39tilføjet af

56.000 danske børn holder jul i fattigdom?

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1440980.ece
Når alle faste udgifter er betalt, har familien cirka 3000 kroner til mad, tøj, bleer, transport og fornøjelser. Det er hårdt hver eneste måned. Men december er ekstra svær.
Hun er 40 år og på kontanthjælp. Indtil en langtidssygemelding i november 2004 arbejdede hun som uddannet smørrebrødsjomfru i storkøkkener, restauranter og barer. På grund af et overfald har hun tre bøjede nakkehvirvler, hun har stærke smerter i ryggen, og hun kæmper samtidig med depressioner og angstanfald.
Connie er nu indstillet til førtidspension, fordi hun ikke længere er i stand til at passe et arbejde.
Når alle faste udgifter er betalt, har familien cirka 3000 kroner til mad, tøj, bleer, transport og fornøjelser. Det er hårdt hver eneste måned. Men december er ekstra svær.
– Det er meget svært at få pengene til at strække til det mest basale; rugbrød, grønsager, mælk og den slags, siger hun.
– Så hvis ikke jeg får hjælp til jul, har jeg ikke råd til gaver til børnene og ordentlig mad juleaften.
Hvori ligger årsagen til at så mange børns forældre ikke nogle penge har?
tilføjet af

Fyringer og nedsat offentlig udbetalinger

på grund af skattelettelser og forkert forvaltning af det offentliges penge! F.eks. kommunesammenlægningen, overforbrug og fejlslagne projekter. Den siddende regering har været mestre til at fucke ting op og nu skal de mindrebemidlede betale for deres fejltagelser. Alt imens de arrogant render rundt og mener de gør et skide godt arbejde 😕
tilføjet af

hvad skal andre børn sige...

jeg gider ihvertfald ikke sige mere, det er synd for dem....
hvis der ikke er penge, så må man nøjes med små gaver, sådan er det jo. hvis børn og familier har det svært her i dk, så hvad skal andre børn sige i de fattige lande... altså.
tilføjet af

Smøger har de råd til.

Læste godt om dem i avisen idag.På deres sofabord ligger der til hjemmerullede smøger,det skal der være råd til.Deres 6 børn er nok noget krævende,så
der ynk er svær at få øje på.De for ikke en krone af mig.Det er så flot at se
lidende ud i avisen,i håb om nogle mennesker vil forbarme sig over dem.
tilføjet af

Ja og hende der sprang måltiderne over......

fik da et eller andet at æde. Ellers kunne hun da ikke opretholde overvægten.
Det har dårlig signalværdi, når man kan æde sig op i 100 kg klassen og så påberåbe sig fattigdom. Ligeledes at ryge og samtidig påberåbe sig fattigdom.
tilføjet af

Prøv den empatiske hat engang!

Bare fordi man er fed, betyder det sgu'da ikke at man fråser.
Dårligt stofskifte eller bare usund mad, fordi det er dyrt at spise sundt.
Jeg ville også mene at det er uansvarligt at ryge når man ikke har såd til at fodre ungerne. Men jeg kunne forestille mig at den fattige mor er røget ned i et sort hul, som man nu gør i en sådan situation. Og det medføre at man ikke er klarsynet.
Bare fordi at mor er havnet i kuldkælderen, skal det da ikke gå ud over børnene.
Jeg syntes at folk er meget fordømmende, og tænker ikke dybt nok, inden fordommende får frit løb.
Vh. en der arbejder indenfor sundhedsfaget.
tilføjet af

vi klare os nu nok

Hos os er der heller ikke penge til det helt store , men hvad fanden vi klare os nok alligevel, og en dag er vi nok ovenpå igen.
Jeg har holdt store og dyre jul og nytår da pengene var der.
nu sadler vi om og holder spare jul de næste par år .
gaver behøves ikke være store og dyre børn vil meget hellere have ægte kærlighed af deres forældre frem for falsk købt kærlighed.
God jul til alle og lad os håbe jeres skytsengel vil tilsmile jer en dag :-)
tilføjet af

Flere fattige pga. VKO

ville jo være en oplagt årsag.
Når forældrene er blevet arbejdsløse pga. danmarks ry ude i verden som en rasistisk nation og de ikke kan få dagpenge fordi perioden er blevet forkortet - og i øvrigt stadigt skal betale en pokkers masse for daginstitution pga. politikerne i kommunerne for at være til rådighed for arbejdsmarkedet...
Dettil kommer dem der ren faktisk tjener penge, det meste går til skatter, udgifter i forbindelse med det hus de ikke kan få tinglyst salget af og så naturligvis ekstremt høje priser på ting i danmark pga. at landet er for lille til at kunne oppebære dagligvarer og grådige virksomhedsejere. Afgifter på alting tager også sin del.

tja...
Hvad mon årsagen kan være?
tilføjet af

Årsagen?

Den muslimske invasion!
tilføjet af

Gang det bare med fire

Så får du osse nogle af de store børn med.
Hvad skal de gøre ?
Send et par tiggerbreve til fjerntboende slægtninge om et par hundre kroner ?
Lav julegaverne selv, eller køb på loppemarked eller i genbrugsbutikkerne ?

Forældrene kan jo i novenber lave havregrød morgen middag og aften over fjorten dage??? Og så en omgang pandekager ind imellem; så kan man vel spare nogle penge ?
Derudover kan man søge om julehjælp hos både den ene og anden velgørende institution; man behøver jo ikke at skrive ansøgninger om julehjælp til ChristiansBorg eller Socialministeriet ! (blandt andet fordi de ikke har penge til julehjælp)
Derudover kan man prøve at tigge hos kommunens socialformidlere; som måske ved noget om julehjælp; hvis de da ellers kan tage fattige seriøst og gider prøve på at hjælpe.
Hvis det er man er så fattig at der bare ikke er råd til noget så får man en stor oplevelse; du kan opleve en fattig jul ! Det er kun fantasien der sætter grænser for det sjov og julehygge man vel kan have❓Der er vist mange julelege som ikke koster så meget.
tilføjet af

Årsagen!

Den er vel at der er nogle der altid bruger mere end de har til rådighed! og at nogen påstår de "kun" har 3000 kr til rådighed om måneden, efter de faste udgifter er betalt, fortæller måske de har behov for besøg af teamet bag "Luksusfælden"
tilføjet af

Du kan jo også.

Gange det med 1000!................ så er alle deres fætre og kusiner i deres hjemland også talt med!............... og det sjove i historien er at i røde er da skide ligeglade med om der er nogen der er fattige!........... i bruger dem bare til at opnå magt!
tilføjet af

det nytter vist ikke

Når de bliver størrer skal de nok kunne glæde sig over at deres forældre var fattige i krigstid !

Der er ikke megen fornøjelse ved at give fine dyre gaver når børn i tibet, afghanistan og palæstina , børn i sudan og irak og iran savner så ekstremt ernormt meget, og når så mange vælgere herhjemme er fattige, uuddannede og uden lønarbejde !
kapitalismen har ganske vist medført at der har været en optur i 50 år, men nu er vist fattigdommen armoden og det sociale forfald og skel tilbage.
tilføjet af

Lad en ting være slået fast

det er VKO's skyld.
Skal lige finde ud af hvorfor, så kommer jeg med et link til en youtube video med noget dårligt sammenklippet pjat lavet af nogle umodne gymnasieelever som gør nar ad en eller anden borgerlig politiker.
tilføjet af

Mest brugte undskyldning

For at være fed er den med stofskiftet. Faktuelt har det intet med sandheden at gøre, og overvægten skyldes der køres for meget i skuffen og man bevæger sig for lidt. Som oftest kager, slik og andet "trøsteri".
tilføjet af

Det er VKO'ses skyld

nemlig ja det er så.
Det er fordi VKO tegnede muhammed som nu har ruineret den danske fetaindustri som har gjort sådan at enlige mødre er på kontanthjælp og derfor ikke har mange penge til jul.
Det var der ikke noget af under Poul Nyrup!
tilføjet af

s o c i a l rådgivning

hvis kommunen kunne oppe sig og rådgive godt nok; kunne det så ikke også være at der kom gang i velfærden ?
tilføjet af

Ved ikke om hun ryger

men det var da i hvertfald et oplagt sted at spare hvis man er på røven.
Det gavner både økonomien og sundheden.
Så tror jeg også mange kunne have gavn af et kærligt men bestemt skub. Damen i artiklen er på kontanthjælp fordi hun har smerter, angst og depression.
Smerterne må der kunne gøres noget ved af vores sundhedssystem og der findes andet arbejde end det der belaster ryggen.
Et arbejde ville gavne hende økonomisk og det ville sikkert hjælpe på hendes angst og depression hvis hun kom lidt hjemmefra og fik en bedre økonomi.
Men det er selvfølgelig så nemt at dømme og jeg skal ikke kloge mig på hendes situation, men jeg tror der var en del som reelt set godt kunne arbejde, men som er kørt fast i en livsstil som hjemmegående og på overførselsindkomst.
tilføjet af

du har fuldstændig ret, desvære.

jeg har lige sendt en mail til børnenes kontor, angående det du nævner her, kvinden vejer sikkert 100 kg, så hun kan sagtens undvære måltider 3 gange om ugen, desuden mener jeg ikke, at et barn på 3 år bruger ble.
desuden skriver de en rørende historie om Grønland, med druk, hor, misbrug af børn, samt euforiserende stoffer, det sidste er løgn, det er umuligt at få stoffer indført til Grønland, der er kun 2 lufthavne, og politiet checker alle passagerer med hunde.
ydermere er der ansat 24 personer på kontoret, sikkert et kontor ligesom kræftens betændelse, og røde kors i røven, hvor staten betaler alle huslejer, el, varme, og naturligvis personalets høje løn.
det kan undre, at der skal være ansat 24 personer, når det kun er Jul en gang om året.
WSPA hat brugt utallige milioner af kr. på at flytte til en meger dyrere adresse, de er 7 ansatte, og de kunne sagtens have kontor på en nedlagt bondegård på Als.
men som chefen udtalte, vi har ingen penge i kassen nu, men vi forventer at vi modtager store arv, fra enlige gamle damer.
de har råd til dyre reklamer på TV og internettet, men igen er det også en forening der lever højt på samfundets betallinger.
alle de mishandlede dyr de viser i deres annoncer, findes ikke i Danmark.
tilføjet af

nyyyfffup var den værste svindler

han fik bygget el lufthavn i Qaanaaq, ca. 100 km, nord for thule basen, for 150 milioner kr, se den ene passager hver 14 dag, ikke skulle mellemlande på basen.
der er 6 bygder i området, som alle skal have varer ind med helikopter, så helikopteren skal være der alligevel.
hjemmestyret havde ikke råd til snerydning, og fast personale i kontroltårnet, så nu har Qaanaaq big city med ca. 600 indbyggere, verdens dyreste hundeslæde parkeringsplads.
der bor 26 mennesker i den nærmeste bygd nær basen, Moriussak, og ca 123 personer i Savigsivik.
desuden er der et par bygder hvor der bor under 10 personer.
på HERBERTS Ø BOR DER 1 FAMILE. SORRY.
tilføjet af

Løgn og opspind

Det er løgn og opspind hele vejen igennem. Det er opfundet af røde politikere og røde journalister som eneste formål er at bilde befolkningen ind at fattigdom eksistere i Danmark og at det naturligvis er den borgerlige regerings skyld.
Fattigdom findes simpelt hen ikke i Danmark. Danmark er det mest regulerede land i verden og samtidigt det land med det fineste sikkerhedsnet... man skal melde sig ud af samfundet for at slippe for at modtage sociale ydelser, og selvom man gør det kan man stadig ikke få lov til at sejle sin egen sø.
Jeg har rejst i hele verden gennem flere år og set rigtig fattigdom. -Jeg krummer tær og tager mig til hovedet når der tales om fattigdom i Danmark... det eksistere ganske enkelt ikke i Danmark!
tilføjet af

Pladder

Gu fandeme findes der fattigdom i DK. Men gider ikke høre om subjekter der har råd til at ryge og så høre om at børnene ikke kan få. Jeg gider slet ikke høre om en mo, der påstår hun springer måltider overaht børnene og samtidig er væsentlig overvægtig. Så falder kæden af.
Men der findes et underDanmark, det er bare ikke dem EB finder. Dem fra artiklen er nassebørgerne.
tilføjet af

De virkelig trængende

...er jeg klar til at hjælpe. Men gider ikke rygere (er godt nok selv ryger - men har råd til det), og tøser der ser ud til at få rigeligt med kager og slik.
tilføjet af

En masse julepakker går til muslimer

som slet ikke burde have dem. De burde have sur røv at trutte i og en flad at lege med
tilføjet af

Man ser ALDRIG budgetter!

og derfor så kan man jo heller ikke vide om der er tale om selvforskyldt fattigdom.
Måske er der stor gæld fra forbrugslån, måske så er en af de faste udgifter 800 kr om måneden på mobiltelefon, den ældste går måske både til ishocky og fodbold og det koster jo, måske sidder de i en 5 værelses lejlighed, måske er en af de faste udgifter afbetaling på et 50# fladskærmsfjernsyn og en PS3 osv. osv.
Man ser pudsigt nok aldrig et opstillet budget med indtægter og udgifter.
Derfor er det så pokkers nemt at råbe op om at man er fattig, men måske kunne det være at man bare var ekstremt dårlig til at forvalte sine penge og prioritere
tilføjet af

Årets sikre julehistorie

år efter år efter år!
tilføjet af

De skulle have taget en uddannelse

Så havde det ikke været et problem
tilføjet af

Krisen er "Global"

fatter i det ikke, du skriver "når forældrene er blevet arbejdsløse pga. danmarks ry ude i verden" har du ikke forstået hvad der foregår, - vedr. dagpengeperioden er vi det eneste land i europa der har en dagpengeperiode på 4 år Tyskland har f.eks længe haft dagpengeperiode på 1 år og så er det kontant hjælp men kun hvis partneren ikke har nogen arbejdindkomst, jeg vil også tilføje at vi stadig har klaret os godt gennem krisen, både hvad angår arbejdsløshed og gæld.
Virksomhedsejere flygter til udlandet fordi lønningerne her i landet er alt for høje, danskerne kræver hele tiden mere ferie, kortere arbejdsuge og højere løn.
tja. årsagen er så klar
tilføjet af

Præcis mine ord

alle kan få hjælp her i landet og 3000 kr til at leve for når alt er betalt kan man godt hvis man tænker sig lidt om,- der er godt nok ikke til smøger og vin, men nok til at spise sig mæt hver dag.- det er vel heller ikke meningen at staten skal give lommepenge til nogen der ikke arbejder, - hvis man er rigtig syg får man førtidspension og det er det samme som højeste dagpengesats hvor man er fri for at betale dagpengeforsikring så man har reelt mere til sig selv, - vi er det land i verden der bruger flest offentlige midler på borgerne -----for pokker mand hvad vil man have, sygt er det.
tilføjet af

sludder

Det er billigt at spise sundt, lav det hele fra bunden: Bag selv dit brød, lav aftensmaden fra bunden - ikke noget med at købe halvfabrikata eller færdigretter. Prøv!🙂
tilføjet af

penge

Det offentlige bruger pengene til høje lønninger til dem selv og ansættelse af nye kollegaer, så kan der jo naturligvis ikke blive penge til værdigt trængende. LÆS:
Der har aldrig været så mange ansatte i den offentlige sektor som nu og lønningerne er historisk høje. Hvem har råd til at betale??😕
tilføjet af

det er

dit sædvanlige snæversyn, du lufter.
Hvad med skattelettelserne til de rigeste????
Hvad med en skattereform, der skal financieres af den ene tåbelige afgift efter den anden
Og i øvrigt er jeg ikke venstreorienteret, som du tror.
Man er nødt til at forholde sig til den skævvridning af DK, som politikerne i VKO har
skylden for.
Hvad med de meget stramme dagpenge / og kontanthjælpsregler?
Boligpolitikken i DK er en vittighed.
Hvorfor har VK ikke en boligminister???
Der er også muslimske familier, der er fattige!
tilføjet af

søger julehjælp

jeg er mot til 4 (med samme far til børnene) vi gik fra hinanden for over 3 år siden og jeg har alle børnene på fuldtid. jeg er på kontanthjælp pga panikangst-stress-samt overgreb fra nært familie medlem. Jeg kan ikke arbejde pga min panik angst som udgør en del(jeg kan ikke være ude blandt andre mennesker, især ikke mænd hvor jeg går helt i panik mit overgreb skete da jeg var 28 af min far efter et dødsfaldt i familen ugen inden.jeg arbejde da jeg ventede mit 4 barn men måtte stoppe pga min graviditet og ente derfor på kontanthjælp havde ikke optjent nok timer til dagpenge.så det er grunden til at jeg ikke arbejder dog ville kommunen have mig i aktivering men der satte min læge en stopper da jeg har brug for psykologhjælp og den kommune jeg er i er der over 2 års ventetid. mine penge er små og vil høre om der er nogen der ved nogen steder man kan søge julehjælp.
mvh
moortil4
tilføjet af

Det er ganske enkelt :

Sæt tæring efter næring !
tilføjet af

Av min ryg - nu bli'r jeg gravid!

Hvor ondt mon man lige har i ryggen, hvis man vælger at blive gravid? Næppe så ondt at det berettiger til en førtidspension.
tilføjet af

Så ondt har hun næppe

Hvis hun har haft så ondt siden 2004 at hun ikke kan arbejde - hvordan kan det hænge sammen med at hun har et barn på 3 år?
Jeg kender en del til rygsmerter - af personlige erfaringer - og hvis det gør rigtig ondt, så indlader man sig ikke på hvad som helst, og slet ikke en graviditet.
Ynk og jammer, det er hvad der kommer fra den kant. Hun skal være glad og taknemmelig for, at hun bor i et samfund der vælger at forsørge hende og hendes avl, når hun ikke selv gider.
tilføjet af

Altså nu betaler vi jo rent faktisk

til velfærd i dette land. Vi praler af vores sociale sikkerhedsnet, men sikkerhedsnettet er åbenbart ved at blive mørt. Der er ihvertfald kommet en masse huller i, så dem der falder, bliver ikke grebet men ryger igennem.
Og måske tager jeg fejl, men jeg TROR ikke folk lever på bundlinjen med vilje. Jeg tror ikke det er et valg de tager.
tilføjet af

Jeg ville da ønske

at jeg havde 3000 kr. efter faste udgifter, det har jeg bare ikke så ingen juleand til mig, ingen rødvin til mig, måske bliver der til et par tørre rugbrødsstykker.
Jeg føler mig IKKE fattig, for jeg lever i et land hvor jeg aldrig behøver at sulte, forudsat at jeg sætter tæring efter næring, jeg er ryger og hvis min tobak er vigtigere end mad, må jeg sulte for at ryge, sådan kort og godt.
tilføjet af

HJÆLP

hejsa
vi er en familie der mega meget brug for hjælp til at klare julen
jeg er sygemeldt med depression og har det dårlige over som det hele ser
jeg har 3 børn
hvor den ene er mental retaderet og min søn har problemer med sproget den 3 går i skole
så vil håbe nogle vil hjælpe med juleguf/mad/gavekort/ pakke kalender til mine børn da jeg ikke selv har øknomi til det min mand er nemlig blevet fyret så vi har kun mine sygedagpenge så jeg ander ikke hvordan vi skal klare julen uden hjælp
mv heidi ps
jeg er ikke ryger jeg søger hjælp til jul jeg er ikke flov over det
har man råd til at ryge må man fra vælge det
tilføjet af

julehjælp

prøv røde kors
hilsen frivillig i røde kors
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.