32tilføjet af

Hvordan er din opførsel???

Jeg skriver denne debat, fordi jeg gerne ville have jeres syn på sagen.
Det hele drejer sig om vores opførsel når vi er ude og handle f.eks. Det sker tit at der er lange køer i Netto bl.a. Det kan irritere folk og er der noget vi er gode til er det sandelig at sige vores mening. Vi skal ALTID lige beklage os til kasseekspedienten pga. den lange kø eller noget andet sygt noget. Jeg har selv været sådan en type, men så blev jeg ansat i DSB og siden da har jeg ændret mit syn på tilværelsen. Jeg ved at DSB ikke er en særlig populær virksomhed for tiden. Jeg arbejder indenfor kioskområdet og selvom jeg overhovedet ikke har noget med togdrift at gøre, hænder det at jeg skal svines til verbalt fordi jeg jo arbejder for virksomheden. Nogle gange tror jeg at folk skulle prøve det på egen krop, eller ihvertfald lige stoppe op og sige... Hallo! Tænk nu hvis det var mig der sad der og blev ydmyget hele dagen lang. Tænk for fanden (Undskyld mit franske) da på den person det går ud over. hvad kan personen overhovedet gøre ved situationen???
Forleden var jeg i Netto med min mor og foran os står en dame som straks begynder at klage til ekspedienten, fordi hun kørte varerne så hurtigt forbi scanneren, at hendes lille pakke chokolade var gået op i limningen! HELT ÆRLIGT... hun kunne sagtens få en ny, men næh nej! der skulle bare klages og klages. Men nu kommer det fede! Så sagde ekspedienten til kunden. Ja! det kan godt være du synes det gik for hurtigt, men den er også gal hvis det går for langsomt.
Nåh men for at gøre historien kort, så er mit spørgsmål.
Hvordan reagerer du i sådanne situationer??? Viser du forståelse overfor den magtesløse eller skælder du personen fra vid og sans?
Tak for jeres opmærksomhed :)
Med venlig hilsen:
Kasper
tilføjet af

Jeg skælder kunden ud

selvom jeg selv er kunde :-)
Især kan jeg ikke lade være med at stikke til dem i Netto eller Fakta, som gerne vil have at der bliver åbnet en kasse til, men som siger det på en nedladen måde.
Men de glemmer vist helt at Netto og Fakta er discountbutikker og det er altså hvad man betaler for. Det undlader jeg sjældent at minde folk om, når de begynder at skabe sig.
De kan da bare handle et andet sted så, sværere er det ikke :-)
tilføjet af

Nok muligt det er en discountbutik

Men det betyder ikke du skal finde dig i frækheder til nedsat pris. Det vil jeg simpelthen ikke finde mig i.
Den anden dag kaldte en kassemedarbejder en kunde for en "dorsk tøs", fordi hun talte småpenge op. DET gør man altså ikke, uanset hvor billige varerne er. Men det har nok noget at gøre med hvor billig arbejdskraften er!
tilføjet af

Dem der arbejder på kommunekontorene

for børneområdet kan jeg ikke lade være at tale grimt til, da de selv taler så utroligt nedladende til familier der har hårdt handicappede børn det skulle de selv prøve føj!
Dog er det omvendt med butikkerne hvor man kan se de slider og slæber for at nå deres opgaver. Jeg syntes faktisk de har meget empati de butiks ansatte.
tilføjet af

Tager det stille og roligt

I butikker gider jeg simpelthen ikke hidse mig op over ventetid, manglende vare eller noget andet... Dem man møder "på gulvet" er ikke dem der tager beslutningerne alligevel. Så når køen er allen lang, tager jeg den med ro - smiler og venter til det bliver min tur. Og jeg siger altid til ekspedienten at han/hun må ha en god dag...
Til gengæld kan jeg godt blive lidt irriteret på en restaurant hvor tjeneren lader til at ha glemt ens bord (når der altså ikke er propfyldt) eller hvis jeg har bestilt noget over nettet og det er det forkerte de sender til mig. Men jeg skælder aldrig ud - det synes jeg simpelthen er for lavt!
Og til dem der skælder ud på dem der arbejder i butik - så tænk lige på hvor meget de skal nå og hvor lidt de får i timen for det... De gør sgu deres bedste...
Malene
tilføjet af

Selv butiksansat

Jeg er selv ansat i butik og jeg genkender problemet! Det er simpelthen utroligt hvad man skal finde sig i fra kunder. Jeg mener selvfølgelig at kunder skal have lov til at klage hvis det er begrundet, men utrolig mange mener åbentbart at de kan behandle butiksassistenter som skidt uanset hvad.
Så når jeg er kunde, tænker jeg rigtig meget over hvordan jeg opfører mig overfor ekspedienten - og til alle jer sure kunder kan jeg kun sige én ting: Som butiksansat er man villig til at strække sig meget langt og hjælpe kunder som der opfører sig ordentligt! Men en kunde som kalder én for en dum kælling fordi en vare er udsolgt, gider man da ikke hjælpe overhovedet!!!
Hvis man gerne vil ha et billede af hvad butiksansatte må finde sig i, så prøv at klikke ind på www.haderkunder.dk og læs historierne...
tilføjet af

Det er vi enige om

Alle bør kunne tale fornuftigt til hinanden
tilføjet af

Du minder om mig

på det område.
Jeg skælder sjældent ud.
Det er tit ikke måden at løse noget som helst på. Man opnår bare det modsatte og er man i en discountbutik, så er der som regel en grund til at nogen ting ikke lige fungere optimalt
tilføjet af

Kasselinier

hvorfor tror du at der i Netto står på et skilt at man skal bede om en kasse mere åben hvis der er mere end 6 i køen....,Tror du at det er for sjov det står der.
tilføjet af

Butiksassistenter strækker sig

bestemt ikke langt. Hvis der er varer jeg ike kan finde, så tillader jeg mig at spørge efter dem, og svaret er meget tit: Hvis vi har det står det på hylden. Mit svar er: Hvis jeg kunne finde det på hylden, så spurgte jeg dig jo ikke, vel
tilføjet af

Ja det er nemlig god humor

Gider du tale pænt❓

Jeg har altså ikke set nogen steder at man skal bede om at få en kasse åbnet hvis der er mere end 6 personer i køen. Men hvis det står der skal det naturligvis være muligt. Men hvis ikke det står der, så er det nok fordi der ikke er mandskab nok til at kunne åbne en kasse mere.

Du er nok én af dem jeg kunne finde på at råbe af, he he :-D
tilføjet af

Hmm...

Jeg kan selvfølgelig ikke tale for alle butiksansatte, men i de butikker hvor jeg har arbejdet og hvor jeg handler, får man en god service, hvis man opfører sig ordentligt.
Bare et lille smil eller en sjov bemærkning kan gøre underværker - du sku prøve det!!!!
tilføjet af

trusler og sure miner

Ved siden af mine studier arbejder jeg i en kiosk, og jeg genkender fuldt ud den negative tone du omtaler. Jeg har oplevet at blive kaldt luder, kælling samt andre ukvemsord. Deudover er jeg blevet lovet tæsk, og en af mine kollegaer er blevet spyttet på adskillige gange. Lyder det uvirkeligt? Ja ikke, men ikke desto mindre sandt. Og det alt imens man forsøger at give kunderne den bedste betjening, arbejdsstresset taget i betragtning.
Jeg undrer mig konstant over, at folk kan finde på at opføre sig på den måde, og så endda et sted, hvor man kan risikere, at naboen står lige bag en... Folk hidser sig op og skælder ud på grund af ting, som kasseekspedienten intet kan gøre ved. Eksempelvis hører vi tit for, at vore varer er for dyre. Plejer dog med et smil at svare, at det skam også er mig der prisfastsætter tingene for hele koncernen. Det plejer som regel, at få folk til at falde ned, og tænke på, at det kun er en ekspedient, de skælder ud på.
Nogle gange når jeg kommer hjem fra jobbet, er jeg bare så trist og ked af det, at jeg er parat til at skrive min opsigelse. Men heldigvis har man da også nogle gode kundeoplevelse at trække på, men de dårlige overskygger ofte.
tilføjet af

Indrømmet

Jeg må desværre indrømme at jeg er en af dem dem bag kassen kan få røde knopper af... Dermed ikke sagt at jeg brokker mig og skælder ud men er jeg i dårlig humør fex så kommer der ikke et smil tilbage til hende eller et tak. Står højst og brokker mig i køen over det går for langsomt men SLET ikke så hun kan høre det.... Taget på trods af jeg engang selv sad i kassen i et supermarked ;( Ja jeg ved det godt jeg er en dum k******
tilføjet af

Så skulle du lukke brikkerne op

Det har stået der de sidste 5 år!! DOH
Men jeg har oplevet af være nr. 19 i en kø i Fakta i Glostrup. En anden kunde bad kassedamen få åbnet en kasse mere med den begrundelse at der jo var mere end 6 i køen. Hun kiggede op og sagde uden at fortrække en mine: "Det gælder ikke her, kun i Netto" - efterfulgt et kæmpesmil. Køen skreg af grin og ingen sure miner derefter. Se hun skulle have haft lønforhøjelse. Det var elegant.
tilføjet af

Aldeles ustresset

For det første forsøger jeg at undgå de tidspunkter, hvor der er allermest travlt. JEg var engang i Kvickly en lørdag formiddag kl. 10.30 dagen før en af de store konfirmationssøndage. Jeg skulle kun have en enkelt vare, som det tog mig 5 min. at finde og derefter tre kvarter at komme igennem kassen. Så er tiden fa.... lang.
JEg har dog bestemt mig for, at jeg IKKE VIL stresse, så jeg tager det altid roligt, og jeg kan ikke mindes, at jeg nogensinde skulle have skældt ud.
Jeg er engang blevet snydt i en skobutik, men da kontaktede jeg forbrugerklagenævnet, og så blev sagen ændret. Men selv da diskuterede jeg kun med ekspedienterne. Det kunne aldrig falde mig ind hverken at spytte eller kalde folk grimme navne, som nogle af de butiksansatte beskriver ovenfor.
Jeg synes i det hele taget, at jeg altid har fået en god betjening i diverse dagligvarebutikker.
mvh hønemor1001
tilføjet af

DOH SELV

Har lige været i Netto og det stod der ikke.
Kom igen
tilføjet af

Tro mig...

... Ekspedienten bag kassen hører MEGET mere end de flest kunder tror... Og selvom det måske kan være et valg mellem pest eller kolera, så er det da for det meste rart at få tingene at vide direkte og kunne forsvare sig selv bare en lille smule...
tilføjet af

Det afhænger af situationen

Det afhænger af situationen hvordan jeg reagerer.
Som regel forholder jeg mig afventende og nøjes med at tænke "for fandensguoghelvede" inde i mig selv, når jeg oplever dårlig service i butikkerne.
Men jeg KAN godt blive vanskelig, hvis der trykkes på mine knapper. Forleden var jeg i føtex, omkring kl. 14...tre gange gik jeg op til en kasse som lige var lukker få sekunder inden. Da jeg endelig fandt en åbne kasse var det den eneste ud af ialt 14...FJORTEN!
Jeg er klar over at kasseassistenterne ikke kan bebrejdes for det, for de passer bare deres arbejde, men de er dem der er lettest at få fat i, i den lokale butik. Personalet "på gulvet" er nemlig eksperter i at gemme sig eller være pisseubehøvlede hvis man skal spørge om noget, så det bliver desværre ofte dem ved kassen det går udover...og jeg må indrømme at den måde de møder kunderne på desværre kan gøre mig gal.
Jeg har selv været butiksansat i en periode og det var da hårdt at tage imod kundernes brok, men det hører simpelthen med. Jeg fandt andet arbejde, fordi jeg synes butiksarbejde generelt er rigtig dårligt pga. løn og arbejdstider, men hvis man vælger at beholde sådan et job trods af ulemperne, så må man simpelthen forsøge at tage alt med et smil. At være kasseassistent er en service-funktion og deri ligger også at kunden altid har ret (medmindre man rent juridisk kan beivse det modsatte).
Derfor er man simpelthen nødt til at tage imod alt, både ris og ros, med et smil og en humoristisk bemærkning. Det hører ganske enkelt med til jobbet. Så kan man altid gå ud bagved i pausen og slå på en pude eller råbe noget grimt!
Det KAN være hamrende svært for den ansatte, men jeg må indrømme at jo mindre humor og venlighed en kasseassistent udviser, jo mindre venlig bliver jeg også som kunde. Ved omtalte situation i føtex, lignede ham der sad ved den eneste åbne kasse en skræmt lille mus og jeg brokkede mig da heller ikke. Han havde oven i købet en pin på med "ny i job" så det var ikke nemt for ham. Men ved to af de første kasser jeg gik hen til, blev jeg mødt af et par tvære madammer og et "kassen er lukket!" bare i det jeg nærmede mig.
Så bliver jeg sur og kan sagtens finde på at brokke mig rigtig godt og grundigt.
Uanset hvor sur en dag man har haft og hvor mange dumme kunder man har mødt, kan man simpelthen bare ikke tillade sig at lade det gå udover den næste.
Man må holde facaden eller vælge et andet job, selvom det kan lyde skide uretfærdigt.
I øvrigt oplevede jeg selv, som butiksansat, at jo venligere man var og jo mere tilgængelig man udstrålede at være, jo mindre brok hørte man også.
tilføjet af

Mht. varerne

Mht. situationen omkring varerne der bliver kastet igennem kassen, så må jeg erkende at det er en af mine kæpheste.
Jeg bliver skideirriteret hvis kasseassistenten tonser mine varer igennem. Mange madvarer er i skrøbelig indpakning, og frugt og grønt kan f.eks. bliver bulet hvis man smider det hen af båndet. Jeg har også oplevet at en kasseassistent prikkede hul i filmen på en pakke kød, fordi hun havde lidt for tralvt med at køre den igennem, og det vil jeg ikke have. Det handler om hygiejne og om få den vare jeg betaler for, uden at flere end højest nødvendigt har haft fingrene i den!
Der er faktisk ret mange kasseassistenter som nærmest kaster varerne hen ad båndene: måske fordi de ikke selv spiser den pågældene vare eller fordi de ikke tænker over det, men jeg plejer at kommentere det. Jeg bruger som regel lang tid på at udvælge eksempelvis frisk frugt og grønt, så jeg får noget som ser appetitligt ud. Så gider jeg altså ikke at have mine æbler bulet og mine bladselleri knækket ved kassen, fordi assistenten ikke lige tænker sig om!
tilføjet af

jeg blir skide sur

når jeg står i netto og køen hober sig op og jeg som kunde ska gøre opmærksom på at det nu er på tide at åbne en til. Jeg er typen som ikke gider spilde min tid i en kø unødigt og slet ikk i netto når nu de har deres egen politik omkring netop det område. det derfor jeg bruger netto .. hurtig ind og hurtig ud.. . men det også kun det eneste som kan bringe mit pis i kog foruden folk som står sidst i køen som lyn børge kaster sig uhæmmet til den nyåbnet kasse, der mener jeg sgu godt at kassedamen kan sige hov hov du kan vi så få lidt kø-kultur. :o) ellers har jeg dyb forståelse for div. kassedamer og mænd rundt omkring i de danske supermarkeder. Jeg ku aldrig finde på at overfuse dem - de finder sig i nok fra sure mænd og gamle koner ..
tilføjet af

Har selv arbejdet i et stormagasin, og MANGE kunder er.....

EGOISTISKE SVIN! Mange skal være glade for at jeg ikke er hidsigt anlagt, for så havde det set sort ud i gennem årene! De brokker og skælder og smælder, og personligt lød det som om at deres dårlige dage på arbejdet eller i familien, absolut skulle gå ud over de stakkels medarbejdere i forretningerne, som jo desværre er tvangsindlagt til atlytte på dem... Men et lille eksperiment jeg gjorde en gang da en kunde gik over grænsen, for lang i fjæset blev konen, da jeg vendte ryggen til hende og begyndte at lave noget andet! Da hun kommenterede det, forklarede jeg på pæneste vis, at jeg ikke var ansat til at finde mig i hvad som helst fra kundernes side - hun blev ganske behagelig efter den behandling...
En stor bøn til alle jer i det ganske land - opfør jer over for butiksmedarbejdere (og dem i ringer til på et kontor!!!!), som I selv ønsker at blive talt til - de er ikke skyld i at I har en dårlig dag på jobbet, at ægteskabet knager, at sexlivet er ødelagt for mange år siden, at ungen har ørlet i bilen, etc...
tilføjet af

søg da stilling som chef !!!

Jeg arbejder selv i bagerafdelingen i kvickly, og der er vi omkring 2-3 på arbejde, nogle gange 4.
dog har vi lige andre opgaver end kun at betjene kunder. vi skal f.eks. have pakket så og så meget brød som skal ind i butikken, og så skal vi have fyldt op med wienerbrød og brød, når der ikke er så meget fremme mere efter salg. for der ska altid være fyldt op.
vi har mange mange mange kunder hver dag og hele tiden. jeg er ansat som salgsassitent, men dog også som chef nr. 2.
så det er ikke lige min opgave så meget som de andres, at betjene kunder, da jeg har andre opgaver. så pisser det mig vildt af hvordan folk kan tillade sig at brokke sig og skælde ud og bede mig eller de andre om at hjælpe til i kassen, i stedet for at lave alt muligt andet.
mit svar er altid det samme: vi har altså andre ting der er lige så vigtige som at betjene dig!!!
fordi nogle folk ikke har tålmodighed nok til at vente, eller ikke kan forstå at de andre kunder ikke kun skal have EN kage, men en del andre ting også!! så det tager lidt tid.
så pisser det mig af, at de kunder som har stået nogle minutter i kø og ventet, først begynder at tænke over hvad de vil have, EFTER jeg har kaldt deres nummer op!!! tager det måske ik tid, for de andre kunder? hvorfor fanden kiggede du dig ikke om mens de tyve andre kunder var igennem? og så brokker du dig over den lange ventetid.
det er så respektløs at skælde ud på os der arbejder, for vi gør kun vores job og det er fandme hårdt !!
men jeg svarer altid tilbage med en rammende kommentar, der får kunden til at klappe i.
eller når de skælder ud på mine ny-ansatte kollegaer, fordi de ikke ved hvad ALT brød består af.
hvorfor forventer de, at vi skal vide alt hvad der er i de forskellelige kager og brød?? hold da ferie mann.. måske sku de selv tage at søge en stilling her inde, hvis de er utilfredse.
eller når degiver os ordre på hvad vi sku tage at gøre i stedet for det vi er i gang med? jamen du skal da bare søge stillingen som chef her inde, så må du gerne give mig ordre. men fandme ik når du bare er en kunde... !!!
tilføjet af

kører samme politik

i lufthavnen (og i øvrigt alle andre steder)
Først får folk en chance for at tale pænt. Det siger jeg direkte til dem. De har den valgmulighed at tale pænt og få hjælp eller fortsætte i samme spor og så passe sig selv.
Hvis de fortsætter ignorerer jeg dem helt og fortsætter med mit arbejde, indtil tonen har fået en anden lyd.
I lufthavnen er passageren nu meget afhængig af vores hjælp, så der er de ofte nødt til at ændre tonen he he :-)
Synes det er afskyligt så meget folk brokker sig. Og kan desværre se at den kedelig tendens ikke primært er forbeholdt skandinavere, men desværre er blevet ret international. Italienere følger godt med :-)
tilføjet af

Butikschefen

i din Netto lever så ikke op til sin stilling, det skal nemlig stå over en af kasseterminalerne på et gult skilt....
tilføjet af

Det er muligt

men så er der mange butikschefer der ikke lever op til deres stilling :-) Ihvertfald her hvor jeg bor
tilføjet af

Mon ikke du skulle

kigge efter en gang mere, for det er jo ikke sikkert at de er interesserede i at folk skal kunne se det......Det er nok kun hovedkontoret der er interesserede i det..
tilføjet af

Rart at hører at jeg ikke er den eneste som giver grovfilen... HeHe...

Og læg vores kære naboer i Vest (Storbritanien) med ind under brokkehovederne, jeg syntes de var slemme da jeg stod med dem førhen! ;O)
tilføjet af

Det jeg bliver

mest sur over, er når kunden før mig ikke gider - eller kan finde ud af, at lægge "pinden" efter sine varer - jeg gør det ikke for hende/ham.
Jeg lægger så mine varer og går ned og venter mens jeg glæder mig til at fortælle hende/ham et de da vist er for store til at have barnepiger, mange bliver sure - man så kan de lære det. Ligeledes bliver jeg sur over, at kunden bare står og glor og venter på at komme til at betale, istedet for at begynde at pakke sine varer. Jeg bliver også sur over når folk zapper mellem to kassekøer, er de mon skizofrene ?.
PS. Jeg nøjes ikke bare med at blive sur, jeg siger noget til kunden, fx. om de ikke kan finde ud af at pakke deres indkøbte lort, så andre kan komme til, ja jeg siger som jeg skriver, for nogle kunder er komplet lige glade med andre i køen, så de skal ikke skånes.
tilføjet af

Du har da en TOTALT forkert indstilling

til kundepleje. Din butik lever af, at KUNDERNE får en god oplevelse. Hvis du bare vil skræmme dem væk, så din butiks indtjening bliver minimal, så værsågod. Men jeg tror du ville gøre bedre fyldest på et kommunekontor.
tilføjet af

Har du ikke andet

...at lave end at rende rundt og opdrage andre kunder til at opføre sig, sådan som du engang mener, at verden skal flaske sig for dig???
Jeg synes, at du i den grad opfører dig som en barnepige! En af den slags, der åbenbart skælder og smælder!
Hvordan tror du, verden ville se ud, hvis du i stedet snakkede ordentligt til andre folk?
Tror du, der går skår af dig, hvis du hjælper en anden kunde med at lægge "pinden" på båndet? Kan du se på andre, hvilken dag de har haft? Det kan være de er distræte, fordi de har haft en dårlig oplevelse - dumpet til eksamen, katten har skidt i træskoene, et familiemedlem er afgået ved døden, har haft en forskrækkelse i trafikken + mindst 117 andre gode grunde til at være fraværende. Tror du ikke, at det vil gøre personen en lille smule gladere, hvis du er lidt hjælpsom og overbærende i stedet for at opføre dig som udfarende-kasse-kø-kontrollant med barnepige-skæld-ud-tilbøjeligheder?
mvh hønemor1001
tilføjet af

Det samme sker i min kiosk

Det hænder også tit - det som du nævner - med at kunderne kommer ind, smider en cola på disken og siger, jeg skal også lige have et blad. Imens kommer så en ny kunde ind, og der må jeg erkende at jeg tager den kunde i stedet hvis personen ved hvad de skal have.
P.s. Tak for de mange positive indlæg fra jer derude :)
Med venlig hilsen
Kasper - igen
tilføjet af

Jeg har selv prøvet flere ting

Jeg er efterhånden blevet så kold, netop fordi jeg flere gange om ugen kan ringe til Politiet. Vi har narkomaner, alkoholikere og så den rigtige dejlige cocktail af begge ting, nemlig svenskere (Jeg arbejder jo i Helsingør)...
Jeg må ærligt indrømme at jeg flere gange har været tæt på at anholde folk, specielt her forleden hvor jeg fik en på siden af en Italiener der ikke kunne forstå han ikke måtte spille "tikke" penge på stationsområdet. Det er jo heller ikke nemt at forklare en der ikke forstår engelsk.
Men der blev jeg kaldt satanist og dasket på siden. Men en sætning forstod han da og det var følgende "I will call the Police, right now!"
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.