7tilføjet af

Hverken ftg. eller andre

har besvaret mit spørgsmål om, hvordan Daniel ved at granske i Jeremias´s profeti kunne slutte sig til at Jerusalem lå i grus i 70 år. Det er forståeligt, for Jeremias siger intet som helst om dette.
Jeremias fortælle tydeligt i kap. 25-27, at Babylonierne skulle tyrannisere alle de øvrige nationer i 70 år, og i Kap. 25:12 siger han at disse 70 var slut lige inden Kyros´s opgør med Babylon. Alle ved at dette fandt sted i 539 f.v.t. Så burde man kunne regne ud at Babylons tyranni var begyndt i 609 f.v.t. ganske overensstemmende med den sekulære historie og arkæologi.
Hvad var det egentlig, at Daniel fandt ud af ved at læse i Jeremias´s profeti ?
Det fortæller Bibelen ikke specielt noget om, men vi har jo alle lov at tænke selv.
Daniel havde i 539 f.v.t. selv udtalt, hvordan Babylon var blevet delt mellem mederne og perserne, Darius var åbenbart medernes mand og Kyros selv var persernes. Daniel var - som ftg ganske rigtig var inde på - meget interesseret i Jødernes tilbagevenden til deres land. Det ser vi af hans bøn til gud, og derfor ville Daniel selvfølgelig gerne vide, hvornår dette kunne forventes at ske. Nu var der to nye regenter, der måske kunne tænkes at blive ved med at plage jøderne, men Daniel har måske læst Jer. 29:10: "For således har Jehova sagt: Først når halvfjerds år er udløbet for Babylon vil jeg vende min opmærksomhed mod jer ........ o.s.v.
Ødelæggelserne af Jerusalem foregik jo under flere militære angreb og belejringer og at Jerusalems TEMPEL lå i grus i 70 år kan der ikke herske tvivl om. I Zakarias kap. 7:1 fortælles det, at man i 70 år havde holdt sørgehøjtideligheder i den femte og syvende måned, og denne beretning af Zakarias er fra kong Darius´s fjerde regeringsår. I Jehovas Vidners Indsigtsbog, Bind 1, side 383 angives Darius´s 6. regeringsår til 515 f.v.t., så må hans 4. år være 517 f.v.t. og hvis man havde sørget i 70 år, så må sorgen være begyndt i 587 f.v.t., netop på det tidspunkt som British Museum og arkæologer fastsætter som tidspunktet for Jerusalems ødelæggelse.

Hvis man skal regne med JVs årstal 607 f.v.t. som tidspunktet for templets ødelæggelse, så må templet jo have ligget i grus i 90 år, og det fremgår ikke af nogen profeti i Bibelen.
Med venlig hilsen
Fakse.
tilføjet af

ikke nødvendigvis

Jeg citere dig:
Ødelæggelserne af Jerusalem foregik jo under flere militære angreb og belejringer og at Jerusalems TEMPEL lå i grus i 70 år kan der ikke herske tvivl om.
I Zakarias kap. 7:1 fortælles det, at man i 70 år havde holdt sørgehøjtideligheder i den femte og syvende måned, og denne beretning af Zakarias er fra kong Darius´s fjerde regeringsår.
I Jehovas Vidners Indsigtsbog, Bind 1, side 383 angives Darius´s 6. regeringsår til 515 f.v.t., så må hans 4. år være 517 f.v.t. og hvis man havde sørget i 70 år, så må sorgen være begyndt i 587 f.v.t., netop på det tidspunkt som British Museum og arkæologer fastsætter som tidspunktet for Jerusalems ødelæggelse.
Hvis man skal regne med JVs årstal 607 f.v.t. som tidspunktet for templets ødelæggelse, så må templet jo have ligget i grus i 90 år, og det fremgår ikke af nogen profeti i Bibelen.
Citat slut.
Kommentar:
Man kan have sørget i 90 år.
Landet Israel i
1) to dele;
2) 10 stammer og
3) 2 stammer, med
4) Israels hovedstad i Samaria og
5) Juda i Jerusalem hvor altså også templet var
6) bortset fra Dan og Bethel.
7) besejringen tidligere af Sankerib
8) senere landflygtighed (deportation)
9) tilbagevenden af Nebukanezar og ødelægger templet
10)frem og tilbage
11)Kyros
12)Darios
13)Nehemias
14)Ezra
o.s.v.
Kosmos
tilføjet af

Til Kosmos.

Da jeg havde afsluttet mit indlæg opdagede jeg, at jeg havde skrevet Zakarias 7:1 og jeg
burde have skrevet Zakarias 7:1-5. Hvis du kigger i vers 5 vil du se, at der står følgende: Sig til hele folket i landet og til præsterne: Når I fastede og man holdt klage i den femte og den syvende måned og det i halvfjerds år ......", så der tale om en 70 års sørgeperiode og man KAN derfor ikke have holdt klage i 90 år. Undskyld min forglemmelse !!
Med venlig hilsen
Fakse
tilføjet af

Jeg indrømmer ..

jeg har aldrig gået op i de tal ... jeg profeterer ikke - lytter ikke til falske profeter, men tager en dag ad gangen - hver dag har nok i sin plage .. eller GLÆDE 🙂
Men jeg har hørt og læst om vagttårnsprofetierne - som andre ikke rigtigt kan få til at stemme...😕
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2080319#2080319
Citat :
"HVORFOR 1914?
På baggrund af skriftsteder, som er hentet fra vidt forskellige steder i Bibelen, mener ledelsen bag Vagttårnet, at Jesus skulle "komme igen" 2520 år efter Jerusalems første ødelæggelse.
Den fandt ifølge vidnerne sted i 607 f.v.t., og derfor ender de 2520 år, som de også kalder "hedningernes tider", i 1914.
Men hele udgangspunktet for deres talberegning er blevet grundigt modbevist af arkæologer og historikere.
Jerusalems første ødelæggelse fandt i virkeligheden sted i 587 f.v.t. og ikke i 607 f.v.t. "
Citat slut
tilføjet af

Hej Fakse ... Her er et par andre vinkler du kan se det i

´
... (Der er post til dig)
Jeg synes altid det er rart at se andres udlægninger, det viser sig jo ofte at man selv godt kan stramme lidt op (ikke ment som noget jeg kan sætte en finger på) - Så her er billen76's måde at se det på i forhold til JW, billen76 er er gået ud indenfor de sidste par år (eller tre) - samt pseudonymet Ann Pierce fortælling om samme periode, eller er det måske perioder?
-○- billen76:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1653295
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1653297
-○- Ann Pierce skriver bl.a. følgende nok så interessante:
-☺- Der findes syv steder i bibelen som taler om en periode på halvfjerds år, og som Vagttårnsselskabet anvender på en og samme periode, nemlig Jer. 25:11, 12; 29:10; Dan. 9:2; 2 Krøn. 36:20,21; Zak. 1:7, 12; 7:17 og Es. 23:15-18.

Er der noget jeg har det svært med, er det Bibelens mange såkaldte profetier, det er ikke lykkedes mig
endnu at finde en reel profeti der kan bevises udover enhver tvivl, at den er Sandheden og kun Sandheden!
De fleste kan tilbagevises som værende søgte, så er der nogle man kan lægges ind under de sådkaldte "midrash", = noget der gentager sig, her er Kristi Jesu fødsel et godt eksempel, for der er ingen diskussion om at hændelsen i Esajas 7:14, der bliver kaldt Profetien om Kristus Jesus, er en særskilt historie der virkelig sker på dette tidspunkt, altså en "MIDRASH". -
http://www.annpearce.dk/spm5.htm
Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

ja,

Jeg er sådan set enig med dig. Når jeg peger på, at fasteperioden kan have været længere skyldes det, at jeg ser historien i et lidt længere perspektiv til hvornår de ene begynder og hvornår det andet holder op.
We are informed that Zedekiah also rebelled against Nebuchadrezzar, so that on the tenth day of the tenth month of his ninth year (around March of 587 BCE), Nebuchadrezzar laid siege to Jerusalem.
The siege lasted about eighteen months, until on the ninth day of the fourth month of his eleventh year (around 18/19th July 586 BCE), a breach was made in the city walls. Zedekiah fled the expected carnage, only to be caught on the plains of Jericho. He was taken to Nebuchadrezzar who was at Riblah. His sons were slain in his presence before he himself was blinded and taken prisoner to Babylon.
On the seventh day of the next month (around 15/16th August 586 BCE), the great temple in Jerusalem was destroyed. (7th day of the 5th month as per the Babylonian Calendar: the 'King's Calendar' equivalent is 10th day of the month. Jer 52:12)
With the Temple Destroyed, the nation defeated and its' king in captivity, the nation entered into what is termed the Babylonian Exile.
Citat slut. http://www.kingscalendar.com/cgi-bin/index.cgi?action=viewnews&id=177
Kosmos
tilføjet af

Ja, det må have været

en sensation at få rettet tidspunktet for Jerusalems ødelæggelse et helt år i den gale retning.
Mon det så ikke er på tide at få rettet tidspunktet for de første jøders tilbagekomst til deres land i den rigtige retning. Du siger det skete i 537 f.v.t. Ezra påstår det var i 538 f.v.t.
I Jehovas Vidners Indsigtsbog , bind 2, side 99 siges der "at Kyros´s første regeringsår strækker sig fra Nisan 538 f.v.t. til Nisan 537 f.v.t."
Ezra daterer i kap. 1:1 starten på tilbagerejsen til Kyros´s første år. I Kap 3:1 angiver han en ny datering: "Da man nåede til den syvende måned og Israels sønner var i deres byer..."
Her må man absolut stadigvæk befinde sig i år 538 f.v.t., nemlig i Tishri måned svarende til sept.-okt. 538 f.v.t. Hvis det havde været i Tishri måned (sept.-okt. 537 f.v.t.) tror du så ikke Ezra havde været så nøjagtig en bibelskribent, at han havde noteret det ?
Med venlig hilsen
Fakse
tilføjet af

I havde UROKKELIGE beviser

for at jerusalem blev ødelagt i 606
hvordan kan man flytte UROKKELIGE beviser fra et år til et andet, er det en stele I har fundet hvor vedkommende har overstreget 606 og i stedet skrevet 607
hvis I virkelig havde så UROKKELIGE beviser som I påstod så ville det da være nærliggende at flytte årstallet i den anden ende
først har I en mængde BEVISER for 606 men opdager at det ikke passer med 1914 derefter finder I lige pludselig en mængde BEVISER for at samme begivenhed er foregået i 607
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.