14tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

De studerendes faglige forudsætninger fra gymnasiet er faldet voldsomt over de seneste fem år, viser IDA-undersøgelse blandt undervisere på tekniske og naturvidenskablige universitetsuddannelser.
http://karriere.jobfinder.dk/artikel/ingenioerskoler-studenterne-er-blevet-markant-daarligere-1534
Ikke kun dårligere, men markant, men det var der ikke plads til i overskriften.
Hvorfor bliver det ved med at halte i Danmark med niveauet i folkeskolen, på gymnasierne og erhvervsskolerne.
Er danskerne igennemsnit bare ikke klogere eller skyldes det en negativ social arv ❓
tilføjet af

Flere indvandrere blandt studenterne

😖
tilføjet af

Du ødelægger.........

😖

Er du igang med at ødelægge anonyym`s rekord i flest ubesvarede indlæg 😃 ❓
tilføjet af

Du ødelægger.........

[quote="Torsten Bonfils" post=2806756]😖[/quote]
Er du igang med at ødelægge anonyym`s rekord i flest ubesvarede indlæg 😃 ❓

Ja, - Vi er nemlig blevet enige om IKKE at svare på anonyyyms indlæg mere, lissom sådan for at fryse ham ud, [(:]
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Tror da pokker, de ligger jo i sprit fra torsdag over
middag, og til mandag morgen.
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Det halter ikke, hvad angår kvalificerede ingeniør-studerende. Problemet er at vi ikke får de mest intelligente. Det er ofte dem, der har de økonomiske midler(forældrene) i orden, som når til selve studiet. De rigtig intelligente tabes på gulvet.
Så ja, det skyldes en negativ social arv.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Hvad bygger du det på?
Det halter ikke, hvad angår kvalificerede ingeniør-studerende. Problemet er at vi ikke får de mest intelligente. Det er ofte dem, der har de økonomiske midler(forældrene) i orden, som når til selve studiet. De rigtig intelligente tabes på gulvet.
Så ja, det skyldes en negativ social arv.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Hvad bygger du det på?

Det bygger jeg på følgende:
1) Der er ikke plads til arbejde ved siden af ingeniørstudierne, modsat det humanistiske studier. Primær årsag.
2) Allerede fra børnehaveklassen eller 1. klasse, ser man stor forskel på, hvilke elever der har forældre, som underviser dem i hjemmet. Fordi lille Lise kan læse lidt, allerede i børnehaveklassen, så betyder det ikke at hun er intelligent, men derimod at hun har forældre, der har recurserne til at lære hende det.
Pga de 2 ting, taber man de intelligente på gulvet. Princippet i mine 2 punkter fortsætter hele livet igennem.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Dine punkter holder ikke vand. Jeg har aldrig fået undervisning derhjemme, min mor og far har heller aldrig hjulpet med mine lektier og jeg pjækkede fra skole en stor del af tiden. Alligevel var jeg i stand til at gennemføre en meget krævende uddannelse som maskinmester, en uddannelse som er fuld på højde med ingeniør hvis ikke hårdere at gennemføre. Stadig kun på en almindelig SU.
Så jeg tror ikke et øjeblik på at man taber de intelligente, for hvis folk er intelligente lærer de tingene hurtigere og behøver færre timer i skolen og til lektier.
Det eneste at jeg vil give dig ret i er at folkeskolen "taber" dem, ved ikke give dem nok udfordringer og derfor ser man tit at det er de intelligente som er ballademagere i klassen, fordi de keder sig når niveauet er trukket ned på et plan svarende til den svageste elev.

[quote="anonyym" post=2806819]Hvad bygger du det på?
[/quote]
Det bygger jeg på følgende:
1) Der er ikke plads til arbejde ved siden af ingeniørstudierne, modsat det humanistiske studier. Primær årsag.
2) Allerede fra børnehaveklassen eller 1. klasse, ser man stor forskel på, hvilke elever der har forældre, som underviser dem i hjemmet. Fordi lille Lise kan læse lidt, allerede i børnehaveklassen, så betyder det ikke at hun er intelligent, men derimod at hun har forældre, der har recurserne til at lære hende det.
Pga de 2 ting, taber man de intelligente på gulvet. Princippet i mine 2 punkter fortsætter hele livet igennem.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Hej tviborg
Du kan ikke basere din kritik af mine punkter, alene på subjektive oplevelser/erfaringer. Selvfølgelig er der nogen der skiller sig ud, men man kan ikke generalisere ud fra dem.
Jeg var selv lige som dig i folkeskolen. Latterligt nemt, og man behøvede stort set ikke at møde op. Men jeg genneraliserer ikke alene ud fra min olpevelse. Men ja, der mangler diffenrentieret undervisning, så intelligente børn udfordres.
Tro mig, når vi taler uni og længerevarende uddannelser, så er der ekstrem indavl. Så jeg ved hvad jeg taler om.
Tiderne skifter, og mine unger får opgaver med hjem, hvor det forventes at Vi skal hjælpe dem. Somme tider op til flere timer på en dag. Så forældrene spiller en stadig større rolle i forhold til læringsprocessen.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Har du ikke andet end dine personlige oplevelser du kan bygge det på❓
[quote="anonyym" post=2806819]Hvad bygger du det på?
[/quote]
Det bygger jeg på følgende:
1) Der er ikke plads til arbejde ved siden af ingeniørstudierne, modsat det humanistiske studier. Primær årsag.
2) Allerede fra børnehaveklassen eller 1. klasse, ser man stor forskel på, hvilke elever der har forældre, som underviser dem i hjemmet. Fordi lille Lise kan læse lidt, allerede i børnehaveklassen, så betyder det ikke at hun er intelligent, men derimod at hun har forældre, der har recurserne til at lære hende det.
Pga de 2 ting, taber man de intelligente på gulvet. Princippet i mine 2 punkter fortsætter hele livet igennem.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

30 års forfejlet undervisningspolitik bærer en stor del af skylden.
Lige siden midten af 1980erne er det gået galt.
Der er slækket voldsomt på de fagkrav, vi andre havde med gennem folkeskolen, gymnasiet og på de videregående uddannelser.
Tilmed er der sket meget - og i den forkerte retning - mht. den kulturbærende del af at befinde sig på et uddannelsessted.
Timelængden er blevet afkortet pga. alle mulige tåbelige registreringsopgaver, der stjæler undervisningstid fra den enkelte lærer. Guder må vide, hvordan de fælles mål for såvel folkeskolen og de gymnasiale uddannelser kan nås FORSVARLIGT, når et væld af forskellige undervisningsministre siden de nævnte firsere har gjort alt for vedblivende at indføre reform på reform. Ingen af de folkeskolereformer, jeg kender til siden 1976 (den såkaldte nye folkeskolelov) har virket efter hensigten!!
Og tro mig, den nye reform (igen) med virkning fra den 01.08.2014 virker heller ikke. Det fagtab, de unge mennesker har med sig fra folkeskolen, skal gymnasierne slås med osv. osv.
Og det bliver kun værre.
Vores uddannelsesinstitutioner har først og fremmest brug for arbejdsro! Og reformer, der virker over LANG tid!
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Helt rigtigt, man har brug for forskelige udfordringer.
Blot se på min familie, mine 2 søstere hvor vi har den samme far. Den ene er uddannet psykolog fra århus uni og den anden er micro biolog. Vi har fået den samme hjælp samme opvækst osv osv. Men jeg havde meget svært ved skolen og ved og forstå de ting som der blev sagt, nu er jeg blot så den type som ikke giver op så jeg fik lært og læse selvom jeg skulle være ca 12 før jeg kunne det og alle mulige andre ting.
Jeg knoklede mindst ligeså hårdt som dem, men måtte nøjedes med 6-7 taller imens de fik 10-13. Men det er okay vi er forskelige som mennesker og de ting jeg ikke fik lært dengang har jeg lært sidenhen.
Nogle er bare forskelige, og jeg ville da ønske hvis jeg fik opgaver som jeg kunne forbedre mig med istedet for altid og få og vide det jeg lavede ikke var godt nok. Så er enig med dig i dine beretninger.
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Hej Alex
Hvor er det dejligt, at læse om en som dig, der ikke giver op, men kæmper sig vej igennem "systemet". Det er simpelthen for dårligt, at man alene fokuserede på, om du var for dårlig til en ting, frem for at udfordre dig i det du var god til. Det er som om, at fokus kostant ligger på det negative. Det har en negativ psykologisk virkning på børn.
Som du skriver, og som jeg er helt enig med dig i, så skal vi have undervisning, der er tilpasset de enkelte børn/mennesker. Man går i det forkerte spor, når man nu nedlægger specialklasser, og "inkluderer" alle børn i klasserne.
I stedet skulle man have beholdt specialklasserne for børn med udfordringer, og yderligere have oprettet klasser for intelligente børn.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Ingeniørskoler: Studenterne er blevet dårligere

Har du ikke andet end dine personlige oplevelser du kan bygge det på❓

Jeg bygger det ikke kun på mine "personlige oplevelser", men også ud fra hvad andre bekendte såvel som venner mener.
Mig bekendt, findes der ikke noget statistisk materiale på dette område, eftersom de tiltag jeg efterspørger, aldrig har været afprøvet.
Jeg tænker på specialklasser for intelligente børn. Jeg tænker på, at fokusere på højeste fællesnævner, hvor man beholder fokus på det, som børnene er gode til. Vores samfund kræver i fremtiden, højt specialiseret arbejdskraft. Jeg tænker på diffentieret SU osv. De ting findes ikke, så man kan ikke afgøre om det har betydning. Man kan kun bruge sin sunde fornuft.
Har du selv en mening, eller stiller du bare konstant nye spørgsmål?
MVH
Megaprofilos
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.