38tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Jeg hørte i morges at DSB er økonomisk trængte i en sådan grad, at nogle folketingsmedlemmer frygter for virksomhedens eksistens.
Ifølge denne artikel: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/12/18/033735.htm står de til en ekstraregning på 600 millioner blot i renter af deres enorme gæld.
Staten må ifølge EU-kommissionen ikke stille garanti for DSB, hvilket kan blive skæbnesvangert.
Er DSB på vej mod konkurs?
tilføjet af

Det klares med en SMS

Frygt ej, en SMS kan hurtigt sætte det på plads, uanset hvor langt DSB er kørt af sporet.
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Når man stadig betaler italienerne for noget elendigt bras der skulle have kørt fejlfrit for mindst 5 år siden skal det gå galt
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

I denne artikel: http://www.bt.dk/danmark/julekaos-dsb-oekonomi-kan-betyde-daarlig-service lyder det som om, at der bliver tale om væsentlige forringelser for passagererne.
Jeg har desuden svært ved at se en bank der har lyst til at låne så mange penge ud til en virksomhed der kører som det er tilfældet.
tilføjet af

Ja, de går fallit

Og regningen for det, lander på dit bord.
Der må staten nemmelig godt gå ind. 😉
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Tja. Sådan går det når de utilstrækkelige køber ind, med deres røde politiske pølser nede i kassen.
Så er der aldrig noget som hænger sammen.
tilføjet af

Overlever DSB den borgerlige regering?

Jeg hørte i morges at DSB er økonomisk trængte i en sådan grad, at nogle folketingsmedlemmer frygter for virksomhedens eksistens.
Ifølge denne artikel: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/12/18/033735.htm står de til en ekstraregning på 600 millioner blot i renter af deres enorme gæld.
Staten må ifølge EU-kommissionen ikke stille garanti for DSB, hvilket kan blive skæbnesvangert.
Er DSB på vej mod konkurs?

Hvor seriøs er pressemeddelelsen?
Ifølge DSB's årsregnskab har DSB en nettogæld på 12 mia, men ifølge pressemeddelelsen er gælden på 18 mia.
http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/regnskab/
VK bør ikke få held til at ødelægge DSB ved at dræne selskabet gennem den ulovlige statsstøtte fra DSB til DSBFirst, som var dødfødt fra en start af.
Ansvaret for det dødfødte projekt ligger hos transportminister Hans Christian Schmidt og den daværende regering - en disposition som forvandlede et overskud i DSB til et underskud.
http://politiken.dk/erhverv/ECE1253850/skandale-kan-koste-dsb-trecifret-millionbeloeb/
tilføjet af

Overlever DSB den borgerlige regering?

Uanset om beløbet på gælden er 12 eller 18 milliarder kroner, skal DSB tilsyneladende ud og låne yderligere 8 milliarder, og det mener jeg er et kæmpe problem. Når man har så stor gæld bør man bestræbe sig på at nedbringe den, og ikke låne yderligere.
Problemet for DSB er jo, at hvis ikke de kan få statsgaranti, er det ikke sikkert de får lov at låne pengene, hvilket KAN medføre fallit.
Trafikordfører Henrik Dam Kristensen sagde i fredags: "Jeg kan ikke sige, om det vil betyde konkurs, hvis man ikke får den. Men jeg tror, at det er afgørende for DSBs fremtid", siger han.
tilføjet af

Ja

Uanset om beløbet på gælden er 12 eller 18 milliarder kroner, skal DSB tilsyneladende ud og låne yderligere 8 milliarder, og det mener jeg er et kæmpe problem. Når man har så stor gæld bør man bestræbe sig på at nedbringe den, og ikke låne yderligere.
Problemet for DSB er jo, at hvis ikke de kan få statsgaranti, er det ikke sikkert de får lov at låne pengene, hvilket KAN medføre fallit.
Trafikordfører Henrik Dam Kristensen sagde i fredags: "Jeg kan ikke sige, om det vil betyde konkurs, hvis man ikke får den. Men jeg tror, at det er afgørende for DSBs fremtid", siger han.

Man må håbe, at det vil lykkes for DSB at overbevise evt. investorer om, at DSB ikke skal deltage i flere vidtløftige forretningsmæssige eventyr - og selvfølgelig, at DSB ikke alligevel gør det.
tilføjet af

Ja

DSB deltager jo allerede i et usammenhængende foretningseventyr, det fremgår jo helt tydeligt at deres nuværende forretningsmodel ikke hænger sammen.
Tab i forbindelse med DSB First, forklarer jo ikke en gæld på 12 - 18 milliarder.
DSB bør afvikles og andre aktører overtage. DSB har aldrig og kan aldrig forventes at blive en sund forretning, hverken som forretningsmodel, økonomisk model, eller driftsmodel.
DSB halter tilsvarende bagefter som model i forbindelse med infrastruktur, netop fordi de ikke løser opgaven tilfredsstillende.
Indregnes BaneDanmark i den omkostning som samfundet har ved at drive en sådan løsning, er udgiften fuldstændig absurd. Der er helt enkelt ingen sammenhæng mellem omkostninger og udbytte.

[quote="AndersThrane" post=2655346]
Trafikordfører Henrik Dam Kristensen sagde i fredags: "Jeg kan ikke sige, om det vil betyde konkurs, hvis man ikke får den. Men jeg tror, at det er afgørende for DSBs fremtid", siger han.[/quote]
Man må håbe, at det vil lykkes for DSB at overbevise evt. investorer om, at DSB ikke skal deltage i flere vidtløftige forretningsmæssige eventyr - og selvfølgelig, at DSB ikke alligevel gør det.
tilføjet af

Overlever DSB den borgerlige regering?

[quote="AndersThrane" post=2655326]Jeg hørte i morges at DSB er økonomisk trængte i en sådan grad, at nogle folketingsmedlemmer frygter for virksomhedens eksistens.
Ifølge denne artikel: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/12/18/033735.htm står de til en ekstraregning på 600 millioner blot i renter af deres enorme gæld.
Staten må ifølge EU-kommissionen ikke stille garanti for DSB, hvilket kan blive skæbnesvangert.
Er DSB på vej mod konkurs?[/quote]
Hvor seriøs er pressemeddelelsen?
Ifølge DSB's årsregnskab har DSB en nettogæld på 12 mia, men ifølge pressemeddelelsen er gælden på 18 mia.
http://www.dsb.dk/om-dsb/virksomheden/rapporter-og-regnskab/regnskab/
VK bør ikke få held til at ødelægge DSB ved at dræne selskabet gennem den ulovlige statsstøtte fra DSB til DSBFirst, som var dødfødt fra en start af.
Ansvaret for det dødfødte projekt ligger hos transportminister Hans Christian Schmidt og den daværende regering - en disposition som forvandlede et overskud i DSB til et underskud.
http://politiken.dk/erhverv/ECE1253850/skandale-kan-koste-dsb-trecifret-millionbeloeb/



😮 Det smarte ved de enorme tab som den foregående VK-O regering påførte DSB og som skatteborgerne og den nuværende regering på en eller anden måde hænger på, automatisk bliver til en indtægt hos Venstres politiske sponsorer. Venstre Danmarks liberale parti ved hvordan kage skal skæres, så den næste valgkamp også kan financieres.
tilføjet af

Der er ikke noget i vejen med at låne

Der var engang hvor man betegnede jødernes forretning som åger, fordi de tog renter af udlån, men den tid burde være forbi.
Det afgørende må være, om en forretning kører med overskud, og det havde DSB gjort i dag, hvis det ikke var for DSBFirst.
Jeg ved godt, at du syes at alt privat er godt, men dem der kan huske det, tænker med vemod tilbage på den tid, hvor danskerne fik en rimelig postbetjening.
Det er der jo ikke nogen, der synes i dag - og selvom sporene i den grad skræmmer, vil du have DSB til at gå den samme vej.
tilføjet af

Overlever DSB den borgerlige regering?

Der er kun en eneste mulighed for at Danskerne ikke bliver yderligere belastet, det er at lade DSB gå konkurs.
Jo før jo bedre.
Det kan sagtens ske lige efter Jul, hvor man så både får indtægterne fra Juletrafiken og efterfølgende ro til at lægge en ny strukturplan for tog og banedrift i Danmark, inden sommertrafiken sætter ind.
Luk Den Syge Biks !
tilføjet af

Der er ikke noget i vejen med at låne

Ja, jeg husker med "vemod", hvordan jeg hver anden gang jeg skulle rejse med tog, måtte leje en taxa for at komme frem til tiden. Hvilket iøvrigt ikke forhindrede at jeg ved et enkelt tilfælde blev agterudsejlet og mistede mit job, fordi DSB ikke engang kunne finde ud af at trykke en sammenhængende rejseplan.
Tramp du op i fjeldet med dine træskostøvler og bare knæ. Tager du kikkerten med, så kan du måske få øje på postmand Pip.
Det er vist længe siden du har prøvet anden infrastruktur end fly og speedbåd.
Det afgørende er, at DSB ikke kan finde ud af at drive en forretning.
De kan helt enkelt ikke finde ud af at få sammenhæng mellem udgifter og indtægter.
Selv EU har sagt fra over for denne absurde idioti.

Der var engang hvor man betegnede jødernes forretning som åger, fordi de tog renter af udlån, men den tid burde være forbi.
Det afgørende må være, om en forretning kører med overskud, og det havde DSB gjort i dag, hvis det ikke var for DSBFirst.
Jeg ved godt, at du syes at alt privat er godt, men dem der kan huske det, tænker med vemod tilbage på den tid, hvor danskerne fik en rimelig postbetjening.
Det er der jo ikke nogen, der synes i dag - og selvom sporene i den grad skræmmer, vil du have DSB til at gå den samme vej.
tilføjet af

Der er ikke noget i vejen med at låne

Ja, jeg husker med "vemod", hvordan jeg hver anden gang jeg skulle rejse med tog, måtte leje en taxa for at komme frem til tiden. Hvilket iøvrigt ikke forhindrede at jeg ved et enkelt tilfælde blev agterudsejlet og mistede mit job, fordi DSB ikke engang kunne finde ud af at trykke en sammenhængende rejseplan.
Tramp du op i fjeldet med dine træskostøvler og bare knæ. Tager du kikkerten med, så kan du måske få øje på postmand Pip.
Det er vist længe siden du har prøvet anden infrastruktur end fly og speedbåd.[/quote]

Når jeg ankommer med flyet og går ud gennem ankomsthallen, så sætter jeg mig lige ind i toget og kører til mit bestemmelsessted.
Det er jeg yderst tilfreds med, for et år begik jeg den fejl at leje en bil i lufthavnen i stedet for at vente, til jeg kom frem. Jeg fik ikke sovet meget den nat, for det tog laaang tid at få nøglerne til bilen og finde den i parkeringshuset.
Med DSB kan jeg bestille plads hjemmefra, printe billetten ud, og når jeg kommer frem til Kastrup, sætter jeg mig direkte ind i toget, og efter et par afslappende timer, er jeg fremme ved mit bestemmelsessted.
Sådan har det vist ikke været ved Arriva, efter hvad jeg har læst i pressen..

[quote]
Det afgørende er, at DSB ikke kan finde ud af at drive en forretning.
De kan helt enkelt ikke finde ud af at få sammenhæng mellem udgifter og indtægter.
Selv EU har sagt fra over for denne absurde idioti.

DSB er ikke bedre end de chefer, som VK har plantet i virksomheden - og som allerede skrevet, havde DSB haft overskud, hvis DSB ikke havde hængt på regningen for den ulovlige statsstøtte til DSBFirst under VK.
Efter manges mening var DSBFirst et dødfødt projekt fra starten af, og hvis det er sandt, burde de skyldige stå til regnskab for deres handlinger.
tilføjet af

Der er ikke noget i vejen med at låne

Ja det er flot du kan printe en billet ud, oppe i Iskina inden du flyver hjem.
Men knapt så smart for DSB, som har brugt alt for mange penge på at udvikle en løsning, som sætter netop dig i Iskina i stand til det.
Den rigtige løsning havde måske været, at du kunne gå direkte ned fra ankomsthallen og ud i din lejede bil, så du ikke skal rende den halve lufthavn rundt og lede efter den. En sådan bil har også plads til kone, børn og alle Julegaverne, for samme pris. Ikke nok med det, du slipper også for at skulle med bus / rutebil, eller have nogen til at hente dig ved toget.
Helt absurd, at Danmarks befolkning skal bløde for at enkelte røde skal have luksusløsninger, når f.eks. ARRIVA kan løse opgaven på rimelige vilkår.
ARRIVA får godt nok også tilskud, men de forstår dig at drive deres forretning inden for rammerne.
DSB forlanger af f.eks. ARRIVA ikke bliver forfordelt, hvilket DSB har været meget opmærksom på blev overholdt, det samme skal gælde for DSB.
At underbyde, og efterfølgende regne med at den Danske stat betaler gildet, det er ikke rimeligt.


[quote="thomas-f-hansen" post=2655368]Ja, jeg husker med "vemod", hvordan jeg hver anden gang jeg skulle rejse med tog, måtte leje en taxa for at komme frem til tiden. Hvilket iøvrigt ikke forhindrede at jeg ved et enkelt tilfælde blev agterudsejlet og mistede mit job, fordi DSB ikke engang kunne finde ud af at trykke en sammenhængende rejseplan.
Tramp du op i fjeldet med dine træskostøvler og bare knæ. Tager du kikkerten med, så kan du måske få øje på postmand Pip.
Det er vist længe siden du har prøvet anden infrastruktur end fly og speedbåd.[/quote]

Når jeg ankommer med flyet og går ud gennem ankomsthallen, så sætter jeg mig lige ind i toget og kører til mit bestemmelsessted.
Det er jeg yderst tilfreds med, for et år begik jeg den fejl at leje en bil i lufthavnen i stedet for at vente, til jeg kom frem. Jeg fik ikke sovet meget den nat, for det tog laaang tid at få nøglerne til bilen og finde den i parkeringshuset.
Med DSB kan jeg bestille plads hjemmefra, printe billetten ud, og når jeg kommer frem til Kastrup, sætter jeg mig direkte ind i toget, og efter et par afslappende timer, er jeg fremme ved mit bestemmelsessted.
Sådan har det vist ikke været ved Arriva, efter hvad jeg har læst i pressen..

[quote]
Det afgørende er, at DSB ikke kan finde ud af at drive en forretning.
De kan helt enkelt ikke finde ud af at få sammenhæng mellem udgifter og indtægter.
Selv EU har sagt fra over for denne absurde idioti.
[/quote]
DSB er ikke bedre end de chefer, som VK har plantet i virksomheden - og som allerede skrevet, havde DSB haft overskud, hvis DSB ikke havde hængt på regningen for den ulovlige statsstøtte til DSBFirst under VK.
Efter manges mening var DSBFirst et dødfødt projekt fra starten af, og hvis det er sandt, burde de skyldige stå til regnskab for deres handlinger.
tilføjet af

Inden for rammerne?

Arriva skal oplyse antallet af forsinkelser til transportministeriet, men Arriva trækker de udefra kommende forstyrrelser fra, inden tallene viderebringes i medierne - i modsætning til DSB.
Det får det til at se ud som om 98,4 procent af deres tog kommer inden for fem minutter i forhold til køreplanen, men det gør de altså ikke.
Det urene trav er typisk for det private erhvervsliv - men kunderne kan ikke bruge skyldsspørgsmålet til noget. De interesserer sig mest for, om deres tog kommer, når de står og venter.
tilføjet af

Inden for rammerne?

Ja. Der er helt klare rammer for udbud og tilbud, på driften i den kollektive trafik.
Selv den ringeste vognmand ved det og kan holde sig inden for de økonomiske rammer.
Bare ikke DSB !
I forhold til selve det at overholde køreplaner, så er jeg ikke bekendt med at DSB i særlig grad påtager sig ansvar, som hører banedanmark til. Faktisk tror jeg ikke, at DSB påtager sig noget ansvar, men at DSB altid dækker sig ind under at det ikke er deres ansvar, med mindre andet er bevist.
Jeg syntes det er et flot, om end ikke perfekt resultat Arriva præsenterer.

Det er positivt at Trafikministeren er klar over, det først og fremmest ligner at DSB må gå konkurs.
Så er der alligevel en enkelt af De utilstrækkelige, som har kendskab til basal virksomhedsøkonomi, hvilket står i kontrast til det indtryk der blev givet, på Samrådet med Finansministeren d. 12-12-12, hvor det var uklart om man forstod de almindelige retningslinier for Statens forvaltning af ejerskab i forbindelse med Statens virksomheder.
tilføjet af

Inden for rammerne?

Ja. Der er helt klare rammer for udbud og tilbud, på driften i den kollektive trafik.
Selv den ringeste vognmand ved det og kan holde sig inden for de økonomiske rammer.
Bare ikke DSB !
I forhold til selve det at overholde køreplaner, så er jeg ikke bekendt med at DSB i særlig grad påtager sig ansvar, som hører banedanmark til. Faktisk tror jeg ikke, at DSB påtager sig noget ansvar, men at DSB altid dækker sig ind under at det ikke er deres ansvar, med mindre andet er bevist.
Jeg syntes det er et flot, om end ikke perfekt resultat Arriva præsenterer.

Det er positivt at Trafikministeren er klar over, det først og fremmest ligner at DSB må gå konkurs.
Så er der alligevel en enkelt af De utilstrækkelige, som har kendskab til basal virksomhedsøkonomi, hvilket står i kontrast til det indtryk der blev givet, på Samrådet med Finansministeren d. 12-12-12, hvor det var uklart om man forstod de almindelige retningslinier for Statens forvaltning af ejerskab i forbindelse med Statens virksomheder.

Banedanmark er en statsejet virksomhed, der hører under Transportministeriet, og det har Banedanmark desværre gjort i en tiårig periode med en regering, som har brugt alle pengene til motorveje og broer.
Det er i grunden mærkeligt, at staten godt må bygge motorveje - men jernbanenettet hører efter VK's mening ikke ind under de områder, som staten skal tage sig af.
Derfor er investeringerne forsømt, så togene ikke kan køre ret hurtigt.
Man kan godt blive misundelig på mere moderne lande, hvor togtrafikken kan konkurrere med fly selv på større strækninger, end vi har her i landet.
Den regering vi har haft, er alt for oldnordisk til at se fordele ved højhastighedstog, som kan køre fra centrum til centrum i byerne hurtigere, end det er muligt med fly.
Nu er IC3 ved at komme ud at køre, og de kan køre over 200 km/t, men jo altså ikke på de gamle skinner, vi efterhånden har.
VK har gjort deres mantra, at biler er det eneste saliggørende - til en selvopfyldende profeti.
Når diesel kommer op over 30 kr/l om føje år, så bliver det spændende om Vk vil indrømme deres fejlskøn - hvad tror du?
tilføjet af

Inden for rammerne?

Når diesel kommer op over 30 kr/l om føje år, så bliver det spændende om Vk vil indrømme deres fejlskøn - hvad tror du?

Peak Oil. Når verdensproduktionen har peaket og falder igen, vil det uundgåeligt føre til prisforhøjelse. 30 kr for en liter diesel eller benzin er bare begyndelsen. Det bliver megakrise i stil med Ruslands sammenbrud i slutningen af 90'erne. VK får nok at se til.
Se lige denne grafiske afbildning. Det må gå galt i nær fremtid.
http://watd.wuthering-heights.co.uk/chartimages/d/d1oildiscavproj.gif
tilføjet af

Inden for rammerne?

DSB ender nok i BIBERS,det er det samme som hos de små i samfundet. de embedsmænd og politikere står sikkert allerede ved håndvasken, da der er meget der skal vaskes ..
tilføjet af

Inden for rammerne?

[quote="anklageren" post=2655439]Når diesel kommer op over 30 kr/l om føje år, så bliver det spændende om Vk vil indrømme deres fejlskøn - hvad tror du?[/quote]
Peak Oil. Når verdensproduktionen har peaket og falder igen, vil det uundgåeligt føre til prisforhøjelse. 30 kr for en liter diesel eller benzin er bare begyndelsen. Det bliver megakrise i stil med Ruslands sammenbrud i slutningen af 90'erne. VK får nok at se til.
Se lige denne grafiske afbildning. Det må gå galt i nær fremtid.
http://watd.wuthering-heights.co.uk/chartimages/d/d1oildiscavproj.gif

Det kommer nok som et chok for mange, at det ikke bare er dommedagspræk.
tilføjet af

dommedagspræk

Dommedagspræk.
Der intet har at gøre med fakta.
Fakta i den sag er, at andre sagtens kan finde ud af at drive en forretning inden for de rammer som er, uden at skulle have særlig virksomhedsstøtte fra Staten.
Det har man aldrig kunnet i DSB, og der er ingen udsigt til at man nogensinde kommer til det.
Årsagen er, at DSB er ejet af Staten, hvorfor det aldrig kan beskrives som en virksomhed der har en ledelsessammensætning der afspejler andet end politiske vennetjenester.
Luk Den Slatne Biks en gang for alle.
Det kan kun blive bedre, så ser er intet tabt ved at lukke Den Slatne Biks.
tilføjet af

Inden for rammerne?

[quote="thomas-f-hansen" post=2655424]Ja. Der er helt klare rammer for udbud og tilbud, på driften i den kollektive trafik.
Selv den ringeste vognmand ved det og kan holde sig inden for de økonomiske rammer.
Bare ikke DSB !
I forhold til selve det at overholde køreplaner, så er jeg ikke bekendt med at DSB i særlig grad påtager sig ansvar, som hører banedanmark til. Faktisk tror jeg ikke, at DSB påtager sig noget ansvar, men at DSB altid dækker sig ind under at det ikke er deres ansvar, med mindre andet er bevist.
Jeg syntes det er et flot, om end ikke perfekt resultat Arriva præsenterer.

Det er positivt at Trafikministeren er klar over, det først og fremmest ligner at DSB må gå konkurs.
Så er der alligevel en enkelt af De utilstrækkelige, som har kendskab til basal virksomhedsøkonomi, hvilket står i kontrast til det indtryk der blev givet, på Samrådet med Finansministeren d. 12-12-12, hvor det var uklart om man forstod de almindelige retningslinier for Statens forvaltning af ejerskab i forbindelse med Statens virksomheder.[/quote]
Banedanmark er en statsejet virksomhed, der hører under Transportministeriet, og det har Banedanmark desværre gjort i en tiårig periode med en regering, som har brugt alle pengene til motorveje og broer.
Det er i grunden mærkeligt, at staten godt må bygge motorveje - men jernbanenettet hører efter VK's mening ikke ind under de områder, som staten skal tage sig af.
Derfor er investeringerne forsømt, så togene ikke kan køre ret hurtigt.
Man kan godt blive misundelig på mere moderne lande, hvor togtrafikken kan konkurrere med fly selv på større strækninger, end vi har her i landet.
Den regering vi har haft, er alt for oldnordisk til at se fordele ved højhastighedstog, som kan køre fra centrum til centrum i byerne hurtigere, end det er muligt med fly.
Nu er IC3 ved at komme ud at køre, og de kan køre over 200 km/t, men jo altså ikke på de gamle skinner, vi efterhånden har.
VK har gjort deres mantra, at biler er det eneste saliggørende - til en selvopfyldende profeti.
Når diesel kommer op over 30 kr/l om føje år, så bliver det spændende om Vk vil indrømme deres fejlskøn - hvad tror du?

IC3 har kørt i mange år. Du mener nok IC4, men de har da været den største fiasko, der har været længe. Det er ikke udelukkende DSB's skyld, men de bærer også et medansvar. Jeg har kun 1 gang kørt med IC4 og det er et par år siden. Derefter har jeg ikke set togene en eneste gang. I betragtning af at det var et helt nyt tog var jeg faktisk temmelig skuffet over komforten og hele indretningen af togene. Det føltes mest af alt som et tilbageskridt i forhold til IC3.
For øvrigt gik de automatiske døre til det toilet jeg stod ved op af sig selv selv om det var låst. Ikke synderligt betryggende for de folk der er på toilettet.
Der er mange ulemper ved at køre med tog. En af dem er at alting er så pokkers besværligt og tager lang tid. En anden er at man aldrig kan vide, hvor meget de bliver forsinket på rejsen så skal man noget til aftalt tid på destinationen bliver man nødt til at tage et tidligere tog end ellers nødvendigt.
Jeg ved godt de langt fra altid er forsinkede, men det er efterhånden sket så mange gange ved mig at hvis jeg f.eks. skal nå et fly eller lignende så føler jeg mig nødsaget til at tage et tidligere tog.
Jeg kan læse mig frem til at du nærmest ser DSB som ufejlbarlige og at det er alle andres skyld (særligt VKO's) de dårligdomme, der er i DSB. Jeg tror faktisk det er et af kerneproblemerne i DSB. Der sidder en flok inkompetente ledere og peger fingre af alle andre i stedet for rent faktisk at få forbedret firmaet.
Servicen er simpelthen stort set ikke-eksisterende i dagens DSB. Man betaler en temmelig høj pris for billetten og for dette må man ofte stå som sild i en tønde i forgangen fordi man ikke har haft mulighed for at bestille flere dage i forvejen.
Alt i alt er jeg faktisk temmelig glad for at jeg ikke skal køre med DSB til daglig. Det ville gøre mig gammel alt for tidlig.
tilføjet af

Næh nu bliver DSB reddet

Dommedagspræk.
Der intet har at gøre med fakta.
Fakta i den sag er, at andre sagtens kan finde ud af at drive en forretning inden for de rammer som er, uden at skulle have særlig virksomhedsstøtte fra Staten.
Det har man aldrig kunnet i DSB, og der er ingen udsigt til at man nogensinde kommer til det.
Årsagen er, at DSB er ejet af Staten, hvorfor det aldrig kan beskrives som en virksomhed der har en ledelsessammensætning der afspejler andet end politiske vennetjenester.
Luk Den Slatne Biks en gang for alle.
Det kan kun blive bedre, så ser er intet tabt ved at lukke Den Slatne Biks.

Biltrafikken har jo ikke gode fremtidsudsigter, så vi beholder DSB under staten ligesom f.eks. Tyskland gør.
Nu har staten fået grønt lys fra EU til at stille en statsgaranti for, at DSB konverterer store lån, og det sikrer den fortsatte drift.
Så skal vi bare passe på, at VK ikke kaster DSB ud i nye eventyr for at ødelægge DSB, som ikke har modtaget ulovlig statsstøtte fra den danske stat.
Der har DSBFirst derimod, for VK har ikke noget imod ulovlig statsstøtte og konkurrenceforvridning, når det går til kammeraterne.
tilføjet af

Ja - jeg mente IC4

[quote="anklageren" post=2655439][quote="thomas-f-hansen" post=2655424]Ja. Der er helt klare rammer for udbud og tilbud, på driften i den kollektive trafik.
Selv den ringeste vognmand ved det og kan holde sig inden for de økonomiske rammer.
Bare ikke DSB !
I forhold til selve det at overholde køreplaner, så er jeg ikke bekendt med at DSB i særlig grad påtager sig ansvar, som hører banedanmark til. Faktisk tror jeg ikke, at DSB påtager sig noget ansvar, men at DSB altid dækker sig ind under at det ikke er deres ansvar, med mindre andet er bevist.
Jeg syntes det er et flot, om end ikke perfekt resultat Arriva præsenterer.

Det er positivt at Trafikministeren er klar over, det først og fremmest ligner at DSB må gå konkurs.
Så er der alligevel en enkelt af De utilstrækkelige, som har kendskab til basal virksomhedsøkonomi, hvilket står i kontrast til det indtryk der blev givet, på Samrådet med Finansministeren d. 12-12-12, hvor det var uklart om man forstod de almindelige retningslinier for Statens forvaltning af ejerskab i forbindelse med Statens virksomheder.[/quote]
Banedanmark er en statsejet virksomhed, der hører under Transportministeriet, og det har Banedanmark desværre gjort i en tiårig periode med en regering, som har brugt alle pengene til motorveje og broer.
Det er i grunden mærkeligt, at staten godt må bygge motorveje - men jernbanenettet hører efter VK's mening ikke ind under de områder, som staten skal tage sig af.
Derfor er investeringerne forsømt, så togene ikke kan køre ret hurtigt.
Man kan godt blive misundelig på mere moderne lande, hvor togtrafikken kan konkurrere med fly selv på større strækninger, end vi har her i landet.
Den regering vi har haft, er alt for oldnordisk til at se fordele ved højhastighedstog, som kan køre fra centrum til centrum i byerne hurtigere, end det er muligt med fly.
Nu er IC3 ved at komme ud at køre, og de kan køre over 200 km/t, men jo altså ikke på de gamle skinner, vi efterhånden har.
VK har gjort deres mantra, at biler er det eneste saliggørende - til en selvopfyldende profeti.
Når diesel kommer op over 30 kr/l om føje år, så bliver det spændende om Vk vil indrømme deres fejlskøn - hvad tror du?[/quote]
IC3 har kørt i mange år. Du mener nok IC4, men de har da været den største fiasko, der har været længe. Det er ikke udelukkende DSB's skyld, men de bærer også et medansvar. Jeg har kun 1 gang kørt med IC4 og det er et par år siden. Derefter har jeg ikke set togene en eneste gang. I betragtning af at det var et helt nyt tog var jeg faktisk temmelig skuffet over komforten og hele indretningen af togene. Det føltes mest af alt som et tilbageskridt i forhold til IC3.
For øvrigt gik de automatiske døre til det toilet jeg stod ved op af sig selv selv om det var låst. Ikke synderligt betryggende for de folk der er på toilettet.
Der er mange ulemper ved at køre med tog. En af dem er at alting er så pokkers besværligt og tager lang tid. En anden er at man aldrig kan vide, hvor meget de bliver forsinket på rejsen så skal man noget til aftalt tid på destinationen bliver man nødt til at tage et tidligere tog end ellers nødvendigt.
Jeg ved godt de langt fra altid er forsinkede, men det er efterhånden sket så mange gange ved mig at hvis jeg f.eks. skal nå et fly eller lignende så føler jeg mig nødsaget til at tage et tidligere tog.
Jeg kan læse mig frem til at du nærmest ser DSB som ufejlbarlige og at det er alle andres skyld (særligt VKO's) de dårligdomme, der er i DSB. Jeg tror faktisk det er et af kerneproblemerne i DSB. Der sidder en flok inkompetente ledere og peger fingre af alle andre i stedet for rent faktisk at få forbedret firmaet.
Servicen er simpelthen stort set ikke-eksisterende i dagens DSB. Man betaler en temmelig høj pris for billetten og for dette må man ofte stå som sild i en tønde i forgangen fordi man ikke har haft mulighed for at bestille flere dage i forvejen.
Alt i alt er jeg faktisk temmelig glad for at jeg ikke skal køre med DSB til daglig. Det ville gøre mig gammel alt for tidlig.

Jeg har gode erfaringer med at køre med tog, og jeg kan også bedre lide IC3.
Det er underligt, at du siger, jeg ser DSB som ufejlbarlige, bare fordi jeg synes, vi skal bevare DSB.
Det er også underligt, at VK synes staten skal poste de mange milliarder i vejnettet - men er der tale om skinner, så er det noget helt andet, selvom forskellen er meget lille.
Jeg kan huske, at dengang P&T var en etat i staten, havde man to postombæringer på hverdage, og en om lørdagen.
Søndagsbreve var dyrere ligesom ekspresbreve, som blev udbragt med et bud lige så snart toget kom ind på stationen med posten.
Brevene blev også bragt til døren alle steder.
Nu er de tidligere postbude kommet på kontanthjælp, fordi der ikke er brug for dem, og danskerne er utilfredse med den ringe service, hvor posten ikke bliver bragt til døren, posten er blevet langsom og pakker skal oftest hentes på posthuset.
Få er tilfredse med privatiseringen af postvæsenet, som er blevet dyrere, langsommelig og med ringe service.
tilføjet af

Ja - jeg mente IC4

[quote="moove" post=2655636][quote="anklageren" post=2655439][quote="thomas-f-hansen" post=2655424]Ja. Der er helt klare rammer for udbud og tilbud, på driften i den kollektive trafik.
Selv den ringeste vognmand ved det og kan holde sig inden for de økonomiske rammer.
Bare ikke DSB !
I forhold til selve det at overholde køreplaner, så er jeg ikke bekendt med at DSB i særlig grad påtager sig ansvar, som hører banedanmark til. Faktisk tror jeg ikke, at DSB påtager sig noget ansvar, men at DSB altid dækker sig ind under at det ikke er deres ansvar, med mindre andet er bevist.
Jeg syntes det er et flot, om end ikke perfekt resultat Arriva præsenterer.

Det er positivt at Trafikministeren er klar over, det først og fremmest ligner at DSB må gå konkurs.
Så er der alligevel en enkelt af De utilstrækkelige, som har kendskab til basal virksomhedsøkonomi, hvilket står i kontrast til det indtryk der blev givet, på Samrådet med Finansministeren d. 12-12-12, hvor det var uklart om man forstod de almindelige retningslinier for Statens forvaltning af ejerskab i forbindelse med Statens virksomheder.[/quote]
Banedanmark er en statsejet virksomhed, der hører under Transportministeriet, og det har Banedanmark desværre gjort i en tiårig periode med en regering, som har brugt alle pengene til motorveje og broer.
Det er i grunden mærkeligt, at staten godt må bygge motorveje - men jernbanenettet hører efter VK's mening ikke ind under de områder, som staten skal tage sig af.
Derfor er investeringerne forsømt, så togene ikke kan køre ret hurtigt.
Man kan godt blive misundelig på mere moderne lande, hvor togtrafikken kan konkurrere med fly selv på større strækninger, end vi har her i landet.
Den regering vi har haft, er alt for oldnordisk til at se fordele ved højhastighedstog, som kan køre fra centrum til centrum i byerne hurtigere, end det er muligt med fly.
Nu er IC3 ved at komme ud at køre, og de kan køre over 200 km/t, men jo altså ikke på de gamle skinner, vi efterhånden har.
VK har gjort deres mantra, at biler er det eneste saliggørende - til en selvopfyldende profeti.
Når diesel kommer op over 30 kr/l om føje år, så bliver det spændende om Vk vil indrømme deres fejlskøn - hvad tror du?[/quote]
IC3 har kørt i mange år. Du mener nok IC4, men de har da været den største fiasko, der har været længe. Det er ikke udelukkende DSB's skyld, men de bærer også et medansvar. Jeg har kun 1 gang kørt med IC4 og det er et par år siden. Derefter har jeg ikke set togene en eneste gang. I betragtning af at det var et helt nyt tog var jeg faktisk temmelig skuffet over komforten og hele indretningen af togene. Det føltes mest af alt som et tilbageskridt i forhold til IC3.
For øvrigt gik de automatiske døre til det toilet jeg stod ved op af sig selv selv om det var låst. Ikke synderligt betryggende for de folk der er på toilettet.
Der er mange ulemper ved at køre med tog. En af dem er at alting er så pokkers besværligt og tager lang tid. En anden er at man aldrig kan vide, hvor meget de bliver forsinket på rejsen så skal man noget til aftalt tid på destinationen bliver man nødt til at tage et tidligere tog end ellers nødvendigt.
Jeg ved godt de langt fra altid er forsinkede, men det er efterhånden sket så mange gange ved mig at hvis jeg f.eks. skal nå et fly eller lignende så føler jeg mig nødsaget til at tage et tidligere tog.
Jeg kan læse mig frem til at du nærmest ser DSB som ufejlbarlige og at det er alle andres skyld (særligt VKO's) de dårligdomme, der er i DSB. Jeg tror faktisk det er et af kerneproblemerne i DSB. Der sidder en flok inkompetente ledere og peger fingre af alle andre i stedet for rent faktisk at få forbedret firmaet.
Servicen er simpelthen stort set ikke-eksisterende i dagens DSB. Man betaler en temmelig høj pris for billetten og for dette må man ofte stå som sild i en tønde i forgangen fordi man ikke har haft mulighed for at bestille flere dage i forvejen.
Alt i alt er jeg faktisk temmelig glad for at jeg ikke skal køre med DSB til daglig. Det ville gøre mig gammel alt for tidlig.[/quote]
Jeg har gode erfaringer med at køre med tog, og jeg kan også bedre lide IC3.
Det er underligt, at du siger, jeg ser DSB som ufejlbarlige, bare fordi jeg synes, vi skal bevare DSB.
Det er også underligt, at VK synes staten skal poste de mange milliarder i vejnettet - men er der tale om skinner, så er det noget helt andet, selvom forskellen er meget lille.
Jeg kan huske, at dengang P&T var en etat i staten, havde man to postombæringer på hverdage, og en om lørdagen.
Søndagsbreve var dyrere ligesom ekspresbreve, som blev udbragt med et bud lige så snart toget kom ind på stationen med posten.
Brevene blev også bragt til døren alle steder.
Nu er de tidligere postbude kommet på kontanthjælp, fordi der ikke er brug for dem, og danskerne er utilfredse med den ringe service, hvor posten ikke bliver bragt til døren, posten er blevet langsom og pakker skal oftest hentes på posthuset.
Få er tilfredse med privatiseringen af postvæsenet, som er blevet dyrere, langsommelig og med ringe service.

Mig bekendt har du travlt med at bortforklare alt omkring DSB med at det er andres skyld, særligt VKO (den samme gamle remse fra dig i næsten alle dine indlæg).
Jeg synes desuden selv at DSB skal bevares, men jeg kan bestemt også godt se at der er endog meget god plads til forbedringer.
Med hensyn til investeringer i vejnettet så betaler bilisterne det selv gennem høje skatter/afgifter. DSB kan langt fra løbe rundt i sig selv.
Sammenligningen med postvæsnet er helt hen i vejret. Med hensyn til persontransport så er behovet kun steget. Med hensyn til brevomdeling så er behovet faldet kraftigt.
Der er nogle temmelig store grunde til at der ikke er behov for så mange postbude længere. Der bliver langt fra sendt så mange breve som tidligere. Meget er overgået til mails i stedet. Der bruges mindre tid per "aflevering" da de nu skal aflevere ude ved vejen eller i opgangen i stedet for ved hver dør. Postsorteringen tager langt mindre tid da det er automatisk langt hen ad vejen nu. Derfor er det også kun
Det kræver vist en socialdemokrat til at se fornuften i at have samme antal bude rendende selv om der måske kun er 1/10 af arbejdet. Hvad ville du have alle de ekstra bude skulle lave? Gå rundt med tomme postsække? Selv skrive breve de kan lægge i postkasserne?
Det er en ganske naturlig udvikling at der ikke er så mange postbude længere da det er et, om ikke uddøende, så i hvert fald stærkt reduceret erhverv.
Der er heller ikke særlig mange bødkere tilbage i Danmark. Er det også VKO's skyld?
tilføjet af

Ja - jeg mente IC4


Mig bekendt har du travlt med at bortforklare alt omkring DSB med at det er andres skyld, særligt VKO (den samme gamle remse fra dig i næsten alle dine indlæg).[/quote]

Tjah - det kan godt være, at der står nogle smukke hensigtserklæringer i partiprogrammerne (som om alt muligt andet), men VK har aldrig lagt skjul på, at de nedprioriterer den kollektive trafik i politiske debatter, så hvorfor skulle jeg ikke gøre det?
Desuden har har der været nogen store skandaler, og sidst har skandalen vedrørende ulovligheder omkring DSBFirst bevirket, at et overskud er vendt til et underskud i DSB. Kort sagt hænger DSB på regningen for et privat firmas mislykkede drift af nogle togstrækninger i Sverige.
Det skal vi selvfølgelig glemme, og så skal vi lyve om, at DSB har underskud af andre grunde, som er mere politisk opportune.

[quote]
Jeg synes desuden selv at DSB skal bevares, men jeg kan bestemt også godt se at der er endog meget god plads til forbedringer.
Med hensyn til investeringer i vejnettet så betaler bilisterne det selv gennem høje skatter/afgifter. DSB kan langt fra løbe rundt i sig selv.[/quote]

Det tvivler jeg stærkt på, er sandt. Der er meget, som ikke bliver regnet med i det regnestykke. Det drejer sig ikke kun om veje og broer. Der er op mod 250 ekstra dræbte og 2000 svært tilskadekomne ved bilismen om året - sammenlignet med togtrafikken - og dertil kommer belastningen af sundhedsvæsenet på grund af luftforureningen.

[quote]
Sammenligningen med postvæsnet er helt hen i vejret. Med hensyn til persontransport så er behovet kun steget. Med hensyn til brevomdeling så er behovet faldet kraftigt.
Der er nogle temmelig store grunde til at der ikke er behov for så mange postbude længere. Der bliver langt fra sendt så mange breve som tidligere. Meget er overgået til mails i stedet. Der bruges mindre tid per "aflevering" da de nu skal aflevere ude ved vejen eller i opgangen i stedet for ved hver dør. Postsorteringen tager langt mindre tid da det er automatisk langt hen ad vejen nu. Derfor er det også kun
Det kræver vist en socialdemokrat til at se fornuften i at have samme antal bude rendende selv om der måske kun er 1/10 af arbejdet. Hvad ville du have alle de ekstra bude skulle lave? Gå rundt med tomme postsække? Selv skrive breve de kan lægge i postkasserne?
[/quote]

Også her argumenterer du med dig selv. Jeg har aldrig talt om, at der skulle være det samme antal postbude - men selvfølgelig kræver det flere, at bringe posten til døren.

[quote]
Det er en ganske naturlig udvikling at der ikke er så mange postbude længere da det er et, om ikke uddøende, så i hvert fald stærkt reduceret erhverv.
Der er heller ikke særlig mange bødkere tilbage i Danmark. Er det også VKO's skyld?

Brevmængden er faldet med 40%, siden vi har fået Internettet, men pakkeposten er vist steget.
Jeg får stadig post, gør du ikke det?
tilføjet af

Overlever DSB den borgerlige regering?

Uanset om beløbet på gælden er 12 eller 18 milliarder kroner, skal DSB tilsyneladende ud og låne yderligere 8 milliarder, og det mener jeg er et kæmpe problem. Når man har så stor gæld bør man bestræbe sig på at nedbringe den, og ikke låne yderligere.
Problemet for DSB er jo, at hvis ikke de kan få statsgaranti, er det ikke sikkert de får lov at låne pengene, hvilket KAN medføre fallit.
Trafikordfører Henrik Dam Kristensen sagde i fredags: "Jeg kan ikke sige, om det vil betyde konkurs, hvis man ikke får den. Men jeg tror, at det er afgørende for DSBs fremtid", siger han.



🙁 Det lykkedes jo den foregående regering at få DSBs gæld til at stige fra 6 milliarder til ca 20 milliarder + diverse forsømmelser som vil koste kroner langt ud i fremtiden, så vi må som skatteborgere håbe at den nuværende regering ikke kaster sig ud i de samme sindsyge liberaliserings-eksperimenter som den foregående. 😖
tilføjet af

Foreløbigt har de kun øget brugerbetalingen

tilføjet af

Ja - jeg mente IC4

[quote="anklageren" post=2655639][quote="moove" post=2655636][quote="anklageren" post=2655439][quote="thomas-f-hansen" post=2655424]Ja. Der er helt klare rammer for udbud og tilbud, på driften i den kollektive trafik.
Selv den ringeste vognmand ved det og kan holde sig inden for de økonomiske rammer.
Bare ikke DSB !
I forhold til selve det at overholde køreplaner, så er jeg ikke bekendt med at DSB i særlig grad påtager sig ansvar, som hører banedanmark til. Faktisk tror jeg ikke, at DSB påtager sig noget ansvar, men at DSB altid dækker sig ind under at det ikke er deres ansvar, med mindre andet er bevist.
Jeg syntes det er et flot, om end ikke perfekt resultat Arriva præsenterer.

Det er positivt at Trafikministeren er klar over, det først og fremmest ligner at DSB må gå konkurs.
Så er der alligevel en enkelt af De utilstrækkelige, som har kendskab til basal virksomhedsøkonomi, hvilket står i kontrast til det indtryk der blev givet, på Samrådet med Finansministeren d. 12-12-12, hvor det var uklart om man forstod de almindelige retningslinier for Statens forvaltning af ejerskab i forbindelse med Statens virksomheder.[/quote]
Banedanmark er en statsejet virksomhed, der hører under Transportministeriet, og det har Banedanmark desværre gjort i en tiårig periode med en regering, som har brugt alle pengene til motorveje og broer.
Det er i grunden mærkeligt, at staten godt må bygge motorveje - men jernbanenettet hører efter VK's mening ikke ind under de områder, som staten skal tage sig af.
Derfor er investeringerne forsømt, så togene ikke kan køre ret hurtigt.
Man kan godt blive misundelig på mere moderne lande, hvor togtrafikken kan konkurrere med fly selv på større strækninger, end vi har her i landet.
Den regering vi har haft, er alt for oldnordisk til at se fordele ved højhastighedstog, som kan køre fra centrum til centrum i byerne hurtigere, end det er muligt med fly.
Nu er IC3 ved at komme ud at køre, og de kan køre over 200 km/t, men jo altså ikke på de gamle skinner, vi efterhånden har.
VK har gjort deres mantra, at biler er det eneste saliggørende - til en selvopfyldende profeti.
Når diesel kommer op over 30 kr/l om føje år, så bliver det spændende om Vk vil indrømme deres fejlskøn - hvad tror du?[/quote]
IC3 har kørt i mange år. Du mener nok IC4, men de har da været den største fiasko, der har været længe. Det er ikke udelukkende DSB's skyld, men de bærer også et medansvar. Jeg har kun 1 gang kørt med IC4 og det er et par år siden. Derefter har jeg ikke set togene en eneste gang. I betragtning af at det var et helt nyt tog var jeg faktisk temmelig skuffet over komforten og hele indretningen af togene. Det føltes mest af alt som et tilbageskridt i forhold til IC3.
For øvrigt gik de automatiske døre til det toilet jeg stod ved op af sig selv selv om det var låst. Ikke synderligt betryggende for de folk der er på toilettet.
Der er mange ulemper ved at køre med tog. En af dem er at alting er så pokkers besværligt og tager lang tid. En anden er at man aldrig kan vide, hvor meget de bliver forsinket på rejsen så skal man noget til aftalt tid på destinationen bliver man nødt til at tage et tidligere tog end ellers nødvendigt.
Jeg ved godt de langt fra altid er forsinkede, men det er efterhånden sket så mange gange ved mig at hvis jeg f.eks. skal nå et fly eller lignende så føler jeg mig nødsaget til at tage et tidligere tog.
Jeg kan læse mig frem til at du nærmest ser DSB som ufejlbarlige og at det er alle andres skyld (særligt VKO's) de dårligdomme, der er i DSB. Jeg tror faktisk det er et af kerneproblemerne i DSB. Der sidder en flok inkompetente ledere og peger fingre af alle andre i stedet for rent faktisk at få forbedret firmaet.
Servicen er simpelthen stort set ikke-eksisterende i dagens DSB. Man betaler en temmelig høj pris for billetten og for dette må man ofte stå som sild i en tønde i forgangen fordi man ikke har haft mulighed for at bestille flere dage i forvejen.
Alt i alt er jeg faktisk temmelig glad for at jeg ikke skal køre med DSB til daglig. Det ville gøre mig gammel alt for tidlig.[/quote]
Jeg har gode erfaringer med at køre med tog, og jeg kan også bedre lide IC3.
Det er underligt, at du siger, jeg ser DSB som ufejlbarlige, bare fordi jeg synes, vi skal bevare DSB.
Det er også underligt, at VK synes staten skal poste de mange milliarder i vejnettet - men er der tale om skinner, så er det noget helt andet, selvom forskellen er meget lille.
Jeg kan huske, at dengang P&T var en etat i staten, havde man to postombæringer på hverdage, og en om lørdagen.
Søndagsbreve var dyrere ligesom ekspresbreve, som blev udbragt med et bud lige så snart toget kom ind på stationen med posten.
Brevene blev også bragt til døren alle steder.
Nu er de tidligere postbude kommet på kontanthjælp, fordi der ikke er brug for dem, og danskerne er utilfredse med den ringe service, hvor posten ikke bliver bragt til døren, posten er blevet langsom og pakker skal oftest hentes på posthuset.
Få er tilfredse med privatiseringen af postvæsenet, som er blevet dyrere, langsommelig og med ringe service.[/quote]
Mig bekendt har du travlt med at bortforklare alt omkring DSB med at det er andres skyld, særligt VKO (den samme gamle remse fra dig i næsten alle dine indlæg).
Jeg synes desuden selv at DSB skal bevares, men jeg kan bestemt også godt se at der er endog meget god plads til forbedringer.
Med hensyn til investeringer i vejnettet så betaler bilisterne det selv gennem høje skatter/afgifter. DSB kan langt fra løbe rundt i sig selv.


😕 DSB betaler sandellig en pæn sum penge for at få lov til at køre på skinnerne, det er en af de liberale velsignelser som er fulgt med EU, som er nødvendigt af hensyn til den hellige almindelige konkurrence, på det europæiske jernbanenet.



Sammenligningen med postvæsnet er helt hen i vejret. Med hensyn til persontransport så er behovet kun steget. Med hensyn til brevomdeling så er behovet faldet kraftigt.
Der er nogle temmelig store grunde til at der ikke er behov for så mange postbude længere. Der bliver langt fra sendt så mange breve som tidligere. Meget er overgået til mails i stedet. Der bruges mindre tid per "aflevering" da de nu skal aflevere ude ved vejen eller i opgangen i stedet for ved hver dør. Postsorteringen tager langt mindre tid da det er automatisk langt hen ad vejen nu. Derfor er det også kun
Det kræver vist en socialdemokrat til at se fornuften i at have samme antal bude rendende selv om der måske kun er 1/10 af arbejdet. Hvad ville du have alle de ekstra bude skulle lave? Gå rundt med tomme postsække? Selv skrive breve de kan lægge i postkasserne?
Det er en ganske naturlig udvikling at der ikke er så mange postbude længere da det er et, om ikke uddøende, så i hvert fald stærkt reduceret erhverv.
Der er heller ikke særlig mange bødkere tilbage i Danmark. Er det også VKO's skyld?
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Hvis DSB eller nogen anden , offenlig virksomhed , / offenligt tranport ikke kan drives , uden tilskud , og støtte fra skatte kroner , bør det med øjeblikkelig virkning nedlægges , , det er kun fordi , og de vil nasse , på andre der køre bil , og skal betale ca 3 gange bil alm pris uden afgift , at danske bus og tog , kan køre , de bør lære og drive det , som en rigtigt , forretning , de har jo haft over 100 år , til og lære det i nedlæg hvis de ikke kan finde ud af det
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Minus 600 millioner til DSB og så lyder der et ramaskrig. Jamen hvad så med alle de tusindvis af millioner DSB har formøblet væk af gode danske skattekroner, nej dem er der sku ingen der tør nævne.
Nej for fanden da, LUK NU DSB, OG LAD OS SÅ FÅ AFLIVET DENNE HELLIGE KO. Det er og bliver verden dyreste transportform for ethvert samfund. Regnestykket er jo blevet gjort adskillige gange, og når prisen pr. kilometer pr. person er 3 gange højere, end hvis personen kørte denne kilometer i en ny gennemsnits bil, ja så er det sku da galimatias og holde liv i noget så urentabel som DSB. LUK SKIDTET.
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Regnestykket har FDM! Hvad koster en kilometer i en dansk registreret gennemsnitsbil incl. Alt hvad du nævner og alt hvad almindelige dødelige ikke kan komme i tanke om.
Jo, den er go nok. Jeg så det ved selvsyn i tv for år tilbage, og så var det som om, at dette var tabu, det er jo en af Danmarks mest tabu belagte emner! 3 gange dyrere pr. kilometer pr. person.
Ikke fordi jeg skal højne mig selv, men er det egentligt ikke bare logisk hovedregning? Jeg mener… prøv lige og se et KÆMPE apparat de har kørende. Det siger sig selv, at det aldrig vil komme til at hvile på billetsalget alene!!!
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Jamen kære venner dog, i er jo alle helt galt afmarcheret.
Først vil jeg lige oplyse, at intet af det jeg her har skrevet, er et postulat fra min side.
Prisen pr. kilometer pr. person er en udregning som FDM har lavet. Og jeg er da sikker på at deres resultat er 100 % korrekt. Hvorfor skulle det ikke være det?!
Prisen pr. km. pr. person hos DSB er jo næsten et endnu mere simpel regnestykke. Man tager samtlige udgifter dette firma har. Altså lige fra toiletpapir til dårlige kontrakter / nykøb, tog, skinner, korrupte billetautomat-sælgere, korrupte italienske togsælgere, svensk hovsa ide osv. osv… Altså de samlede driftsudgifter, nedskrivninger osv. dette firma har i et regnskabsår. Dette tal skal så bare divideres med (den samlede antal kilometer som samtlige passagerer, har ladet sig transportere i dette regnskabsår) = prisen pr. km. pr. person.
Det har intet og gøre med om der er den ene eller anden rabatordning, eller hvad dagsprisen for brændstof er osv. Nej, regnestykket er uhyggelig enkelt, og jeg husker de fakta som denne arbejdsgruppe kom frem til, som var det i går, nemlig at prisen pr. kørt kilometer pr. person hos DSB var på tidspunktet for undersøgelsen 3 gange højere end hvis personen kørte denne kilometer i en ny gennemsnitsbil.
Nej, DSB er bare en af Danmarks mange hellige køer, og når vi en gang om året høre hvordan skatteyderne igen skal betale DSB’s milliardunderskud, ja så er vi alle oprørte… i 10 sekunder, hvorefter nyhedsudseendelsen fortsætter til næste emne.
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Igen må jeg sige, at det er jo ikke en undersøgelse jeg har lavet, men jeg er ikke overrasket over resultatet. Vi ved jo alle, at det koster kassen og være bilejer i Danmark, men ikke mange er klar over hvad staten punger ud af milliarder for at disse store maskiner kan fortsætte med at tromle gennem det danske landskab, på fuldstændig sindssyg dyre skinneanlæg osv. osv…
Jeg er da sikker på at denne undersøgelsesgruppe har holdt alle de rigtige faktorer op imod hinanden. Jeg ved jo ikke lige sådan helt nøjagtigt hvilke faktorer de har brugt, men sådan helt overordnet, så ser jeg det som en meget enkelt og ligetil undersøgelse. Om de udelukkende har brugt FDM data ved jeg ikke, men det var jo en 100 % uvildig undersøgelse, så hvorfor skulle de manipulere med facit?
Men igen… DSB er en af Danmarks mest hellige køer, og derfor vil den eksisterer i al evighed, uanset hvor mange milliarder den koster os alle sammen.
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Sol debat filtrere emnerne så det er ren skam. Derfor forsøger jeg og bringe mit budskab ved at flette flere tekster sammen i en:
Minus 600 millioner til DSB og så lyder der et ramaskrig. Jamen hvad så med alle de tusindvis af millioner DSB har formøblet væk af gode danske skattekroner, nej dem er der sku ingen der tør nævne.
Nej for fanden da, LUK NU DSB, OG LAD OS SÅ FÅ AFLIVET DENNE HELLIGE KO. Det er og bliver verden dyreste transportform for ethvert samfund. Regnestykket er jo blevet gjort adskillige gange, og når prisen pr. kilometer pr. person er 3 gange højere, end hvis personen kørte denne kilometer i en ny gennemsnits bil, ja så er det sku da galimatias og holde liv i noget så urentabel som DSB. LUK SKIDTET.

Jamen du har jo bare ret som sædvanligt. DSB burde have været lukket for længst, men vi skal nok komme til at opleve mange flere hovsa investeringer inden vores søvnige politikere tør se de rene fakta.
Regnestykket har FDM! Hvad koster en kilometer i en dansk registreret gennemsnitsbil incl. Alt hvad du nævner og alt hvad almindelige dødelige ikke kan komme i tanke om.
Jo, den er go nok. Jeg så det ved selvsyn i tv for år tilbage, og så var det som om, at dette var tabu, det er jo en af Danmarks mest tabu belagte emner! 3 gange dyrere pr. kilometer pr. person.
Ikke fordi jeg skal højne mig selv, men er det egentligt ikke bare logisk hovedregning? Jeg mener… prøv lige og se et KÆMPE apparat de har kørende. Det siger sig selv, at det aldrig vil komme til at hvile på billetsalget alene!!!
NY TEKST
Jamen kære venner dog, i er jo alle helt galt afmarcheret.
Først vil jeg lige oplyse, at intet af det jeg her har skrevet, er et postulat fra min side.
Prisen pr. kilometer pr. person er en udregning som FDM har lavet. Og jeg er da sikker på at deres resultat er 100 % korrekt. Hvorfor skulle det ikke være det?!
Prisen pr. km. pr. person hos DSB er jo næsten et endnu mere simpel regnestykke. Man tager samtlige udgifter dette firma har. Altså lige fra toiletpapir til dårlige kontrakter / nykøb, tog, skinner, korrupte billetautomat-sælgere, korrupte italienske togsælgere, svensk hovsa ide osv. osv… Altså de samlede driftsudgifter, nedskrivninger osv. dette firma har i et regnskabsår. Dette tal skal så bare divideres med (den samlede antal kilometer som samtlige passagerer, har ladet sig transportere i dette regnskabsår) = prisen pr. km. pr. person.
Det har intet og gøre med om der er den ene eller anden rabatordning, eller hvad dagsprisen for brændstof er osv. Nej, regnestykket er uhyggelig enkelt, og jeg husker de fakta som denne arbejdsgruppe kom frem til, som var det i går, nemlig at prisen pr. kørt kilometer pr. person hos DSB var på tidspunktet for undersøgelsen 3 gange højere end hvis personen kørte denne kilometer i en ny gennemsnitsbil.
Nej, DSB er bare en af Danmarks mange hellige køer, og når vi en gang om året høre hvordan skatteyderne igen skal betale DSB’s milliardunderskud, ja så er vi alle oprørte… i 10 sekunder, hvorefter nyhedsudseendelsen fortsætter til næste emne.

NY TEKST:
Igen må jeg sige, at det er jo ikke en undersøgelse jeg har lavet, men jeg er ikke overrasket over resultatet. Vi ved jo alle, at det koster kassen og være bilejer i Danmark, men ikke mange er klar over hvad staten punger ud af milliarder for at disse store maskiner kan fortsætte med at tromle gennem det danske landskab, på fuldstændig sindssyg dyre skinneanlæg osv. osv…
Jeg er da sikker på at denne undersøgelsesgruppe har holdt alle de rigtige faktorer op imod hinanden. Jeg ved jo ikke lige sådan helt nøjagtigt hvilke faktorer de har brugt, men sådan helt overordnet, så ser jeg det som en meget enkelt og ligetil undersøgelse. Om de udelukkende har brugt FDM data ved jeg ikke, men det var jo en 100 % uvildig undersøgelse, så hvorfor skulle de manipulere med facit?
Men igen… DSB er en af Danmarks mest hellige køer, og derfor vil den eksisterer i al evighed, uanset hvor mange milliarder den koster os alle sammen.
tilføjet af

Ja, man kan godt lægge skinner ned på en startbane

så toget kører efter fly-afgang.
tilføjet af

Går DSB i fodsporene på SAS?

Wha mener do mæ de?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.