7tilføjet af

DSB. Derfor fungerer offentlige virksomheder ikke

De er ikke udsat for konkurrence og så ender det hele i ineffektivitet. En lokofører koster kr. 530.000 om året inkl. penisioner og tillæg. Fuldkommen vanvittig pris. Hvor svært er det at køre et tog??? - jeg tror det er svære at køre en bus fordi der er der trafik hele tiden.
En der går rundt i et tog og serverer tjener en halv million. Hvad foregår der i hovedet på dem der har ledelsen i DSB når de tillader de lønninger. Svaret er ingenting foregår der i hovedet på dem fordi de er ikke udsat for konkurrence.
DSB går også ud og køber uafprøvede tog fra Italien. En privat virksomhed ville kun købe tog der var afprøvet og man ville istedet have købt tysk kvalitet - man ved man får toget til tiden og i den rigtige kvalitet.
Det samme med SAS som i mange år har været lønførende i Kastrup lufthavn. Virksomheden er et fallitbo og koster skatteborgerne kassen, men man har stadig råd til at være lønførende.
Få dog privatiseret disse virksomheder så vi som skatteborgere er fri for at betale overpris for ineffektivitet.
http://www.bt.dk/danmark/dsbs-ansatte-forgyldes-hun-tjener-en-halv-million
tilføjet af

Ud og se med DPB

tilføjet af

Statslige virksomheder ville fungere fint

hvis vi ikke havde politikere som af ideologiske grunde ønsker at ødelægge alt.
Statslige virksomheder har fungeret fint i flere hundrede år, til gavn for samfundet og borgerne.
tilføjet af

DSB. Derfor fungerer offentlige virksomheder ikke

Der er en del om snakken.
Som jeg skrev skulle man lade A.P.Møller overtage DSB for en´ krone. Så ville der ikke skulle gives 3-4 milliarder skattekroner i tilskud hvert år. Togene ville køre til tiden, og de ville ikke køre med ottekantede hjul.
I teorien virker det så kønt så kønt. Et offentligt selskab skal ikke have profit. Desværre er virkeligheden noget andet i praksis. Det må have noget at gøre med monopolstatus, og det forhold selskabet ikke skal kæmpe for indtjening.
I New Zeeland var der får en del år tilbage en drønende underskud på banerne.Man besluttede det skulle være slut. Enten kørte de med overskud, eller også blev de lukket.
De protesterede selvfølgelig som sindsyge, som socialister altid gør, når snablen skal ud af pengekassen. Der blev sagt det er alvor, enten eller.
De fyrede vist nok op mod halvdelen af personalet, og nu kører banerne perfekt.
Man gjorde noget tilsvarende med landbruget, fjernede støtten og sagde, klar jer selv, og det gjorde man så.
Tager man en kommunaldirektør får en sådan med pension ca 1,8 mil. om året.
Han skal ikke tænke meget over indtægter, men kun på at få de indkomne skatter til at slå til. Hvor svært kan det være.
Det offentlige sviner med penge, det er ikke deres egne, og de tror kilden til penge er uudtømmelig.
Når en lokofører får over 1/2 mil om året lyder det af meget.
Ved du hvad en tilsvarende får i Sverige og Tyskland?
tilføjet af

Man ville nemt kunne

få en lokofører fra et østeuropæisk land til kr. 150.000 om året. Hvor svært kan det være at lære at køre et futtog - halv times introduktion og så kan man køre tog. Jeg formoder det er svære at køre en lastbil end det er at køre et futtog.
Transportvirksomheden DSV bruger udenlandsk arbejdskraft og de tjener rigtig godt.
Landbrugsstøtten ville man nemt kunne afskaffe. Problemet er at tilskuddet er indregnet i prisen på en gård så vis man fjerner tilskuddet på et år vil værdien af en gård falde drastisk og landmanden ville hurtigt være insolvent. Hvis man fjernede tilskuddet langsomt over en årrække ville det være billigere for landmanden at købe gården og han skulle forrente færre penge - landmanden der køber en gård uden tilskud vil få gården så meget billigere at han ikke vil mærke at der ikke er tilskud mere.
tilføjet af

Her for mange selvudnævnte lommeøkonomer

Der ikke har forstand på emnet de sidder og kloger sig på.
tilføjet af

DSB. Derfor fungerer offentlige virksomheder ikke

Utrolig nu har DK haft venstre-regering i 10 år og alt kører af helvede til
tilføjet af

Under min ledelse kørte togene for hurtigt

Så vi måtte indføre oksekærre mellem København H og Vesterport.
😃
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.