18tilføjet af

Er 500 kr. en fair pris, for at ødelægge en anden mands liv?

Den 6. november 2004 blev en ung mand, Bjarke Jensen, påkørt af Ringsted Politi. Den nat var byen fuld af mennesker, da det var den berømte ”J – Dag”. Politiet var tilkaldt, til et værtshusslagsmål midt i Ringsted by. En politibil, med to betjente, valgte at køre igennem en af byens mest befærdede gader (en gade hvor 30 km/t. er påbudt) med en ekstremt høj fart og uden udrykning eller blink. De ramte den unge mand, som var på vej over vejen, hjem fra byen. Han fløj over bilen, og ramte asfalten med hovedet først. En del vidner overværede ulykken, blandt andet hans bedste kammerat, som gik i chok, og begyndte at råbe og skrige om hjælp. Betjenten som havde kørt bilen, løb direkte over til vennen, hvorefter han begyndte at slå ham med sin knebel, og forsøgte at få ham i håndjern.
Ulykker sendte Bjarke Jensen i koma i 5 ½ måned, over 3 uger i respirator på Rigshospitalets traumacenter, påførte ham et brækker ben, flere defuse hjerneblødninger, og ingen garanti for, om han nogensinde ville vågne op igen.
Dette gjorde han med alt held, dog vågnede han op til levende helvede, hvor hverken hans motorik, hukommelse eller tale fungerede optimalt, og hvor hård daglig træning ville være det eneste håb for, at han ville komme til at fungere, bare en smule mere.
D. 13. december 2005 kom sagen endelig for retten, med statsadvokaten i spidsen, alle vidner skød politibilens fart, få sekunder før påkørelsen af Bjarke Jensen, til over 100 km/t, og alle vidner var meget enige om forløbet den nat. Alligevel blev betjenten kun idømt 20 dagbøder á 400 kr. og en betinget frakendelse af sit kørekort (i 3 år). Dette ankede betjenten, med det resultat, at dommen i Østre landsret i dag faldt. Betjenten blev FRIKENDT, dog fik han en bøde på 500 kr. for at have kørt uden blink. Politiet påstår at bilens fart højst var 33 km/t. på trods af alle vidners forklaringer.
Er 500 kr. en fair pris, for at ødelægge en anden mands liv? Og skal vi som privilegeret borgere i det danske samfund finde os i, at politiet gang på gang, slipper for konsekvenser af deres handlinger. Politiet og retssystemet er til, for at skabe lov og orden, burde de så ikke fremstå som et godt eksempel, uden brug af løgne og korrupthed?
DLH.
tilføjet af

Nej det er ikke en fair pris

Jeg synes bestemt ikke det er fair, at man kun får 500 kr. i erstatning - når man er blevet så hårdt ramt.....
Håber inderst inde, at hans familie vil klage videre i systemet....
Jeg er bare bange for, at det ikke hjælper en disse....
Nu kender jeg ikke til denne specielle sag - men glemmer ikke den voldsomme ulykke i påsken her i Århus - da fik vedkommende heller ikke en passende straf for at dræbe to uskyldige menneskers liv.
Kærlig hilsen og god vind fremover
mrsslid
tilføjet af

det er en håbløs kamp

Du bor i en "retsstat" hvor politiets metoder ikke er til debat.
De behandler selv alle klager over deres metoder.. gæt hvad chancen for medhold er.
Deres synderegister inden for de sidste par år, er bare med de sager vi får op i medierne , uhyggeligt langt.
Men der mangler både politisk vilje, og vilje i politiet til at ryddet op rækkerne.
Og det bliver nok ikke meget anderledes.
tilføjet af

Forbrydere i politiuniformer

Der er også forbrydere i dommer uniformer, der
sidder og dømmer i et korrupt retssystem.
Klag til Ekstra Bladet!
tilføjet af

Ja pg til BT

Klag til aviserne - det har vi før set har hjulpet.....
tilføjet af

Er 5 mio. en fair pris?

Nej, hvis jeg skal bestemme!
Men vend det om. Uheldet ér sket og intet kan ændre det... heller ikke en større bøde.
Betjenten der var medvirkende i uheldet gjorde det ikke ned vilje, men prøvede at passe sit job.
Synes egentligt at det er en fair dom.
tilføjet af

Læs og forstå indlægget

inden der svares.
tilføjet af

for dårligt

tja om erstatningen var stor nok?! havde en større gjort det bedre?
det jeg synes er forkasteligt, er at han kører uden blink! og kører han for stærkt bryder han loven lige så vel som enhver anden borger.
derfor er 500 kr i bøde ikke nok der!
mener bestemt han skulle frakendes sit kørekort.
det undre mig at nogen kan komme frem til en konklusion på at farten har været 33 km/t når offeret er så medtaget!
jeg er måløs
mh Jacob
tilføjet af

Nu sidder vi kun og venter på DFeren

Peter Skaarup.
Det er helt sikkert, at han vil kræve strengere straf og at han vil have sagen for højesteret.
Denne retsbevidste mand vil ikke svigte i denne sag. Det er helt sikkert at der er hjælp at hente.
For befolkningens retsbevidsthed er krænket i denne sag - så vent bare på hjælpen.
I øvrigt har bødens størrelse og erstatning jo intet med hinanden at gøre.
Så jeg håber da at han kan få en klækkelig erstatning.
tilføjet af

SV: fra DLH

Der er ingen tvivl om, at den betjent ikke har gjort dette med vilje, og det er han aldrig blevet beskyldt for!! Men det er svært, at samarbejde med et system som ikke lever op til sine egne regler, og hellere vil lyve sig igennem, for at slippe for, at tage ansvar for sin handling.
Ret skal være ret, og man må tage konserkvensen for sine handlinger, om man så er i tjenste eller ej! Man kan ikke være lovens håndhæver, hvis man ikke selv kan overholde reglerne. Han er betjent og kender reglerne bedre en nogen anden!
Jeg håber inderligt, at du vil kunne stå ved dit ord, hvis det en dag er dig og din familie der bliver ramt af det korrupte system. DLH
tilføjet af

Man er vel

altid bitter hvis man er den det går ud over, men på den anden side, ville man også være bitter hvis man blev udsat for f.eks. vold, og nåde at blive lemlestet inden politiet kom, pga. at politiet skulle overholde hastighedsbegrænsningerne.
Med hensyn til regelbrud, så må politiet gerne overskride hastighedsbegrænsningerne. -Det er en vurderingssag hvad der er forsvarligt at køre.
Det er ikke sikkert at sire/lys havde ændret noget.

Synes det er unfair at klandre politiet for de få gange de medvirker til ulykker. Politiet udfører et vanskeligt job og det er sjældent noget går galt.
En ulykke er altid beklagelig, men livet er nu engang forbundet med en vis risiko for ulykke, sygdom osv.
tilføjet af

Der er da meget der ikke sker

med vilje.
Hvornår har det skulle tages med i overvejelserne af hvilken straf man skal have hvis man forvolder skade som følge af hensynsløs kørelse?
De mange eksempler der har været med unge mænd der kører sindsygt med sprut, piller og andet i blodet og som har trukket mange år i spjældet - de gjorde det jo heller ikke med vilje.
Find nu på noget bedre som forklaring på, at vi stadig venter på DF Peter Skaarup.
tilføjet af

Må jeg have lov til at sige

at jeg synes din holdning er ualmindelig kold og afstumpet?
tilføjet af

Den er i trit med

virkeligheden i modsætning til din. Din drømmeverden bliver heldigvis aldrig til noget. Min verden er den verden vi har nu!
tilføjet af

Betjente der er kolde og afstumpet findes

Men de skal ikke være ansat i
det danske politi, og dem der
ikke kan bruge hovedet skal
hellere ikke. Specielt ikke, når
dommerne dækker over deres fejl.
Der er her rotten ligger begravet.
tilføjet af

virkeligheden skal altså være

at fordi man er ansat i politiet så er det bare synd for dem det går ud over?
"En ulykke er altid beklagelig, men livet er nu engang forbundet med en vis risiko for ulykke, sygdom osv"
Den skal jeg huske til næste gang nogen går grasat over at en almindelig borger kun får 2 år for at køre en far og hans datter ned.
tilføjet af

Hvem siger at det skal hjælpe?

Der er skam et oprydningshold, kaldet
den fjerde magt. De får nemlig kun en
chance for at dække over hinanden.
Derefter falder fars hammer.
Jeg har også hørt om korrupte politimestre, der
på et tidspunkt blev fjernet. Når de blev en belastning for systemet.
Vi har nemlig ikke et uafhængigt retssystem
i Danmark!
15% af befolkningen sidder i en vælgerforening, og fra vælgerforeningerne rekrutteres nævningene.
Hvor er det lige at magtens tredeling er intakt?
Systemet lever på en stor løgn, de kalder for
magtens tredeling.
tilføjet af

hvilke sager er det lige

man bruger domsmænd til, som giver sammenblanding mellem udøvende, dømmende og lovgivende magt?
tilføjet af

det er en svine streg der overgår alt og bevidner hvor meget det danske retssamfund er værd

jeg mener det er til grin at en politi mand går fri efter at han har smadret en ung mands liv for altid håber virkelig Claus Lund Jensen Har dårlig Smag i Munden efter alt det og at man ikke vil vedkende sin skyld. Det skulle lige være en alm person der havede kørt sådan som han kørte så havede sagen aldrig fået det udfald som den har jeg er dybt rystet over det her
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.