8tilføjet af

Hvorfor Blizzard, hvorfor?

Hvorfor skal Blizzard have betaling for spillere hver månded for at spille WoW (Wolrd of Warcraft) Jeg mener flere mil. sidder og spiller det lige nu. Og spillet koster ca. 300 kr. gang det med mange mil. og du får hvad Blizzard har tjent på WoW. Så hvorfor skal de så ha' betaling hver månded?
tilføjet af

alt koster

det synes måske uretfærdig, men blizzard har også en temmelig stor server-park de skal holde kørende for de millioner af spillere, samt opdatere og rette fejl. de har mange udgifter man ikke lige tænker over, desuden er det dyrt at udvikle så stort og omfattende et spil.
er det ikke 80 kr. i måneden det koster? det er da en del penge, men synes du det er for dyrt? det er for dyrt for mig, vil hellere bruge pengene på noget andet.
mh Jacob
tilføjet af

Service

Det er sandt at selve spillet ligger på omkring de 300,- danske kroner i anskaffelse og at det koster ca 10€ om måneden i kontigent at få lov til at spille. Men jeg synes at man får meget for de penge.
-Servere: Der er en enorm serverpark over hele europa, som løbende skal vedligeholdes. Med så stor og konstant udvidende park mindskes/fjernes køtid og gamelag (hakken i spillets hastighed pga. mange spillere)
-GameMaster(s) (GM's): Der er ansat en stor flok mennesker (aner ikke hvor mange, men der er ihvertfald en hel del), som er parat til at servicere spillerne 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen. De svarer på spørgsmål, tager imod klager om bugs osv og klarlægger deciderede stridsspørgsmål mellem spillere, og de gør det "ingame".
-Patches: Der udvikles løbende patches til at forbedre spillets kvalitet.
Samt at tilføje nye faste elementer. Der er fx nu kommet vejr til flere af områderne, udelukkende på bekostning af at mange spillere ønskede det.
-Happenings: Der programmers jævnligt happenings til spillet, så verdenen ikke er statisk (eller ihvertfald føles mindre statisk). Der har fx lige været "Children's Week" i spillet, hvor man får en unge med på eventyr. Tidligere har der været karnivaller, julefest (med sneboldskamp) og andre underholdende begivenheder, som giver spillet liv og variation.
Det jeg derimod GODT kunne tænke mig at punke Blizzard for er; Hvorfor helv*** har de lavet et spil der er SÅ forbandet godt, at det er så vanedannende, at man næsten ikke kan slippe det igen..? Jeg har lukket min konto tidligere, men jeg blev bare _nødt_ til at komme ind og spille igen. "Bare lige en enkelt level mere..."
Jeg er jo svag! SVAAAAAAAG! :-D
/Vriss of Quel'thalas
tilføjet af

Blizzard

Er geniale. Spillet er genial, især fordi det appaler til næsten alle former for gamere. Ikke mig dog, fordi modstanden fra andre mennesker ikke er så meget baseret på hvor gode de er, men hvor gode deres character er.
Deres 80-90 kr om måneden er fuldstændig normalt for et MMO.
tilføjet af

For at svare direkte så...

...kan jeg kun forestille mig at de tjener HELVEDES meget på deres spil. Hvis det er rigtigt at de tager 80 kroner hver måned så skulle det følgende regnestykke være korrekt:
Antal aktive betalende spillere 6,000,000 * 12 måneder * 80 kroner = 5,760,000,000 kroner. Eller med andre ord er deres årlige abonnement indtægter på omkring 5 en halv milliard danske kroner. Tallet 6 millioner spillere har jeg fra Wikipedia, og deres kilder er en pressemeddelelse fra Blizzard: http://www.blizzard.com/press/060228.shtml
Derudover er der indtægterne fra selve spillet der naturligvis også løber op i er større antal milliarder.
Alt i alt kan jeg kun sige at det ligner rent åger. Jeg kan dårligt forestille mig at udgifterne til at udvikle spillet og holde serverne kørende skulle løbe op i mere end omkring 250-300 millioner årligt, så overskudet er intet mindre end ENORMT.
tilføjet af

service...

Ja der er meget service fra deres side af, er selv en aktiv spiller af WOW, men nogen gange synes jeg godt nok at jeg betaler for meget i forhold til det der sker.
På den server jeg er på er lag tit et stort problem, tit er serveren nede på grund af for mange spillere online, eller osse er det login serveren der er nede.
der kan siges gode og dårlige ting om spillet..
Vil hellere bruge de knapt 100 kr om måneden på at spille end at bruge dem på så meget andet. i det mindste går de penge da til et godt formål, nemlig min fritid.
Og ja man blir afhængig af spillet på en el anden måde, for mig der det de mennesker jeg snakker med hver dag der gør at jeg gider at spille, eller tæve nogen hordes, eller nogen af de mange andre sjove events der kommer i løbet af 1 år :)
Shadowsong- the server that always have problems whit lag :)
tilføjet af

Ikke stort alligevel

man skal tænke på at de har brugt sindsyg mange penge på at udvike spillet. det har sgu taget lidt voer 3½ år!!! så selfølle skal der jo penge til deres folk
tilføjet af

udgifter

hvis man kigger lidt på pressemedelserne på blizzards web site, kan man se at de i europa har 400 ansatte fordelt på 22 lande til at supportere de godt 1 mill. europæiske WoW spillere, hvor mange ansatte der så er i asien og usa til at supportere de resterende ca. 5 mill. spillere kan man jo så tænke lidt over, lad os for nemheddens skyld sige at det løber op i 5*400 = 2000 medarbejdere til at supportere de ca. 6 mill. der spiller spillet, hvor mange udviklere der er gået til at lave og vidreudvikle spillet aner jeg ikke, men det er nok ikke småting, så umiddelbart vil indtægten på 6 mill. * 300 kr. (som spillet vist koster) = 1.8 milliard vist ikke række ret langt, der er selvfølgelig ikke tvivl om at blizzard tjener gode penge på det, men det er jo også deres forretning og det de lever af.
tilføjet af

HMMMM prøv igen

hvis man siger der er 400 medarbejdere for 1 mil spillere er det 2000 medarbejdere. og med asiatiske løninger er en snitløn på 25000kr HØJ sat. dvs 2000 x 25000 = 50 mil om året
selfølgelig er der udviklingen men der har ikke været mere end HØJEST 300 spil udviklere ansat til spillet. sæt så dem til en høt løn efter amerikanske forhold ( blizzard udvikling sker i usa) ca 40000kr i måneden . DVS 300 * 40000 * 3.5
=42 mil
dvs på bundlinien et år efter lancering er udgifterne med det hele ca på 92 mil.... der er vist lidt mere en rigeligt i overskyd der så HVA.
En anden ting er at 3 år på ingen måde er lang tid for udviklingen af et spil . og alle andre spil klarer sig dog udenmærkedet.Det er jo kun mmorpg spillene der har haft indtog i dette pay per play univers .at det er rimeligt med konstant
opdatering og udvidelse af spillet at man så skal betale lidt er vel ok .. men ikke så meget.
en anden ting er . når man betaler for videre udvikling af spillet hver måned , samt RIGELILIGT.
Hvorfor skal man så betale lige så meget en gang til for at få udvidelsen til dette spil (er endnu ikke udgivet).
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.