6tilføjet af

Bil i Sverige

Jeg vil forsøge at omgå de danske bilskatter ved fgl. manøvre:
Jeg er bosidende i DK og indehaver af en svensk ejendom i hvilken jeg delvist vil indrette forretning. Forretningen er rent skattemæssigt registreret i Sverige og jeg betaler svensk skat af dens overskud. Forretningen køber herefter en bil - i Sverige naturligvis. Forretningen/firmaet, der jo iøvrigt har mig som indehaver, låner bilen ud til mig. Jeg kører frem/tilbage mellem min danske bopæl og mit svenske firma. Holden den vand?
Kristian Jensen
tilføjet af

Ja, hvis det er en lukket vogn uden soltag

må den holde vand.
tilføjet af

Den klare jeg

Hvis du skriver dit psr nr så skal jeg kikke på det hurtigst muligt.
Venlig hilsen
Søren Thomsen
Øresundskat
tilføjet af

er der ikke noget med...

at man bliver beskattet af værdien af fri bil. iflg. momsreglerne i DK kan man ikke trække moms fra på noget der har med bilen at gøre hvis den er på hvide plader, men kun hvis den er på gule. Er den så på gule kan det nok være lidt krinlet at låne den ud til sig selv, da man jo så skal bevise hvad og hvor meget den er brugt til for at kunne momse og skatte "trække" den. Men måske er reglerne anderledes i sv.
Ring og spørg SKAT, man kan sagtens få hjælp uden at skulle af med sit personnummer og alt muligt, og det er jo ikke ligefrem ulovligt det du vil.
Min veninde flyttede til sv. og købte den fedeste bil og kører mellem bopæl i sv. og arbejde i dk. og det er der ikke noget i vejen for , så hvorfor skulle der være det den anden vej rundt. Held og lykke med firmaet i sv.
tilføjet af

Der er noget om

at man som dansk bosiddende ikke må låne en bil der er registreret i sverige.
Så med mindre at man kan bevise at bilen bruges til et formål, og ikke bliver brugt hver dag, så¨må man gerne. Ellers ikke, og så bliver der udskrevet bøder til både ejer og låner af bilen.
tilføjet af

Mulig smutvej gennem lovhul her:

Check den her ud: http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/B20040088005-REGL
Ruller man så ned til §17 stk. 4. så står fgl. at læse:
"Stk. 4. Endvidere må en person med bopæl her i landet føre et motorkøretøj, der stilles til rådighed af en virksomhed eller et fast driftssted, der er beliggende i udlandet, med henblik på enten erhvervsmæssig anvendelse eller erhvervsmæssig og privat anvendelse i det pågældende udland og her i landet. Beskæftigelse ved virksomheden eller det faste driftssted skal udgøre den pågældende persons hovederhverv. Det er en forudsætning for kørslen, at de statslige told- og skattemyndigheder efter ansøgning har meddelt tilladelse til, at der betales registreringsafgift af køretøjet efter de særlige regler herom. Tilladelsen skal medbringes i motorkøretøjet under kørslen her i landet og på forlangende vises til politiet. Motorkøretøjet må alene føres af den person, som er omfattet af tilladelsen, eller af personer, der hører til den pågældendes husstand."
Fidusen er så at virksomheden stiller bilen til rådighed OG at denne virksomhed er personligt ejet af en selv. Den må, sådan som jeg læser paragraffen, gerne køres i OGSÅ til privat brug og være en alm. personbil. Eneste krav er at virksomheden udgør ens hovederhverv, hvilket (vel) er et registrerings-anliggende hos den stedlige skattemyndighed samt at man betaler en *særlig* reg. afgift hvis størrelse jeg ikke kender**.
Jeg har skrevet til skattefar om det sidste - altså de særlige regler. Der skal så også indgives en ansøgning til begge landes told- og skattemyndigheder for den *særlige* afgift.
Jeg antager at man skal kunne påvise at ens hovederhverv ligger i udlandet (Sverige). Jeg sagde før at det skulle registeres men kommer det ud på hvor man tjener *mest* så kan man omgå den del ved at lave en lille transfere mellem en dansk kunde og firmaet hvor kunden bare er en selv som allerede *er* blevet betalt af en "real" dansk kunde. Igen er det vel ikke ulovligt at gøre disse ting - men som jeg ser det en omgåelse af skattelovgivningen.
Endelig er det lidt interessant hvad "driftssted" kan strækkes til at være.
Jeg syntes det er en umådelig interesesant paragraf - trækker det også lidt i tissetøjet på jer?
Ps. Jeg har sgu' mange gange fortrudt at jeg har stemt for disse ting men nu bruger jeg ALLE mine private timer på at omgå lovgivningen som I ser.
**En mulig måde at nedbringe denne mulige ekstra afgift på er at virksomheden giver underskud i udlandet. Det betyder at beskatningen bliver 0 eller negativ og er helt typisk i nogle år efter opstart. Man kan jo så lave en kalkyle hvor man siger OK: Hvor meget "Særlig reg.afgift" har jeg betalt? Godt X kr. Man laver det nu sådan at mindst X trækkes fra på virksomhedens regnskab henover de første fx. 3 år. Vupti er reg.afgiften spist op af underskudet og bilen er indkøbt til næsten kostpris uden at man har skulle betale for 3 biler ekstra som her i landet!
vh.
Kristian Jensen
tilføjet af

Jeg bor i sverige, kan jeg tage bilen med når jeg flytter til danmark igen?

Hvor mange år skal man være boende i sverige før man tage sin bil med tilbage??
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.