22tilføjet af

Bør Antorini & Østergaard træde tilbage

I forlængelse af Regeringens tyndbenede reformer, den katastrofale PISA rapport og nu hårde smæk fra [strike]regeringens[/strike] egen produktivitetskommission, så må spørgsmålet være, om Uddannelses ministeren og Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser, gør det godt nok.
Der har ikke manglet undskyldninger for bare at lade stå til og i øvrigt bare side på hænderne, selv om det har været åbenlyst for enhver, at uddannelsessystemet er nærmest kolapset.
Det kan ikke være rigtigt, at den slags menmesker skal have lov til at være Minister, når de helt kategorisk svigter den Danske ungdom og dermed hele Danmarks fremtid.
Link til TV2 nyhederne
tilføjet af

Bør Antorini & Østergaard træde tilbage

Var det ikke nemmere og mere passende at hele [strike]regeringen[/strike] gik af på en gang allerede nu?
tilføjet af

Bør Antorini & Østergaard træde tilbage

Jo.
Det er muligt Regeringen kommer til at gå af, inden for overskuelig fremtid.
Men desværre, så bliver det nok ikke på denne baggrund, selv om den klart viser hvor dovne og uduelige de er.
tilføjet af

Bør Antorini & Østergaard træde tilbage

Det spørgsmål kan besvares med en klart JA!
Og det kan kun gå for langsomt!
tilføjet af

Bør Antorini & Østergaard træde tilbage

Ja!
tilføjet af

Godt

spammy
Flot svaret 😃
tilføjet af

Bør Antorini & Østergaard træde tilbage

De unge mennesker, der er i gang med videregående uddannelser, gik i skole i 00erne, hvilket du sikkert har glemt.
Den ene af de 3 V - undervisningsministre, Bertel Haarder, gennemførte reform på reform af de centrale kundskabs - og færdighedsområder (senere de fælles mål).
Fx gennemførte han et krav om, at man i dansk i 2. klasse skulle have 200 trinmål om året, hvilket flere fagkonsulenter i UVM havde advaret ham om. Det ville svare til,at lærerne skulle nå et mål om dagen, hvis de ellers var i skole alle 200 skoledage om året.
Et andet grelt eksempel er den mundtlige prøve i fysik/kemi/biologi i sommeren 2006. Den blev afskaffet året efter. Tillige rodede han rundt mht. den mundtlige prøve i matematik og regning (holdprøven blev afskaffet for så senere at blive indført igen)
En flaksen rundt i en masse love og pargraffer, der overhovedet ikke løftede folkeskolen. Han var blevet advaret af fagudvalg samt fagkonsulenter på disse områder. Det var hans væsentligste bidrag til at en skole, der rent faktisk fungerede godt i en del af 1990erne, blev ødelagt!
Hertil kommer det skattestop, som AFR indførte fra 1/1 2002, der bl.a. betød store og massive besparelser på de kommunale budgetter. Du kan sikkert selv regne ud, hvilke områder, der måtte holde for. Minimumstimetal i hoved - og prøvefagene i 9. og 10.klasse. Det blev desværre resultatet mange steder i landet. Med et års samlet pensum væk på 9 års skolegang behøver man ikke være astrofysiker for at kunne regne ud, at resultaterne også blev derefter.
De elever, der begyndte deres skolegang i 2002, er først kommet ud af 9. klasse i 2011. Og det er dem, der mærker AFRs sparekniv. Når S/ SF /R er fortsat med reformer af området, hvor lærerne selv har været med til at finansiere dele af reformen, der træder i august 2014, så skyldes det i høj grad, at der manglede og fortsat mangler penge i satskassen (manglende olieindtægter og manglende inddrivelse af en meget høj skattegæld skabt under VKO).
Vores nuværende ministre på området kan ikke klandres for, at mange elever i dag ikke er lært til hjemmefra om, hvad det vil sige at gå i skole.
Og al den registrering, der blev påbegyndt i 2007 (under VKO) har ikke hjulpet på resultaterne. Der er blevet betalt med kortere undervisningstid og heraf med dårlige PISA - resultater til følge.
Det er IKKE ministrene, der går i skole.
Det kan være, at rigtig mange elever skal have et eventyrligt stort los i rø... og så have deres mødetid, lektier, det at møde udhvilede m.m. i orden i stedet for.
De to andre V - ministre Tina Nedergaard og især Troels Lund Poulsen har ikke bidraget med noget, der kunne rykke de danske folkeskole - og gymnasieelever i den rigtige retning. Hvordan skulle TLP også kunne det. Han sad i hele 3 ministerier på KUN 13 måneder.
Han havde måske mere travlt med Thornings skattesag!
tilføjet af

Bør Antorini & Østergaard træde tilbage

Både Antorini og Østergaard har slået sig selv stort op på reformer af uddannelsessystemet.
De har haft rigelig tid, det er ikke længere muligt bare at pege fingre af andre, de må selv udvise og tage ansvar for opgaven.
Det eneste de har lavet er nogen organisatoriske små ændringer, ellers intet.
Den slags kommer man ingen steder med, det ligner jo mest af alt, at de vil være obstruktive over for de ændringer som skal hjælpe eleverne.
tilføjet af

Tyndbenet ævl ...

Regeringen har siddet nogle få år. Elever, der går ud af folkeskolen, har siddet i ni år. Hvordan hænger det lige sammen med, at Antorini og Østergård skal have skylden? Godt set: slet ikke. For min skyld kan vi nu godt hælde Østergård ud. Men jeg orker ikke at tage diskussion her, det halter for meget med logikken i denne tråd. [sun]
tilføjet af

Godt

I modsætning til dig så svarer jeg i det mindste du kære gnarled_staff - du har meget at lære endnu 😉

spammy
Flot svaret 😃
tilføjet af

Tromle fuld af tyndbenet ævl ...

Både Antorini og Østergaard har slået sig selv stort op på reformer af uddannelsessystemet.
De har haft rigelig tid, det er ikke længere muligt bare at pege fingre af andre, de må selv udvise og tage ansvar for opgaven.Det eneste de har lavet er nogen organisatoriske små ændringer, ellers intet.
Den slags kommer man ingen steder med, det ligner jo mest af alt, at de vil være obstruktive over for de ændringer som skal hjælpe eleverne.
Der er ikke sket noget som helst, der kan bringe undervisningen i en positiv retning !
Det har der ellers været rigelig tid til.
Så fakta er, at Antorini og Østergaard har spildt en masse tid og store formuer, på absolut ingenting.
De har intet opnået eller skabt grundlag for nogen forbedring.
Selv [strike]regeringens[/strike] egen kommissorium, kan ikke finde noget positivt.
For noget der ligner 70 milliarder om året, så må det forventes at der kommer helt andre resultater ud af enhver undervisning.

Regeringen har siddet nogle få år. Elever, der går ud af folkeskolen, har siddet i ni år. Hvordan hænger det lige sammen med, at Antorini og Østergård skal have skylden? Godt set: slet ikke. For min skyld kan vi nu godt hælde Østergård ud. Men jeg orker ikke at tage diskussion her, det halter for meget med logikken i denne tråd. [sun]
tilføjet af

Bør Antorini & Østergaard træde tilbage

Jeg tror desværre ikke, du har indsigt nok til at bedømme disse ting.
Det er helt i orden, du mener noget om tingene, men der mangler historik og et kraftigt tilbageblik og en dybere forståelse hos dig for, hvorfor vores uddannelsessystem har udviklet sig på den måde det har. Det tager ikke kun to år (det er den tid den nuværende regering har siddet) at få rettet skævhederne. Jeg har været lærer i 37 år, så derfor har jeg sikkert en bedre tilgang til at bedømme, hvad der er foregået gennem tiden.
I de 10 år VKO var ved magten, blev vores folkeskole vredet fuldstændig skæv. Og det var VKO, der båndlagde de resurser, kommunerne skulle have haft. Alene på indskolingsområdet har dette været dyrt. Når læseresultaterne ikke i en periode følger med de intentioner, der var lagt, har det naturligt sine begrundelser. Det er IKKE ligegyldigt, om man har 9 eller 12 dansktimer i en 1. klasse, ligesom det heller ikke er uden betydning, om du har 5 eller 6 matematiktimer om ugen på højniveau i gymnasiet eller på HHX.
Jeg gentager: det er IKKE ministrene, der går i skole. Det er landets elever. Så må opdragelsen hjemmefra og den signalgivning, der foregår på skolerne mht. at være læse - og regneparate og senere i livet studieegnede og egnede til også at gå i gang med en håndværksmæssig uddannelse gå hånd i hånd. Det har disse parametre ikke gjort.
Du kan ikke klandre disse to ministre. De er ganske egnede til deres job. Antorini afløste Troels Lund Poulsen, der ikke bidrog med noget som helst.
Det havde været bedre, om du havde interesseret dig for, hvordan det danske skolevæsen har udviklet op gennem 00erne. Inden for en række offentlige arbejdspladser begyndte man på mål - og handleplaner og alle mulige former for registrering. I folkeskolen har det kostet masser af undervisningstid, hvilket kan være svært sådan lige at gennemskue.
I dag skal TLP igen til afhøring i Skattesagskommissionen. Men der vil han nok ikke blive spurgt om, hvordan han tacklede sit job som undervisningsminister. Tror du?
tilføjet af

Opfør dig dog normalt

Jeg har udelukkende beskrevet, at hverken Østergaard eller Antorini, har gjort noget som helst for at rette op på de fejl som PISA og Produktivitetskommisionen beskriver.
Fejl som tidligere er beskrevet ned til mindste detalje, bl.a. i tidligere PISA rapporter.
Der bliver brugt 70 milliarder om året, på uddannelse. Hvilket der nu foreligger ikke mindre end 2 aktuelle rapporter på, er helt ud i skoven og at Danmark ikke får tilstrækkeligt for pengene.
Du ! Som har været 37 år som folkeskolelærer, burde om nogen kigge lidt på dig selv, for det er også dig eller dine kolleger som i den grad svigter.
Alt dit vrøvl om tidligere ministre, Anders Fogh, og hvad ved jeg, bidrager absolut ikke med noget som helst.
Men det er det sædvanlige med sådan nogen som dig, at i ikke bidrager, men kun spiller idiot og skaber jer.
Man kan jo ikke engang anmode dig om at bidrage med hvad du erfaringsmæssigt mener fungerer, for der er intet af det du har af erfaring, som kan bruges.
Det har vi nu både Danske og Internationale rapporter som dokumenterer !
tilføjet af

Opfør dig dog normalt

Nej, det er ikke kolleger, der svigter. Lærerne er underlagt den lovgivning, der findes - også den lovgivning, der blev til under VKO.
Når der sker færdselsulykker, er det ikke nødvendigvis Færdselsloven, der er noget i vejen med.
Hvem var det nu, der var de tidligere undervisningsministre før Antorini??
Og du har slet ikke forstået noget om den sammenhængskraft, der er mellem den økonomi, der skal drive Folke - og gymnasieskolen. Overhovedet ikke. Der ER dokumentation for, at de kommunale stramninger på området har haft afgørende betydning for, at danske skoleelever har klaret sig dårligere.
Du forholder dig ikke til det, jeg skriver.
Det er ikke godt nok at relatere dine udsagn til, hvad de seneste PISA undersøgelser viser. Disse er sat i værk under den tidligere regering!! Se efter i din historiebog.
Hvad ved du om den økonomi, kommunerne har mht. at drive folkeskolen??
Og du vil ikke forholde dig til, at de elever, der er tale om, for en stor del har gået i skole i 00erne. Det nærmer sig virkelighedsflugt!!
Det bør man, når flere debattører gør dig opmærksom på dette faktum.
Man kan ikke påbegynde en debat (trådstart) og så regne med, at alle er enige med en selv. Det vil unægtelig pynte, hvis du forholder dig til den økonomiske virkelighed, der var rammen for førte skolepolitik i 00erne.
tilføjet af

Endnu en gang

Jeg forholder mig absolut til hvad du skriver, men du forholder dig ikke engang til oplæget.
Nu skal jeg hjælpe dig en gang til.
Som du selv skriver, så fik den tidligere regering startet en proces, hvor det blev muligt at måle på hvad der egentlig kom ud af uddannelsessystemet. Det blev gjort under stor protest, men på baggrund af at kunne dokumenter hcad alke faktisk ved, nemlig at uddannelsessystemet fuldstændigt svigter.
Det var hcad den tidligere Regering kunbe kæmpe igennem. Herunder husker jeg udemlrket hvordan bl.a. Bertel Haarder måtte tage den ene svinetur efter den anden !
Nu har der for kort tid siden, været elever og lærere fra den anden side af kloden, oppe og praktisk demonstrerer hvordan folkeskolen fuldstændigt har svigtet, på alle områder.
Der er kommet endnu en international måling og PISA rapport, som viser hvor elendig lærerkræfterne er.
Der er kommet en national rapport fra produktivitetskommisionen, der skriger til himlen om svigtet i uddannelsessystemet.
Vi har noget af verdens dyreste uddannelsessystem, som hvert år koster 70 milliarder.
70.000.000.000.--kr. Hvert eneste år !
Det er helt uhørt i en lille befolkning på kun 5 millioner !
Og du tillader dig, på trods af ovenstående, fuldstændigt skamløst, at brokke dig og klage over for lidt midler.
Hvad bilder du dig egentlig ind ?

Nej, det er ikke kolleger, der svigter. Lærerne er underlagt den lovgivning, der findes - også den lovgivning, der blev til under VKO.
Når der sker færdselsulykker, er det ikke nødvendigvis Færdselsloven, der er noget i vejen med.
Hvem var det nu, der var de tidligere undervisningsministre før Antorini??
Og du har slet ikke forstået noget om den sammenhængskraft, der er mellem den økonomi, der skal drive Folke - og gymnasieskolen. Overhovedet ikke. Der ER dokumentation for, at de kommunale stramninger på området har haft afgørende betydning for, at danske skoleelever har klaret sig dårligere.
Du forholder dig ikke til det, jeg skriver.
Det er ikke godt nok at relatere dine udsagn til, hvad de seneste PISA undersøgelser viser. Disse er sat i værk under den tidligere regering!! Se efter i din historiebog.
Hvad ved du om den økonomi, kommunerne har mht. at drive folkeskolen??
Og du vil ikke forholde dig til, at de elever, der er tale om, for en stor del har gået i skole i 00erne. Det nærmer sig virkelighedsflugt!!
Det bør man, når flere debattører gør dig opmærksom på dette faktum.
Man kan ikke påbegynde en debat (trådstart) og så regne med, at alle er enige med en selv. Det vil unægtelig pynte, hvis du forholder dig til den økonomiske virkelighed, der var rammen for førte skolepolitik i 00erne.
tilføjet af

Endnu en gang

Jeg kan konstatere, at du ved meget lidt.
Og du behøver ikke skrive, hvor mange nuller, der skal på 70 mia. Det er kun 54 mia. mindre end det beløb, der kunne have ligget i statskassen, hvis de herrer, der stod bag olieaftalen 2003 havde udvist mere rettidig omhu!
Det er muligt, det er for mange penge i forhold til resultatet, men du skal ikke påstå at Haarder måtte tage den ene svinetur efter den anden og fremstille det som om han ikke begik fejl.
Han begik rigtig mange fejl. Der findes litteratur. Kom nu i gang med at sætte dig ind i , hvad jeg mener!! Og det her er heller ikke noget UDFALD. Og det gør ikke ondt!
Folkeskolen har ikke formået at få værdibegreberne tilbage. Det var min pointe i mit første indlæg som du ikke forholder dig til heller.
Når du debatterer, så må du acceptere, at andre har en anden opfattelse, anden videns-baggrund og et andet fundament at skrive ud fra.
Du skal passe meget på med ikke at komme til at fremstå som den type af debattører, der har været så rigeligt af i dette forum:
Du kommer med et indlæg og så er alle andres meninger fuldstændigt ligegyldige.
Hvorfor i alverden ønsker du så at debattere????????
tilføjet af

Igen igen igen

For en million om året i driftudgift pr. underviser, og dermed verdens ubetinget dyreste undervisningssystem, så forventes helt andre resultater, end Afrikansk niveau.
Du må starte din egen tråd om hvad du vil diskuterer.
Foreløbig fremstår du som en usaglig og usammenhængende debatør.
Hvad du opfatter mig som, det er jeg fuldstændigt ligeglad med, jeg er her ikke for at behage en som dig.
tilføjet af

Igen igen igen

Vi skal sandelig heller ikke behage hinanden.
Det er ikke meningen med at debattere.
Men du har ikke heller ikke helt fat i, hvor megen administration, der er forbundet med at have verdens dyreste undervisningssystem. Selve administrationen er måske for stor.
Og dine sammenligninger med det afrikanske niveau kan du godt glemme. Vi er langt foran!
Jeg tror ikke, du er kompetent til overhovedet at afgøre om jeg eller andre debattører er egnede til at deltage her i dette forum. Det skal du slet ikke være dommer for!!
Og det er vel uden sidestykke, at jeg skal begynde min egen tråd, fordi mine opfattelser og argumentationer ikke behager dig eller andre.
Jeg giver mig heller ikke i kast med at beskrive dig. Det, jeg forholder mig til, er det, du skriver!
Jeg synes, jeg skriver meget sammenhængende.
Hvis din åndelige kadence ikke strækker til, så skriv det i stedet for.
Jeg sympatiserer ikke med det meste af det, du skriver, og slet ikke, når argumentationen er så ringe og udokumenteret som tilfældet er her.
Jeg lægger mig ikke fladt ned, fordi du synes, at 70 mia. er mange penge!!
Det, jeg gennem mine indlæg har prøvet at påpege, er de mange parametre, der spiller sammen, når vi bl.a. skal vurdere PISA-undersøgelserne.
Du forholder dig slet ikke til, hvem, der satte det i værk, og hvorledes kritikken af prøverne tog til, da man begyndte at målrette pensum mod kun at undervise i prøverelateret stof. Og det helt uden at overholde og implementere faglige mål på alle niveauer.
Lærerne er forpligtet til at overholde mål og midler!
Jeg debatterer gerne, hvordan de 70 mia. kunne være anvendt bedre, men det afstår jeg fra.
Jeg vil ikke have at vide, at jeg skal starte min egen tråd, fordi du evt. ikke kan følge med.
Det er hverken usammenhængende, meningsforstyrrende eller et udbrud!!
Det er min mening og jeg har lang erfaring for at skrive som jeg skriver.
tilføjet af

Du er super god til at svare

dit eget spam med dine mange spamprofiler
tilføjet af

Igen igen igen igen

Hvis du er så dum, st du ikke kan finde ud af at holde dig til emnet, så skal du jo bare lade være med at diskuterer min tråd.
Så enkelt er det jo.
Jeg vil især gerne have mig dine svinske udfald frabedt !
tilføjet af

Igen igen igen igen

Jamen, jeg holder mig virkelig til emnet.
Der er fx ingen sammenhæng i, at vi bruger 70 mia. på området og så at de to ministre burde træde tilbage.
De 70 mia. ville også være blevet brugt, selvom ministrene havde haft mere borgerlig observans.
Jeg vil gerne have, at du påpeger, hvor det er jeg er svinsk!
Er det svinsk at påstå, at det ikke er ministrene, der går i skole?
Er det svinsk at påstå (jeg kan dokumentere det), at PISA undersøgelserne næppe har gavnet den danske folkeskole?
Er det svinsk at påstå, at de elever, der er i gang med en videregående uddannelse, gik i skole i 00erne?
Er det svinsk at påstå (dokumentere) at den lemfældighed, der blev vores skolesystem til del fra 2002 til 2011, har bevirket, at resultaterne nu her i 10erne også er derefter?
Er det svinsk at henføre de manglende bevillinger i 00erne til at timetallet i en række kommuner måtte sættes ned (det sker stadigvæk)?
Hvis ikke du kan rumme, hvad jeg skriver, og kun vil have meningstilkendegivelser, der erklærer sig enig med dig, så har du ret: Så behøver vi ikke debattere.
Men hvorfor i alverden kommer du så med indlægget???
Dette er ikke et udfald.
I øvrigt hedder det: at diskutere (uden r). Det er infinitiv af verbet.
Og dette var heller ikke et udfald!
tilføjet af

Igen igen igen igen

Det er svinsk ikke at forholde dig til oplæg, men udelukkende bruge tråden til at svine mig til.
Går ministerierne i skole ?
Dokumenter dine påstande.
Af elever der gik i skole i 00'erne, er der sandsynligvis nogen som er igang ned en videregående uddannelse, som de måske kan gennemføre. Men der er stadigvæk tale om, at det car den tidligere regering, som af nød, måtte indføre f, eks. PISA. Hercer det jo ikke kun PISA der viser hvor elendig fjolleskolen er !
Dokumenter lemfældighed !
Dokumenter at der er sendt færre penge til Folkeskolen.
Med omkring 45.000 lærerkræfter og 70 milliarder, så kan man, med almindelig hovedregning, regne ud at det koster tæt på 1, 5 millioner om året for en folkeskolelærer.
Det er helt ud i hampen, direkte svinsk stor omkostning, som på ingen måde matcher omkostninger nogen andre steder i samfundet.
I andre sammenlignelige lande, kan man finde ud af at have en positiv udvikling i uddannelsessystemet, for helt andre beløb.


Jamen, jeg holder mig virkelig til emnet.
Der er fx ingen sammenhæng i, at vi bruger 70 mia. på området og så at de to ministre burde træde tilbage.
De 70 mia. ville også være blevet brugt, selvom ministrene havde haft mere borgerlig observans.
Jeg vil gerne have, at du påpeger, hvor det er jeg er svinsk!
Er det svinsk at påstå, at det ikke er ministrene, der går i skole?
Er det svinsk at påstå (jeg kan dokumentere det), at PISA undersøgelserne næppe har gavnet den danske folkeskole?
Er det svinsk at påstå, at de elever, der er i gang med en videregående uddannelse, gik i skole i 00erne?
Er det svinsk at påstå (dokumentere) at den lemfældighed, der blev vores skolesystem til del fra 2002 til 2011, har bevirket, at resultaterne nu her i 10erne også er derefter?
Er det svinsk at henføre de manglende bevillinger i 00erne til at timetallet i en række kommuner måtte sættes ned (det sker stadigvæk)?
Hvis ikke du kan rumme, hvad jeg skriver, og kun vil have meningstilkendegivelser, der erklærer sig enig med dig, så har du ret: Så behøver vi ikke debattere.
Men hvorfor i alverden kommer du så med indlægget???
Dette er ikke et udfald.
I øvrigt hedder det: at diskutere (uden r). Det er infinitiv af verbet.
Og dette var heller ikke et udfald!
tilføjet af

Du bør måske søge læge

Nu har jeg brugt mange svar til dig, på at dokumenterer, henvise osv..
Det er, af internationalt kommissorium, dokumenteret at Folkeskolen er på nedtur.
Det er, af nationat kommissorium, dokumenteret at Folkeskolen og resten af uddannelsessystemt er på nedtur.
Det er, af en sammenligning mellem Danske og Kinesiske elever, dokumenteret at Folkeskolen er på nedtur.
Uden at være læge, så forekommer du i en eller anden form for psykose, hvor du fornægter sandheden.
Derfor forelår jeg at du søger læge, så der evt. kan komme en udredning, hvor du kan få hjælp til at komme tilbage til virkeligheden.
Igen, uden at være læge, så tror jeg du er psykopat, helt uden kontakt til virkeligheden.
Jeg er ked af at dine ynglingspolitikere fejler og intet gør for at tage fat om de egentlige problemer, men derfor behøver du ikke få aggressioner oven på din, i forvejen virkelighedsfjerne opfattelse af dokumenteret viden.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.