk at forstå, hvorfor en håndværker tager det for en opgave, han gør... det er faktisk ret tit vi skal høre for det!,... og det er især på de mindre opgaver.
Men jeg håber da også der er nogle der læser indlægene, der vil få lidt forståelse for hvordan vores verden er skruet sammen.
Fortsat god aften, til dig også!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.