9tilføjet af

EDonkey betaler 176 mio. og lukker for pirater

Fildelingstjenesten eDonkey har kastet håndklædet i ringen og indgået et forlig med den amerikanske pladebranche, hvor eDonkey skal betale 176 millioner kroner.
Endnu en fildelingstjeneste har besluttet at indgå forlig med pladebranchen omkring piratkopiering. Denne gang er det fildelingstjenesten eDonkeys ejere MetaMachine, der har valgt at betale pladebranchen godt 176 millioner kroner.
Samtidig betyder forliget, at eDonkey skal ophøre med at drive forretning, der kan involvere kopiering, distribution eller andre former for krænkelse af ophavsretten.
EDonkey er dermed den seneste af fildelingstjenesterne, der ser ud til at lukke for den almindelige fildeling, der for flere af tjenesternes vedkommende hovedsageligt har været anvendt til distribution af piratkopier.
Pladebranchen har haft held til at lukke først Napster og siden også Kazaa og Grokster.
Flere af tjenesterne er siden genopstået i forskellige mere stuerene udgaver.
Næste fildelingstjeneste, der står for skud, er Lime Wire, som i august blev sagsøgt af en gruppe pladeselskaber.
Fildelingstjenesternes sag står ifølge eDonkeys stifter væsentligt dårligere, efter den amerikanske højesteret sidste år erklærede Grokster ulovlig i en kontroversiel afgørelse.
tilføjet af

snøft

øv
trist
tilføjet af

ja det er godt at jeg er på

fulDC og på private hub's
tilføjet af

Betyder ikke noget

for ed2k, da eMule er langt det mest brugte program på ed2k.
eMule er et "open source" program, hvilket vil sige at ingen har rettighederne til det, og at kildekoden er frit tilgængelig. Dvs. alle kan vedligeholde og udbygge eMule. Inken kan sagsøges for eMule. Hvilket i sidste ende betyder at ingen kan lukke eMule.
tilføjet af

hmm læs her

og tænk så lige på om du stadig vil bruge det skod program.
Der er dukket en virus op, der opfører sig som om den var sat til at sikre, at du ikke har ulovlige filer på maskinen. Troj/Erazer-A går målrettet efter mapper, der er typiske for P2P-programmer, som for eksempel Kazaa og eMule. Filerne, den sletter, er MP3, AVI, MPEG, WMV, Gif, Zip graphic samt videofiler. Uanset om de er lovlige eller ej så bliver de slettet.
Det medførte straks beskyldninger om, at det var plade- eller filmindustrien der stod bag den trojanske hest, men det der taler imod, er at denne virus prøver at deaktivere din antivirus og firewall. En af de andre grunde der taler for det er en ganske gemen virus, og ikke en sagshævner på nettet, er den simple, at den stjæler oplysninger og fylder mere spyware på maskinen.
Folk der ikke lige er klar over det, tror måske at det er en slags program, som er lagt på nettet for udelukkende at gå efter ulovligheder, og kan derved få den forkerte opfattelse af hvad der sker.
tilføjet af

Ja da, det vil jeg gerne!

Hvis du vidste hvad der findes af vira, trojanere, spyware og den slags på p2p, websider osv.!!! -Der findes millioner og man kan være ganske sikker på at man har nogle, hvis ikke man beskytter sig imod dem. Og beskytter man sig, har man måske nogle alligevel.
Det er som at gå på gaden... man ved der er en risiko ved det, men man gør det alligevel.
Jeg har brugt eMule siden 2002 og torrent siden 2004. Der vrimler med snask sådanne steder, men de tages af antivirusprogrammer og firewalls.
Min pc står tændt 24-7-365 og jeg har aldrig haft probler med snask.
Så ja, jeg sover roligt om natten og drømmer ikke om min stakkels pc der står og summer blidt!
tilføjet af

siger jo ikke at du får den

den er der bare, jeg har 2 computer der køre 24/7
men jeg er så på private hub's hvor der ikke kan
komme virus ell andet lort. det kræver pass/nick
at komme der ind. og der er så en lille bot der
tjekker folks filer mange gange om dagen, og
det vil så også sige at der er ikke nogen der
kan fake share. og man må ikke disconnect folk
så bliver man smit ud af den hub,
tilføjet af

Pas på på hubs,

hvis du bruger DC, DC++ e.l.
Langt de fleste der blivet tage af APG er DC++ brugere... Jeg brugte det også for nogle år siden, og de fleste gode hubs skulle man dele 50+ GB for at komme ind på. Sammentid kunne andre se hvilke filer jeg delte.
Hubs med password og invitationer osv. er selvfølgelig sikrer, men det sker også at de bliver ramt af APG-banditterne. Man er specielt meget sårbar når andre kan browse ens filer.
tilføjet af

nope

de kommer ikke ind på de svenske hub's. der er også ip tjek. og de private hub's findes ikke på den publik hub list. og det med 50gb det er jo
for dem der ikke har noget i share der er noget ved et hente, jeg har på den ene com 1.5tb og com nr 2 ca 600gb,
tilføjet af

Det lyder betryggende!

Ja, de offentlige hubs hvor der kræves 50+ GB, er der som regel ingen krav til hvad der deles og meget af det er skrammel.
For et år siden eller noget var der en, så vidt jeg husker, dansk hub, der blev busted af APG. Efter at have taget kontrol over den, lod de den kører i et par dage, hvor de registrede alle de besøgende og efterfølgende sendte dem en hilsen med et girokort.
Jeg skal ikke nyde noget af at brug programmer hvor man kan browse mine filer!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.