19tilføjet af

excel hjææææælp

Hej
Jeg er ved at lave et dokument, hvor jeg skal have indsat et reference nummer. Altså dvs. en formel der gør at fx hver gang dokumentet bliver printet så skifter tallet i cellen... Ex. hvis der står 1 i cellen og man printer ud så skifter den til 2 og så med en videre stigning hver gang der printes...
Det er lidt svært at forklarre, men det skal være sådan at nummeret ikke forkommer flere gange, da det skal bruges som faktura nummer/ordre nummer.
Har siddet og bøvlet med det i 2 dage nu... Håber I kan hjælpe..
tilføjet af

Makro og knap

Jeg kan ikke lige se præcis hvad du vil have til at styre det tal.
Men du kan lave dig en makroknap, der dels inkrementerer tallet og dels udfører det, du vil have. Men hvis det er et fakturanummer, skal det jo fødes sammen med et nyt dokument og ikke kunne ændres derefter. Det er en lidt anden teknik.
Hvad præcist skal du bruge?
MVH
GL
tilføjet af

Jeg prøver lige at uddybe..

Jeg sidder i en eksport afdeling, hvor vi dagligt har forskellige transportører der henter gods hos os.. Når vi bestiller fragt hos transportøren får de et rekvisitions Nummer af os som de skal oplyse på vores lager når de kommer…
Det vi bruger nu er en fragt rekvisition som vi bestiller udefra, hvor der står et for trygt rekvisitions nummer. Da min chef gerne vil have at vi fremover laver bookingen og rekvisitionen i Excel, betyder det så at vi har brug for at der står et nummer, som vi kan gi transportøren, der bliver opdateret hver gang der fx printes (eller noget andet), så der ikke er nogen af afgangene der får det samme nummer…
Ved ikke om det var en forklaring ???
tilføjet af

Delvis

En væsentlig detaljer for mig er, om du bruger samme ark til at printe dem alle fra. Altså om du gemmer hver rekvisition som en separat fil, eller om du kun gemmer printet.
Det er nemlig nødvendigt at vide af hensyn til måden opgaven kan løses på.
Kan du lave makroer i Excel? Ellers er der nok ingen grund til at fortsætte, for det bliver en lille smule langhåret at løse denne.
MVH
GL
tilføjet af

Rodet

Det kan da hurtigt blive noget rod, specielt hvis I er flere der arbejder med dokumenterne.
Hvorfor ikke lave det i Access hvis I nu skal bruge office pakken?
tilføjet af

...

Hej Igen...
Vi gemmer kun printet, og gemmer ikke noget på computeren..
Ja jeg kan godt bruge macro..
Jeg ved heller ikke om det er vigtigt for dig at vide at vi bruger 2007 versionen..
tilføjet af

Hvis det er nemmere såååh...

Har ikke brugt access til andet end brevflet... Vidste ikke at man kunne bruge det til det...
tilføjet af

Knap

Det var da pudsigt, at I ikke kun gemmer dem elektronisk, hvis din chef vil have det automatiseret, men jer om det...
Så laver du en makroknap der både printer og giver nyt nummer til den næste. Så skulle det køre af sig selv.
Så er der bare visse restriktioner i brugen af arket:
* Der må ikke printes fra andre knapper end den, du har lavet
* Hvis man printer to gange, får man et dokument med nyt nummer hver gang.
God arbejdslyst
MVH
GL
tilføjet af

Ide

Hvis I bare skal bruge et nyt nummer hver gang, så hvorfor ikke bare generere et nummer baseret på tid og dato, det vil aldrig være det samme.
tilføjet af

Også en mulighed

Spørgsmålet er bare styringen af hvornår det skal opdateres/ændres. Så jeg tror ikke spørgeren slipper for at lave en knap, hvis han vil gøre det automatisk.
Det nemmeste er den lavteknologiske løsning, men den vil hans chef åbenbart ikke have.
MVH
GL
tilføjet af

Hven den ''lavteknologiske løsning'' er nemme.....

.... hvordan laver jeg så den... Kunne jo vise ham den løsning.. Det kunne jo være han bedre kunne li den ide..
tilføjet af

God ide

Den ide fik jeg osse selv... Men så bliver nummeret forlangt... (EX.39759,51891) Kan man da lave det kortere?
tilføjet af

Fyldt med numre

Du laver simpelthen et ark, hvor du skriver alle tal fortløbende. Du kan lade Excel gøre det for dig, eller selv skrive dem. Så printer du det ud. Hver gang du skal bruge et nyt nummer, tager du det fra listen OG streger det ud. Så kan du skrive det på rekvisitionen med hånden eller taste det ind, som du vil.
Sådan gjorde vore forfædre - længe før bogføringsmaskinen blev opfundet.
Men fancy kan man næppe kalde det *GG*
MVH
GL - der faktisk har brugt det system
tilføjet af

Division

Du kan tage to nonsenstal og dividere dem med hinanden, eller trække dem fra hinanden. Hvis du gør det indeni den funktion, der altid returnerer den positive værdi, får du nok noget brugbart-agtigt.
MVH
GL
tilføjet af

SLUMP

Ellers brug f.eks =SLUMP()*1000000 generere tilfældige tal mellem 1-1.000.000
tilføjet af

Brug access

Filer, Ny, på denne computer, faneblad databaser, vælg skabelonen, der hedder ordreindtastning (access 2000 filformatet)
så har du en halvforkromet, flerbrugervenlig, og færdiggenereret database til ordreindtastning med autonummerering udprint og hele svineriet. PLUS du har hale datahistorikken liggende til senere generering raåpporter indeholdende pengeforbrug periodeomk. speditøranvvendelse og meget andet sjovt.
tilføjet af

Unik?

Er man så sikker på at tallet er unikt? At det ikke kan gå igen?
Slump-funktioner er ofte baseret på computerens clock-ticks, og dem kan man bruge direkte. Men løser det spørgerens grundlæggende problem?
MVH
GL
tilføjet af

Hej igen

Tak for alle de gode svar🙂jeg begynder at prøve mig lidt frem :)
tilføjet af

Hmmm Planerne ændret!!!!

Nå nu har jeg snakket lidt med le cheffe.. Og han vil gerne have at nummeret opdaterer hver gang man gemmer... Findes der en macro for det?
tilføjet af

Nej

Nej tallet er ikke unikt, det kan selvfølgelig gå igen, sandsynligheden er dog lille.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.