2tilføjet af

Aktier efter 100.000/3 års reglen+nye aktier

Hej,
jeg har inden 31.12.2005 indkøbt nogle aktier i et børsnoteret selskab, og havde på datoen 31.12.2005 for under 100.000 samlet.
Jeg har nu haft disse aktier mere end 3 år, og jfr. overgangsreglen er en evt. gevinst skattefri og omvendt tab ikke fradragsberettiget.
I 2008/2009 har jeg så købt flere aktier i samme selskab, som jeg håber/påregner at sælge med gevinst i 2009. De "gamle" aktier har jeg desværre tabt på, så disse vil jeg gerne beholde.
Skats information om FIFO (First In, First Out) vs. Aktie-for-Aktie princippet er tvetydigt. På en vis skal mine aktier købt før 31.12.2005 behandles efter Aktie-For-Aktie princippet, men omvendt står der andetsteds at salg af børsnoterede aktier er efter FIFO. Det virker underligt, hvis reglerne virkelig skulle påtvinge mig at sælge de "gamle" aktier med tab, blot forbi jeg vil sælge nogle nye med gevinst (og betale skat af denne gevinst).
Hvis jeg altså ikke vil realisere tab på de "gamle" aktier som jeg jo ikke får fradrag for, betyder det så virkelig at jeg skal beholde alle mine aktier, også de nyindkøbte, indtil de er steget nok til, at selv de gamle aktier, har en gevinst?
Mvh.
Thomas
tilføjet af

FIFO

Dine aktier sælges efter FIFO. så du kan ikke komme udenom at sælge dine gamle aktier først.
tilføjet af

Overgangsregler: 100.000 kr.-grænsen den 31.12.05

Er der så nogen der ved, hvordan jeg skal forstå overgangsreglerne omkring 100.000 kr.-grænsen pr. 31.12.2005?
Min samlede aktiebeholdning var den 31.12.2005 på over 136.600 kr. (jeg var ikke gift), men min beholdning af aktier ejet over 3 år var kun på ca. 20.000 kr. den 31.12.2005.
I dag er aktierne, som jeg den gang havde ejet over 3 år, ca. 25.000 kr. værd. Kan jeg sælge disse aktier med en skattefri gevinst til følge, eller skal jeg betale skat af avancen?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.