14tilføjet af

Brintbiler nu i KBH.

Ja, så begynder der endeligt at ske noget med denne fantastiske opfindelse nemlig biler der kører på brint.
www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/06/02/211316.htm
Denne opfindelse har faktisk fundet sted i et par årtier nu, og først nu kommer der vogne på gaden nu 😖
Men hvad, det er jo heller ikke lige i olieselskabernes og mange korrupte politikeres interesse at miste deres olie milliarder eller hva'!?
tilføjet af

Brintbiler nu i KBH.

Tjah!
Nu skal brinten jo også (bearbejdes/forhandles osv), så mon ikke der kan tjenes på det?
tilføjet af

Brintbiler nu i KBH.

Synes jeg lyder rigtig fint. Vil gerne selv i fremtiden købe en brintbil.
tilføjet af

Brintbiler nu i KBH.

tilføjet af

Korrupte politikere ?

Ja, så begynder der endeligt at ske noget med denne fantastiske opfindelse nemlig biler der kører på brint.
www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/06/02/211316.htm
Denne opfindelse har faktisk fundet sted i et par årtier nu, og først nu kommer der vogne på gaden nu 😖
Men hvad, det er jo heller ikke lige i olieselskabernes og mange korrupte politikeres interesse at miste deres olie milliarder eller hva'!?

Du kan være ganske rolig, olieselskaberne skal nok vide at flytte deres investeringer i tide til at tjene på fremtidens energiformer.
Med hensyn til de korrupte politikere der tjener på olie, kan vi så ikke lige få nogle navne. Det kunne være rart at få renset ud blandt de korrupte politikere. For det er vel ikke sådan, at det bare er noget tomhjernet ævl du fyrer af, for at svine dine medmennesker til, uden at du reelt ved noget om den sag.
tilføjet af

Brintbiler nu i KBH.

Selv hovedparten af de arabiske olie multimange milliardærer har allerede set lyset, og investerer i andre indtjeningsmuligheder sideløbende, feks i at lave ferieparadiser i en luksusklasse man dårligt kan drømme om.
Olieselskaberne har vidst i mange år at olien er en knap ressource og det bliver kostbart at hive de sidste dråber op, så de er såmænd også parate til andre muligheder.
Problemet med brintbiler er rækkevidden, som er mindre end elbilers, da energitætheden i brint ikke er ret stor i forhold til benzins eller diesels, hvilket nødvendiggør store tanke eller tanke med så højt et tryk at de vil være de rene bomber ved lækager eller uheld.

Brint er såvidt jeg husker det mest forekommende grundstof i universet, men her på Jorden skal den altså fremstilles, hvilket kræver energi i rå mængder.
Mængder som alternativ energi ikke rækker til, medmindre man vil plastre hele Danmark til med vindmøller, og så langt tror jeg ikke danskernes miljøvenlighed rækker.
Spørgsmålet er om ikke den energi der kan bruges til brintfremstilling, ikke er bedre brugt på noget andet?

Haldor Topsøe udviklede vist de såkaldte brintpiller for år siden, og de blev vist
benyttet på rumfærgen, og siden er de nærmest forsvundet, åbenbart fordi de var dyre og besværlige og egentlig ikke helt så fantastiske som påstået.
Der var for år siden flere artikler på ing.dk om emnet, og brint vil være så farligt og flygtigt, at folk ikke selv vil kunne tanke bilen op, men der skal specielt uddannet mandskab, og dette mandskab skal jo aflønnes , og så kan en tankfuld jo nemt løbe op.
Men som drivmiddel, hvis man ikke skal medregne tankstørrelse eller fremstillingsomkostninger og forurening eller andre negative ting, er brint det ideelle brændstof, da den eneste forurening er vand
tilføjet af

Flot indlæg

Selv hovedparten af de arabiske olie multimange milliardærer har allerede set lyset, og investerer i andre indtjeningsmuligheder sideløbende, feks i at lave ferieparadiser i en luksusklasse man dårligt kan drømme om.
Olieselskaberne har vidst i mange år at olien er en knap ressource og det bliver kostbart at hive de sidste dråber op, så de er såmænd også parate til andre muligheder.
Problemet med brintbiler er rækkevidden, som er mindre end elbilers, da energitætheden i brint ikke er ret stor i forhold til benzins eller diesels, hvilket nødvendiggør store tanke eller tanke med så højt et tryk at de vil være de rene bomber ved lækager eller uheld.

Brint er såvidt jeg husker det mest forekommende grundstof i universet, men her på Jorden skal den altså fremstilles, hvilket kræver energi i rå mængder.
Mængder som alternativ energi ikke rækker til, medmindre man vil plastre hele Danmark til med vindmøller, og så langt tror jeg ikke danskernes miljøvenlighed rækker.
Spørgsmålet er om ikke den energi der kan bruges til brintfremstilling, ikke er bedre brugt på noget andet?

Haldor Topsøe udviklede vist de såkaldte brintpiller for år siden, og de blev vist
benyttet på rumfærgen, og siden er de nærmest forsvundet, åbenbart fordi de var dyre og besværlige og egentlig ikke helt så fantastiske som påstået.
Der var for år siden flere artikler på ing.dk om emnet, og brint vil være så farligt og flygtigt, at folk ikke selv vil kunne tanke bilen op, men der skal specielt uddannet mandskab, og dette mandskab skal jo aflønnes , og så kan en tankfuld jo nemt løbe op.
Men som drivmiddel, hvis man ikke skal medregne tankstørrelse eller fremstillingsomkostninger og forurening eller andre negative ting, er brint det ideelle brændstof, da den eneste forurening er vand

Flot indlæg. Jeg er helt enig med dig. Du ved hvad du taler om.
tilføjet af

Flot indlæg

Også enig herfra! 😉

[quote="123456+" post=2713900]Selv hovedparten af de arabiske olie multimange milliardærer har allerede set lyset, og investerer i andre indtjeningsmuligheder sideløbende, feks i at lave ferieparadiser i en luksusklasse man dårligt kan drømme om.
Olieselskaberne har vidst i mange år at olien er en knap ressource og det bliver kostbart at hive de sidste dråber op, så de er såmænd også parate til andre muligheder.
Problemet med brintbiler er rækkevidden, som er mindre end elbilers, da energitætheden i brint ikke er ret stor i forhold til benzins eller diesels, hvilket nødvendiggør store tanke eller tanke med så højt et tryk at de vil være de rene bomber ved lækager eller uheld.

Brint er såvidt jeg husker det mest forekommende grundstof i universet, men her på Jorden skal den altså fremstilles, hvilket kræver energi i rå mængder.
Mængder som alternativ energi ikke rækker til, medmindre man vil plastre hele Danmark til med vindmøller, og så langt tror jeg ikke danskernes miljøvenlighed rækker.
Spørgsmålet er om ikke den energi der kan bruges til brintfremstilling, ikke er bedre brugt på noget andet?

Haldor Topsøe udviklede vist de såkaldte brintpiller for år siden, og de blev vist
benyttet på rumfærgen, og siden er de nærmest forsvundet, åbenbart fordi de var dyre og besværlige og egentlig ikke helt så fantastiske som påstået.
Der var for år siden flere artikler på ing.dk om emnet, og brint vil være så farligt og flygtigt, at folk ikke selv vil kunne tanke bilen op, men der skal specielt uddannet mandskab, og dette mandskab skal jo aflønnes , og så kan en tankfuld jo nemt løbe op.
Men som drivmiddel, hvis man ikke skal medregne tankstørrelse eller fremstillingsomkostninger og forurening eller andre negative ting, er brint det ideelle brændstof, da den eneste forurening er vand[/quote]
Flot indlæg. Jeg er helt enig med dig. Du ved hvad du taler om.
tilføjet af

Man burde måske se på DME

Til 123456+ og NihauX52
I stedet for brint som brændstof bør man måske interessere sig lidt mere for dimethylether forkortet til DME. Hvis i er nysgerrige se:
http://www.topsoe.com/skole/~/media/PDF%20files/Skole/Climate%20mind_DME_Juni09.ashx
tilføjet af

Man burde måske se på DME

Æter som drivmiddel er ikke nogen ny ide.
Jeg brugte selv æter da jeg i mine unge dage fløj modelfly med diesel motor og har da stadig dieselmotorer af den slags liggende.
Nu er det mange år siden jeg sidst har haft startet en diesel motor, og ved ikke engang om man stadig kan købe æter i fri handel.
Det færdigblandede diesel er stort set umuligt at opdrive og den sidste forhandler jeg kendte til, lukkede for et par år siden.
Men selvom æter muliggør en ekstrem god brændstof økonomi, skal forureningsomkostningerne ved fremstillingen af æter medtages, desuden er æter så flygtigt at det næsten kan fordampe fra en hermetisk lukket tank og en optankning vil grundet dampene være en særdeles risikabel affære, fordi den mindste gnist feks fra statisk elektricitet medfører en eksplosion.
Lande som Brasilien bruger benzin med en stor andel af etanol, sprit, simpelthen fordi de har et overskud af dette, som de ellers skulle skaffe sig af med på anden vis.
Det har vi ikke i Danmark, og kan derfor ikke bruge denne mulighed, selvom polikerne har ævlet om alternativ brændstof fra biomasse, uden at tænke på at Danmark ikke har det krævede overskud af biomasse, og det virker lidt forrykt at skulle tranportere biomasse via lastbiler til Danmark for at skaffe nok.
Men havde Danmark et overskud af etanol eller metanol, er der intet til hinder for at man kunne strække benzinen med tilskud af dette, selvom det næppe hjælper synderligt set fra et forureningsmæssigt synspunkt.
Hvis man producerert etanol eller metanol specifikt til brug til brændstof, går det smarte ved det hele ligesom lidt tabt.
tilføjet af

Man burde måske se på DME

Æter som drivmiddel er ikke nogen ny ide.
Jeg brugte selv æter da jeg i mine unge dage fløj modelfly med diesel motor og har da stadig dieselmotorer af den slags liggende.
Nu er det mange år siden jeg sidst har haft startet en diesel motor, og ved ikke engang om man stadig kan købe æter i fri handel.
Det færdigblandede diesel er stort set umuligt at opdrive og den sidste forhandler jeg kendte til, lukkede for et par år siden.
Men selvom æter muliggør en ekstrem god brændstof økonomi, skal forureningsomkostningerne ved fremstillingen af æter medtages, desuden er æter så flygtigt at det næsten kan fordampe fra en hermetisk lukket tank og en optankning vil grundet dampene være en særdeles risikabel affære, fordi den mindste gnist feks fra statisk elektricitet medfører en eksplosion.
Lande som Brasilien bruger benzin med en stor andel af etanol, sprit, simpelthen fordi de har et overskud af dette, som de ellers skulle skaffe sig af med på anden vis.
Det har vi ikke i Danmark, og kan derfor ikke bruge denne mulighed, selvom polikerne har ævlet om alternativ brændstof fra biomasse, uden at tænke på at Danmark ikke har det krævede overskud af biomasse, og det virker lidt forrykt at skulle tranportere biomasse via lastbiler til Danmark for at skaffe nok.
Men havde Danmark et overskud af etanol eller metanol, er der intet til hinder for at man kunne strække benzinen med tilskud af dette, selvom det næppe hjælper synderligt set fra et forureningsmæssigt synspunkt.
Hvis man producerert etanol eller metanol specifikt til brug til brændstof, går det smarte ved det hele ligesom lidt tabt.

Du er ikke helt med på ideen.
DME kan fremstilles relativt billigt ud fra enten skifergas, metanol, ethanol eller brint. Og blive til en meget ren flaskegasether (ikke helt som den ether du kender) med meget høj brændværdi, der samtidig kan fordråbes ved et rimeligt tryk, og på den måde let transporteres rundt i verden. Da der er betydelige skifergas reserver i USA, som kan udvindes til en relativ lav pris, kan USA på den måde blive en storeksportør af brændstof. Det vil løfte USA økonomi betydeligt, og dermed Europas og resten af verdens økonomi. Samtidig vil det svække OPEC’s brændstofs monopol. Der vil ganske enkelt kunne vende op og ned på den økonomiske verdensordens, samtidig med at alle vil blive rigere. Samtidig vil CO2 udledningen blive mindsket, da DME generere mindre CO2 end benzin og diesel. Især hvis det lykkes at fremstille lønsom 2. generation metanol kan perspektiverne blive enorme. Måske er det derfor, at Haldor Topsøe, Novozymes og Dong lægger mange kræfter og penge i at udvikle dette nye brændstof.
tilføjet af

Man burde måske se på DME

Tusinde tak for et meget interessant link. Det stiller flere spørgsmål end svar. Hvordan løser vi "hønen og ægget" problemet? Vi må holde øje med kineserne. Det ser ud til, at de vil noget på denne front!


Til 123456+ og NihauX52
I stedet for brint som brændstof bør man måske interessere sig lidt mere for dimethylether forkortet til DME. Hvis i er nysgerrige se:
http://www.topsoe.com/skole/~/media/PDF%20files/Skole/Climate%20mind_DME_Juni09.ashx
tilføjet af

Man burde måske se på DME

Tusinde tak for et meget interessant link. Det stiller flere spørgsmål end svar. Hvordan løser vi "hønen og ægget" problemet? Vi må holde øje med kineserne. Det ser ud til, at de vil noget på denne front!


[quote="olechr" post=2714204]Til 123456+ og NihauX52
I stedet for brint som brændstof bør man måske interessere sig lidt mere for dimethylether forkortet til DME. Hvis i er nysgerrige se:
http://www.topsoe.com/skole/~/media/PDF%20files/Skole/Climate%20mind_DME_Juni09.ashx[/quote]

Hønen og ægget problemet.
Dette debat startede med et indlæg om brintbiler i Kbh. Som 123456+ så glimrende beskrev, er der betydelige problemer med brint som brændstof. Min tanke er, at det måske kunne være mere interessant at forsøge sig med DME. Man kunne passende starte med nogle busruter på de mest miljøbelastede ruter i Kbh. Husk at når DME brændes af, er mængden af CO, NOx, HC og partiker væsentligt lavere end fra benzin og diesel. DME kunne passende produceres ud fra vores naturgas og evt. brint fra overskudsvindstrøm. De DME flaskegasanlæg som busselskaberne var nød til at etablere skulle selvfølgelig også have pligt til at sælge DME til de privat- og firmabiler* som måtte komme på marked. Forsøgsperioden skulle selvfølgelig være garanteret af det offentlige i et rimeligt antal år f. eks 10 år. Hvis forsøget ikke ville vinde fodfæste, er det mit gæt, at de eksisterende DME biller kunne omstille til almindelig flaskegasdrift. For mig at se ville et sådan forsøg have mere interessante perspektiver end blot at købe nogle brintbiler, der tøffer lidt rundt i Kbh.
Det kunne evt. overvejes, at kræve at firmabiler i middelalderbyen skulle køre enten på el, brint eller DME.
tilføjet af

Man burde måske se på DME

Det kan vi sagtens blive enige om, men har vi ikke lige set en elbilaktør gå fallit, og ladt mange nye bilister i stikken. Mon ikke dette sætter sagen lidt i bero lige nu?
Den der med busruterne lyder som en god begyndelse. Så kunne postvæsenet følge efter, o.s.v.


[quote="NihauX52" post=2714359]Tusinde tak for et meget interessant link. Det stiller flere spørgsmål end svar. Hvordan løser vi "hønen og ægget" problemet? Vi må holde øje med kineserne. Det ser ud til, at de vil noget på denne front!


[quote="olechr" post=2714204]Til 123456+ og NihauX52
I stedet for brint som brændstof bør man måske interessere sig lidt mere for dimethylether forkortet til DME. Hvis i er nysgerrige se:
http://www.topsoe.com/skole/~/media/PDF%20files/Skole/Climate%20mind_DME_Juni09.ashx[/quote][/quote]
Hønen og ægget problemet.
Dette debat startede med et indlæg om brintbiler i Kbh. Som 123456+ så glimrende beskrev, er der betydelige problemer med brint som brændstof. Min tanke er, at det måske kunne være mere interessant at forsøge sig med DME. Man kunne passende starte med nogle busruter på de mest miljøbelastede ruter i Kbh. Husk at når DME brændes af, er mængden af CO, NOx, HC og partiker væsentligt lavere end fra benzin og diesel. DME kunne passende produceres ud fra vores naturgas og evt. brint fra overskudsvindstrøm. De DME flaskegasanlæg som busselskaberne var nød til at etablere skulle selvfølgelig også have pligt til at sælge DME til de privat- og firmabiler* som måtte komme på marked. Forsøgsperioden skulle selvfølgelig være garanteret af det offentlige i et rimeligt antal år f. eks 10 år. Hvis forsøget ikke ville vinde fodfæste, er det mit gæt, at de eksisterende DME biller kunne omstille til almindelig flaskegasdrift. For mig at se ville et sådan forsøg have mere interessante perspektiver end blot at købe nogle brintbiler, der tøffer lidt rundt i Kbh.
Det kunne evt. overvejes, at kræve at firmabiler til den indre by skulle køre enten el, brint eller DME.
tilføjet af

Man burde måske se på DME

Det kan vi sagtens blive enige om, men har vi ikke lige set en elbilaktør gå fallit, og ladt mange nye bilister i stikken. Mon ikke dette sætter sagen lidt i bero lige nu?
Den der med busruterne lyder som en god begyndelse. Så kunne postvæsenet følge efter, o.s.v.


[quote="olechr" post=2714390][quote="NihauX52" post=2714359]Tusinde tak for et meget interessant link. Det stiller flere spørgsmål end svar. Hvordan løser vi "hønen og ægget" problemet? Vi må holde øje med kineserne. Det ser ud til, at de vil noget på denne front!


[quote="olechr" post=2714204]Til 123456+ og NihauX52
I stedet for brint som brændstof bør man måske interessere sig lidt mere for dimethylether forkortet til DME. Hvis i er nysgerrige se:
http://www.topsoe.com/skole/~/media/PDF%20files/Skole/Climate%20mind_DME_Juni09.ashx[/quote][/quote]
Hønen og ægget problemet.
Dette debat startede med et indlæg om brintbiler i Kbh. Som 123456+ så glimrende beskrev, er der betydelige problemer med brint som brændstof. Min tanke er, at det måske kunne være mere interessant at forsøge sig med DME. Man kunne passende starte med nogle busruter på de mest miljøbelastede ruter i Kbh. Husk at når DME brændes af, er mængden af CO, NOx, HC og partiker væsentligt lavere end fra benzin og diesel. DME kunne passende produceres ud fra vores naturgas og evt. brint fra overskudsvindstrøm. De DME flaskegasanlæg som busselskaberne var nød til at etablere skulle selvfølgelig også have pligt til at sælge DME til de privat- og firmabiler* som måtte komme på marked. Forsøgsperioden skulle selvfølgelig være garanteret af det offentlige i et rimeligt antal år f. eks 10 år. Hvis forsøget ikke ville vinde fodfæste, er det mit gæt, at de eksisterende DME biller kunne omstille til almindelig flaskegasdrift. For mig at se ville et sådan forsøg have mere interessante perspektiver end blot at købe nogle brintbiler, der tøffer lidt rundt i Kbh.
Det kunne evt. overvejes, at kræve at firmabiler til den indre by skulle køre enten el, brint eller DME.[/quote]

Elbiler har længe været interessante, men har aldrig været rentable. Og de bliver det formentlig heller ikke før man opfinder/ udvikler et betydeligt mere ydedygtigt batteri til en rimelig pris. Indtil den opfindelse sker, har elbiler ikke den store chancer for at slå igennem.

Det der gør DME mere interessant er efter min mening: At det inden for de sidste par år er lykkes for USA at udvinde meget store mænger skiftergas til en meget billig udgift. Det er en helt ny udvikling. Et gennembrud på energifronten om man vil. USA producerer allerede nu 11 millioner tønder olie ækvivalenter pr dag*, og produktionen ventet at stige stærkt de kommende år. Det vil ændre USA fra et olieimportland til et -eksportland. Men der er et problem, man kan ikke for alvor komme skiftergas og naturgas på flasker/tanke. Det kan stort set kun transporteres i rør. Dermed kan det ikke bruge skifergassen i transportsektoren, og det gør det den svært at eksportere den. Dog kan man med besvær eksportere skiffergas i LPG-skibe. Dette er en hæmsko, og det er her, DME kommer ind. Ved en overkommelig proces kan skifergas og naturgas omdannes til DME, og kan derefter kommes på flasker og tanke, som vi kender det fra flaskegas.
Det er ikke kun USA der har store mængder af skifergas. Det findes også mange andre steder i verden også i Europa f.eks. i Polen og måske i Danmark. Her er udvindingsprisen dog noget højere på grund at vaskeligere forhold, og i Danmark er der måske også miljøproblemer.
Sammenlign ikke DME-biler med el-biler. DME-biler er blevet interessante på grund af det nylige gennembrud af de store mængder af billig skifergas der vil gøre USA til en snarlig storeksportør af brændstof.
Verden daglige energiforbrug er pt. ca. 90 millioner tønder olieækvivalenter.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.