5tilføjet af

en bog om de første kristne

om kampen imellem, gud og guderne.
monotisme og polytisme.
om den maglende tolerance for at måtte tilbede mange guder.
fra de første kristne.
man kunne også se det i det gamle testamente, hvor jøderne, var meget krigerriske.
--------------
God Against the Gods: The History of the War Between Monotheism and Polytheism (Viking, 2004), by best-selling author Jonathan Kirsch, explores the final struggle between monotheism and polytheism in the ancient world and the roots of religious violence in the modern world.
Kirsch's controversial and illuminating new book demonstrates that, contrary to the conventional wisdom of Judaism, Christianity and Islam, religious liberty and diversity were core values of classical paganism -- and it was monotheism that introduced the terrors of true belief, including holy war, martyrdom, inquisitions, and crusades.
God Against the Gods focuses on the first stirrings of monotheism in ancient Egypt, traces the losing battle that early Judaism and Christianity fought against polytheism, and focuses on the climax of "the war between God and the gods" during the reigns of two charismatic and visionary Roman emperors -- Constantine, who started the Christian revolution that made the modern world, and Julian, who tried to restore paganism, all in the tumultuous period of the fourth century in the Roman Empire. They are a rare example of how two human beings, acting out of their own personal passions, literally changed the history of the world.
The last stand of paganism against monotheism is one of the great "what-if's" in history: how would the modern world look today if the worship of many gods had been tolerated instead of persecuted? Breaking a long-lived taboo, God Against the Godsreveals the dark side of monotheism and the bright side of polytheism, and shows how the world we live in today -- including the horrors of 9/11 and the war against terrorism -- are rooted in the oldest traditions of monotheism. And it tells the tale by focusing on the real lives of men and women, and by illuminating the ancient roots of today's most bloody conflicts as well as the cherished idea of religious liberty.
-----------------------
tilføjet af

Det er nu ikke sandt

Assyrien, som lå i Mesopotamien (Irak), var et polyteistisk samfund.
Assyrerne's hovedgud var krigsguden Assur.
Assyrerne opfattede sig selv som centrum for al civilization, hvor at resten af verden udenom, var præget af ondskab og barbarisme. De stater som lå omkring Assyrien blev ved krig tvunget til at indgå "kontrakter", som blev betragtet som hellige for assyrerne. Disse kontrakter var gerne urimelige og udbyttende af natur, hvor at "vassalstaten" gerne skulle give mere til assyrerne end det var praktis muligt.
Hvis en "vassalstat" ikke opfyldte kontrakten, begik staten helligbrøde og assyrerne kunne angribe dem som straf.
Det indflydelsesrige præsteskab for Assur fik en stor andel af udbyttet hver gang. Derfor havde de stor indflydelse på, at assyrerne næsten konstant var i kamp med de omkringliggende stater.
Terrorvældet varede igennem det meste af det 6. og 7. århundrede før vores tidsregning.
Dette er blot eet, men ikke et ubetydeligt, eksempel på, hvilken indflydelse polyteistiske religioner i den før-kristne tid havde på krigsførelsen.
Jeg tror at forfatteren ikke har set længere end til "romerfreden" omkring Jesus' tid.
Påstanden virker noget blåøjet, undskyld.

mvh
billen76
tilføjet af

kære Billen

jeg tror at budskabet er at de første kristne, ikke var så næste kærlige, som man kunne tro de var.
når man ser på jesus budskab, om at elske sin næste.
tilføjet af

En ærlig sag

🙂 Der er det man er, og så det man gerne vil være.
Det er helt i orden at påpege hykleriet, hvilket jeg heller ikke protesterer imod.
Jeg påpeger blot, at præmissen er forkert.
Det havde været mere rigtigt at sige, at der har været krig FØR monoteismen og EFTER monoteismen.
Forskellen ligger mest i, hvordan man forstår begrundelserne. (hvad man så vil bruge det til)

mvh
billen76
tilføjet af

ja det er rigtigt nok :)

det er bare sjovt når ftg,
siger at de prøver at være som de første kristne.
og han så rammer så meget ved siden af, i hans fortolkninger.
men ftg, og andre jv'er lever jo også mere i en drømme verden. fjern fa virkeligheden.
tilføjet af

alle religiøse mennesker prøver

på at leve i en drømmeverden
på samme tid som de prøver at leve i den reelle verden.
problemet er at få de to verdener til at passe sammen.
korset skulle efter sigende være symbolet på de to verdeners balance.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.